HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Acoustic Zen Satori - synpunkter önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/10/08 :  20:00:59  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Har nu börjat fundera på att byta mina högtalarkablar (Purist Audio Design Musaeus) som jag har haft de senaste 2 åren. Har varit nöjd med dom , men nu vill jag se om det finns nåt annat kul i denna prisklass (3000-4000 kr begagnat) ...

Har läst lite om Acoustic Zen Satori och fått intrycket att det är en riktigt duktig kabel med egenskaper som inte ligger så långt ifrån mina egna kablar.

Har jag fel eller skulle detta vara ett bra alternativ för min del?

mvh DIESEL

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/10/10 :  20:10:45  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Ingen som har nåt bra/dåligt att säga om dessa högtalarkablar ??

//DIESEL

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/11 :  15:14:02  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Tillsammans med Acoustic Zen silver ref kommer du få ett mycket behagligt men ändå detaljerat ljud. En mjuk och skön kabel som ändå inte känns beslöjad.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/10/11 :  20:26:55  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Diesel,
Vilken önskvärd effekt hade du förväntat dig vid ett kabelbyte? Vad är du missnöjd med idag eller vad hade du tänkt dig kunde bli bättre. Har du möjlighet att provspela?
/Shaft
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/10/11 :  21:22:13  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Är väl egentligen ganska nöjd med mina kablar men vill testa på nåt nytt. Svårt att beskriva vad det är jag vill lyfta fram, lite mer av allt som jag redan har ...

Att provspela kablar e lite svårt då jag inte har för avsikt att köpa kablar från butik. Jag köper begagnat och skulle det visa sig att det inte passar in här hemma får man väl sälja vidare. Det blir ju inte några större förluster pengamässigt ...

Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/10/11 :  21:24:17  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Kanske skall nämna att jag har ett par balanserade signalkablar på väg hem oxå , ett par Acoustic Zen WOW. Därav ett intresse för Satori kablarna

Edited by - DIESEL on 2006/10/11 21:24:32
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/10/11 :  23:32:21  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Blir nog bra (ett tag). Men akta dig sedan för att prova Nordost! Det blir dyrt!!

Synnergieffekterna av att ha samma fabrikat av kablar "rakt igenom" är ibland mycket goda..

Lycka till / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/12 :  06:43:04  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Skulle satsat på ett snäpp bättre signalkabel minst. Matrixen är bra mycket bättre. För att inte snacka om reference. Beställ från USA och Audiogon så kommer du billigt undan.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/10/12 :  09:07:49  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Kablar handlar om matchning, efter att ha provat samma kabel i många anläggningar och fått resultat som "måste ha denna kabel" till "fy fan, vad är det här för skit" så måste man testa under sin egna förutsättningar.

Annars kan jag väl säga att Satori brukar fungera bra. Matrix är något renare än Wow, men Wow ger lite mer värme. Om du har en anläggning som tål att stramas upp så fungerar Matrix bättre än Wow.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/10/13 :  11:17:47  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjenare Diesel,

Ja du vet ju att jag sålde mina Mussar till dig och du var ju nöjd med dom. Jag gick från typ Supra kablage till Satori och var extremt nöjd men insåg snabbt då jag bytte till Purist igen att det ljudet var väsentligt mycket mer musikaliskt, harmoniskt och jämnt i svängarna. Så personligen skulle jag inte råda dig in på Satori faktiskt som INTE är bättre än Musse på något sätt.

När det gäller signalkabel skulle jag definitivt råda dig in på Silver Ref. MINST som passar utmärkt bra med Purist kablage. Kör ju själv med det samt Purist Venustas BW högtalarkabel.

Ev. är mina till salu!! Fast bara eventuellt! :) Funderar nämligen på att komplettera kedjan Purist genom att byta ut Silver refen mot Purist Venustas alt. beggat alternativ Aqoueous Anniversery.

Men jag vet inte än!

Edit. WOW känns faktiskt som en definitiv down-grade!! Dom är knappast bättre än Musaeus!! Hmmmm!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/10/13 11:20:37
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000