HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför är det svårt att sälja beg BRA!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/18 :  09:50:01  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
mayro: Du missade den viktiga parentesen "utöver god funktion" i mitt inlägg om mervärde. Samtliga exempel du nämner är utmärkt ljudande saker, men för att slå an den rätta tonen (...) hos konsumenten och särskilja sig från konkurrenterna måste man även konkurrera med andra lockelser som ger ett personligt tilltal.

Du skriver själv i trådens första inlägg:

quote:
Per G jeppson som säljer sitt Jungson försteg.. Fjärr o XLR o RCA osv.. Byggt som en stridsvagn fast dessutom vacker inuti så man rodnar...


Ljudet är underförstått bra, så det du lyfter fram är istället just de mervärden jag pratar om.

Sedan tror jag att vi två har lite olika uppfattning om hifi. Jag antar nämligen att ju högre upp i klass man kommer, desto mindre bör skillnaderna i ljud mellan olika modeller bli. Det är en annan diskussion, men sådana värderingar är viktiga att ha i åtanke även i denna fråga.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/05/18 :  10:15:44  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm,

Ja bra fråga egentligen Mayro men svaret är egentligen enkelt i min mening.. Mycket av det som säljs har en prislapp som är VÄLDIGT hög för gemene Svensson. Av den anledningen minskar "marknaden" läs potentiella köpare med cash på fickan dramatiskt. Det är en sak att hysta upp en tusing för en begagnad H/K dvd spelare och en annan sak att köpa en beggad Accuphase för 30 lök.
En annan sak är prissättningen förståss på annonserna.. Man ser ju skräckexempel där t ex någon köpt en Infinity Kappa Center för 6500 kr - rabatt (jag inräknad) och säljer för MINIMUM 5000 kr. (Edit.. Om någon är verkligt intresserad kan jag sälja min för 3000 kr ) Skämt åsido!

Inte konstigt att det inte blir sålt då!! Även jag tycker att prissättningen är galen många gånger.

Det där med "nyskick" "endast 1-3 månader gammal" etc etc. Allt detta är av ringa betydelse vid försäljning av dessa prylar.. Har du sprättat upp kartongen och kopplat in prylen har den redan där förlorat mellan 25 och 50% i värde beroende på VEM som säljer och VAD som säljs. Det är alltså smått komiskt att läsa en annons på vara X 2 månader gammal med nypris 35000 kr som nu säljs till det facila priset av 30 000 kr!

Marknadspris existerar i allra högsta grad. Men det kan pendla på samma produkt upp och ner helt beroende på vem som säljer!!

Själv sålde jag ju mina Vienna Strauss nyligen (Nypris vid köp ca 60-65 svenska loppor).. Den försäljningen leder mig in på ämnet tålamod.. Tålamod är en dygd vid all försäljning!! Vill man sälja SNABBT får man helt enkelt vara beredd att kompromissa rejält med sitt pris. Jag begärde 28 för mina och fick bud från 15 till 28 lök. Som sagt. Skambud varvat med mer eller mindre seriösa bud som drog sig ur i sista stund. Sålde dom till sist för 27. Både jag och köparen blev nöjda!! Hela processen tog 1-1,5 månad om jag minns rätt!! Jag hade bestämt mig för ett pris och det kompromissade jag inte med.

Det är alltså upp till var och en säljare att bestämma sin smärtgräns och hur långt man vill gå och hur länge man kan/vill vänta på att få pengar i plånboken.. Allt detta påverkar din success rate vid försäljningen!!

Sen finns ju även faktorer som avstånd till köparen etc etc. Jag köper ju hellre beggat från någon jag kan besöka och titta/lyssna på varan innan jag köper än från Sir Allan i England. Skulle jag suttit i Katterjokk med mina Strauss har jag svårt att tro att jag ens idag hade haft mina Strauss sålda!!

Och till slut handlar allt om VAD som säljs!! Varan i sig? Hype? Snack på forum? Rykte? Naturligtvis hjälper det väsentligt vid försäljningen om det halvåret före startats 50 trådar i ämnet "Advantage S250 super slutsteg" månaden före man säljer sina egna!! Så var det ju mkt med Vienna.. Hypen, goda ryktet och "trovärdigheten" i produkten fanns där!!

Slutedit!

Mvh

/Dennis

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/05/18 10:33:01
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/05/18 :  10:59:36  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Mahler: Du tar orden ur munnen på mig. Hade kunnat skriva ungefär likadant.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/05/18 :  11:03:26  Show Profile Send palm a Private Message
Ja man kan ju även böja undra varför man köper något för 50K och har denna ett par månader sedan vill man sälja då blir i alla fall jag fundersam om prylarna är bra eller dåliga

Sen är det som att folk tror att dom kan få ut 2/3 av nypris bara för att den är några månader gammal
Ofta så får man lätt 20% på nya high end grejor eller demoex som det oftast rör sig om, tror inte det är vanligt att folk beställer nya i kartong high end grejor utan köper det som står i butiken till demopris.
gör jag i alla fall

Har försökt sälja en sony TA FA777es till en tredjedel av nypris och nu ännu lägre nu men som sagt det är marknaden som bestämmer priset.
Men bara för att man har ute ne pryl på annons betyder det ej att den måste bort till varje pris, utan det bestämmer säljaren helt och hållet.
MVH Palm

Palm
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/18 :  12:40:40  Show Profile Send mayro a Private Message

Guldfisk
Just denna förförstärkare är en av dom saker jag INTE kan komentera så mycket om ljudmässigt.. Jag har lånat hem den för att lyssna på den faktiskt. Så jag kommer veta mer om den framövar. Så just med den fanns nada "underförstått"...
Och tex dom saker jag skrev är nog alla högkvalitetsgrejor och inga snabbt ihopsmällda grejor. DVS välrenomerade högt kvalitetsmärkta grejor. Och detta då ÄVEN gällande byggkvalitet osv... Såvida man inte får ett måndagsexemplar..Dom finns ju hos alla tillverkare som alla vet...

Mahler.
Att ett par straus säljs snudd nya för 27 lapp är troligen beroende på svårigheten att få ut dom på marknaden i Sverige. Det är ju ett av dom märken som ute i stora världen kommer ut i butikerna.Men inte här..

Almänt nu ej märkesriktat. utan gällande MÅNGA märken från många länder där ute.. Så texten nedan gäller massor med bra produkter...
Snudd alla som har "detta problem" tvingas då sälja direkt till slutkund. Eller via näthandlare osv. Och pga att dom inte får upp kvantitet i säljande så hamnar dom i spiralen att dom tvingas sälja till lägre priser ofta än ute i stora världen..Detta då dom måste sälja för att behålla agenturen. Ingen tillverkare accepterar ju noll i sälj...och ingen butik tar in dom. Spiralen är igång och går fortare o fortare..

Men detta sker ju inte som medveten säljstrategi. utan blir så just PGA den mycket smala marknaden där man inte kommer ut med mer bredd. På även flera platser..Detta är också skälet till att Svenska marknaden blir mer o mer utarmad. Det blir för få märken som representeras med bredd. Och därav också dålig beg marknad med liten bredd i kunskap om bredare lager av produkter...

Många kan här tycka jag går långt i mina funderingar. Men tittar man internationellt sett så är "fenomenet" inte svårt att se...

Och det finns en stor grupp agenter "där ute>" som säkert som ammen kan skriva på att det fungerar så..

jag skall inte ta några exempel här.. Men jag vet många många produkter som i detta land drabbats av just detta "fenomen"..Vad det beror på kan var o en fundera på. Men att det ofta syns på begmarknaden är solklart så.. Om tio år då internet tränkt bort andledningen som skapar denna situation kommer bredden bli klart större. I takt med att egenimporten av dessa numera sällsynta produkter ökar så kommer även kunskkapen om produkterna öka. Och deras värden kommer ovillkorligen stiga till dom i alla fall 30% som en highend produkt sällan ramlar under även tio år efter sin entre på marknaden internationellt sett... Men som i Sverige kan få numera ibland få remarkabla låga priser..PGA just att dom är okända i bredare lager av hififolk..

Ta en KSA 300s.. Dom säljs sällan under 30000 kr..tvärt om så brukar dom väl betinga ett värde på 30 och uppåt beroende på service osv dom har haft under sina numera många år...Och vart dom kommer ifrån..Och framförallt VEM som har gjort ev servicar osv... Påstådda sådana utan papper från aktoriserade är noll värda..

men där handlar det om saker som alla vet vad det är fast rätt få såldes av dom i Sverige. Efter dom KSA 250 som fanns så togs ju rollen över av klart mindre highendbetonade saker i Sveriga då kriserna gjorde folk fattigare.. Och därav såldes inte så många nya krellar här. Så skall man köpa en sådan får man gå till begmarknaden utomlands oftast. Och betala vad det kostar...

Så begmarknaden har MÅNGA sidor som jag försöker belysa genom text här... Det är inte enbart marknaden som gör Svenska beg marknaden aningen skev. Det är även annat.. Exemplet med krell kan jag ta då det är mycket enkelt att tala om. Så jag talar nog mindre om "onoff-siba" grejor som ett par infinity för 5-6 tusen spänn på prisjakt.

Jag talar om kvalitetshifi. Från välrenomerade tillverkare ute i världens alla hörn...Som knappt ens folk VET vad det är...

Ta ett kort exempel till bara.. I norrland hade inte straus ens gått att sälja skrev mahler

Tjaa. Hade bredd funnits och inte butikerna i norr haft så få märken så hade dom nog lätt sålts även där beg..

ALLA förlorar på detta till sist. Även butikerna eftersom dom endast snudd kan snappa upp avbetalningskunderna. Och därmed inte orkkar ekonomiskt hålla upp hifinivåerna högre. Och spiralen även för dom sjunker iomed intressen minskar stort över bredare lager...

Och till detta tillkommer andra aspekter såsom ipodar o gud vet allt som den sk utvecklingen medför. Mp3 o.. Ja jag vet inte alla nymodigheter som finns. Jag vet bara att nivåerna är på nivå under min första stora radiogramofon mamma en gång köpte där man satt i rattade in radio luxemburg för att få höra den moderna musiken...

hua va gammal man blev....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/05/18 :  13:10:26  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Ta ett kort exempel till bara.. I norrland hade inte straus ens gått att sälja skrev mahler

Tjaa. Hade bredd funnits och inte butikerna i norr haft så få märken så hade dom nog lätt sålts även där beg..


Njaa, inte riktigt så exakt jag skrev.. SVÅRARE hade det däremot varit!! Precis som du skriver pg a storleken på marknaden och upptagningsområdet.. Bor man i Jönköping säg tar det aldrig mer än 2-4 timmar för en potentiell köpare att köra bil och inspektera varan.. Och den stora skaran potentiella köpare. LÄS STORA!! Bor troligtvis någonstans under Dalarna och över Ystad!!

Vi vet ju alla att 90 % av Sverige bor säder om Norrland!!

Jag sätter mig knappast i bilen och kör 30 timmar för att komma till urskogen och Katterjokk för att titta på ett par beggade högtalare för 28 loppor.. Det kan jag lova!! Då chansar man hellre och köper på vinst och förlust!! Och hur många är beredda att göra DET för 27 loppor???


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/18 :  22:30:02  Show Profile Send marens a Private Message
Nu har jag inte läst tråden så noga men oj vad simpelt det är att svara på denna fråga...


Det är så enkelt: Dyrare produkter => mindre kundkrets => mindre sannolikhet att hitta "rätt" köpare => lågt begagnatpris.


En high-end-butik kan ju sitta på en produkt väldigt länge och ha en väldigt hög marginal på priset och vänta in rätt köpare. Han kommer förr eller senare (oftast). Om inte så borde det gå att hiva tillbaka prylen till agenten eller rea ut varan till ett lägre pris än tidigare nypris. Då är det nästan alltid någon som nappar.

När du som privatperson ska sälja något pga en uppgradering är du betydligt mer beroende av en snabb affär. Man vill ju ha ekonomin för bytet och har inte tålamod att vänta 1-2år på att rätt köpare ska dyka upp, sannolikheten är så liten. Då blir priset extremt lågt jämfört med nypriset.

Sedan har vi ju "känner igen"-effekten. Modeller och märken som är extremt välkända lider mindre av detta fenomen. Dessa går lättare att sälja. I en affär blir skillnaden inte lika påtaglig eftersom en kund kan ledas in som spekulant på ett lite mer udda märke när det finns mycket att välja mellan. Denna vägledning finns inte på beg-marknaden. Ofta är man antingen ute efter något särskillt, då letar kunder efter just den prylen och väntar på att den kanske ska dyka upp. Annars är kunden mer intresserad av ett generellt säkert och bra köp: dvs kända välrennomerade modeller. Att hålla på och forska om en obekannt produkt är betydligt svårare på en privat marknad än på plats i en butik med mycket annat att välja mellan och en "auktoritär" hjälp/vägledning.


Edited by - marens on 2006/05/18 22:33:46
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/05/19 :  11:50:58  Show Profile Send jos a Private Message
Mayro skrev:
quote:
Det är inte just marknadsekonomi som jag talar om. Utan att ERKÄNT bra saker INTE säls ÄVEN om priset är kanonrätt.. En Audionet sam v2 i nyskick bör ju inte va svår att placera.. Unbelivers uscher stog länge länge.. Kris69´s Bat som var o är en kanonprodukt överallt var i Sverige knappt säljbar..

Jag hävdar att Sverige är ett uland i kunskap om hifi i bredare syn. DVS att marknaden är relativt smal så folk VET inte VAD som säljs knappt..

Alla vet vad en advantage är. Men inte vad en bat är. Alla vet vad en Krell eller nad är. Men knappt nån vet vad en Audionett är...

Alla vet vad en primare försteg är. Ingen vad en Jungson är..

Alla vet ungefär vad en Ino är. Men en uscher är en osynlig fågel för stora grupper...

Alla har läst om alla dessa märken i spaltmetrar. Men utbuden har under lång tid varit smala då man vill titta o lyssna på sakerna. Dom kan finnas på några platser i Sverige. Men avstånden gör det omöjligt att göra så långa resor för att lyssna.. Mässorna gör en del iofs. Men tyvärr låter det oftast inte så bra på mässorna så någon skapar sig ett possetivare intryck..

Allt skrivet med generella ord ÄVEN om dom skrivs i påståendeform så ingen hakar upp sig nu

Men SÅ tror jag i alla fall. Inte att marknaden/pris alltid är skälet till detta Fenomen att en del saker inte säljs...



Ehhh "det är inte marknadspriset jag talar om" Det är precis vad det handlar om. Hur svårt kan det vara att förstå? Du frågade ju om "varför är det så svårt att sälja beg BRA!!!" Jag tolkar som att du undrar varför man inte får mer betalt för prylarna.

Och svaret är än en gång... Det är marknaden som bestämmer vad pryarna är värda och den säger att de inte är värda mer. Att de sedan är värda mer på en annan marknad som exempelvis i USA eller Tyskland eller vad du vill är en annan femma.


Men du är inte ensam Mayro... Tittar man på Hifimagasinet så ser man genom de många gamla annonserna (och även nya) att de är fler personer som inte inser vad marknaden är villig att betala...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/05/19 :  12:57:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det är marknaden som bestämmer vad pryarna är värda och den säger att de inte är värda mer.


quote:
Tittar man på Hifimagasinet så ser man genom de många gamla annonserna (och även nya) att de är fler personer som inte inser vad marknaden är villig att betala...


Men består denna "marknad" av ett gäng "snåljåpar" som inte har kunskap nog att förstå en produkts rimliga begagnatvärde så kommer ju bara orimliga "skambud"...de som vet något om produkten kanske lämnar bud om timingen är rätt, eller så sitter de redan nöjda med kanske ännu bättre produkter.

Är det då denna "undermåliga marknad" som ska bestämma att en 2 månader gammal produkt i nyskick med nypris tex 30.000 (kanske en erkänt mycket bra och prisvärd produkt) plötsligt bara är värd 10.000 i detta läge? Det tycker inte jag i alla fall.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/19 :  13:11:10  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Matte76,

Men så är det om du måste sälja din 30.000 kronors pryl vid ett tillfälle då ingen vill betala mer. Det är inte marknaden som är undrmålig, det är du som säljare som är undermålig* i det läget...

En pryl är aldrig mer värd än någon vill betala för den. Någonsin. Ibland får man som säljare istället tänka sig om man själv just då, i det läget, själv skulle omfördela sin budget och köpa prylen för det värdet man blivit erbjuden. Anser man att den är VÄRD det och att man har RÅD med investeringen JUST DÅ - då är valet enkelt. Man behåller prylen och försöker sälja den senare. I annat fall säljer man till erbjuden ersättning.

Resonemanget är detsamma om prylen är en timme gammal eller 15 år...

*En undermålig säljare är den som inte lyckas hitta rätt målgrupp i rätt tid, säljer i ett läge då finansiella spörsmål är drivkraften, eller inte kan identifiera funktionella försäljningskanaler

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/19 13:14:41
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/05/19 :  13:12:31  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Är det då denna "undermåliga marknad" som ska bestämma att en 2 månader gammal produkt i nyskick med nypris tex 30.000 (kanske en erkänt mycket bra och prisvärd produkt) plötsligt bara är värd 10.000 i detta läge? Det tycker inte jag i alla fall.


Precis så bister är verkligheten.. Och särskilt om produkten man säljer inte har ett större "värde" "intresse" "hype buzz" på marknaden.. Och vissa varor tappar värde snabbare än andra.. Hifi, datorer t ex..

Efterfrågan var det någon som viska!! Och efterfrågan på en, oavsett ålder, cd-spelare t ex för 25000 kr beggat (nypris 30 000 kr) är i lilla sverige inte obegränsad!!

Ganska egalt egentligen om säljaren tycker att det är ett mycket bra, super duper pris och världens bästa pris och kvalitet och cd-spelare om inte köprana håller med!!

Vad göra?? Marknadskrafterna styr sig själva och ingen revolution på forumet kommer ändra det tyvärr!!

Glömde förresten det där med att "göra ett klipp". Och just det är problemet generellt i min mening med att sälja kort efter inköp av nya prylar.. En högtalare för 25 papp som ny kostar 30 oprutat är ju knappast intressant för den breda massan.. 10% ger i princip alla handlar idag och då är förtjänsten 2000 kr... Är det värt 2000 kr att ta "risken" med att köpa beggat då?? Jag tycker inte det!! Nää, köper hellre nytt och får glädjen av att packa upp härligheten ur kartongen o montera älsklingen!!

I denna situation spelar åldern inte en avgörande mening som jag ser det! Då köper jag hellre en 1 år gammal högtalare av samma märke till ännu lägre pris!!

Kostar däremot högtalaren 15-20 lock (nypris 30 000) är det förståss mer intressant.. SÄRSKILT om den är så ny som den är!! Här är åldern kanske mer relevant eftersom man kan köpa en "ny" produkt för drygt halva priset!! Och halva priset är det inte många handlare som erbjuder!!

Men fortfarande är det så att en 2 år gammal likadan högtalare håller SAMMA kvalitet som den nyare konkurrenten!! Och jag köper fortfarande hellre en sådan till 1/3 av nypriset om det finns på marknaden!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/05/19 13:21:48
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/05/19 :  13:20:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Men så är det om du måste sälja din 30.000 kronors pryl vid ett tillfälle då ingen vill betala mer. Det är inte marknaden som är undrmålig, det är du som säljare som är undermålig i det läget...


Håller inte med dig här men strunt samma, man tycker olika...jag tycker att marknaden i det läget är undermålig eftersom den består av okunniga "lycksökare"...det gäller här att ha is i magen och inte acceptera skambud...förr eller senare kommer troligen ett realistiskt bud som ligger nära ett rimligt värde.

quote:
En pryl är aldrig mer värd än någon vill betala för den. Någonsin. Ibland får man som säljare istället tänka sig om man själv just då, i det läget, själv skulle omfördela sin budget och köpa prylen för det värdet man blivit erbjuden. Anser man att den är VÄRD det och att man har RÅD med investeringen JUST DÅ - då är valet enkelt. Man behåller prylen och försöker sälja den senare. I annat fall säljer man till erbjuden ersättning.

Resonemanget är detsamma om prylen är en timme gammal eller 15 år...


Stämmer men många tror att de kan få saker skamligt billigt och består en marknad av bara sådana typer, tja då får man väl behålla prylen istället eller byta in den till en hifiaffär som vet det egentliga värdet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/05/19 13:21:04
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/05/19 :  13:22:15  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Hade vi inte haft internet så hade prisbilden varit en annan, antagligen både på nytt och begagnat. Går snabbt att kolla nypris/begagnat i utlandet. Hifimagasinet verkar styra vad saker och ting ska kosta. Mycket lätt att dumpa ner värdet på produkter...

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/19 :  13:38:29  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Matte76,

Det var ju just det jag skrev ;-)

MÅSTE man sälja är man en undermålig säljare. Kan man ha is i magen, behålla prylen och kanske sälja senare har man bättre möjlighet att KANSKE få det man anser att prylen är värd...

Kan man sälja till en handlare (tror iof aldrig att de betalar mer än man själv kan sälja den. Då tar de iallafall av den marginalen du kunde prutat ner priset på din nya pryl - butiker lever på sin marginal mellan inköp och försäljning vare sig det gäller nytt eller gammalt) eller kanske till utlandet (större marknad) har man ju identifierat fler försäljningskanaler.

Nä du Matte76, marknaden är inte dum den inte - den är smart nog att aldrig erbjuda mer än den anser något är värt, och ibland mycket lägre än så om den känner att någon MÅSTE sälja. Inte tusan är man som köpare intresserad av att betala ett skäligt pris (om det inte råkar vara bästa polaren kanske) utan man vill ju ha sin pryl så billigt det går. Liksom en säljare letar efter en kund som vill betala så mycket som möjligt, letar en kund efter någon som vill sälja billigt...

Har aldrig hört någon vägra 25% rabatt i en hifibutik med motiveringen att prylen man skall köpa allt nog är värt riktpriset....

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/05/19 :  13:47:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
marknaden är inte dum den inte - den är smart nog att aldrig erbjuda mer än den anser något är värt, och ibland mycket lägre än så om den känner att någon MÅSTE sälja. Inte tusan är man som köpare intresserad av att betala ett skäligt pris (om det inte råkar vara bästa polaren kanske) utan man vill ju ha sin pryl så billigt det går. Liksom en säljare letar efter en kund som vill betala så mycket som möjligt, letar en kund efter någon som vill sälja billigt...



Självklart, vi förstår varandra även om vi inte har (helt) identiska uppfattningar i frågan.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/19 :  13:58:00  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Matte76

Så fort jag vill sälja något får du gärna köpa det ;-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/05/19 :  14:00:59  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Ang sk skambud:
Exempel: en förstärkare, 2 år gammal. Säljes för 10000. Den finns fortfarande ny i affärer för 20000.
10000 är ett bra pris. 50%.
Men jag har 6500 kronor. Inte en krona mera. Jag bjuder 6500. Från min sida är det inte ngn skambud. Men säljaren kan uppfatta budet så. Eller?
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/19 :  14:09:02  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Dimitri,

personligen tycker inte jag det finns skambud alls...

Däremot om säljaren skrivit att bud under ett visst belopp inte är intressanta så skall man respektera detta och således inte störa i onödan.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/05/19 :  14:15:15  Show Profile Send Harry_up a Private Message
25% moms ställer till en hel del. Idag är det lätt att importera från länder med lägre momssatser.
Har själv köpt en hel del beg. ute i världen utan att ha blivit lurad. Har uppfattningen att folk i regel tror att grejorna är värda mer än vad dom är i Sverige. I England och Tyskland är det klart billigare enligt min uppfattning.
I Sverige så är också svensk HIFI världsbäst och den kan vara oerhört svårsåld utomlands eftersom knappast någon hört talas om den.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/05/19 :  14:17:29  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jo, även jag har kladdat en del utrikes.. Inget nytt dock men i min mening är det lätt att hitta "seriösa" och "trevliga" säljare..

Ebay o Audiogon är ju bra sidor för hugade spekulanter me is i magen!!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2006/05/27 :  15:05:32  Show Profile Send Totem a Private Message
Jag tror faktiskt att en del av "probelemet" handlar om att en rätt stor del av målgruppen High end konsumenter faktiskt inte är säkrskilt frekventa gäster på hififorum o liknande.

Många som köper dylika prylar köper det lika mycket för design och status; man köper nytt och tänker förmodligen aldrig på att man kan köpa begagnat. Och varför skulle man det, pengarna är knappast problemet.

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/27 :  15:37:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Många som köper dylika prylar köper det lika mycket för design och status; man köper nytt och tänker förmodligen aldrig på att man kan köpa begagnat. Och varför skulle man det, pengarna är knappast problemet.


Totem, där håller jag inte med dig. Jag har hitintills inte träffat en enda person som det du skriver passar in på. Däremot har jag träffat på mängder med människor som påstår att så är fallet. De personerna som man stöter på när man är ute och far är precis lika mycket entusiaster inför sin hobby som du och jag oavsett prislappen på prylarna de har hemma.

Det känns som om denna gamla skröna bottnar i något annat än verkligheten.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/05/27 :  15:38:18  Show Profile Send pak a Private Message
personligen så anser jag att- om jag ska sälja nåt, som jag själv anser mig ha satt rätt pris på, och själv tycker att jag skulle betalat den summan för,så blir skambud så ointressanta att jag hellre byter in grejerna med förlust, än att "ge" bort dom till nån snåljåp som bara prutar för principens skull.det man verkligen vill ha är man som regel beredd att betala för, om man är ute efter nåt speciellt.men det får ju naturligtvis vara innom rimliga gränser.men jag tycker inte att en säljare ska känna sig skyldig att ge efter bara för att "det ska va så".

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/27 :  20:27:02  Show Profile Send mayro a Private Message


quote:
Många som köper dylika prylar köper det lika mycket för design och status


På en grupp köpstarka köpare kan detta stämma in till en del. DVS att man hellre köper en sak där man vet den spelar kanon. Men även att den har en viss status.. Men detta roliga val är vi i Sverige få förunnade att göra tyvärr..

Men som Pac skriver. Jag har aldrig heller träffat NÅGON endaste som endast väljer sina grejor på dom premisserna..Och då har jag haft glädjen att fått besöka en hel del hifimäniskor genom åren av alla de olika nivåer o köpkraft.. Alla har en sak gemensamt. Det är att det viktiga är vilket ljud man har eller får.. Och varenda en jag vet utprovar väldigt noga oavsett vilken sk status grejen ev kan ge ägaren..

Så att det är en skröna delar jag pac´s åsikt om till 100%.

Oftast så är det till o med så att folk med större plånböcker är klart mer kritiska till o med. Dom har ju RÅD att vara just mer kritiska. Oftast har dom dessutom klart mer avslöjande saker redan i sina system. Vilket gör deras val klart mer kritiska. Minsta felsteg kappsejsar ju ett ljud i dessa nivåer..

men men. Det var otinlägg så de dånar om det kom ja på..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/05/28 :  22:59:50  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Vill bara vädra min åsikt.

Jag tycker försäljningpriser av begangat är på väg att bli helt felsatt/vriden och det gynnar ingen i längden.
Ta dom dyrare världsledande märkerna för exempel, ska man behöva gå ner till ca 40% av nypriset efter 3-4 månader ??.
Ni som tycker det är "marknaden som styr", tycker uppenbart det.

Men se det med lite tidsperspektiv, vad gäller våran hobby hifi, om köparna inte ens kan få tillbaka skäliga pengar för lätt begangnade Märkes produkter, hur ska då tillverkarna få oss kunder att köpa nytt ?, och i ett senare skede, hur ska dom ha råd att utveckla nya ?.

Finns inte många människor som tycker det är okey att "ge" bort 60.000 kr efter ett halvår, ( om man har köpt för 100.000 kr )bara för att man får ändrade livsförhållanden eller helt enkelt bara vill byta upp/ner sig.

Sen är kabel-branschen helt annorlunda, där säljs knappast några kablar för fullpris, utan köparen får alltid stora rabatter, så i annonserna står det "nypris 22.000 kr", nu 4.000 kr......Men det är bara för att säljaren har köpt dom för ca 8.000 kr eller ibland ännu billigare.

Om alla vill främja denna explosiva värdeminskning, även på erkänt bra produkter, så kommer allt att sluta i massproducerade recivers/dvd's typ Pioneer, Sony, Denver o.s.v, och den utvecklingen av hifi vill i alla fall inte jag ha, även om självklart vissa av dessa masspruducerade maskiner har varit bra.

MvH john
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000