HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Drar mitt KRELL för lite ström, JO det gör det!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:27:13  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, behöver hjälp av nån som kan el. HAr ett KRell KSA 50 klass a slutsteg. Har för mig att jag läst att detta ska dra ganska många hundra watt kontinuerligt, har läst uppåt 800W

Nu har jag varit på clas olsson och köpt en sån där strömmätare och kopplat in på anläggningen och då får jag fram att steget drar ca drygt 100W. Detta verkar inte rimligt.

Å andra sidan trodde jag ju att ett klass a steg utvecklar enormt mycket värme men detta fläktkylda steg producerar inte ens ljummen luft. Kan någon förklara detta för mig, jag är väldigt förbryllad nu, men det är ju bra om det drar så lite ström, då behöver man ju inte stänga av det lika frekvent.

MEd hopp om hjälp av er

mvh
micke

Edited by - micke76 on 2006/04/25 21:46:12

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:35:54  Show Profile Send jerico a Private Message
Är det byglat till AB drift????

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:36:12  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ger det 50W ut per kanal?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:39:09  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Du har väl dubbla förlusteffekten i ett klass A steg om jag inte misstar mig totalt.
dvs 2*50W ger 200W i förlusteffekt kontinuerligt.
Tror jag läst om detta någonstans, inte helt säker dock.

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2006/03/10 17:39:47
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:44:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det ska dra ganska x-akt på 300W på tomgång

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/03/10 17:44:52
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:45:07  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
ingen aning om det är byglat i AB drift, kan man göra det, och hur isåfall. Jag kollade strömmätaren mot strykjärnet och det verkar då mäta rätt i alla fall.

Stget är på 2x50W i 8 ohm och ska dubbla ner till 2 ohm eller nått sånt

det är ett sånt här steg jag har
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=124&hl=ksa50

mina mätsiffror verkar inte stämma på nått vis
tacksam för mer repons
läs om steget på länken ovan

mvh
micke

Edited by - micke76 on 2006/03/10 17:46:00
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:45:15  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Nej nej!!!

Fear not!

The amp remains in standby mode with no signal present or with a very low-level signal. Unlike most standby modes, the amp will actually pass a signal and play music at low volume levels in this mode. I wouldn't normally listen at this level but might use it for very soft background music in the evenings while reading or working on the computer. In standby mode the Krell KSA-50S draws about 75-watts continuous from the AC mains as measured with my inline AC watt meter.

At moderate to loud (normal) listening levels the KSA-50S steps up to Bias Level 1. At this point the amp is drawing around 625-watts continous with lots of effortless volume with excellent deep bass and transient attack. If I mute the source, the amp continues to draw 625-watts at Bias Level 1 for about 20 seconds before it goes back down to standby mode. 625-watts continuous is a lot of power consumption indicating a strong class A bias. It maintains this level for a 'sustained' period of time even with the signal removed eventually dropping down a notch.

At high volume levels the KSA-50S will step up to Bias Level 2. At this point the amp is drawing about 850-watts continuous. When the signal is muted, the amp continues to draw 850-watts for about 20-seconds before it steps down.

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:47:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Det förklarade ju hela saken det!

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:47:56  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Källan kanske är intressant..

Someone commented that the KSA-50S is not 'true class A' biased like the older KSA-50. Well it is but it's done more intelligently with something Krell calls Sustained Plateau Biasing. And I like it because the unit doesn't draw huge amounts of power constantly like most basic full class A biased designs (like my old Pass Aleph that I once owned). Instead, it runs barely warm at idle but heats up and draws lots of power only while you're actually using the amp. When the signal goes away, the amp automatically goes back to a cool running standby mode.

http://mycollins.net/krell1.html

/Jonas

Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:51:22  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
HEj euophinic, tack för denna suveräna input, ja man spelar för lågt helt enkelt haha. Stackar tanten på nedervåningen då om jag ska komma upp i 850W, då har nog mina dynaudioburkar gett upp för ett tag sen förmodar jag.

ja men nu vet jag lite mer, jag trode klass A alltid var fullt ös hela tiden jag men tydligen inte. Men det var ju bra, då får skellefteå kraft lite mindre pengar av mig än jag trodde.

mvh
micke
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:52:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jäklar vad den måste peta ur sig många W
Några 50 W är det verkligen inte

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:56:09  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Det jag har är mkII varianten, så det är väl då med den modellen där förbrukningen varierar. Det här forumet är suveränt, att få svar på sina i landsproblem på några minuter är ju suveränt hehe

h
micke
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:56:44  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
micke, du ska hälsa på mig och ta med steget i backfickan nån gång framöver, tänkte bara meddela det så att du vet

/Jonas

Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  18:03:44  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
HEHE det här steget är ju väldigt lätt att ta i bakfickan, men som en annan nörd sa med ett steg på 36 kilo, jaha du har köpt bärbart har jag hört:)

Ja vi får väl släpa iväg det till dig nån gång å testa det i din anläggning om du vill även om det tar emot lite grann. Tur det är handtag på det , de sitter inte där bara för kosmetiska skäl, de behövs.

Men attans så bra det låter, är toknöjd, obegränsade resurser och en kontroll som heter duga, och ändå kör jag ju nu med förförstärkaren från primaren och med kass kabel emellan, så jag förväntar mig en hyfsat förbättrning när försteget kommer ochb jag får ändan ur vagnen att bygga ihop ett par nya interconnectar me dsilver och bulletplug eller om det nu kane blir WBT nextgen, får se

h
micke
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/10 :  18:28:14  Show Profile Send mayro a Private Message

Men
vänta nu.. Texten gäller ett KSA 50s och inte ett äldre KSA 50 mk II steg grabbar som Micke76 äger............ Det finns ingen bias per auto i dom gamla trotjänarna ju....

So, back to point one as I see it..! eller??? har jag fel???

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/10 :  18:36:36  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Hoppsan, då blir det kanske eventuellt tillbaka till ruta ett? Låter misstänkt

/Jonas

Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  18:43:43  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hmmmm men hur förklarar man då detta fenomen, eller har alla andra fel som säger att de drar så himla mycket ström. Jag är ju glad att det är billigt i drift naturligtvis.

Kanske får skriva till krell och fråga då:) Det man frågar sig är det äkta klass A eller ???

Ett märke som detta som är känt för sin klass A drift borde väl inte slänga in nått annat i sina lådor än det de säger att det är kan man tycka, jag borde ju inte vara den första som uptäckt detta.

Förbannat bra är då slutsteget i alla fall, å är det billigt i drift så är det ju en bonus, men det går fortfarande inte ihop för mig efter det man läst om hur klass a drift fungerar

men kom med mer förslag på denna gåta så blir jag glad:)
h
micke
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/10 :  18:49:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hmmmmmm... MKII har inte Sustained Plateu Bias mig veterligt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  18:52:53  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Har jag fusk klass A kanske eller?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/10 :  18:56:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Fusk? Nej, nej den skall allt kunna elda på men om den går att koppla om till AB så kan det vara vad de gjort för att få ner förbrukningen. Men det går säkert att koppla tillbaks i sådana fall.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  19:05:36  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Aha då måste jag höra med han som sålt den åt mig i så fall. Det låter som att jag skulle vinna i ljudkvalla på att koppla tillbaka till ren klass A eller?

Denna fråga verkade ju intressant för många, kul, tack för all input från er alla. Kan bara säga att säga vad man vill om jänkare men nog kan de bygga bra hifi prylar alltid, wow, den här "lilla" 50 wattaren är grym
h
micke
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  19:06:50  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ibland är det av godo att det finns nitiska personer på forumet

Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  19:20:12  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej Pac som du skriver nog kan den här 50 Wattaren elda på alltid, men frågan är ju om det finns ännu mer potential i den, elda på ännu mer alltså, eller så är det bara att man inte driver det nog hårt, jag har ju ganska tröga högtalare runt 86 db, min primare 30.1 var nästan i vekaste laget tycker jag, men nu upplever jag betydligt mer kraft och lugn, men men kanske finns än mer att hämta:) som det oftast brukar finnas
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/10 :  20:38:00  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det verkar ju vara ganska enkelt att testa om den har varierbar bias. Texten som någon klistrade in beskrev ju att den går upp i klass A så fort du spelar lite starkt, för att stanna i klass A 20 sekunder efter det att den stängs av. Så, om du är hemma en vardag tidig eftermiddag, spela på utav bara h_lvete en minut eller så med mätaren i. Förbrukingen borde ju då gå upp när du spelar, för att sedan ligga kvar högt i 20 sekunder efter det att du slutar. Så, prova, det kostar ju inte så mycket. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/10 :  20:59:16  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag gissar "någon" har ställt ner biasen på din stärkare av nåt skumt (dumt?) skäl..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  21:28:53  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, borde jag lämna in den till nån som kan ställa bias om den nu vore omställt på ett felaktigt sätt å kolla upp den. jag vill ju ha ut max av detta steg

mvh
micke
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000