Author |
Topic |
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/09/19 : 12:40:58
|
Kan vi få ett utlåtande av någon hur den/de tycker att Marten borde ha akustikbehandlat rummet, inom de ramar som fanns ? Ett K-märkt hus där man inte vill montera nåt på väggar och tak.
Såg en liknelse om Årgångsvin i kaffekopp. Varför visar då tex MOTOGP-stallen upp lättklädda flickor på "griden", när alla vet att man vill ha dem på nåt annat ställe ? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/09/19 : 15:48:49
|
Innebär K-märkt att man inte får röra något, eller räcker det med att man kan återställa till utsprungligt skick?
I det senare fallet skulle jag alltså flytta ut panelen och anlägga helmholtzabsorbenter bakom. Kan dörrarna tillfälligt bytas ut mot förklädda membranabsorbenter?
I nuläget tycker jag det är synd att inte ens måla V-6:orna i rumsanpassad färg. Reklamveporna skulle kunna göras i glest tyg med absorbtions- eller diffusionsmaterial bakom. Om det ändå står ett antal lyssningsstolar uppställda kan man införa något form av akustiskt verkande plattform under dem. Mer mattor.
Jag kanske yrar, men oavsett vad saknar jag lite fantasi. Lite customsnickeri är inte särskilt dyrt i jämförelse med lägenheten och anläggningen.
---
Zalve: På griden tittar man på flickorna, någon annanstans får de visa vad de kan. Menar du på samma sätt att hos Marten tittar man på Swedish Statement, medan prylarna ska avlyssnas på annan plats? :-) |
...perspektiv... . |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/09/20 : 16:57:50
|
Akkelis lyssning hos Marten hamnade fel jag kopierar in det här:
quote: Nu har jag varit och lyssnat på Swedish Statement igen. Jag var där natten mellan lördag och söndag under Arkenhelgen och diggade men har nu varit och lyssnat lite mer kritiskt.
Första gången jag hörde Coltrane Supreme var under utvecklingsstadiet. Jag hade helgen innan varit på Göteborgs Konserthus och upplevt en suverän konsert med full symfoniorkester förstärkt med några ”elektriska” musiker och som grädde på moset, Lisa Nilsson. Temat för kvällen var filmmusik. Jag hade en perfekt plats i mitten av konsertsalen, 20 meter från scenen. Upplevelsen av den konserten är en av musikhöjdpunkterna.
Några dager senare ramlade jag in hos Mårten Design (dom hette inte Marten då) och fick se Coltrane Supreme. Jag fick lyssna på dom med en tidig programvara för rumskorrigeringen och mellanregistret var då inte av diamant eftersom det inte levererats ännu. Den lyssningsstunden gjorde ett bestående intryck hs mig. För första gången fick jag via en stereo uppleva den fullständiga storskaligheten och dynamiken som en symfoniorkester presterar live. Den kändes som om jag åter var förflyttad till min fina plats på konserthuset några dagar innan. Det som också imponerade var att högtalarna inte överdrev storleken på tex röster eller instrument, de gjorde inte allting större som man ibland kan uppleva hos högtalare som är stora och spelar stort. Coltrane Supreme höll bra proportioner på saker och ting men då skivmaterialet så krävde så fanns en enorm storskalighet och dyamik.
Efter att ha läst tråden som gett några herrar forumsemester, både den ”tuffare” versionen på Faktisk och ”light” versionen på Hifi forum, så bestämde jag mig för att åter åka och lyssna på Coltrane Supreme, nu i Swedish Statement tappning i ett nytt rum.
En liten grej som jag bara reagerade över i tråden. Att kalla Leif som konstruktör för en glad amatör som plockar ihop det som är trendigast och exklusivast i förväg tyckte jag var lite magstarkt och dessutom osant. Mårten Design (Leif) har arbetat med dessa element sedan de började tillverkas och det är väl i alla fall närmare 15 år. Om andra sedan hakat på denna trend får stå för dem.
Igår var jag i alla fal och lyssnade i ensam majestät, fick sitta själv i sweetspot eller vandra omkring i rummet som jag ville. Sammanfattningsvis så tycker jag att det låter bra. Det är väldigt detaljerat, sången ligger bakåt i ljudbilden som har ett bra 3d djup, instrumenten ligger lite längre fram i ljudbilden. Visserligen skiljer det lite på inspelningarna, men jag tyckte detta var ett genomgående drag. Saker och ting blir inte överdrivet förstorade, Keb Mos mun är bara 1-1½ dm stor inte 1.5 meter, däremot är hela ljudbilden i sig stor. Det är lite märkligt att efter detta sätta sig hemma och lyssna och konstatera att rummet man lyssnar i känns väldigt litet. Det är som om man sett saker på en filmprojektor för att sedan sätta sig hemma framför en vanlig 28” tv. Basen fick i den ”berömda tråden” en del kritik och anklagades för att vara Cervin Vega lik. Jag har ingen erfarenhet av Cervin Vega men misstänker att det skulle innebära att den är svulstig och okontrollerad. Så inte fallet då jag lyssnade igår. Jag vill snarare påstå att den är lite slank. Däremot går basen avgrundsdjupt ner men den är samtidigt väldigt definierad.
Klangkaraktären i hela systemet är lite åt det ljusa hållet, vissa säger neutralt och ofärgat. Det är dock inte hårt eller påträngande och det går att spela både högt och en längre tid utan att man blir lyssningstrött.
Saknade jag något? Jo kanske lite själ. Det hade varit jättekul att höra samma system med bra och trevliga rörgrejer till topparna och bara basarna med Bladeliusstegen. Men detta kan väl knappast kallas för kritik utan mer att min personliga smak inte till 100% tillfredställs med den kompletta Swedish Statement uppsättningen.
Det vore kul om fler nu passar på att besöka Marten och lyssna på Swedish Statement och delge oss era upplevelser här. Både positiva och negativa men på ett sätt utan att kränka.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2006/09/20 : 21:49:52
|
quote: Klangkaraktären i hela systemet är lite åt det ljusa hållet, vissa säger neutralt och ofärgat
Jag blir aningens konfunderad av ovanstående citat från StefanB´s text. Förstår inte hur det hänger samman. Vet inte vartifrån han har fått att ett ofärgat system ska låta ljust?
Rörskadad? |
kabelskitsnackare
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/09/21 : 07:48:07
|
quote: Rörskadad?
hehehe, nu börjar smockorna flyga. Gamla fördommar och skelett släpas fram ur garderoben och luftas för att dra fokus från huvudfrågan.
Sampix, vad var dina erfarenheter av ljudet hos Marten
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/09/21 : 08:33:14
|
Kan du definiera en rörskada? Vad är symptomen? Går det att bota eller är det en kronisk skada?
I min beskrivning så generaliserade jag angående klankaraktären. Ofta är det så att system som har en lite ljusare klang benämns som ofärgade medan system med en lite mörkare klang ofta benämns som lite färgade. Skall jag ge konkreta exempel så brukar väl Audiovectors högtalare passa i den första skolan och Sonus Fabers högtalare i den andra.
|
www.akkelisaudio.com |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/09/21 : 08:57:17
|
quote: Ofta är det så att system som har en lite ljusare klang benämns som ofärgade medan system med en lite mörkare klang ofta benämns som lite färgade.
Har jag inte hört talas om. Vilka är det som tycker så? Tycker snarare att verkligheten i konserthuset är "mörkare" än vad man tror. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/09/21 : 09:09:37
|
Jag tänkte just säga detsamma, verkligheten låter mörkare än vad många tror...
Vanlig hederlig logik tycker jag säger att ofärgat är väl ofärgat? Enlig samma logik är väl ljusare just ljusare än verkligheten och mörkare är mörkare?
Sedan finns det ju en svårighet i att vi inte gör våra egna inspelningar varför en klangbedömning ju bara blir en approximation av hur det borde låta. Vi kan inte veta riktigt säkert. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2006/09/21 : 10:30:09
|
Akkelis Audio, jeg har mye det samme inntrykket som deg ang Swedish Statement, selv om det er en tid siden jag har vært på konsert for en så direkte sammenligning som du hadde, så holder jeg med i de fleste av dine observasjoner, og ikke minst den lille kommentaren ang rør i toppen, jeg har hørt de med EAR 509 mono blokkene, og det at ikke disse var i toppen var vel egentlig det lille jeg savnet i systemet under Arken messen, men det er kanskje mer ett spm om smak&behag kontra rett&feil.... (transistor vs rør mener jeg).
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
Edited by - om.s on 2006/09/21 10:34:25 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2006/09/22 : 20:24:47
|
quote: hehehe, nu börjar smockorna flyga. Gamla fördommar och skelett släpas fram ur garderoben och luftas för att dra fokus från huvudfrågan.
Sampix, vad var dina erfarenheter av ljudet hos Marten
Pac> "Rörskadad" var menat som ett skämt (vilket jag även tydligt poängterade med två smileys).
Jag försöker inte dra fokus i från topic:en, utan det är väl också intressant för senare diskussioner att bena ut vad StefanB egentligen menade med sin utsaga. Det visar sig ju också att det är fler än jag, som uppfattar stycket jag citerade som diffust. Missförstånd och olika sätt att få fram sitt budskap på forum, är i min mening den största anledningen till att hetsiga diskussioner uppstår.
Hur det sedan kan tolkas som att jag gör StefanB en smocka kan jag omöjligen förstå?
Btw, jag har endast lyssnat till Duke-stativarna. Det var helt ok högtalare. |
kabelskitsnackare
|
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2006/09/22 : 20:57:11
|
ztenlund skrev: ......verkligheten låter mörkare än vad många tror...
En sannhet som slog meg hardt for noen år siden da man satt med ett kostbart og ikke musikalskt anlegg,siden har det blitt mer ordning på det, man lærer jo så lenge man lever .....
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2006/09/22 : 21:47:09
|
quote: I min beskrivning så generaliserade jag angående klankaraktären. Ofta är det så att system som har en lite ljusare klang benämns som ofärgade medan system med en lite mörkare klang ofta benämns som lite färgade. Skall jag ge konkreta exempel så brukar väl Audiovectors högtalare passa i den första skolan och Sonus Fabers högtalare i den andra.
Det är just det som jag tycker är fel. Du säger ljus klang = ofärgad, medan jag påstår att det är hissad diskant alt. dålig akustik med lång efterklang. |
kabelskitsnackare
|
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2006/09/24 : 16:51:33
|
Jag har tidigare valt att inte kommentera vissa bitar, men eftersom tråden har varit lugn och inte dragit iväg, samt att jag just nu har tid och lust, skriver jag ett inlägg till. Du får ursäkta Pac att jag klippt ut några citat från dig, men de är i varje fall alla från denna tråd, så de känns aktuella och tagna ur ett och samma sammanhang (alltså inget ihopklipp från många olika trådar):
Citat Pac: quote: ”Det jag funderar på och anledningen till att jag överhuvudtaget skriver här är varför Morgan skrev som han gjorde. Det tänker jag försöka bilda mig en uppfattning om genom att själv ta en grundlig lyssning på rummet/systemet någon gång den närmaste månaden.” ….
Eftersom Marten Center är ett öppet demorum så är det jätteenkelt att själv bilda sig en uppfattning om Morgan har rätt eller om det är ett huvudlöst påstående
Är verkligen alla åsikter ok? En återkommande syn här på HiFiforum har ju varit att ’alla har sin smak’ och ’inget är rätt eller fel’. Hur kan du då överväga att kalla någons subjektiva värdering för huvudlös? Att man kan kritisera omständigheter, metod och därmed slutsatser tycker jag är en annan sak och där tycker jag att man kan prata om ’rätt’ eller ’fel’, eller åtminstone om sannolikheter och korrekthet.
Citat Pac: quote: ”Vi på HiFiForum försöker vara ett mångfaldens HiFirelaterat fora och vi vill skapa en trevlig diskussionsstämning. Det betyder att vi jobbar aktivt emot polariseringen som sker, de höga tonlägena och de hårda orden. Detta gav mig ett gyllene tillfälle att gå till botten med hur vi påverkas och varför.”
Nog bra att försöka motarbeta de hårda orden och försöka se hur människor påverkas, men… se nedan
Citat Pac: quote: ”I mina ögon är det inte så konstigt att Morgan, Markih och andra fördömmer rummet. Det är inte byggt enligt de tankarna som de stöder och håller som de håller för att vara "sanningen".”
Hur tror du jag påverkas av ovanstående? Meningen känns för mig just polariserande.
Citat Pac: quote: ”Det snackas ofta om hur människan uppfattar saker och ting. Här är ett lysande tillfälle att skaffa sig egen kunskap istället för att sitta och tro/skriva på internet. ” …. ”Så Martin, du har helt rätt. Låt oss skaffa egen kunskap och lära oss av detta. Det tänker jag göra.”
Jag tror ju inte att det är en framkomlig väg att skaffa sig kunskap om rumsåtergivningen genom att gå dit och lyssna utan att ändra och prova olika varianter av rumsåtgärder, olika rum etc. Det är troligen för många variabler. Generellt menar jag att detta är ett av de stora problemen och felkällorna vid bedömning av enskilda delar och det är således en käpphäst för min del. Folk kan få en uppfattning om de gillar det de hör eller inte, men det är svårt att säga om de i längden skulle föredragit ett mer dämpat rum eller med andra akustiska egenskaper. Men om man har skaffat sig erfarenhet utifrån att arbeta med en variabel åt gången, får förstås en erfarenhetsbank som man kan använda för att gissa på olika orsaker och då lättare träffa något sånär rätt.
EDIT: Kosmetiska ändringar och läsbarhet.
|
markih |
Edited by - markih on 2006/09/24 17:03:45 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/09/24 : 23:12:42
|
Under Arken satte jag mig ner för en kortare lyssning på det här systemet och det här är några av de intryck jag antecknade. Först kanske jag skall säga att jag lyssnade på egen musik och samma musik jag körde i alla system under helgen.
Jag satt i sweetspot och på andra platser och ljudet skiljer en del mellan den bästa och de andra platserna. Det brukar det ju göra överallt så det är kanske inte så överraskande.
Ljudet är samma "husljud" som nästan alla Mårten högtalare har. Superupplösning, djup torr bas och full energi i alla höga register och massor av dynamik. Ljudbilden är i plan precis bakom fronthögtalarna vilket känns skönt för de är ganska stora pjäser. Det ger också ett behagligt perspektiv när man lyssnar med precist utplacerade instrument.
Upplösningen är enastående med massor av detaljer i alla register. Det håller i sig oavsett hur mycket instrument som spelar samtidigt.
En sak man kan känna olika för är den ganska höga ljudbilden som det här systemet oundvikligen ger. Jag har ingen åsikt om det är rätt eller fel bara att det kändes lite ovant.
Målgruppen för det här systemet har förmodligen ganska stora rum (för det har man bland rika) och troligen även dedicerade rum. Kul att vi har en tillverkare som slåss om den kundkategorin och kul att få höra det på (gissningsvis tillfälligt) besök här hemma i Sverige.
Tonalt är ett typiskt Mårten system som vissa trivs väldigt bra med och andra tycker saknar en eller par dB mellan 60-120Hz. De flesta har ju själva hört deras mindre modeller och förstår vad jag menar.
Pengar ja, i mina ögon är jag inte i närheten att vara i målgruppen som är personer som inte behöver oroa sig för hur mycket något kostar. Den kategorin personer finns det relativt gott om i USA, nere på kontinenten och i fjärran östern. Det är där de kommer att stå. För jag är övertygad om att sådana här pjäser har sina köpare även om det känns lite overkligt för oss vanliga dödliga.
Så nu har jag berättat om mina upplevelser. Vi får se vad Era blir.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2006/09/30 : 17:37:12
|
Jo, Micke Y, här kommer mina upplevelser:
Denna regniga och fuktiga lördagen tog jag mig i kragen å gick till Marten för att lyssna på det omtalade Swedish Statment. Det var bara jag och Leffe där... det känndes exclusivt bara det
Det var alltid lika trevligt som det brukar vara hos Marten. Jag spelade mina medhavda skivor och han spelade några egna skivor. Vi pratade lite om skriverierna på faktiskt.se och hififorum.nu och jag har försökt hålla mig utanför diskussionen tills jag fått en chans att höra systemet och bedömma själv hur det låter.
Jag förstår varför vissa tycker att det låter "ljust" eller att efterklangen är för lång. I min dikussion med Leif så la han fram vilka problem han tyckte att rummet hade och vad som skulle göras i framtiden. Om jag förstått honom rätt så har rummet problem med för lång efterklang från 200-500 (-600)hz och sedan finns det en peak vid 1000hz +-några hundra hz. Hur många db peaken ligger på kom jag inte ihåg exakt, men något säger mig att det var kring 4 db. Med "glesa" inspelningar funkade det bra. När det blev lite mer ös i musiken tenderade det hela att gröta ihop sig. Jag har varit med om värre anläggningar på denna punkt men eftersom jag har fått ner efterklangtiden så pass mycket i mitt rum, märker jag det lättare i andra rum. Detta var dock Leif medveten om och det verkar som att han kommer att åtgärda detta.
Dessutom var det lite problem med resonanser i basen vid cirka 40 hz samt en del dippar i basområdet (som jag upplevde det). I systemet ingår ju även ett aktivt filter med förstärkare till bastornen. Marten håller på att utveckla en rumskorrigeringsenhet till denna del (under 100 hz). Eftersom förstärkaren har en hel del effekt att leka med så kan man förutom att skära av resonanstopparna, även i viss mån höja dipparna (15 db totalt om jag inte missminner mig).
När de fixat efterklangen och basproblemen tror jag verkligen Swedish Statment får visa vad det går får. I dagsläget låter det bra och med vissa inspelningar, som var lite glesa till karaktären, lät det riktigt bra. Dock så blir man lite lyssningstrött när det exempelvis kommer in en distad elgitarr i bilden men detta var ju Leif på det klara med så det känns ju bra
Jag önskar Marten å Swedish Statment all lycka, känns kul att någon annan förutom koenigsegg vågar sig på den riktigt dyra skalan inom sin respektive nisch. |
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2006/09/30 : 23:16:45
|
Merkurius,
bra skrivet. För mig - som också tror att systemet verkligen har kapacitet - är det enormt märkligt att vi ens behöver diskutera "problem". Det borde inte finnas några i en anläggning för över miljonen. Och då innefattar det rummet det står i.
mvh Jonas |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 10:33:43
|
Passar det sig att fråga hur man får ner efterklangstiden i ett rum utan att hela rummet slutligen ser ut som en studio? Jag undrar eftersom jag kan tänka mig att minska efterklangtiden i flera av rummen i huset utan att det för den skull står någon stereo i dem. För det är väl typ eko eller studsande ljud som tar lång tid att dö ut som vi snackar om här? |
Retro låter fint. |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 11:01:19
|
Jeppe: Vi fick ner efterklangstiden genom att hänga ett relativt tungt draperi framför ena (hela) kortväggen. Egentligen var det ren sinkadus, avsikten med draperiet var egentligen helt estetisk, men som genom ett trollslag infann sig plötsligt magin i musikåtergivningen. Vill man inte ha draperiet där ständigt så kanske man kan arrangera det hela som en ridå som man drar fram när man vill finlyssna. Sens moral: Börja med att få ner efterklangstid och första-reflexer, jag bedömer att dessa faktorer är de första och största hindren mot en ljuv musikåtergivning. |
Hälsningar Jamo |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 14:56:33
|
Instämmer med Jamo's sensmoral.
Man kan förutom draperi, använda heltäckningsmatta (eller lika täckande vanliga mattor), mycket mjuka tygmöbler (soffor mm), dessutom utforma en vägg så att den ser normal ut men dämpar en del. Kanske med täckande ytskikt av tyg eller något lämpligt mikroperforerat material avsett för dessa ändamål. Mao, det går att göra det snyggt och omärkligt, men det krävs lite jobb och framförallt kunskap om man vill vara säker på att få det bra. Men man kan ju alltid testa lite och se hur detblir med lite enklare åtgärder, såsom Jamo beskriver.
El knoppo Lindroos har skrivit en del om detta här på forumet och han har dessutom både teoretisk och praktisk kunskap (mer än vad jag har). Det finns andra kunniga, t ex Isidor. Jag har förstås hört en del olika varianter iganska många olika rum, så jag har erfarit en del av de förbättringar som är möjliga. Ett efterklangsrikt rum har enligt min erfarenhet alltid dränkt musikens nyanser.
|
markih |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 14:59:30
|
Tillägg: Jag har även hört i mina öron misslyckade akustikregleringar, så det är inte alltid det blir bra. Trots att de har kört med ett snarlikt koncept. Ofta pga av att man antingen missat något, inte anpassat till specifika förutsättningar, eller chansat och/eller inte har haft kunnande. |
markih |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 18:31:43
|
K-märkt rumskorrigerings utrustning
http://www.leesound.com/bw_photos/photo15.jpg
Skulle kanske platsa i reglernas snårighet MVH Lech[:) |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 19:31:53
|
Hehe, det ser ut som något från en skräckfilm! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/12/02 : 11:03:56
|
Jag satt och arkiverade trådar och kom på att jag lovat skriva hur jag upplevde Swedish statement hos Marten. Då får jag göra det också.
Jag gick in till Marten den 12/11 och tog med mig lite plattor för att jag skulle få en chans att utvärdera.
Med i ryggsäcken var Live plattan med Allison krauss and Union station, Pierre Swärd, Infected Mushrooms, Rammstein, The real group och Madeleine Peyroux.
Det jag har i mina noteringar är: - "Ståpäls!" när jag spelade Lazy Farmer med AKUS - "Basproblem? NEJ!" med Infected och Rammstein. Jag fyllde på med Rappt, tryck och dynamiskt när jag lysstant på Dancing with Kadaffi. - "Magi" blev det med Madeleine Payroux. Den som missat henne kan kolla in veckans recension som hal gjort. Hon är en av de artisterna jag sätter högst upp just nu. - På The Realgroup hittade jag lite problem. Det är inte basområdet utan strax över som det känns som att det grötar ihop sig lite. En basröst blir "konstig" och mister upplösning. Jag snackade med Leif om detta. Det var tydligen något med taket i lyssningsrummet som de funderar på hur de skall kunna åtgärda utan att förstöra rummet.
Att jämföra det som åstadkoms i Marten center med en "pojkrumsstereo" förstår jag inte alls. Fast, det är klart, det beror ju på vilken pojkrumsstereo vi snackar om. Min gamla JBL/Technics/Marantz anläggning låg ljusår efter.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2006/12/02 : 11:31:37
|
Lech: 16st ihopkopplade Altec 288 kanske kan korrigera rum genom att skära bort väggarna med högfrekventa ljud? :)
On topic: Jag tyckte att Martens rum... nä jag var inte där. |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
Topic |
|