HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Acoustic Energy, erfarenhet av dessa högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/12/17 :  12:09:01  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Har fått ett erbjudande i en bytesaffär om ett par Acoustic Energy högtalare, men jag har igen erfarenhet av dessa högtalare. Är det någon här som har lyssnat på dessa högtalare.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2006/12/17 12:10:26

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/17 :  12:29:49  Show Profile Send B-200 a Private Message
dem är bra frågan är väl hur mycket inbytesvärde de skall representera.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/12/17 :  13:27:39  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Bytesvärdet ligger kring 1600 till 1900 SEK. Någon som vet vad de betingade i nypris?

Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2006/12/17 :  14:42:07  Show Profile Send LJN a Private Message
-Helt Ok deal!

Begagagnat så säljes denna modell för runt 2200 - 2500.- och då är dom tom. ganska lättsålda om dom är i "gott" skick mm. Är en prisvärd högtalare helt enkelt!

/Lennart
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2006/12/17 :  21:46:06  Show Profile Send Loopen a Private Message
Nypriset låg på mellan 5500:_ och upp till 6500:- innan de slutade tillverkas. De sista var i äkta trä faner och hade lite uppdateringar i delningsfilter. Lådan är otroligt välbyggd och totalt stum. Inget lådljud där. Tunga och väldämpade mao. BiWiring. Elementen tror jag specialtillverkade av ...Vifa.. tror jag det var. AE hade ju egentligen aluminium element i sina högtalare men detta var ju lite av en budget modell. Om man skall beskriva ljudet så är det ganska ofärgat med snabb exakt bas. Släpper mycket bra så de har en bra ljudbild. Inte jobbiga att lyssna på men heller inte direkt varma. Om man skal säga något negativt så är det väl att det saknas lite värme i basen men det är väl priset för att få den snabba basen. Man kanske skall påpeka att de kräver en någorlunda bra förstärkare som inte veknar. De kan spela rejält högt om bara förstärkaren orkar med. Ett bra köp helt enkelt och priset bör ligga runt 2500:- eller 3000:- för SE modellen. Väl investerade pengar.
Bäst i test i flera tester hos What HiFi. Det fans även stativare som heter AE100 och en större golvare som heter AE120.
6 Ohm
91db
55hz-18khz
180*840*250mm
20kg st

Lycka till

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/12/18 :  00:42:36  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tack så mycket för informationen Loopen. Jag skall kolla upp om det är SE modellen.

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/12/18 :  23:44:44  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det var tyvärr inte SE modellen, men jag slog till i alla fall. Nu har jag lyssnat på de i en timme ungefär, och din beskrivning, Lopen, överenstämmer mycket med min upfattning om dessa högtalare.
Det enda jag tyckte fatades var "värmen" i det lägra basregistret, men det kan bero på hur jag har placerat högtalarna i rummet jag lyssnade på dem i.
I det stora hela låter de mycket bra, och till priset fantastiskt bra. Vet inte om jag kommer att sälje dem igjen.
Detta gör att jag blir nyfiken på AE:s nyare sortiment av högtalare också.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/19 :  09:48:55  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag har Ae AElite rekommenderas

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000