Author |
Topic |
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 12:42:54
|
Jag har en fundering. Jag har ett stort intresse av Hifi men mitt intresse för musik är än större. Jag tycker det är underbart fantastiskt med möjligheten att när som helst kunna gå ut och köpa en låt eller en skiva på nätet när jag känner för det. Dock så är det ju så att den ljudmässiga prestandan på dessa filer lämnar mycket att önska. Dessa duger bara till nöds i MP3 spelaren på tåget eller när man tränar
I dessa tider med höghastihets bredband och CD och DVD brännare (snart Blue ray brännare) borde det väl finnas en marknad för Audiofila ljudformat eller helt enkelt okomprimerade cd eller DVD-Audio filer för hämtning och bränning hemma. Eller är det så dagens ungdomar är nöjda bara det låter? Själv har jag svårt att tro att det är så enkelt. Titta bara på Tv-mediet. Allt fler mäniskor investerar välldigt mycket pengar för att få en så bra vissuell upplevelse som möjligt hemma, vissa kompleterar med ett lågbudget suround system från OnOff men snart tror jag att även dessa kommer att uppgraderas när tiden går och intresset och ekonomin utvecklas.
Därför tror och hoppas jag på möjligheten att inom en snar framtid kunna köpa högkvalitativa ljudfiler över nätet vilka inte skall medföra någon ljudmässig skillnad mot CD-Skivor /Patrik |
CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278 |
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 12:46:55
|
Tja. Det är _svårt_ att urskilja en bra kodad mp3'a (i låt säga 320kbps) mot original-cd. Min uppfattning är att de som påstår detta har antingen omänskligt bra hörsel eller inte riktigt koll på hur man gör en bra mp3'a (mer troligt det sistnämnda, för dåligt kodade mp3or låter verkligen apa). Jag skulle förmodligen aldrig klara av det med min anläggning (som ändå betingar ett pris som är mycket högre än 90% av befolkningen lägger ner). Med andra ord tror jag inte man skall hoppas på för mycket, men det märks att intresset för icke-destruktiva komprimeringsformat blir större och större så om några år kanske. Största hindret är förmdoligen att det kostar mycket mer för en nätbutik att leverera ett album som är på 600mb istället för 50mb till slutanvändaren.
|
Sandoz in the rain |
Edited by - labrat on 2006/06/19 12:55:03 |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 13:04:23
|
Hej Labrat, Jag kan nog hålla med dig om att en MP3 i 320kbs är betydligt mer välljudande än en ditto av lägre bitrate. Problemet är bara att jag har inte hittat någon som säljer filer med denna komprimering. Och jag har heller aldrig sett någon som specar innan köp vilken bitrate de har på sina filer. /Patrik |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 13:29:16
|
Det finns redan möjlighet att köpa ljudfiler i CD-kvalitet. Visserligen kan man inte påstå att utbudet är jättestort ännu, men det är på G åtminstone.
Se följande tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45574 |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 13:30:27
|
quote: Det finns redan möjlighet att köpa ljudfiler i CD-kvalitet.
Och när finns det möjlighet att köpa ljudfiler i vinylkvalitet? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 13:40:29
|
jag läste i samband med en mässa detta året att man skulle börja med MLP downloads.... |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 13:43:36
|
Hej Ayn, Tack för länken, Jag skall undersöka denna och kolla upp utbudet. Verkar i alafall som om det finns några som är intereserade av att kunna köpa musiken på detta vis utan att förlora kvaliten samtidigt.
Får väl dra till med den gamla devisen den som "söker" skall finna. /Patrik |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 13:49:35
|
Kollade upp de länkarna. Det verkar onekligen interesant. Dock måste jag erkänna att det inte var speciellt många artister jag hört talas om tidigare. Skall kolla igenom mera men om det är någon som sitter inne med fler länkar så får ni gärna dela med er av dessa.
asimov66 Du har ingen mer information om detta med MLP som downloads? /Patrik
Edit: stavfel |
Edited by - overhang on 2006/06/19 13:52:23 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 13:50:54
|
quote: Och när finns det möjlighet att köpa ljudfiler i vinylkvalitet?
Aldrig! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 14:17:09
|
Det stod i en hifichoice tidning och i en sammanfattning av CES mässan på audiophile.no tror jag. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 17:24:44
|
Som framgått av medierapporteringen de senaste veckorna så köper "dagens ungdomar" inte ljudfiler, de fildelar. På en av de ställen där man kan hitta länkar till dessa delade filer så fanns det igår 1800 album i oförstörd CD kvalitet (mestadels FLAC filer). Utan att gå in på de legala och moraliska aspekterna av det hela så är det ju tråkigt att de legala alternativen ger sämre urval och sämre ljudkvalitet än de illegala. |
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 18:30:03
|
Det finns nerladdningsbara filer som håller CD kvalitet. Apples Lossless är ett sådant format.
ED:stavfel |
Edited by - Gebex on 2006/06/19 20:07:48 |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 19:02:17
|
quote: Och när finns det möjlighet att köpa ljudfiler i vinylkvalitet
Det gör det redan, 128 kb/s mp3. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8666 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 19:05:12
|
quote: Det gör det redan, 128 kb/s mp3.
Ja,det finns losseles filer att ladda bara man hittar dem. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2006/06/19 19:05:30 |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 19:16:16
|
Hur många Apple lossless album kan man köpa idag i sverige? Jag får inte ladda ner itunes på den här datorn. |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/06/19 : 22:07:28
|
Finns hundratals siter med enbart lossless.
Dom flesta är gratis, men såklart inte så bra om man är rädd för att APB ska komma och ringa på dörren. Sen finns det ju semi-legala alternativ som tex http://www.allofmp3.com/
100% lagliga sidor ... tja, jag vet inte om några i alla fall.. tyvär. Apple räknas inte med sitt drm skit, bara att bojkotta. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
bambadoo
Member
197 Posts |
Posted - 2006/06/20 : 00:46:22
|
hqshare.net En fin plass å lete. |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/06/20 : 07:47:23
|
Kul att det redan finns, synd att det är svårt att få tag på om man vill vara ärlig (laglig). Jag tillhör dom som tro på att utbudet av bra musik kommer att minska i takt med den ilegala fildelningen. /Patrik |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2006/06/20 : 08:01:31
|
quote: labrat Största hindret är förmdoligen att det kostar mycket mer för en nätbutik att leverera ett album som är på 600mb istället för 50mb till slutanvändaren
Hur någon ens överväger att ladda hem ett album komprimerat till runt 50mb övergår mitt förstånd, så tillvida att de inte ska använda oljudet till att skrämma bort katter från tomten på nätterna
quote: overhang Och jag har heller aldrig sett någon som specar innan köp vilken bitrate de har på sina filer
Ungefär som att handla soppa till bilen på macken men inte få veta om det kommer diesel, 95, 98, 99 oktan eller kranvatten ur slangen Tummen NER, bara att bojkotta sajter utan specar
Passerati |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/06/20 : 08:11:02
|
quote: Ungefär som att handla soppa till bilen på macken men inte få veta om det kommer diesel, 95, 98, 99 oktan eller kranvatten ur slangen Tummen NER, bara att bojkotta sajter utan specar
Passerati
Extra trist för mig som tankar E-85 /Patrik |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2006/06/20 : 08:55:27
|
Upphovsrätten i USA är 50 år ! ( Numera 90 för nyproducewrad musik: Tack Sono Bono !!!!) det innebär att gammal inspelad musuk saknar upphovsrätt. Det fanns stereo inspelningar 1955. Bra filmer fanns det också. Så att etablera en Piratbay med gammal upphovsräätslös material kanske vor e en god ide´. |
Edited by - poppen on 2006/06/20 08:56:36 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/06/20 : 10:27:54
|
quote: Utan att gå in på de legala och moraliska aspekterna av det hela så är det ju tråkigt att de legala alternativen ger sämre urval och sämre ljudkvalitet än de illegala.
Och det är just detta som gör att folk fortfarande fildelar för glatta livet - för de alternativ som presenteras är solklart sämre! Det är ganska märkligt, för man tycker att musikindustrin med sina enorma resurser har alla chanser i världen att ta fram alternativ som är både bättre och smidigare än fildelningsnätverken. Men nejdå, istället ska det tas ut överpriser trots att man erbjuder en sämre produkt än den folk kan få tag på gratis. Man häpnar. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/06/20 : 16:03:32
|
Finns det en marknad så kommer aktörer naturligtvis att dyka upp med alternativ till högkomprimerade filer. Man säljer ju med hela världen som marknad. Annars så får vi väl starta en nätbutik här på forumet. Vi kan väl använda utrymmet i KNAAK för musikfiler istället för att lägga en massa dumma bilder där.
quote: Och när finns det möjlighet att köpa ljudfiler i vinylkvalitet?
Jag har ett program som lägger till en massa dammknaster på musikfilen så att man får äkta vinylkvalitet på sina MP3-filer. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/06/20 : 18:18:22
|
Vi håller oss till lagliga downloadsiter. Musik på knaak - raderas. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/06/20 : 18:19:58
|
Problemet är att det är svårt med "alternativ" när det gäller musik och film eftersom de flesta ju vill kunna lyssna/se på en viss artist/film. I praktiken är det därför ett fåtal stora bolag som bestämmer hur utbudet ska se ut av den enkla anledningen att de har upphovsrätten för säkert 90% av all ny musik som produceras. Marknaden för "audiofila" inspelningar är så pass liten att de nog inte tycker att det är värt risken att släppa ut okomprimerade versioner som ju ex. kan användas för att tillverka pirat-CD.
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/06/20 : 19:01:00
|
quote: Annars så får vi väl starta en nätbutik här på forumet.
hehehe, nej det skall vi inte. Det är tillräckligt med den verksamheten vi har. Att håll igång HiFiForum med den verksamheten det är idag är alldeles tillräckligt för oss.
Och så var det det där med att använda knaak till det ena eller det andra. Vi har precis haft en krasch för att någon ville utnyttja vår bildserver till annat. Krascher skapar ett himla jobb och sliter på oss alla. Att använda knaak på annat sätt än som bildserver kommer vi att stoppa.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Topic |
|