HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spikes och vibrationer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Feindflug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:12:41  Show Profile Send Feindflug a Private Message
Vad är fördelarna med att använda spikes istället för att låta högtalarna stå direkt på golvet?

/Feindflug

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:21:52  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Enligt mig? Inga! Att leda vibrationer fram och tillbaka mellan golv och högtalare och att göra ett resonanssystem som skjuter upp vibrationern i frekvens är inte min melodi. Vissa gillar det. Det låter ofta "mer", men inte bättre enligt mig. Jag föredrar att ställa kabinetten så mjukt som möjligt i stället. Men det är ju bara min syn på det hela. Här finner du nog att det finns olika åsikter om detta.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:27:27  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
SD-fötter stämmer nog bra i Johns teori.. kanske? jag har dem iaf... gillar dem..
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:35:38  Show Profile Send yalpa a Private Message
Gud! ännu en debatt....

Låna hem både spikes och kuddar så får du höra vilka som passar bäst just dig.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:48:35  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
yalpa, dömm inte ut denna bebatt än.. om alla kan få sina åsikter utan påhopp etc så tror jag det går att diskutera vettigt vad man tror/tycker det är för för/nackdelar med spikes/sd-fötter/allt det där..

såja.. lungt å sansat nu!!!!!
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:49:01  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
SD-fötter stämmer nog bra i Johns teori.. kanske?

Japp.
quote:
Gud! ännu en debatt....

Vi svarar bara på en fråga. Trodde dessa forum var till för sådant.

Han frågar om något teoretiskt. Menar du att fördelen med spikar är att han ska låna hem och testa spikar och kuddar själv? Relaxa lite granna va.

John

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:50:39  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
John, innan du kom framm till att SD-fötter var det du skulle ha, vad testade du mer? vad är dina erfarenheter av spikes/sdfötter?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:58:32  Show Profile Send yalpa a Private Message
Förlåt grabbar

Fördelarna med antingen spikes eller kuddisar är att det blir bättre ljud: allt blir bättre helt enkelt. De fysikaliska/fysiska (vad heter det?) förklaringarna är många, det är bara att testa vilken man gillar bäst.

asså jag är så osäker ibland asså, vad saker heter asså, jag tror jag behöver en svenska-kurs asså, eller?

Edited by - yalpa on 2002/11/13 00:00:41
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:11:17  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Det är lugnt yalpa. Du har rätt i att det har varit tjatigt till och från.

quote:
John, innan du kom framm till att SD-fötter var det du skulle ha, vad testade du mer? vad är dina erfarenheter av spikes/sdfötter?

För 10-15 år sedan hade jag ett par Spectrum 410. Dessa var utan fötter först. Efter att jag läst om spikfötters förträfflighet köptes en uppsättning. Man borrade hål och satte in honorna i kabinettet vilka i sin tur tog spikesen. Min upplevelse var att det lätt "mer" på något sätt. Det blev helt enkelt lite starkare ljud. Dock så blev det orenare. Hur som helst så fick spikarna vara kvar en tid och eftersom jag kunde skruva ur dom kunde jag testa och jämföra. Jag var inte imponerad av spikarna. Jag sålde sedan dessa högtalare och har inte använt spikar sedan dess.

Långt senare kom jag i kontakt med SD-fötterna. Dessa gör verkan på samma sätt fast tvärt om skulle jag kunna säga. Vibrationer minskar och basen låter mer rent. Jag tycker nog hela registret låter mer högupplöst med SD-fötter.

Jag har även testat SD-fötter under CD-spelare och fått positiva resultat. Vid enorma ljudtryck så kan jag få många spelare att skippa skivor om spelaren ställs rakt upp och ner på ett bord eller på golvet. Med SD-fötter grejor dom samma passager utan problem.

John

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:12:40  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Glömde. Fysikaliska är ordet du söker yalpa.

John

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:20:51  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
John, okej, räcker som argument för mig.. så

Yalpa, ev väl genomförd debatt utan arga inslag å glåord, det går om man vill=)
Go to Top of Page

Feindflug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:27:19  Show Profile Send Feindflug a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

Enligt mig? Inga! Att leda vibrationer fram och tillbaka mellan golv och högtalare och att göra ett resonanssystem som skjuter upp vibrationern i frekvens är inte min melodi. Vissa gillar det. Det låter ofta "mer", men inte bättre enligt mig. Jag föredrar att ställa kabinetten så mjukt som möjligt i stället. Men det är ju bara min syn på det hela. Här finner du nog att det finns olika åsikter om detta.

John

Allright, det verkar iaf som mitt tvivel angående spikes är korrekt.
Det känns mest som följande:
Spikes ska man ha därför att.. öhh, det blir ju bättre ljud liksom för att.. ööh den står ju stadigt... o det är ju bra.. typ för den leder ju ner vibrationerna till grannen istället.. eller till golvet menar jag o det vill man ju inte.. oj nä, den dämpar ju vibrationerna man inte vill ha... eller, vänta.. jo.. typ.. det blir bättre ljud.. dom är snygga o dyra.. det är bra

/Feindflug
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:29:21  Show Profile Send yalpa a Private Message
Den just ovan var bra......jag ska testa kuddisar efter Jul...först ska lådorna sandfyllas och vägas så man får rätt storlek...

Edited by - yalpa on 2002/11/13 00:30:19
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:34:57  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
John, förrsten, har du provat med bara 3 spikes/kuddar?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:39:44  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det är ju inte alltid man kan välja om man vill ha spikes eller inte. Om de är med i designen så punkterar de ju kuddarna man vill lägga under

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:42:21  Show Profile Send ekman a Private Message
man kan oftast skruva ur spikesen...

däremot har jag lite svårt att förstå er som säger att basen blir bättre med sdkuddar? varje gång jag har testat så blir basen bumlig och flyter iväg inte alls kul =( låter väl olika med olika grejer dock...
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:46:36  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
tja alla gillar vi ju olika saker..

men jag tror delvis på vad du säger ekman, å dels på det John säger..

jag tycker att SD är bäst(för MIG) på B&W som i sig e torra i basen, jag tycker de är tighta å funkar bra med sd...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:48:55  Show Profile Send ekman a Private Message
så bara för att dina b&w är tighta så ska man motverka det eller? hehe låter inte så bra direkt...

jag ska testa spikes på ART q-dampers sen när jag har råd =)
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:50:02  Show Profile Send Pelle a Private Message

Jag skulle vilja testa SD:s kuddar. Har läst någonstans att de har pengarna-tillbaka-garanti om man inte är nöjd. Stämmer det?

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:52:20  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ja, själva spikesen går iofs att skruva ur, men om hela designen bygger på ben som leder ut i spikes ser (hörs?) det i alla fall konstigt ut utan dem.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:57:46  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
ekman, inte så jag menade, jag menar att tightheten i ljudet INTE har blitt sämmre alltså.. bara bättre..
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/13 :  01:01:27  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Nej, jag har inte testat med tre spikes. Dock justerade jag dom noga så att alla tog sin del av tyngden. Med SD fötter blir det mindre kritiskt om det är tre eller fyra eftesom dom "ger med" sig och tar sin del automatiskt.

Basen låter renare med SD-fätter. Det kan även upplevas som om det blir svagare generellt men det är nog bara för att störande vibrationer håller sig nere på lägre nivåer. I alla fall för mig.

Rent intuitivt verkar det smart att ställa något som vibrerar flytande. I alla fall om man vill isolera saken från omgivningen och vice versa. Ungefär som om man kunde få den att sväva stilla i luften. Vibrationer i högtalarkabinettet är nog bäst att bekämpa med just ett bra kabinett.

John

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/13 :  01:03:35  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
John, har du sett mina bilder?

vad tror du om att ställa SD under plattorna som står under htalarna som står på sdfötter?

Edited by - Bobbokrull on 2002/11/13 01:04:18
Go to Top of Page

Feindflug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2002/11/13 :  01:12:30  Show Profile Send Feindflug a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

Rent intuitivt verkar det smart att ställa något som vibrerar flytande. I alla fall om man vill isolera saken från omgivningen och vice versa. Ungefär som om man kunde få den att sväva stilla i luften. Vibrationer i högtalarkabinettet är nog bäst att bekämpa med just ett bra kabinett.

John

Det tyckte jag var bra sagt. Men kolla här vad hifiklubben skriver:
" DALI högtalarspikes
Koner är ett praktiskt sätt att få samma funktion som med spikes, men utan att det blir märken i parkettgolvet. Den konformade designen isolerar högtalarna från golvet, vilket ger ett mer distinkt och renare ljud. "

Alltså isolerar spikesen högtalaren från golvet.. amen det är ju suveränt! ;--)
På detta forumet var det folk som klagade på fyndbörsens reklamargument. Varför är det ingen som klagar på hifiklubbens argument.. jag tycker det är minst lika flummigt. Eller har dom rätt? Den konformade designen är det som gör grejen??

/Feindflug
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/13 :  01:12:42  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Nej. Jag har nog missat dina bilder. Dubbla resonanssystem brukar vara något som man kanske ska undvika. Mer kan jag tyvär inte säga. Jag har för dåliga kunskaper om detta. Jag tror att ett par fötter är optimalt.

John

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/13 :  01:23:44  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Koner isolerar lika dåligt som vilken spetsig historia som helst i princip. Dock kan kanske mjukheten i en spik ge den egenskaper som ger verkan gällande resonanssystemet, kabinett på spik, viket skiljer sig från koner.

Koner som är hårda leder krafter vidare precis som Newton sa på sin tid. En kon liknar symbolen för en diod lite grann. Kanske det har kommit därifrån? Om man ställer en låda på koner som står på en platta och om man sedan bankar på lådan kommer detta att kännas i plattan.

John

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000