Author |
Topic |
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 11:01:00
|
pewe: Det där är en smakfråga anser jag. Personligen anser jag att AV är bra på dynamik och bass. Annars har de svårt att hävda sig mot högtalare i samma prisklass. Framförallt är det mellanregistret AV i mitt tyckte är sämst på (förhållande till priset). Lyssna och testa är mitt råd! Saknar du något med AV idag? /Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 11:53:03
|
Nej, saknar något gör jag väl inte direkt men det kan alltid bli bättre som bekant! Kan dock hålla med dig i din analys av AV - mellanregistret kan bli bättre. Avantgarden är dock bra på denna punkt tycker jag och märket som sådant har flera fina egenskaper.
Tycker PMC verkar intressant på något sätt. Har aldrig hört de tyvärr och det är ju alltid kul att ta till sig ett nytt märke. Skall dock upp till GBG under julhelgen (bor i Malmö) så där kanske finns någon återförsäljare med provlyssningsmöjlighet, någon som vet?
Tittade lite på PMC:s sida, och jädrar vad läckra de maffiga stativhögtalarna är! IB2 mfl....Aningen kostsamma dock. |
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 12:16:31
|
Golden Age har ett par IB2ór som legat på "fyndhörnan" så länge jag minns. Du kanske skulle pruta lite?
http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/index.html (under fyndhörnan)
Annars är det tydligen Ågrens som har PMC i Göteborg |
|
|
Andreas63
Member
150 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 13:17:24
|
Jag har lyssnat på PMC OB1, med mycket kritiska öron, då jag ville köpa dem.
Jag köpte inte dem…varför? Jämfört med B&W 804S och Focal Electra 927Be tycker jag att dessa två var bättre på alla punkter.
Jag gillar dynamiken: PMC OB1 var, enligt mig, inte speciellt bra på denna punkt…de kändes högst ”ordinära”. Om vi kommer till basen så testade jag hur djupt de kunde gå och blev besviken då de bottnade rätt så snabbt (testa med Massive Attack, Mezzanine, låten heter ”Angel”…de gick ”på knäna” nästan direkt!). Visst var de rapp i basen men de kunde tåla lite mer!
Diskant och mellanregister hänge ihop rätt så bra men jag fick inget gåshud och den typiska känsla ”dem måste jag ha”. Jag blev inte berörd av dem…svårt att förklara…jag har nästan glömt dem. Kanske pga förväntningarna var så höga, men jag blev besviken och köpte inte dem.
Kanske var akustiken kass eller övrig elektronik icke passande? Vet ej men ska jag uppgradera får det bli antingen B&W 804S eller Focal Electra Be. Ska lyssna även på Triangle.
Mitt råd till er som vill köpa PMC olyssnade: Lyssna först!
Vet inget om de andra modeller: har bara lyssnat på OB1.
/Andreas
|
www.minhembio.com/Andreas63 |
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 13:32:11
|
Tackar för era synpunkter, som vanligt gäller det att lyssna själv. Och likaså verkar det som att träden inte växer in i himlen...
IB2:orna såg jag på Fyndhörnan. De ser läckra ut! Har alltid gillat stora stativare på låga stativ, vet inte varför men det känns rätt. Hmm, de vill ha 70K, långt utanför min budget dock... |
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 14:38:30
|
Andreas,
Var lyssnade du på OB1´rna? Ska ner till Göteborg veckan efter nyår. Har bara läst om dom, ska vara rätt kräsna på förstärkare enligt engelsk press. Mår enligt tex Whats Hifi bra av kraftiga doningar.
Men är man överhuvud taget sugen på PMC lönar det sig att köpa i England. Stort begagnat utbud. |
|
|
Andreas63
Member
150 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 14:59:57
|
Karla,
jag lyssnade på dem på Goldenage Music i Alingsås (mycket serviceminded och trevlig personal). Kringutrustning var Shanling CD + Dac (kom inte ihåg märket) + PS Audio förstärkare (antagligen klass D).
|
www.minhembio.com/Andreas63 |
|
|
Graziano
Member
89 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 18:42:19
|
>>>Andreas63
Bara för att nämna lite om OB1 så kan jag flika in med vad killen som jag köpte mina GB1:or utav tyckte om dem. Han har haft och har mycket utav PMCs sortiment och han skrev följande om OB1!
"Jag har haft OB1 tidigare (på öppet köp, första paret i Sverige) men dem tyckte jag inte om, de har en helt annan karaktär. De spelar med lite mer bas än FB1+ men mellanregistret och toppen känns inte lika luftig och öppen som hos de mindre golvarna. Mellanregisterelementet i OB1 är inget vidare bra tror jag, man får gå upp på de riktigt dyra monitormodellerna (IB2 t.ex.) för att få PMCs riktigt fina mellanregisterdome".
Såg denna annons på GB1 om någon är intresserad, finns i Lund.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14979 |
Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde |
Edited by - Graziano on 2006/12/19 18:48:04 |
|
|
Topic |
|