Author |
Topic |
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 22:53:30
|
Hej gott folk, jag är som vanligt på jakt efter ny teknik till mitt lyssningsrum och är nyfiken på elektrostater.
Jag har hittat diverse olika tillverkare och undrar om det finns några frälsta på forumet som kan rekommendera eller avråda från vissa märken eller modeller.
Kanske är det någon som testat och jämfört de olika fabrikten och kan beskriva hur de olika tillverkarna skiljer sig åt.
Jag tänker driva dom med ett rörförsteg och embla ASP1000. Samt en Rör CD från Kina, har inte bestämt mig för vilken. Försteget blir endera Vincent SAT1 eller Xindak 3200.
Posta på! |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 23:22:00
|
Jag håller ju hårt på QUADHar hört andra märken också men tycker nog att QUAD är den ESL som har det ljudet som tilltalar mig mest.Har själv QUAD 63´or
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 23:22:43
|
Körde tidigare Icepower på Martin Logan sequel 2 med ARC Ls2b försteg. Detta system funkade mycket braaa. Den bästa setup jag haft på ML Körde innan med flera olika slutsteg Macgormack Elektrocompaniet Elektroakustik ARC både rörisar och transistor. Så jag tycker du är rätt ute. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 12:04:07
|
Vill du ha linjekälla = stort ljud, imponerande ljudbild. Martin Logan Vill du ha punktkälla = stort ljud, 3D ljudbild. Esl 63
Lyssna runt lite, läs recentioner. du kan hitta lite Esl 63 relaterat här: http://www.go.to/mtaudio
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Boccob
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 12:29:55
|
Hej Kebarb.
Köpte ett par Martin Logan Vantage för ett par månader sedan och kan varmt rekomendera dessa. Stor ljudbild med god fokus, extremt detaljerade men inte vassa. |
Freja - Thor Mk II - ML Vantage |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 18:52:39
|
Elektrostater blir aldrig bättre än vad elektroniken medger... |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2006/05/01 : 00:00:40
|
Pjotre: Du har så rätt! De flesta högtalare färgar ljudet mer än all elektronik tillsammans inkl ljudkällan. Well vissa elektrostater har "inbyggd" distortion tyvärr, för att skapa bättre spridning. Dom kurvar membranen vilket gör att membranet sträcks under positiv halvvåg medans vid negativ halvvåg blir membranet inte lika sträckt. Vilket skapar en hel del distortion som man både hör och lätt kan mäta.
esl |
|
|
Krellman
Member
170 Posts |
Posted - 2006/05/01 : 00:45:34
|
Jag körde Martin Logan SL3 med först Edison One+Edison 12 (för lite kräm, jag vet) sen med Audio Research VT 100, sen med Krell KAV 500i och sen sålde jag hela skiten pga barn??!!! Som killen som köpte vinylsvarven sa, det kommer ju ljud överallt ifrån, är du verkligen så dum att du vill sälja?? Ja, tydligen var jag det, det ångrar jag fortfarande. |
Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor |
|
|
Hardseq
Member
218 Posts |
Posted - 2006/05/01 : 09:05:59
|
esl: Intressant. Ordet distorsion är inget jag förknippat med ML. Hur kan denna distorsionen höras? Några speciella spår på någon CD som rekommenderas? |
Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel? |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/05/01 : 16:28:42
|
Har inte ägt ovan nämda märken, men däremot Infinity och Museatex.
Jag menar dom gamla Infinity: RS och IRS.
Jag har haft nöjet att äga RS 2.5 och RSIIA.
Jag kan säga att båda högtalarna är väldigt potenta men i mitt tycke så gick RSIIA segrande dom emellan. Men den är också större och dyrare. RSIIA kostade c:a $3000 när dom kom(1980).
Museatex var väldigt trevliga, dock väldigt basfattiga då dom helt saknade bas. Men ack vilken upplösning! |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2006/05/01 : 18:43:06
|
Stereophile: "Finally, the SL3's cumulative spectral-decay or waterfall plot (fig.7) doesn't look very good, there being ridges of delayed energy apparent in the low treble and a good deal of hashy behavior in the high treble. However, as WP found the speaker to sound clean and transparent, I must assume this graph looks worse than it is. However, I believe all panel speakers, to a greater or lesser degree, exhibit chaotic behavior (in the mathematical sense): Although the drive signal is uniform across the panel area, the panel itself "shimmers" or "wobbles" as it moves in response to that signal. In effect, some areas of the diaphragm move a little more than they should, others a little less, the result being the hashy-looking plot of fig.7. However, as long as the speaker designer knows what he is doing with regards to the physical aspects of the panel design, this will be to a large extent a random process. The ups and downs will therefore tend to cancel, leaving a subjectively clean reproduction of the input signal.—John Atkinson "
har sett en distmätning också men hittar inte den. Har för mig att Prodigy tyvärr distade en hel del.
Men bli inte avskräkt för det! Om det bara är 2a tons distortion så kan du mer eller mindre bortse från den.
Lyssna på dem! Jämför gärna med andra, det är ju trots allt en hel del pengar. Samt att du skall ju trivas med musiken. /esl |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/05/01 : 20:35:59
|
Det krökta membranet i M-L ger förmodligen lite andratonsdistortion som ju är rätt harmlös och dessutom är det nog bara vid låga frekvenser som inspänningen spelar roll, vid högre frekvenser är det luftens massa som spelar roll och den är samma både bakåt och framåt.
Jag tror med andra ord att det är OK med krökta element så länge de inte skall spela bas och det gör inte M-L förutom CLS som jag inte tror produceras längre. Linjekällor är dock lite problematiska och man bör väl inte sitta alltför nära om de skall fungera bra.
Jag brukar inte ge råd om specifika produkter och gör inte det nu heller men jag kan väl säga så mycket i alla fall att jag trivs bra med elektrostater. Gå ut och lyssna själv (mitt standardråd) och om du tycker att det låter bra så är det bra för dig, om inte så finns det kanske något annat som passar. |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 12:53:51
|
Jag kommer att titta på begagnat marknaden och har hittat två intressanta objekt. En martin logan och en final.
Den förstnämnde har fått ganska positiv kritik medans den sistnämnde har något mer kritiska köpare. hur mycket tyngd man sedan skall lägga vid internet recensioner skrivna av privatpersoner vet jag inte.
Martin Logan Scenario
Final 0.3
Någon som har specifika erfarenheter av dessa? |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 12:59:58
|
Jag undrar om någon kan tipsa om generella egenskaper rummet bör ha för elektrostater och hur man bör jobba med dämpning av rummet?
Mitt rum är ca 40m2 och har betong i bakre och främre vägg.
Vart skall man börja jobba? |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 18:08:17
|
Du har ju ett rejält rum och det är grunden för ett bra resultat. Börja med att ställa högtalarna långt ifrån väggen bakom så är du en bra bit på väg. |
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 16:52:07
|
Hej.
Har själv haft ML Aerius i vilket spelar juvligt!!! Men saknar lite tryck när det kommer till hedlig rock and roll
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 15:37:45
|
Har lyssnat runt som fasiken på sistone men kan inte säga att något har varit bättre än ML Vantage.. Sjuuuuukt bra högtalare, har aldrig hört bättre. Eller jo.. skulle vara summit då...
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 15:40:51
|
quote: Det krökta membranet i M-L ger förmodligen lite andratonsdistortion som ju är rätt harmlös och dessutom är det nog bara vid låga frekvenser som inspänningen spelar roll, vid högre frekvenser är det luftens massa som spelar roll och den är samma både bakåt och framåt.
Det är krökt för att minimera just detta.. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 17:12:01
|
Det är krökt för att ge jämnare spridning. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/10/12 : 07:18:30
|
Infinity som nämns i en post ovan är inga elektrostathögtalare. De har banddiskanter, det är en helt annan typ av teknik.
(Rätta mig gärna om jag skulle ha fel och det finns elektrostater från Infinity.) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
RoboDuCk
Member
106 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/10/13 : 01:09:35
|
Alltid något nytt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/10/13 : 08:36:26
|
Rörsteg kan p.g.a. fallande impedans i diskanten hos elektrostater få en fallande frekvensgång. Som alltid gäller kombinationer, går inte att säga att rör är bra till allt eller fel till allt. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
|
|
Topic |
|