HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumsåtergivningen hos Marten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/16 :  18:01:02  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Jag tycker också det skulle vara intressant att veta upplösningen på kurvan (1/3, 1/6, 1/24?), samt hur de mätt.

Till våran norske (eller är det danske vän) som skrev om att de som håller på med bil inte har koll, så vill jag poängtera följande: Jag håller på hemma OCH i bil. Om du skulle få lyssna i en professionell tävlingsbil idag skulle du bli förvånad. Innan du gjort det är diskussionen helt meningslös.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/16 :  18:33:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Och i det perspektivet så förstår ni själva.

Jonash,
bil är nog bra, men här handlar det om hemmabruk.

quote:
Till våran norske (eller är det danske vän) som skrev om att de som håller på med bil inte har koll, så vill jag poängtera följande: Jag håller på hemma OCH i bil. Om du skulle få lyssna i en professionell tävlingsbil idag skulle du bli förvånad. Innan du gjort det är diskussionen helt meningslös.


Jonas, det kanske är språkförbistring, men ingen har sagt att de som håller på med bil inte har koll. Det OM.S poängterade var skillnaderna mellan akustiken i bilar och hemma. Precis samma som du och jag snackade om när du blev medlem...


quote:
Blanda inte in jantelagen i det här!
Helt rätt Guldfisk! Man kan inte bedömma ljud efter enheten kronor. Du får ursäkta om jag missat det men, har du varit hos Marten och lyssnat?

quote:
Pac: Kan inte det bero på vilken bakgrund den som lyssnar har?


Jovisst! Just så är det säkert.

Det som tycks gå de flest helt förbi är att Morgan och hans kompisar jobbar enligt vissa teorier som de anser är bra när de tar sig an ett lyssningsrum. Detta rummet är inte byggt enligt de teorierna. Det vi ser är altså mötet mellan två olika ideér om hur ett rum skall byggas. Mot bakgrund av det är Morgan's sågning superintressant!

I mina ögon är det inte så konstigt att Morgan, Markih och andra fördömmer rummet. Det är inte byggt enligt de tankarna som de stöder och håller som de håller för att vara "sanningen".

quote:
Jag tycker det saknas en åsikt; Mårten Designs!

Sanny, det är inte Marten som blivit släpade i smutsen av Morgan... Jag skulle tippa att de väljer att inte beblanda sig så länge de kan.

Men, som jag skrev innan så är det enkelt att se vad man själv tycker.

Låter ljudet hos Marten som en biffig pojkrumsstereo? Det är bara till att slå en signal till Marten och kolla om man får komma förbi och bilda sig en egen uppfattning.


Ed: rättade till en mening till Jonas

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/09/16 :  18:55:02  Show Profile Send om.s a Private Message
Jonash skrev:
Jag tycker också det skulle vara intressant att veta upplösningen på kurvan (1/3, 1/6, 1/24?), samt hur de mätt.

Till våran norske (eller är det danske vän) som skrev om att de som håller på med bil inte har koll, så vill jag poängtera följande: Jag håller på hemma OCH i bil. Om du skulle få lyssna i en professionell tävlingsbil idag skulle du bli förvånad. Innan du gjort det är diskussionen helt meningslös.

mvh Jonas

Bil, i denne sammenheng er uinteressant, det er bare å regne på bølgelengder, m.a.o fysikkens lover gjør bil her uinteressant.
Utgangspunktet og forutsetningene er så forskjellige at det ikke er på samme nivå, det som evnt skjer hjemme er jo en annen og forhåpentligvis bedre historie.
Og det var Norsk ja, bosatt og jobber i Sverige ;) ...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2006/09/16 18:59:11
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/09/16 :  21:26:46  Show Profile Send markih a Private Message
Hej Pac!

Jag har inte direkt funderat på att gå dit då det var ganska länge sedan jag gjorde besök på olika ställen. Intresset för sådant går i vågor. Jag har dock inget emot att besöka stället, sist jag var där var under Arken-mässan 2004 och då var bröderna Olofson väldigt generösa. Men om jag funderar på att åka dit säger jag till. Det är inte omöjligt att det blir av. Vi kan väl se?

Jag vill också säga att jag inte har hört Statement och säger inget om dess potential. Ville bara påpeka att det fanns överensstämmelse mellan rumsmätningar och Morgans intryck. Samt att 'sågningen' kan tolkas på flera sätt*. Som jag tolkar den var Morgans syn att det borde ha satsats mer på akustiken. Jag har också läst Svanå's svar och förstår 'problematiken'.

*Detta kan utvecklas om man vill.
Mvh

markih
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/16 :  23:05:18  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Jag vill också MED EN GÅNG säga att jag sågar inte produkten! Jag har lyssnat på dem i cirka 3 timmar, tyvärr ej under så bra former (dvs ett demorum på Alexis). Men jag säger det direkt, att de har en sån ruskig närvaro och dynamik, med sån detaljskärpa att jag nog inte hört nåt liknande.

Det som jag är lite kritisk till (för att förtydliga) är att man väljer medvetet att ha ett lyssningsrum som är allt annat än linjärt. Men, precis som några andra, jag kan förstå om de valt att prioritera andra saker för att öka upplevelsen och få ett starkare "vill-ha-känsla" som down the road kanske ger några till ordrar. Det är helt i sin ordning.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/09/17 :  01:27:57  Show Profile Send Blue a Private Message
"Men, precis som några andra, jag kan förstå om de valt att prioritera andra saker för att öka upplevelsen och få ett starkare "vill-ha-känsla" som down the road kanske ger några till ordrar. Det är helt i sin ordning."

Väldigt rimligt att dom tänker så, och även i mitt tycke ett föredöme för mången hifibutik runtom i landet där det står tokdyra pjäser utplacerade i miljöer som mer känns som slumlägenheter... I dom flesta andra branscher vore det otänkbart, jämför t.ex. med hur det brukar se ut i exklusiva möbelbutiker...

Sedan tillhör ju jag dom som tycker att det lät bra hos Mårten, trots att där tydligen finns akustikproblem... Fast det var kanske mest musiken jag diggade i och för sig. Och visst, särskilt kritiskt lyssnade jag inte, och inte särskilt länge heller. Ägnade mig mer åt minglande, vinsörplande och småpratande.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/17 :  10:19:04  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Pac: Nope, endast tagit till mig andras inlägg, mätningarna och bilder. Samtidigt har jag ju inte heller avgett något smakomdöme angående ljudet i någon av trådarna.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/09/17 :  17:42:54  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag ser att vissa har problem med att förstå att det inte är grejorna som kritiseras inte heller dom sympatiska bröderna utan valet av rum för presentation av anläggningen. Om man tycker grejorna låter bra som dom står är det nog trots rummet och inte på grund av rummet. Så beroende på erfarenheter och smak så är det klart att intrycken varierar.
Dock kan man nog säga att det skulle vara förvånande om någon med flit inrätt sitt rum så att det har så lång efterklang.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/17 :  19:00:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Jag ser att vissa har problem med att förstå att det inte är grejorna som kritiseras inte heller dom sympatiska bröderna utan valet av rum för presentation av anläggningen. Om man tycker grejorna låter bra som dom står är det nog trots rummet och inte på grund av rummet.


Harry, jag vet inte vem "vissa" är men jag tror du har fel. Jag tror att alla förstår vad det är Morgan kritiserar. Han kritiserar ljudet som presteras i rummet och hävdar att det låter som "En biffig pojkrumsstereo". Det är ljudet som kritiseras. Som vanligt består ljudet i ett rum av både rumsakustiken och anläggningen.

Eftersom Marten Center är ett öppet demorum så är det jätteenkelt att själv bilda sig en uppfattning om Morgan har rätt eller om det är ett huvudlöst påstående...

Som jag redan förklarat är rummet är byggt enligt andra principer än de som Morgan och hans akustikkompisar föredrar. Jag misstänker att det är något i det faktumet som gör att Morgan uttalar sig som han gör.

Jag har varit i rummet två gånger sedan det blev färdigt. Ingen gång har ljudet som presterats låtit som "En biffig pojkrumsstereo". Det jag funderar på och anledningen till att jag överhuvudtaget skriver här är varför Morgan skrev som han gjorde. Det tänker jag försöka bilda mig en uppfattning om genom att själv ta en grundlig lyssning på rummet/systemet någon gång den närmaste månaden.

Även om andra inte vill så skall i alla fall jag gå till botten med detta och skapa mig en egen uppfattning.

Ed: ändrade slutkläm och tog några stavfel


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/09/17 :  22:01:56  Show Profile Send markih a Private Message
Pac!

Förtydligade: Jag vet inte om jag räknas som Morgans akustikkompis(?), men jag tycker att efterklangen är lång (vem gör inte det?). Jag tror personligen också att det är få människor som tycker att en lång efterklang är bra, även om en del fäster större vikt vid detta än andra. Gränserna för vad som upplevs som bra resp kan diskuteras.

För att återigen förtydliga, så vet jag inget om hur det låter där. Jag lade mig i diskussionen enbart för att jag tyckte att det saknades förståelse för möjligheten att Morgan faktiskt redogjorde för sin ärliga mening angående ljudet och att det dessutom fanns sakliga(!) argument i den; läs lång efterklang.

Nåja, slutdiskuterat för min del.


markih
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2006/09/17 :  23:36:53  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Jag har varit där och lyssnat.

Det skulle vara intressant att se bilder från lyssningsrummen hos er som tycker om ljudet hos Marten.
Bara för att få en uppfattning av vad ni är vana vid.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/09/18 :  10:06:26  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Hur låter tal och handklapp i det där rummet????
Riktigt gamla fina våningar kan ju eka rätt bra ;-(
Har man tur så kan en äldre lägenhet låta oerhört trevligt jämfört med en "betongbunker" typ miljonprogrammet. Äldre våningar släpper ofta ut en del bas till omgivningen, vilket ofta är bra.

Men som sagt hur låter tal och handklapp??

/Shaft
PS Bor i huvudstaden annars skulle ett besök vara givet ,-)
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/09/18 :  13:00:06  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Vet inte om man vågar ge sig på att fråga, men hur yttrar sig lång efterklangstid i ljudet? Vilka effekter har det, alltså dålig attack i anslag, allmänt ljust och skrikigt, svårt med ljudbilden?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2006/09/18 :  15:03:38  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Dr.Nope

Prova och ställa in högtalarna i badrummet, kaklet ger lång efterklang. Ett extremt exempel, men prova så förstår du problemet.

Sanny_X, som själv har alldeles för lång efterklangstid.
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/09/18 :  18:46:14  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:
Det som tycks gå de flest helt förbi är att Morgan och hans kompisar jobbar enligt vissa teorier som de anser är bra när de tar sig an ett lyssningsrum. Detta rummet är inte byggt enligt de teorierna. Det vi ser är altså mötet mellan två olika ideér om hur ett rum skall byggas. Mot bakgrund av det är Morgan's sågning superintressant!

I mina ögon är det inte så konstigt att Morgan, Markih och andra fördömmer rummet. Det är inte byggt enligt de tankarna som de stöder och håller som de håller för att vara "sanningen" [sic].

[...]

Sanny, det är inte Marten som blivit släpade i smutsen av Morgan... Jag skulle tippa att de väljer att inte beblanda sig så länge de kan.


Pac, jag har lovat att moderera mitt språkbruk och uttala mig "starkt i sak, men mjukt till sättet" framöver, efter bästa förmåga. Jag skulle vilja rikta en uppmaning till dig att göra detsamma. "Släpade i smutsen" är i min språkvärld mycket starka ord, som jag inte tycker mig förtjäna alls. Och även om jag skulle förtjäna sådana ord, så är det inte bra för stämningen på ett internetforum att innehållet uttrycks så bryskt.

Vidare vill jag be dig att inte tar till så starka ord som du gör, när du skriver "de tankarna som de stöder och håller som de håller för att vara "sanningen"". Jag misslyckades kanske i mitt första inlägg att synliggöra att jag håller frågan om vad som är "bra" akustiska egenskaper för ett lyssningsrum för att vara en smakfråga, till skillnad från en sakfråga. Men så är det i alla fall. Vad man tycker är "rätt" egenskaper eller "bra" egenskaper är just en fråga om tyckanden - en fråga om personlig smak. Jag har verkligen inte propaperat för några speciella tankar som jag betraktar som "sanningen" i frågor om vad som är "bra" rumsakustik. Om du anser att någon annan av de nämnda har gjort det, så skulle jag önska att du inte blandade ihop mig med dem.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!

Edited by - Morgan on 2006/09/18 18:49:44
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2006/09/18 :  19:58:02  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag förstår dig Morgan, men problemet är att du har "svurit i kyrkan". Som du har märkt är det inget man gör ostraffat, men respekt för att du försöker argumentera för din sak i alla fall. Jag hade inte brytt mig efter att ha blivit utsatt för så många påhopp.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/09/18 :  21:40:12  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Jag förstår dig Morgan, men problemet är att du har "svurit i kyrkan". Som du har märkt är det inget man gör ostraffat, men respekt för att du försöker argumentera för din sak i alla fall. Jag hade inte brytt mig efter att ha blivit utsatt för så många påhopp.


Som man bäddar får man ligga.

Nu har Morgan iof minst sagt nyanserat och förklarat sitt orginalinlägg ganska mycket så nu kanske vi kan sluta att snacka efterklanstider. Dom som har möjlighet kan väl åka dit och lyssna och bestämma sig själva hur det låter.

Jag var där fredag och lördag och jag tyckte att det lät kul men om det lät såååå dåligt så kanske det roliga berodde på annat.......


Edit: tog bort ett kan för mycket i sista meningen

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2006/09/18 23:04:29
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2006/09/18 :  21:51:17  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
quote:
Som man bäddar får man ligga.


Hur menar du då? Tycker du att han förtjänade alla påhopp med tanke på att mätningar av rummet ger honom rätt i sitt omdöme?
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/09/18 :  22:13:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Nu återgår vi till sakfrågan, vilket handlar om rumsåtergivningen.

Kevin Mitnick, undvik mer tjafsande.

PGJ

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/19 :  08:38:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Tack för din föklaring Morgan. Det är synd att du tar mina inlägg personligt. Men du har gjort så starka uttalanden om hårt arbetande människor att jag har svårt att förstå hur du inte kan se att du släpar dem i smutsen. Reaktionerna vi mött, både i din orginal tråd och i denna tråden, borde ge dig en signal om hur det du gjort tagits emot.

På HiFiForum gör du det "ganska" snyggt. På Faktiskt.se gör du syftet med dina inlägg ännu tydligare eftersom du använder diverse tillmälen.
Personligen tycker jag att din tråd är väldigt intressant för den visar på den polariseringen och det höga tonläget som används för att påverka oss alla.
Vi på HiFiForum försöker vara ett mångfaldens HiFirelaterat fora och vi vill skapa en trevlig diskussionsstämning. Det betyder att vi jobbar aktivt emot polariseringen som sker, de höga tonlägena och de hårda orden. Detta gav mig ett gyllene tillfälle att gå till botten med hur vi påverkas och varför.

Kevin, att man söker förklaring till starka uttalanden är påhopp??? Nej, det är det inte. Du har själv granskat och ifrågasatt andra medlemmars uttalanden och det var ju självklart inget påhopp. Vi för en diskussion runt Morgan's starka uttalanden och söker samband.. Det sker varje dag här på HiFiForum och det är alla möjliga personer/saker och samband som granskas. Det är inget konstigt med det





Och så var det själva sakfrågan också.

quote:
Jag skulle tippa att de(Marten) väljer att inte beblanda sig så länge de kan.


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53817

Jag hade fel.

Nu bjuder Marten in till Demo. Låter ljudet hos Marten som en biffig pojkrumsstereo?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/19 :  10:49:46  Show Profile Send marens a Private Message
Vad handlar diskussionen om egentligen? Är det inte ganska tydligt att Morgan inte gillade anläggningen som den var uppställd och han angav rumsakustiken som den mest troliga orsaken.

Nu har vi fått mätningar som precist bekräftar Morgans intryck.

Kan vi inte bara lära oss något av detta och gå vidare?

1. Det är inte alla som är lika kräsna angående rumsakustik.
2. Rumsakustik är något som i väldigt hög grad påverkar ljudet.

Är det någon som inte håller med om dessa två punkter?
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/19 :  11:24:10  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nu smög det med ett värdeomdöme. Det borde väl stå:

1. Det är inte alla som har samma smak angående rumsakustik.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/19 :  11:44:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Vad handlar diskussionen om egentligen? Är det inte ganska tydligt att Morgan inte gillade anläggningen som den var uppställd och han angav rumsakustiken som den mest troliga orsaken.

Nu har vi fått mätningar som precist bekräftar Morgans intryck.

Kan vi inte bara lära oss något av detta och gå vidare?

1. Det är inte alla som är lika kräsna angående rumsakustik.
2. Rumsakustik är något som i väldigt hög grad påverkar ljudet.

Är det någon som inte håller med om dessa två punkter?


Marens, du påvisar just problematiken.

Rummet är behandlat på ett annat sätt än det Morgan och hans kompisar förordar. I och med att Morgan har stor erfarenhet och uttalat sig så tydligt som han gjort finns en verklig chans att bilda sig en egen uppfattning mellan olika sätt att behandla rum. Du har helt rätt i att vi kan lära oss något här.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/19 :  11:45:43  Show Profile Send marens a Private Message
Kanske, men jag har aldrig stött på någon som på allvar tycker att en lång efterklang i basen (så att basen grötar i hop sig, blir bumligare och mindre tydlig) tex låter bättre än en kort. Men visst kan man förbehålla sig den möjligheten genom att utrycka det så om man vill.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/19 :  12:00:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det snackas ofta om hur människan uppfattar saker och ting. Här är ett lysande tillfälle att skaffa sig egen kunskap istället för att sitta och tro/skriva på internet.

Så Martin, du har helt rätt. Låt oss skaffa egen kunskap och lära oss av detta. Det tänker jag göra.

ED: tog bort "tjafsa". Det gör vi inte här och jag vill inte att det skall bli missförstånd. Sorry för att det blev för spetsigt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000