Author |
Topic |
|
Steen
Member
177 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 14:37:53
|
Är det någon som känner till var man kan få lite uppgifter om det här helsvenska (tror jag) vintage försteget KEM100.
Det enda jag vet är att konstruktören heter Karl Erik Moberg, och att han förmodligen höll till i Karlskoga. Enligt uppgift stod han också bakom en kabel som heter Aurora E och Aurora F1. Bas försteget heter KEM100 och sedan fanns det en mer påkostad modell som heter "?".
Data på försteget och historik om vad som mer producerades, och i vilken omfattning skulle vara intressant.
Cg |
"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!" |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 14:42:47
|
Namnet som helhet gör att en klocka ringer till,men jag kan inte sätta fingret på varför jag känner igen Karl Erik Moberg...jag kan kolla lite... |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 15:03:21
|
Lite osäker på efternamnet, Johan Lövgren Hifi huset Örebro var också med på ett hörn. Har haft ett funkade och lät utmärkt. Finns med och utan RIAA. Aurora sladdarna stämmer oxå. Kostade ungefär 10k på 80-talet när det kom. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 16:09:33
|
Har ett KEM 100, serienr 29 stående nånstans. Det såldes väl under första delen av 80-talet, står sig fortfarande bra liksom Aurora kablarna. Om du vill ha data på Electrodesign KEM100 ska du kontakta Johan på Hifi-Huset i Örebro. |
|
|
Steen
Member
177 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 20:52:42
|
Tack för info'n. Mail har redan gått till Johan, så får vi se vad han svarar.
Jag har fått tag ett exemplar i nyskick, med nummer 68. Det har även riaa. Det låter verkligen mycket bra.
Jag skall uppgradera mitt Försteg och Riaa så för att roa oss lite skall vi inom kort köra jämförelse mellan förstegen KEM 100, Audio research SP9 och Ming Da MC3R. Vi samma tillfälle kör vi riaa't i KEM 100 mot Vincent PHO-111 och Phonofix. Det skall väl ge lite underlag för val av grejor i köpbar prisklass :-) |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2006/12/20 : 00:21:50
|
Jag jämförde mitt KEM 100 mot ARC LS16 för ett par tre år sedan och KEM stod sig förvånansvärt bra. Har för mig att de använde ett ARC SP10 som referens när KEM 100 konstruerades. |
|
|
Steen
Member
177 Posts |
Posted - 2006/12/20 : 10:03:12
|
Det var intressanta upplysningar. Ove på Hifi consult sa' sig minnas att man ljudkaraktärmässigt hade försökt lägga sig någonstans emellan Krell och ARC.
Ljudbilden är 3-D mässigt väldigt exakt och med (kristall)klara detaljer. Sången får en överraskande (anmärkningsvärt) "liten mun". Något vassare än ARC och mer av Krell karaktär. Kanske en liten bit kvar kvalitetsmässigt, men . Prismässigt är ju de här förstegen världens fynd och näst intill ett rån :-)
Cg
|
|
|
overhang
Member
321 Posts |
|
Steen
Member
177 Posts |
Posted - 2006/12/20 : 14:54:21
|
Som nya lär de ha kostat runt 7 - 8000 kronor, att jämföra med motsvarande Krell och ARC från tiden. Hittar man ett begagnat så är det nog upplagt för en bra affär :-)
Cg |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/12/20 : 15:16:23
|
Dom har en liten egenhet, när det står på utan signal brusar de, försvinner så fort signal kopplas på. Trodde mitt var paj men fick detta till svar. Begagnat för ca 2000 är det ett fint köp. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Steen
Member
177 Posts |
Posted - 2006/12/20 : 19:01:44
|
Det låter som du har ett själv Svejk :-) Om 2000 är ett bra pris beror lite på vad man är ute efter. Det Riaa som ingår är inte så dumt, och om man är nöjd med prestanda så är väl ett Riaa och ett försteg för 2000 ett kap. Fast vem har sagt att det inte går att förhandla eller byta grejor ;-) Jag har sett begagnade grejor för betydligt mer pengar, som inte alls når upp till den här nivån. Det gäller väl bara att veta vad man vill ha och vad man är beredd att betala. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/12/20 : 19:15:21
|
Har haft försöker inte trissa pris på något jag skall beckna av. Skulle själv kunna betala dom slantarna för ett KEM idag. Hade själv ett Rotel som vart ordentligt utspelat. Sedan vart det Elektroakustik med rör och ett insjuknande på den vägen. |
|
|
|
Topic |
|