HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektrostat tråden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2006/04/29 :  22:53:30  Show Profile Send kebarb a Private Message
Hej gott folk, jag är som vanligt på jakt efter ny teknik till
mitt lyssningsrum och är nyfiken på elektrostater.

Jag har hittat diverse olika tillverkare och undrar om det
finns några frälsta på forumet som kan rekommendera eller
avråda från vissa märken eller modeller.

Kanske är det någon som testat och jämfört de olika
fabrikten och kan beskriva hur de olika tillverkarna skiljer
sig åt.

Jag tänker driva dom med ett rörförsteg och embla ASP1000.
Samt en Rör CD från Kina, har inte bestämt mig för vilken.
Försteget blir endera Vincent SAT1 eller Xindak 3200.

Posta på!

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/04/29 :  23:22:00  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag håller ju hårt på QUADHar hört andra märken också men tycker nog att QUAD är den ESL som har det ljudet som tilltalar mig mest.Har själv QUAD 63´or

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/04/29 :  23:22:43  Show Profile Send svejk a Private Message
Körde tidigare Icepower på Martin Logan sequel 2 med ARC Ls2b försteg. Detta system funkade mycket braaa. Den bästa setup jag haft på ML Körde innan med flera olika slutsteg Macgormack Elektrocompaniet Elektroakustik ARC både rörisar och transistor.
Så jag tycker du är rätt ute.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/04/30 :  12:04:07  Show Profile Send esl a Private Message
Vill du ha linjekälla = stort ljud, imponerande ljudbild. Martin Logan
Vill du ha punktkälla = stort ljud, 3D ljudbild. Esl 63

Lyssna runt lite, läs recentioner.
du kan hitta lite Esl 63 relaterat här: http://www.go.to/mtaudio

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Boccob
Starting Member

31 Posts

Posted - 2006/04/30 :  12:29:55  Show Profile  Visit Boccob's Homepage Send Boccob a Private Message
Hej Kebarb.

Köpte ett par Martin Logan Vantage för ett par månader sedan och kan varmt rekomendera dessa. Stor ljudbild med god fokus, extremt detaljerade men inte vassa.

Freja - Thor Mk II - ML Vantage
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/04/30 :  18:52:39  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Elektrostater blir aldrig bättre än vad elektroniken medger...
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2006/05/01 :  00:00:40  Show Profile Send esl a Private Message
Pjotre:
Du har så rätt! De flesta högtalare färgar ljudet mer än all elektronik tillsammans inkl ljudkällan.
Well vissa elektrostater har "inbyggd" distortion tyvärr, för att skapa bättre spridning.
Dom kurvar membranen vilket gör att membranet sträcks under positiv halvvåg medans vid negativ halvvåg blir membranet inte lika sträckt. Vilket skapar en hel del distortion som man både hör och lätt kan mäta.

esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2006/05/01 :  00:45:34  Show Profile Send Krellman a Private Message
Jag körde Martin Logan SL3 med först Edison One+Edison 12 (för lite kräm, jag vet) sen med Audio Research VT 100, sen med Krell KAV 500i och sen sålde jag hela skiten pga barn??!!!
Som killen som köpte vinylsvarven sa, det kommer ju ljud överallt ifrån, är du verkligen så dum att du vill sälja??
Ja, tydligen var jag det, det ångrar jag fortfarande.

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/05/01 :  09:05:59  Show Profile Send Hardseq a Private Message
esl: Intressant. Ordet distorsion är inget jag förknippat med ML. Hur kan denna distorsionen höras? Några speciella spår på någon CD som rekommenderas?

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/05/01 :  16:28:42  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Har inte ägt ovan nämda märken, men däremot Infinity och
Museatex.

Jag menar dom gamla Infinity: RS och IRS.

Jag har haft nöjet att äga RS 2.5 och RSIIA.

Jag kan säga att båda högtalarna är väldigt potenta men i mitt tycke så gick RSIIA segrande dom emellan.
Men den är också större och dyrare. RSIIA kostade c:a $3000
när dom kom(1980).

Museatex var väldigt trevliga, dock väldigt basfattiga då dom helt saknade bas. Men ack vilken upplösning!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2006/05/01 :  18:43:06  Show Profile Send esl a Private Message
Stereophile:
"Finally, the SL3's cumulative spectral-decay or waterfall plot (fig.7) doesn't look very good, there being ridges of delayed energy apparent in the low treble and a good deal of hashy behavior in the high treble. However, as WP found the speaker to sound clean and transparent, I must assume this graph looks worse than it is. However, I believe all panel speakers, to a greater or lesser degree, exhibit chaotic behavior (in the mathematical sense): Although the drive signal is uniform across the panel area, the panel itself "shimmers" or "wobbles" as it moves in response to that signal. In effect, some areas of the diaphragm move a little more than they should, others a little less, the result being the hashy-looking plot of fig.7. However, as long as the speaker designer knows what he is doing with regards to the physical aspects of the panel design, this will be to a large extent a random process. The ups and downs will therefore tend to cancel, leaving a subjectively clean reproduction of the input signal.—John Atkinson "

har sett en distmätning också men hittar inte den. Har för mig att Prodigy tyvärr distade en hel del.

Men bli inte avskräkt för det!
Om det bara är 2a tons distortion så kan du mer eller mindre bortse från den.

Lyssna på dem!
Jämför gärna med andra, det är ju trots allt en hel del pengar. Samt att du skall ju trivas med musiken.
/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/05/01 :  20:35:59  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det krökta membranet i M-L ger förmodligen lite andratonsdistortion som ju är rätt harmlös och dessutom är det nog bara vid låga frekvenser som inspänningen spelar roll, vid högre frekvenser är det luftens massa som spelar roll och den är samma både bakåt och framåt.

Jag tror med andra ord att det är OK med krökta element så länge de inte skall spela bas och det gör inte M-L förutom CLS som jag inte tror produceras längre. Linjekällor är dock lite problematiska och man bör väl inte sitta alltför nära om de skall fungera bra.

Jag brukar inte ge råd om specifika produkter och gör inte det nu heller men jag kan väl säga så mycket i alla fall att jag trivs bra med elektrostater. Gå ut och lyssna själv (mitt standardråd) och om du tycker att det låter bra så är det bra för dig, om inte så finns det kanske något annat som passar.
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2006/05/02 :  12:53:51  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag kommer att titta på begagnat marknaden och har hittat
två intressanta objekt. En martin logan och en final.

Den förstnämnde har fått ganska positiv kritik medans
den sistnämnde har något mer kritiska köpare. hur mycket
tyngd man sedan skall lägga vid internet recensioner
skrivna av privatpersoner vet jag inte.

Martin Logan Scenario

Final 0.3

Någon som har specifika erfarenheter av dessa?
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2006/05/02 :  12:59:58  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag undrar om någon kan tipsa om generella egenskaper
rummet bör ha för elektrostater och hur man bör jobba
med dämpning av rummet?

Mitt rum är ca 40m2 och har betong i bakre och främre
vägg.

Vart skall man börja jobba?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/05/02 :  18:08:17  Show Profile Send MatsT a Private Message
Du har ju ett rejält rum och det är grunden för ett bra resultat. Börja med att ställa högtalarna långt ifrån väggen bakom så är du en bra bit på väg.
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2006/05/03 :  16:52:07  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej.

Har själv haft ML Aerius i vilket spelar juvligt!!! Men saknar lite tryck när det kommer till hedlig rock and roll

Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/10/10 :  15:37:45  Show Profile Send jos a Private Message
Har lyssnat runt som fasiken på sistone men kan inte säga att något har varit bättre än ML Vantage.. Sjuuuuukt bra högtalare, har aldrig hört bättre. Eller jo.. skulle vara summit då...
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/10/10 :  15:40:51  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Det krökta membranet i M-L ger förmodligen lite andratonsdistortion som ju är rätt harmlös och dessutom är det nog bara vid låga frekvenser som inspänningen spelar roll, vid högre frekvenser är det luftens massa som spelar roll och den är samma både bakåt och framåt.

Det är krökt för att minimera just detta..
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/10/10 :  17:12:01  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är krökt för att ge jämnare spridning.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/12 :  07:18:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Infinity som nämns i en post ovan är inga elektrostathögtalare. De har banddiskanter, det är en helt annan typ av teknik.

(Rätta mig gärna om jag skulle ha fel och det finns elektrostater från Infinity.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2006/10/13 :  00:29:03  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Det har funnits elektrostater från Infinity:

En recension: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/845/

Fanns även en modell innan som hette Servo Static 1: http://www.infinity-classics.de/infinity/models/Electrostatic-series-since-1968/index-Electrostatic.htm

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/13 :  01:09:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Alltid något nytt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/10/13 :  08:36:26  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Rörsteg kan p.g.a. fallande impedans i diskanten hos elektrostater få en fallande frekvensgång. Som alltid gäller kombinationer, går inte att säga att rör är bra till allt eller fel till allt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2006/10/13 :  21:12:06  Show Profile Send scorpion a Private Message
En tysk länk med elektrostatmoduler till skapliga priser, rosats där nere: http://www.capaciti-diy.com/index.php

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000