| Author |
Topic  |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 01:24:54
|
Typelityp John här kommer en bild som kan förklara..

|
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 01:31:40
|
| Jag ser inte rätt bild. |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 01:39:51
|
men kopiera länken å klistra in då..
attans att det inte ska funkar så bra.. |
 |
|
|
Feindflug
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 01:47:42
|
quote: Originally posted by Robin Fischer
John, har du sett mina bilder?
vad tror du om att ställa SD under plattorna som står under htalarna som står på sdfötter?
Jag tror man ska låsa fast (spikes eller nåt) högtalarna till plattorna (tungt) och frigöra hela rasket med SD plattorna underst. Detta för att göra högtalaren fastare och mer stilla men samtidigt liksom nu dämpa vibrationerna till golvet. Fast jag började fundera över den här saken idag så jag är inte så insatt.. kanske du ska sätta spikes på stenen mot golvet och ställa fler stenar ovanpå så att det blir riktigt fast o fint o prickigt golv :D |
/Feindflug |
 |
|
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 01:50:20
|
Var det någon som var inne hos HiFi Agenten på Arken-mässan? De nya små träkonorna som de demade fungerade ypperligt. De fyra små konorna placerades i ytterkanterna med spetsen vänd uppåt under en CD-spelare. Bredare och luftigare ljudbild med konor, komprimerat och hårt utan.
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
|
|
Pelle
Member

417 Posts |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 02:04:34
|
Nu ser jag bilden. Vad är syftet med stenplattan? Höjd? Om plattan behövs så kanske du skulle lägga någon filtbit eller något tyg under plattan. Annars ser det bra ut vad jag kan se. se till att framkant på baffeln hamnar i linje med framkant på plattan.
John |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 02:14:24
|
Måste sova nu. Vi hörs imorrn.
John |
 |
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 03:06:16
|
Har hamnat i ngt slags "hybridsystem" vad galler spikes. Har en tjock heltackningsmatta i rummet dar jag har anlaggningen. Nar jag testade med bara spikes sa gled de rakt genom mattan och gick i vad jag tror ar ett rent cementgolv (vi hyr hus har borta i det stora landet i vaster sa jag vagar inte slita upp mattan...). Lat inte bra alls! Kora hogtalarna utan spikes direkt pa mattan var battre men fortfarande inte optimalt.
Losningen blev att kopa tva rejala plankbitar, lagga dessa pa den mjuka mattan och darefter stalla hogtalarna med spikes ovanpa. Later mycket bra i mitt tycke. Dessutom gor det att hogtalarna kommer upp ca 5 cm hogre vilket ocksa blev ett "lyft" (ha-ha).
Peter |
Detroit, Michigan |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 08:28:39
|
quote: Originally posted by John Stalberg
Nu ser jag bilden. Vad är syftet med stenplattan? Höjd? Om plattan behövs så kanske du skulle lägga någon filtbit eller något tyg under plattan. Annars ser det bra ut vad jag kan se. se till att framkant på baffeln hamnar i linje med framkant på plattan.
John
japp, få höjjd å få lite stabilare under högtalaren, golvet e inte så hårt som jag skulle vilja ha det..
det blev i alla fall åtskilligt mkt bättre efter plattorna var tillbaka igen! |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 08:30:04
|
quote: Originally posted by pesa
Har hamnat i ngt slags "hybridsystem" vad galler spikes. Har en tjock heltackningsmatta i rummet dar jag har anlaggningen. Nar jag testade med bara spikes sa gled de rakt genom mattan och gick i vad jag tror ar ett rent cementgolv (vi hyr hus har borta i det stora landet i vaster sa jag vagar inte slita upp mattan...). Lat inte bra alls! Kora hogtalarna utan spikes direkt pa mattan var battre men fortfarande inte optimalt.
Losningen blev att kopa tva rejala plankbitar, lagga dessa pa den mjuka mattan och darefter stalla hogtalarna med spikes ovanpa. Later mycket bra i mitt tycke. Dessutom gor det att hogtalarna kommer upp ca 5 cm hogre vilket ocksa blev ett "lyft" (ha-ha).
Peter
Testa en marmorplatta istället, lite hårdare än trä.. prova SD annars |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 09:51:53
|
Min uppfattning är att spikes ger lite skrikigare och livligare ljud medan kuddar lugnar ned ljudet. Det är väl anledningen till att vi inte kan komma överens om vad som är bäst. Det beror ju på vad man vill ska hända. Jag har för närvarande 2 högtalare som jag skiftar mellan.
Den ena är laidback i karaktären och där föredrar jag spikes. Den andra är lite skrikig i karaktären och där måste jag ha kuddar.
Jag har heltäckningsmatta vilket gör att spikarna når betonggolvet vilket jag tror är en förutsättning för spikes. Spikes på parkett är en konstig hybridlösning eftersom parkett vanligtvis ligger på en stegljudsdämpande matta som dämpar vibrationer. Dessutom tror jag att man bör koppla högtalarna till en tung massa när man har spikes för att hindra att vibrationerna söker sig till stereoanläggningen. Ett parkettgolv som vilar på en stegljudsdämpande matta kan lättare leda vidare vibrationer. Samtidigt så kan man med kuddar och parkettgolv få 2 fjädrande system vilket teoretiskt kan leda till att dom motverkar varandra. Men om det kan uppstå i detta fall vet jag inte.
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 09:52:18
|
Ett önskeläge för A.R.T. Q-dampers. Prova! |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 09:53:26
|
| Timbre, vad kostar Q-dampers? |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 10:08:05
|
| Jag skulle vilja lansera en alternativ teori till varför många föredrar spikfötter och till varför åsikterna går isär så mycket gällande hur spikfötter påverkar ljudet. Observera dock att följande är spekulation från min sida: Vissa (många?) högtalare låter "bättre" (mindre bumligt e. dyl.) med spikfötter eftersom de är konstruerade för att användas med spikar. D.v.s. man har använt spikfötter vid testning och provlyssning av högtalaren under konstruktionsarbetet, vilket i sin tur påverkat konstruktionen. Det verkar inte helt otänkbart, eller? |
 |
|
|
Feindflug
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 11:03:56
|
quote: Originally posted by Magnuz
Jag skulle vilja lansera en alternativ teori till varför många föredrar spikfötter och till varför åsikterna går isär så mycket gällande hur spikfötter påverkar ljudet. Observera dock att följande är spekulation från min sida: Vissa (många?) högtalare låter "bättre" (mindre bumligt e. dyl.) med spikfötter eftersom de är konstruerade för att användas med spikar. D.v.s. man har använt spikfötter vid testning och provlyssning av högtalaren under konstruktionsarbetet, vilket i sin tur påverkat konstruktionen. Det verkar inte helt otänkbart, eller?
Nåt åt det hållet kan det ju vara. Men jag tycker det borde bli mindre bumligt utan spikes. :) |
/Feindflug |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 12:29:23
|
Jag erkänner, jag är fullständigt avkopplad eller kuddad eller vad man nu skall säga. Kolla bilderna på fotoalbumet så ser Ni att jag har avkopplat ALLT. Tokig? Ja, men det ger ett fantastiskt ljud. Prova och skapa dig en egen uppfattning.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 12:35:17
|
| Har man vibrationer i golvet (inte ovanligt i bostadshus) är väl inte spikes så bra? |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
AndersB
Member

234 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 12:58:41
|
Jag har följt den stundtals inflammerade debatten i detta ämne tidigare, men jag har,trots vad diverse förståsigpåare och inbillade eller verkliga fysiklektorer säger, kommit fram till att det är bara att prova sig fram. Ett enkelt svar som ofta kommer upp här på forumet, men som i detta fall är alltför sant.
Jag har kört med SD-kuddar och med stativmonterade spikes under mina Revelstativare. SD-alternativet mjukade upp ljudbilden- basen blev rundare(och slappare). Med spikes-alternativet kom blev musiken mer distinkt och lite mer detaljer kom fram. När SD-kudadarna var borta till förmån för originalspikesen undrade sambon om jag "hade bytt ut något för det låter bättre". En slutsats som jag också drog. Det hela beror väl som vanligt på matchning - ett "skarpskuret" utrustningspaket kanske gillar SD-fötter.
Låna hem och prova.
Anders |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 13:58:47
|
Robin, en ask med fyra Q-dampers kostar runt 1300kr. Går tyvärr inte att köpa styckvis ifall man skulle behöva sex stycken. |
 |
|
|
Feindflug
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 14:25:04
|
quote: Originally posted by Micke Y
Jag erkänner, jag är fullständigt avkopplad eller kuddad eller vad man nu skall säga. Kolla bilderna på fotoalbumet så ser Ni att jag har avkopplat ALLT. Tokig? Ja, men det ger ett fantastiskt ljud. Prova och skapa dig en egen uppfattning. Micke
Grejerna du har använt till att höja upp kablarna är helt fel. Dom ser billiga och hemmagjorda ut. Blir mycket bättre om du beställer några ordentliga guldpläterade klossar med tyngd i ;-D |
/Feindflug |
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 14:31:16
|
quote: Originally posted by AndersK
Jag har kört med SD-kuddar och med stativmonterade spikes under mina Revelstativare.
Anders,
Som ägare av Performa M20:na ville jag fråga om du testade standard version eller skräddarsydda SD-kuddar. Jag själv har skräddarsydda - givetvis. |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 14:38:07
|
Fienflug
Javisst skulle guldplätterade i något spejsat material höja det visuella men stereon står ju i källaren och dit går bara jag och min 6-åring. Vi bryr oss definitivt inte. Det finns ju väldigt balla och visst har jag varit sugen men jag köper nog mer musik istället. Sen tycker jag det är lite kul att behålla såna här gräsliga så att jag med någon som helst trovärdighet kan hävda att funktion på något sätt står över utseende. Åtminståne inför familjen....de läser ju som tur var inte här.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
Feindflug
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 15:24:46
|
Ok.. det var bra sagt :) *överkörd* |
/Feindflug |
 |
|