HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 trimning av sommarstereon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/06/01 :  02:52:45  Show Profile Send Örjan a Private Message
Var för några veckor sen i sommarhuset för att öppna upp efter vintern. Med mej hade jag en Pioneer PD-S207, bäst i test enl Råd&Rön för ganska många år sen. Den kostade 400 spänn på Sibas brandskaderea. Den har verkligen aldrig låtit kul. Nu var den uppgraderad med Nelssons fina dac-kort med AKM 4393 och AD 8065 utgångskretsar och några black gates. LC Audios första klocka sitter i också.
Denna kopplades till en Pioneer SX-434 receiver från 1976. Kvasikomplementärt kopplad i något slags klass b tror jag. En riktigt välbyggd apparat med fin känsla i de gamla rattarna och inget sprak.
Förra årets XTZ-högtalare är sålda till en bättre behövande så kvar finns ett par Sharp spånplattekartonger från en kompaktanläggning med bortkopplade piezodiskanter. Ihopkopplat med teflonkoaxial som signalkabel och datakabel CAT-5 till högtalarna. Allt detta i köket.
Mozarts Trollflöjten i en RCA-inspelning från 80-talet brukar inte låta bra i vanliga fall heller men nu var det faktum att jag var för blöt om händerna av disken det enda som hindrade mej från att stänga av eländet.
Men, vad hittar jag bak i bilen om inte 2 st hemgjorda nätkablar som varit utlånade. De består av 6x2,5 mm2 försilvrad och Tefzelbelagd tråd fas/nolla ligger i fyrfläta och jorden ligger vriden runt dessa.
De prövades genast och - vad ända in i.... Den hårda platta ljudbilden mjukades upp och rösterna började frigöra sej. Samtidigt blev musiken blev lätt att följa och till och med sjunga med i.
Ljudet blev fullt njutbart trots de enkla förutsättningarna.
Min 78-åriga mor undrade vad jag hade gjort för att få det att låta så bra. Hon vill nu att jag ska göra likadant med hennes anläggning i stan.
Mina hemgjorda kablar var ett försök att se vad som gick att göra med kabel som jag hade liggande hemma efter att ha hört AQ NRG2EU för första gången. Då blev jag helt omtumlad av att nätkabel kunde göra sån skillnad. Det blev snabbt klart att mina hemgjorda inte hade en chans mot AQ-kablarna men å andra sidan lät dom inte obehagligt heller. Dom överglänser klart Supras nätkabel som jag tycker tillför något vässat var jag än prövar dom.
Detta är tänkt som en liten reflektion kring hur en åtgärd kan få helheten att tippa över i rätt riktning trots att alla förutsättningar inte är vad dom borde vara.
Jag misstänker att skillnaden inte hade blivit intressant utan den högmodifierade cdn - den låter riktigt bra i en bättre anläggning också.
Glad sommar
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000