HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mera pengar - bättre ljud? (TV2 060823)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/08/24 :  07:31:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Detta är underhållning, och gemene man satt nog inte klistrad vid detta program MEN tänker man lite längre så betyder ju detta egentligen ganska mycket, tänk på det, hur ofta i vardagen dyker denna typ av diskutioner upp, vad har folk för pryttlar hemma egentligen, tydligen är det av tillräckligt allmänt intresse för att ta upp tv tid om det, för det lär ha diskuterats innan.

Detta är nog trotts allt en lite seger för vårat intresse, och kasnke itne så lite egentligen när man tänker på det.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/08/24 :  07:33:31  Show Profile Send overhang a Private Message
Jag och min fru såg programet och hade sett fram emot att de skulle ha testat både en 4 kr kabel och en 70.000 kr kabel. Som det blev nu måste man väl säga att ingen direkt dyrkabel testades.

Sedan är det väll så att sitter man på en siba stereo så är kanske inte kablarna det mest prioriterade bytet, även med supran som måste anses mycket prisvärd blir kostnaden runt 400 kr för att byta. Antar att dessa personer heldre köper 3-4 skivor i stället.

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/24 :  07:52:15  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Just att de faktiskt inte testade en dyrkabel utan höll sig i väldigt små prisdifferenser (om man nu inte ser procentuellt) gör att jag tycker testet falerar en aning. Men det bevisades ju att det är skillnad på kablar iom att de faktiskt satte vilka kablar vi lyssnade på. Med tanke på detta så förespråkade ju inte hifi-människorna den dyraste pga att den var dyr. I detta fallet förespråkades ju den näst dyraste Supra pga att den matchade resten av anläggningen bäst.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/24 :  08:00:02  Show Profile Send Vox a Private Message
Fy vilket dåligt program. Först prata om ev skillnader mellan 4 kr/m och 70.000 kr/m och sedan låg den dyraste på drygt 200 kr/m. Varför kunde de inte ta till rejält också.

Programmet påminner om REA, ett konsumentprogram för barn, men här med en betydligt äldre målgrupp.

Ibland fick jag för mig att det var Galenskaparn & After Shave som hade gjort ett humorprogram. Väntade bara på att "Farbror Frej" eller varför inte "Farbror Barbro" skulle dyka upp.


En av våra döttrar, 15 år, såg lite och bara suckade och sa att "det här är ju för pensionärer" och så gick hon. Kunde inte annat än hålla med henne.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/24 :  08:11:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att dom slog fast i ett blindtest att det går att höra skillnad på kablar var kul.
Nu slipper vi kanske läsa här på forumet att det inte går att höra skillnad i blindtester.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/08/24 :  08:55:52  Show Profile Send pewe a Private Message
Björn-Ola: helt rätt!

Det som ändå är mest beklämmande med hela programmet är att det finns en underton av att det skulle vara något suspekt med att lägga dyra pengar på musiklyssnande. Låter ett system för 30K bättre än SIBA-systemet för 1995? För oss som tycker det är kul/intressant/viktigt/ etc. med musik och dess återgivning är det en självklarhet att inget är gratis. Men tjejen som sa att "hon är glad bara stereon fungerar" tycker uppenbarligen inte att musikens återgivning är viktigt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/24 :  09:12:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


quote:
Att dom slog fast i ett blindtest att det går att höra skillnad på kablar var kul.


Man vet aldeles för lite om testförfarandet för att kunna dra den slutsatsen. Om de visade kabelbytet för testpanelen så har de inte påvisat något alls. Då har de producerat ett underhållande program.

Jag hade förväntat mig att ett så seriöst företag som SVT skulle ta hjälp av en kunnig testledare.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/08/24 :  09:18:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag tycker att vi ska komma ihåg att det här programmet är för gemene man och inte för inbitna hifientusiaster! Gemene man tycker att kablar är svinaktigt dyra redan vid 200 kr per meter och nivån på programmet känns mer som en inkörningsport/ögonöppnare för de som inte ännu varit i kontakt med hifi.

Att kasta 70000-krs kablar i ansiktet på de som inte är intresserade vore enligt min åsikt ett misstag, det kan jämföras med att dema sin anläggning som någon som inte är intresserad med musik som man själv är intresserad av, inte "offrets" musik, massor med volym (bara för att man är van vid det) och till sist berätta hur många hundra tusen anläggningen kostar.

Nej det rätta sättet om man vill öka intresset för hifi, som inkörningsport, är att ta det lite försiktigt.

Hur ofta ser man om hifi på svensk TV (eller TV tillgänglig i Sverige) överhuvudtaget???

Jag tycker att det här är enormt! Resultatet är för mig ointressant, det stora är att nu fick säkerligen många icke hifi-entusiaster till svenskar snubbla in och se glimt av hifi-entusiastens "vardagsproblem".

Sedan om det blev lite pogo-pedagog-vibbar, so what

PS, jag såg inte hela programmet utan bara kabeltestbiten.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/24 :  09:28:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Man vet aldeles för lite om testförfarandet för att kunna dra den slutsatsen. Om de visade kabelbytet för testpanelen så har de inte påvisat något alls. Då har de producerat ett underhållande program.


Det var ett blindtest.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/08/24 :  09:40:41  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Synd att man missade detta program!
Men man har väll bara blivit förnannad på hur vårat intresse
blir presenterat (förlöjligat) i medierna...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/08/24 :  09:53:36  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag tyckte det var mer positivt än negativt. Det blev påvisat att skillnader visst finns även för lyssnare som inte är vana att lyssna kritiskt. Det är väl ett stort steg!!?
Det jag saknade var att ingen sa något om den viktigaste faktorn, nämligen rätt karaktär på kabeln till karaktären på kringutrustningen. Mellanpris kabeln vann, jag har inga problem med det, priset är i stort oviktigt, den passade helt enkelt bäst med Primare och Kef....

Artphotography
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/08/24 :  09:56:46  Show Profile Send drkim a Private Message
Det går ju se programet online: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53651&lid=Login&lid=puff_644018&lpos=lasMer

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/24 :  10:02:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nu vet vi inte hur det gick till, men om man visade för lyssningspanelen att man bytte kabel så förlorar man möjligheten att påvisa att det är skillnad mellan kablarna...

I och med att testutförandet inte redovisats kan man inte dra några större slutledningar.

Vi vet för lite för att kunna säga att det de gjorde verkligen kan benämnas som någon typ av blindtest.


Ed Tack drkim, det skall jag kolla på några gånger när jag kommer hem.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/08/24 :  10:11:44  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Visst var det Purist Audio "Dominus" som visades i rutan?
Dom kablarna är ju oftast utopi även för oss nördar.

Hade varit roligare med kablar från 4:- till tex 10 000:-

Jag tror mer på matcning mellan kabel och anläggning.
Om man lyckas få "det där" med en kabel för 4:-/m så är det ju bara att hoppa runt av glädje!

Otur för mig så har jag fastnat för Avantgardes egna silverkablar..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Edited by - Muse on 2006/08/24 10:12:56
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/08/24 :  10:56:28  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Går detta program i repris möjligen? Jag kommer inte in på SVT:s hemsida från mitt jobb...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/08/24 :  11:46:21  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Från TV-sidan i gårdagens Metro:

"Del 1 av 8. Även 27/8 och 28/8."

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/24 :  12:27:22  Show Profile Send svanbo a Private Message
VARFÖR har SVT så totalt kass kvalitet på programmen på webben?? Går ju knappt att kolla på programmet, än mindre lyssna på det! Var det inte nån svt-medarbetare som skrev i tråden, kanske han kan ha något svar?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53659&a=632384&lid=art_615798&lpos=extra_0

Riktigt fett att de satte märkena på kablarna!!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/24 :  12:35:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Kollar ni online och bara vill se kabeltestet så börjar det efter cirkagurka 19 minuter.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/24 :  13:20:36  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tyckte det var ett roligt program. Intressant på många sätt.

Ett par saker angående kabeltestet som kanske sagts tidigare i tråden:
Lite synd att de inte fick peka ut kablarna från varandra blint. Sedan hade det varit mer intressant med en tjockare billig kabel. Nu valde de ju en tunn kabel som har betydligt högre resistans och det påverkar ju ljudet en del beroende på högtalaren (och kanske i sin tur ljudintrycket beroende av musiken).

Det var ju kul att de gissade rätt på märkena på kablarna och priset också men iom att intrycken inte var konsekventa (den ena kabeln upplevdes bättre ena gången men inte andra av samma person osv) så går det ju inte riktigt att koppla till lyssningsintrycken.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/08/24 :  14:20:25  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Var det inte en av killarna i testet (en av "ljudnördarna"...) som gissade rätt på kablarna, att det var lampsladd, supra ply och van den hul? Mkt duktigt i så fall, smått imponerande.

Supra Ply är verkligen en prisvärd kabel enligt min mening, en smula ljus och färglös bara för min smak. Jag hade en gång i tiden verkligen lampsladd som kablar i min anläggning som var överblivet skräp från 80-talet och bytte till ply 3.4 och fick ett jättelyft.

Dessa ply byttes för några månader sedan ut mot harmonic tech pro-9 och det steget upplevdes ljudmässigt som en förbättring, men inte alls lika dramatiskt som en gång i tiden mellan lampsladd och supra ply. Man får betala mer och mer för mindre och subtilare skillnader ju "högre" upp man kommer i prisklasserna är min åsikt...

Tyckte testet i svt var trevligt och det hade varit mkt konstigt att göra större affär av det hela i ett sådant program. Det var mer konsumentupplysning/underhållning/pedagogik snarare än att de försökte ge sken av att det var vetenskapligt signifikanta testresultat som presenterades.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/24 :  15:05:12  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Var det inte en av killarna i testet (en av "ljudnördarna"...) som gissade rätt på kablarna, att det var lampsladd, supra ply och van den hul? Mkt duktigt i så fall, smått imponerande.


Jo det var ju det, och de andra höll med. Det verkade som att de hade diskuterat sig fram till det, men ändå!
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2006/08/24 :  15:41:17  Show Profile Send Conan a Private Message
Björn-Ola skrev: "Det var ett blindtest." och visst är det så. Men om resultatet visar på att testdelgarna kunde höra skillnad på olika högtalarsladdar vete tusan...

Ta bara att sniksladden fick sämst omdömme på första låten av alla inblandade. Det luktar lång väg påverkan beroende på i vilken turordning sladdarna kopplats in. T.ex. om första sladden var sniken, låter nästa lite bättre och nästa på det ännu lite bättre endast p.g.a. att man lyssnar efter, och hör, andra saker efter fler lyssningar.

Sedan följer en viss spridning vid kommande låtar, men det troligaste är ändå att lyssnarna sprider ut sina omdömmen slumpmässigt eller under påverkan av i vilken ordning sladdarna kopplades in. Observera att respektive sladd endast kopplades in en gång per låt, och att lyssnarna därför lätt kan ha samstämmigt drabbats av "turordningsfelet".

Jag tror att man skulle ha kunnat få samma resultat som detta endast genom att *säga* sig byta kablar (och kört med sniksladden genom hela testet t.ex). *Det* hade varit underhållningsvärde värt licensavgiften det =0)...

Nu visade testet endast att det är väldigt, väldigt små skillnader mellan olika högtalarsladdar - så små att dom inte lyckades detektera skillnaderna i deras blindtest.

Men kul var det ändå att se att nån i massmedia överhuvudtaget bryr sig om hifi & ljudkvalitet.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

mad.gibbon
Member

291 Posts

Posted - 2006/08/24 :  15:57:40  Show Profile Send mad.gibbon a Private Message
till svanbo
hej, det är jag som är "nån svt-medarbetare".
svaret är detsamma som det brukar vara... pengar.
bara utrymmet som alla filer ligger på kostar miljoner.
så då tog man "budgetupplösning", kvantitet före kvalitet.
men visst, sparkar vi några,lägger ner Riket eller höjer
tv-licensen :) så kan vi kanske få råd
att ha tittbar kvalite
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/24 :  16:25:51  Show Profile Send svanbo a Private Message
mad_gibbon, tack för svaret, och ursäkta min lathet att inte kolla upp att det var du som var svt-medarbetaren

Jo jag förstår att det kostar pengar att ha ett så enormt arkiv tillgängligt som ni faktiskt har. Men den nuvarande kvaliteten är verkligen under all kritik, om det är nån text i bilden går det inte att läsa den om den inte är jättestor och man hör knappt vad folk säger. I detta program som vi diskuterar här t.ex. var det text som jag inte kunde läsa... kanske en "liiiten" kvalitetshöjning vore möjlig i alla fall?

Slopa Riket låter väl f.ö. som ett utmärkt förslag
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/08/24 :  20:21:09  Show Profile Send Lech a Private Message
Jag tycker programmet var väl avvägt för att gemene man ska få en
uppfattning om ämnet och vad vi håller på med. Tror faktiskt att ett intresse föddes hos en del, som snart kommer hit och "slår oss på fingrarna".Tråkigt att vi ibland inte ser ur ögonvrån.

MVH
Lech



Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.95 sekunder. Snitz Forums 2000