HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 V4 har anlänt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/30 :  22:51:00  Show Profile Send ljud a Private Message
Hade igår hembesök av Svanå som har gjort tidigare mätningar i mitt vardagsrum, och kommit fram till att jag hade en brant puckel vid 63 hz på ca 7 db: http://bildarkiv.hififorum.nu/ljud/Lyssings%20position+%20subb.pdf
Dom hade med sig två st Varitune 4, men vi kom fram till att jag till och börja med bara behövde en, som placerades liggande mellan/bakom högtalarna och bredvid subben. Denna pjäs utrotade dennna vidriga puckel med som följd att mellanregistret kom fram betydligt bättre, samt att vissa plattor som blivit liggande plötsligt blev spelbara igen! Det första man kunde göra var att höja volymen ett par snäpp och höra annat än basresonas och jämfört med tidigare en knastertorr bas.

Hade aldrig kunna tro att det var ett så smalbandigt problem utan utgått från att allt under 80 hz behövde absorbtion. Det skall nämnas att jag bor i betonglägenhet och att ett akustiktak är på gång för ytterligare absorbtion och diffusion, lite mer bredbandigt, men det känns kul att ta en sak i taget så att man hinner känna in varje förbättring.
Ska också säga att det nog inte är så lätta att ställa in v4/v6 med örat utan mätning är en bra grej.

Återkommer med lite mätningar när jag får dom.

Edited by - ljud on 2006/11/30 22:59:39

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2006/11/30 :  23:06:24  Show Profile Send krelle a Private Message
Jag känner igen det där! Dom är verkligen effektiva v-4 och v-6. Skall bli kul å se vad du tycker när du får in taket. Då händer det grejer.....mvh Krelle
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/12/01 :  11:26:04  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag har också fått mitt rum mätt och resultatet var inte så upplyftande.. Eller vad sägs om en puckel på 10db vid 31,5Hzoch en mindre dipp vid 51Hz.Men nu vet man varför man har upplevt vissa basproblem

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/12/01 11:27:27
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/01 :  12:56:42  Show Profile Send ljud a Private Message
Om du får ner puckeln vid 31hz 5 db lär det nog bli en ordentlig skillnad, V6 lär väl fixa det?
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/01 :  14:49:31  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Går det att få de där diagrammen med bättre upplösning, kanske ett utsnitt av 50 dB istället för 130?

FBK:
Endast en puckel? Jag har typ sex stycken i mitt rum mellan 27 och 140 Hz.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/12/01 :  18:50:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Endast en som är kraftig och det är jag glad för, och ett par V6or är nog lösningen på detta enligt uppgifter som jag har fått. Men sådana kostar ju en del pengar också så risken för gröt morgon,middag,kväll är stor framöver

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/01 :  19:08:27  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Billiga alternativ omfattar ESL:s rörabsorbenter alternativt skräddarsydda basreflexlådor/helmholtzabsorbenter (gömmes bakom/under/inuti soffa eller hylla).

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/01 :  19:36:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Mig veterligen så rör det sig om resonatorer och inte absorbenter...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/01 :  19:43:14  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ptja, för den oinsatte tror jag absorbent är en mer lättfattlig benämning än (mot-)resonator när vi pratar om tillämpningen att dämpa resonanser. Det är en avvägning mellan funktionssätt och resultat vid namngivningen. Svanå kallar sina V-4 omväxlande för basabsorbenter och helmholtzresonatorer ser jag.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/12/01 19:45:52
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/12/01 :  20:33:09  Show Profile Send esl a Private Message
En avstämd resonansabsorbent kanske låter bättre...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/01 :  21:08:41  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Fiffigt och positivt tvetydigt. Det är svårt att avgöra om det är:

Funktionsprefix - jmf membranabsorbent
eller
ändamålsprefix - jmf basabsorbent

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/02 :  01:18:58  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Går det att få de där diagrammen med bättre upplösning, kanske ett utsnitt av 50 dB istället för 130?
Jag ska undersöka saken.

V6 är väl inte så blodiga till priset (tunt 2000:- tror jag) om man betänker på vad dom gör. Jag tycker ofta att man hör folk som köper signalkabel för tre lakan. V4:an var lätt den bästa investeringen jag gjort på länge!
Som det var innan ville jag sänka basen och då blev det ju tunt, och när jag hade nivån så att det var behagligt drunknade mellanregistret.

FBK, bor du också i betong?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/12/02 :  10:07:51  Show Profile Send FBK a Private Message
Delvis,2 av 4 väggar i betong

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/02 :  14:14:18  Show Profile Send ljud a Private Message
Fördelen med betong är väl ändå att den inte "läcker" nån bas, som i vissa fall med trä och gipsväggar. Det verkar som att en del har närmast obefintlig bas i vissa frekvenser, det är ju ine heller nån höjdare.

Eller så är jag bara avundsjuk på alla med stuga med vita knutar......?
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/02 :  14:44:57  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Eftersom några provat och gillat utomhusljud kan det inte vara någon jätteförlust att sitta med åtminstone ett par trä- och gipsväggar. Visst uteblir rumsstödet en smula, men det kan vara trevligare än elaka resonanser. En betongvägg bakom högtalarna kanske räcker.

(Sedan tror jag grannar uppskattar betongvägg mer.)

Obefintlig bas i vissa frekvenser tror jag inte härrör från läckage (alla låga basfrekvenser går villigt genom väggen) utan från resonansdalar.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/12/02 14:48:38
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/02 :  14:53:22  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Eller så är jag bara avundsjuk på alla med stuga med vita knutar......?
Det kanske var så då.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000