HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerad eller inte? Rotel altså! och KEF iQ7
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/11/28 :  15:03:39  Show Profile Send lucabrassi a Private Message
Hej! kör just nu in ett par KEF iQ7, men funderar på att uppgradera min integrerade Rotel Ra. Vad tror ni om:

Rotel RA-1062 eller Rotel RC-1070 + Rotel RB-1050

Förslag?

(ja jag är torsk på rotel men andra förslag mottages gärna ;)

Någon som har KEF iQ7:or eller 9:or som kan tipsa om någon bra kombination högtalare/förstärkare? Skulle vara spännande att testa lite rör också, men vet inte hur KEF låter med rör!

Har även sneglat lite på Advance Acustic prylar! det är budget som gäller altså! Begagnat inget hinder sålänge det är snyggt och låter bra.

hejhej!

HIFI-nybörjare

Edited by - lucabrassi on 2006/11/28 15:07:40

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/28 :  16:01:09  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag skulle satsa på rb 1070 åtminstånde, om du ändå är igång. Skillnader mellan RA-1062 eller Rotel RC-1070 har jag ingen koll på, men jag kan tänka mig att det blir ganska ljust , då både Kef och Rotel är väldigt neutrala i sin karaktär. Det tycker jag personligen om, men det ställer lite större krav på akustiken och rummet dom ska spela i.
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/11/28 :  18:20:16  Show Profile Send lucabrassi a Private Message
Ok, tack för info! ja det ska bli spännande att se hur 7:orna utvecklar sej under kommande veckor! borde kanske igenltigen vänta lite tills dom är "färdiga" så att säja :)

Ljust är helt i min smak också då jag har varierande kvalité på källor (CD och Apple lossless).

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/11/29 :  08:43:19  Show Profile Send The Leafs a Private Message
En gång i tiden när jag var på högtalarjakt lyssnade jag på föregångaren till iQ7, Q7, och den var i mina öron ganska varm och "gosig" i karaktären. Om de nya uppgraderade iQ7 har samma egenskaper vet jag inte, men om så är fallet skulle jag tro att Rotel är ett utmärkt alternativ.

Rör? Nja, som sagt. är iQ7 lika gosiga som sin föregångare kanske det blir lite för mkt av det goda.

Andra förslag? Ptja... NAD Silverline tror jag skulle vara ett förträffligt alternativ.
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/11/29 :  10:59:44  Show Profile Send lucabrassi a Private Message
Ja good point! min rotel-ra tror jag kommer låta bra tillsammans med iQ7:orna. Roteln i mitt tycke mellan neutral och kall! men undrar om en RA-1062 komemr låta lite bättre! än min Ra 2:a

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/29 :  11:01:47  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Skillnader mellan RA-1062 eller Rotel RC-1070 har jag ingen koll på, men jag kan tänka mig att det blir ganska ljust , då både Kef och Rotel är väldigt neutrala i sin karaktär.
Hur menar du att det kan bli ljust om båda är neutrala i sin karaktär? Då borde det väl bli ganska neutralt, rent logiskt sett?


lucabrassi: Vilken förstärkare har du nu? Upplever du att du behöver driva förstärkaren till klippning någon gång? Det skadar ju aldrig med mer effekt, men tänk på att effektbehovet ökar på kvadraten, alltså att ska det vara någon poäng med det så får du iaf dubbla, helst mångdubbla effekten.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/29 :  11:05:40  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har haft en RA-02 och jag jämförde med just RA-1062 innan jag bestämde mig och jag uppfattade ingen ljudmässig skillnad mellan dem. Sedan är effektskillnaden nästan försumbar rent praktiskt.

Jag skulle gått upp på ett betydligt kraftigare slutsteg och använt 02:an som försteg om jag skulle uppgraderat.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/29 :  11:49:31  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Hur menar du att det kan bli ljust om båda är neutrala i sin karaktär? Då borde det väl bli ganska neutralt, rent logiskt sett?
Ok neutralt, då.....
Tror att många avnänder ordet "ljust" när dom menar "neutralt". Och en del säger snabb bas, fastän bas per definition inte är det. Och då tror jag inte dom menar odistinkt bas.

Jag uttryckte mig kanske lite slarvigt..
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/11/29 :  13:49:55  Show Profile Send lucabrassi a Private Message
marens: kör en Ra-02 som jag gillar! behöver inte mer kräm igentligen. Min tanke med uppgraderingen var snarare hurvida man skulle kunna "förfina" soundet något! genom att uppgradera integrerad förstärkare, eller förstärka separat med slutsteg. Upplever att iQ7:orna är väldigt lättdrivna och RA-02:an har pulver så det räcker!

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:00:09  Show Profile Send mucke a Private Message
Dina kef burkar har jag ingen aning om, men jag har haft en del rotel.
Jag hade tidigare rc 1070 försteget och rb 1070 slutsteget.
Tyckte det lät kanon till mina dåvarande högtalare ( B&W 704 ).
Har bytt fram och tillbaka och har nu igen rotel ( ra 1070 ).
Faktum är att jag tycker att ra 1070 låter bättre än min tidigare rotel combo.
Tycker att ra 1070 låter lite fylligare och varmare på något sätt.
Har stereon i samma rum, med samma möblering och samma kablage.
Tycker det är märkligt men så är det iallfall.

Mvg Mucke
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/11/30 :  10:47:23  Show Profile Send lucabrassi a Private Message
intressant! jag har sökt som en tok på recenssioner av den integrerade rotel förstärkaren, för att ha lite kött på benen tills det är dax att springa och lystna! ska bli intressant att jämföra om jag köper den och kan växla mellan dom fram och tillbaka hemma i lugn och ro!

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2006/11/30 :  15:42:58  Show Profile Send mucke a Private Message
Har du läst den här :http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/Rotel-RA1062-RCD1072.html

Mvh Mucke
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2006/11/30 :  15:45:37  Show Profile Send mucke a Private Message
Och den här : http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0601/rotel.htm

Mvh Mucke
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/11/30 :  21:15:58  Show Profile Send lucabrassi a Private Message
kanon! super tack för länkarna! :)

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/12/02 :  13:49:02  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Tror att många avnänder ordet "ljust" när dom menar "neutralt"."

Skulle mer vilja säga precis tvärt om,dvs att många kallar ljust ljudande konstruktioner neutrala vilket jag inte tycker passar ihop eftersom neutral borde betyda varesig ljust eller mörkt, utan ett mellanting.

Så jag skulle också anta att detta skulle bli i ljusaste laget. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2006/12/02 13:49:26
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/12/02 :  14:09:56  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har du tur och hittar en begagnad Roksan Caspian så är det ett mkt bra alternativ, gärna en lite senare modell.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000