HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Plugga basportarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/12/02 :  14:27:14  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Min frågeställning är ganska rakt på sak: Kan man skada baselementen om man pluggar basportarna med "skumgummiproppar"? Elementen är ju trots allt konstruerade för att sitta i portade konstruktioner.

De ljudmässiga fördelarna i mitt fall är uppenbara, rappare bas. Kan tänka mig att detta kan hjälpa många som har stora golvare i ett rum som mest liknar en betongbunker. (Vilket är fallet med alltför många vardagsrum)

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/02 :  14:32:48  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Kan man skada baselementen om man pluggar basportarna med "skumgummiproppar"?
Vore väldigt konstigt om det vore så, då många tillverkare skickar med pluggar..
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/12/02 :  14:36:34  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jo men de flesta tillverkarna gör det inte.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/02 :  14:39:44  Show Profile Send ljud a Private Message
Hur skulle dom kunna skada elementen?
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/02 :  14:40:56  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det blir då rappare bas i bemärkelsen att den inte går så djupt att den exciterar de lägsta rumsresonanserna.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/12/02 :  15:27:30  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Nja vad jag syftade på var att element som har parametrar som gör dem lämpade för basreflexkonstruktioner kanske inte tycker att livet är så kul om någon pluggar igen portarna och vrider upp volymen en massa... Men nåväl, allt verkar frid och fröjd, ville bara vara på säkra sidan.

I varje fall så fick jag subjektivt klart snabbare och "snyggare" bas efter att ha pluggat portarna. Beror säkert på det guldfisk poängterar. Jag har horribla rumsresonanser vid 45 Hz och högtalarna spelar nog inte riktigt lika djupt längre och undviker nästan helt de värsta problemen. Klart prisvärt tweak i alla fall med tanke på att råämnet till pluggarna var gratis...
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/12/02 :  15:42:20  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Helt ofarligt och dessutom intressant tweak!

Ingenting kommer att ta skada, och dessutom får du lite olika karaktär på klangbilden.
Testa och lyssna.
Återkom gärna med lite intryck efter "meckandet".

mvh Mats

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/12/02 :  15:45:18  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Är det inte vettigare att akustikreglera rummet än att plugga portarna? Lådan är (bör) vara optimerad med en viss portning, så även om du upplever ljudet som rappare och mindre störande, är det mycket du går miste om.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:53:39  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jodå, akustikreglering är prio nummer ett även för mig.

Jag kommer att bygga minst ett "basabsorberingsrör" som beskrivs på DIY-forumet. (Har dock ofattbara problem att finna rätt rör...) Men jag kommer till slut att lyckas.

Under tiden började jag dock att experimentera lite med att plugga portarna med olika pluggar av olika densitet.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:57:56  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag startade händelsevis en liknande tråd på faktiskt igår:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14738

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000