Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/06/21 : 11:43:51
|
Där försvann den inkomstkällan. Vi kunde ha blivit rika!
Skämt åsido så kommer det säkert att dyka upp alternativ för nedladdning av okomprimerade filer. Med bredare band och billiga bamsediskar så känns 128kbit/s rena stenåldern. Sprid detta till alla datanördar som tror MP3 är den största uppfinningen sedan den elektriska kaffebryggaren. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2006/06/22 : 19:43:29
|
www.buy.com har t ex wma-filer, dvs. cd-kvalitet Jag har inga guldöron, men nog är det en skillnad på Cd och 320 kbp/s mp3. Har så många att någon i så fall skulle vara "perfekt" kodad och någon dåligt kodad. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2006/06/22 : 19:59:22
|
quote: www.buy.com har t ex wma-filer, dvs. cd-kvalitet
Jag tror att du menar wav-filer är cd-kvalitet? wma-filer är långt ifrån cd-kvalitet. |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/06/26 : 10:35:56
|
Tack Zombie, Buy.com verkar vara en ok site att börja med jag skall kolla upp då de verkade ha en hel del interesant på sin sida. /Patrik |
CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2006/06/26 : 11:59:27
|
kevin: du har rätt, mitt misstag... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 21:24:24
|
quote: musikfiler istället för att lägga en massa dumma bilder där
En jpg säger mer än 1000 mp3 |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 00:05:01
|
Hmm jag återupplivar den här tråden... jag håller på att sätta upp lite media-prylar och iTunes verkar onekligen himla praktiskt. Men 128kbit/s.... Ännu har jag inte kopplat ihop allt med storstereon, jag vill ogärna köpa hem massa musik från iTunes och upptäcka att det låter skit när jag väl gör det. Så min fråga är - hur bra är AAC i 128kbit/s? Om man förutsätter bra utrustning i övrigt alltså... blir det CD-kvalitet? |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 02:07:48
|
Vad jag tycker - Fundera inte ens på att köpa sån där dynga. Det duger i ipoden på sin höjd om man sitter på bussen eller liknande.
Stöd ställen som säljer förlustfria inspelningar utan drm ett lysande exempel är http://www.magnatune.com/ .. lyssa på allt i mp3, köp i flac ... köp cd ... och ladda ner flac medans du väntar på cdn .. brilliant, att fler inte tar efter är bland de största mysterier på denna jord.
Kan du inte hitta det du vill ha i lossless, köp inte, ladda ner det och visa ditt missnöje. Utan kunder får lurendrejarna svårt att gå runt.
Helst av allt, köp direkt från artisten.
Det är var jag tycker då :) |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Dan.P
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 02:43:06
|
Tankade en 128kbit MP3a med SkyHigh Beggin for your love från mp3.com för 6år sedan. Denna MP3a var professionellt gjord o den låter fortfarande bättre än någonting annat jag har tankat från DC. |
Det är mina öron inte dina! |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 04:26:10
|
Ja sitter man och tankar hemkört från dc kan man lika gärna dra hem nåt från itunes. |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 20:07:09
|
Utbudet från magnatude är ju inte alldeles lysande precis. Ingen som faktiskt har gjort något lite mer seriöst test? |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 21:40:21
|
Duger utbudet här kanske? http://www.allofmp3.com/ |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 21:51:16
|
Allofmp3 må vara lagligt, men knappast särskilt moraliskt. Artisterna lär knappast se röken av några pengar där. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 13:13:40
|
Allofmp3 är inte min melodi nej, av precis det skäl som JonasY skriver.
Jag är inte ute efter olika länkar till musik. Jag vill veta om någon gjort några seriösa lyssningstester på AAC-musik från iTunes - måste man ändå köpa CD-skivan, eller kan man bränna den från det man laddat ner? Och då menar jag inte tekniskt utan ljudmässigt. :) |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 14:43:20
|
När jag rippade i iTunes och jämförde mellan olika komprimeringsgrader så var det först vid 320 kBit/s som jag hade svårt att höra skillnad mot VAW-filen. Vid 128 kBit/s så lät det disigt och plastigt. Jag köper aldrig från iTunes Store så länge dom bara säljer så hårt komprimerade musikfiler. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 21:00:24
|
I min iTunes är 128kbps (AAC) High Quality, något bättre går inte att välja. Jag gjorde samma test som du (bra ide!) men kan fasen inte höra någon skillnad, spontant iallafall. Ska försöka finlyssna lite senare...
Vad för musik ska man välja för att tydligast märka skillnad månntro? Lämpar sig komprimeringen lika bra till alla sorter? |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 21:10:09
|
Calle G: Välj "Anpassad" i rullgardingsmenyn så kan du rippa i upp till 320kbps. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 21:47:40
|
Kan ju nämna att jag köpte en låt på iTunes som jag även hade på CD. Lät iTunes konvertera en låt från CDn till samma spec som den jag köpte. Till min stora förvåning var det stor kvalitetsskillnad. Den köpta lät mycket sämre! Jag köper aldrig något mer från iTunes store (hade de sålt lossless hade jag köpt mängder). |
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 23:09:38
|
Är det någon som vet varför de kör så hård komprimering? Det verkar ju helt meningslöst. |
|
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 00:15:56
|
jag slog vad med min bror som inte trodde att jag kunnde skilja på mp3 och cd. han brännde en skiva med fem spår med olika kvallite. det var nog 128,192,320, mp3 full stereo, nån ogg fil och så brännt direkt från orginal skivan.obs jag visste inte villket spår som va villket. 128 och ogg lär dåligt, 192, 320 lät ganska bra. Men jag lyckades värdera att den okomprimerade lät bäst. Och det va inte nån super anläggning jag använde. jag hadde en gamml NAD 3020 och budget dvd som elektronik. |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 00:34:32
|
quote: Jag köper aldrig något mer från iTunes store (hade de sålt lossless hade jag köpt mängder).
Det finns tecken på att det KAN vara på G
Och varför de komprimerar så hårt, det är väl för att folk köper ändå, trist men sant då de fortfarande är den största nedladdningssajten vad jag vet. |
J. Ullberg |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 00:55:19
|
En annan anledning är att skivbolagen varit ovilliga att släppa ifrån sig material med "CD-kvalité". Tydligen har flera bolag ansett att iTunes&co INTE ska få konkurrera med försäljningen av CD skivor, dvs. de vill att konsumenterna ska betala en gång att ladda ned låtar till sin Ipod och sedan en andra gång om man kommer på att man vill ha CDn. Tanken är naturligtvis att det ju ger dubbelt så mycket pengar till bolagen, i alla fall enligt deras i mitt tycke rätt orealistiska affärsplan.
|
|
|
uncle buck
Member
105 Posts |
Posted - 2006/10/12 : 01:12:57
|
Inte direkt ämnet men jag som också tröttnat på o bläddra bland Cds och inte gillar komprimerade köpMP3or:
www.amazon.com www.amazon.fr www.amazon.de
Nästan allt finns. Köp begagnat! Köp från olika leverantörer från USA så slipper du moms o tull eftersom skivorna skickas en i taget från respektive underleverantörer. Frankrike o Tyskland är med i EU och har billigare frakt och du slipper svensk moms o tull.
Bra SACD site: http://www.sa-cd.net/
My 2 cents... |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2006/10/13 : 12:51:27
|
Hej Allihopa! Vad gäller "lossless" nedladdningar kan jag varmt rekommendera siten http://www.bootcity.org , registrera er som användare och tanka hem. Jag tror till och med att det är fullt lagligt eftersom de inte tillåter någon som helst musik som säljs över disk, men det är ändå alla stora artisters verk där (om man gillar rock). MP3 är bannlyst på siten så det mesta är WAV och FLAC + en del andra filformat. De flesta format kan man ju konvertera med gratisprogrammet "dBpower AMP" så man kan spela dem på sin cd-spelare. Jag har själv hittat en hel del intressanta "bootlegs" och liveinspelningar på siten + en hel del videos. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
Topic |
|