Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 21:38:04
|
Du bör sända ett mail till krell och fråga om detta. Det är mitt råd.. Och även be om exakt info om HUR biasen skall stå för att vara rätt..
Om du inte via nätet kan finns denna info..
Om jag haft detta problem skulle jag ringa teknikerna.. Och tala med dom.. Sedan be dom maila infon. Så du slipper sitta i en vecka o byta mail INNAN ens du får svar.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 22:22:37
|
Helt klart så är bias sänkt. Många gör faktiskt det då stegen blir jäkligt varma. Plus att dom sparar ganska mycket ström o steget slits inte lika hårt heller för den delen. 100W tyder att du ligger unge fär på 17 W klass A Du borde kunna få reda på hur många millivolt bias ska stå på av Audionord och även få reda på var mätpunkterna är. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 11:45:07
|
Det fodras en millivolt meter för inställning av arbetspunkten på Krell förstärkarna. Anvisning för inställningen tycker jag importtören Audionord AB kunde stå till tjänst med. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 08:36:51
|
En till fråga, hus ställer man biasen, låter som det skulle vara nån skruv man justerade på men så är det förståss inte. Förmodar detta är nått man måst lämna in den för att få gjort, och tror ni jag kommer vinna nått avsevärt på att ställa upp bias på steget så det går mer i klass A. Jag vill ju naturligtvis utnyttja detta fina stegs fulla potential även om strömförbrukningen då kanske inte blir lika plånboksvänlig.
Ska kontakta audionord under veckan.
Så vad tror ni, vinner man mycket på att justera detta? mvh micke |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 08:55:49
|
En fråga som inte gäller KRELL. Kan man ställa ner biasen på alla steg? |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 09:51:15
|
Jag har mycket dålig erfarenhet av att ställa bias själv.
Jag hade 2 st Pangea rörmonoblock á 40.000:- st.. Jag skulle ställa bias själv med bifogad apparatur(millivolt), men det resulterade i kaos. Tyvärr så gick ena bias-potten av och rökutvecklingen var ett faktum.. 3 veckor på verkstad och en aning fattigare.
Så mitt råd är: Lämna in den, låt proffsen ställa bias(om du nu inte är ett proffs själv såklart) |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 10:11:20
|
Jag har mina Sheng-Ya 991 block och dom drar otroligt med ström. Syns i EL- räkningen. Ibland saknar man slö lyssning utan att tänka på EL. Sen är mina Electra 926 ganska lättdrivna... Så det hade varit roligt med lite erfarenhet av andra. |
Edited by - marcus_ec on 2006/03/13 10:11:38 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 11:26:05
|
jag vet steg som låter tydligen klart bättre efter UPPSTÄLLD bias..
Ner har jag aldrig hört man talar om.. Vad är väl lite ström får ett hififreak va? |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 11:38:05
|
Hej Mayro, nä man har ju inte direkt gett sig in i hifiträsket för att det är den billigaste av hobbies |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 12:42:36
|
Nope.. Då hade man enbart haft potatisodlimng i egna trädgården som hobby.. det är billigt...fast rätt kul iofs...
Ställ på biasen.. Troligen kommer stärkaren låta även bättre.. Men använd folk som vet vad dom pysslar med... Du kan ju alltid fråga hifi consult också. Dom har ju ett gammalt nätverk av krellerfarenhet sedan dackefejden.. Och en sak kan man då inte ta ifrån Sladd.. Dom är serviceminded.. Detta ser man ofta då han skriver att dom gärna hjälper till..
Så missa inte dom i ev sökande av hjälp..Ett samtal dit är ju inte mycke pengar att förlora mer än samtalet..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 13:19:03
|
För att citera Nelson Pass "bias the hell out of it"
/J |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 12:39:06
|
quote: En fråga som inte gäller KRELL. Kan man ställa ner biasen på alla steg?
Marcus har inte fått något svar än! Jag har egentligen för lite koll på olika förstärkare!!.. men... Utifrån det jag vet om förstärkardesign tror jag att alla förstärkare som är konstruerade med diskreta komponenter borde ha en möjlighet att trimma bias. Vidare tror jag att de flesta mer seriösa (och dyrare försärkare är konstruerade med diskreta komponenter, ej integrerad förstärkarmodul). Däremot finns det givetvis en risk att det enda man kan göra utan att börja löda om endast är en mindre trimning av bias, inte någon rejäl justering av bias-strömmen.
Sen om man vill utnyttja det för att spara energi (och slippa installera aircondition) eller höja bias för att erhålla lite mer klass A drift enligt mayro's recept är väl tycke och smak.
Några andra kan väl också komma med lite input här, jag erkänner glatt att jag vet _alldeles_ för lite om de förstärkare som finns här ute i verkligheten |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 13:25:32
|
Lite försiktighet ska man allt ha innan man börjar att skruva upp biasen. Alla steg AB som A ligger på en viss bias spänning utav en anledning. Så man ska nog vara försiktig med att öka. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 14:44:07
|
Ja precis, bra att du nämner det. Man måste givetvis passa sig för att få thermal breakdown i slutstegstrissorna, bl.a. Så känner man för att skruva uppåt får man antingen vara säker på vad man gör eller vara beredd på att köpa reservdelar Men jag antar att de flesta som hittar trimpotten också har en aning om vad dom håller på med. |
|
|
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 11:27:02
|
Tänkte bara meddela att jag varit i kontakt med audio nord och det verkar inte råda några tvivel om att bias är nerställt på mitt krellsteg. Det ska enligt uppgift också låta en del bättre när det kommer upp i rätt arbetstemperatur så det blir att lämna in det för justering framöver. Återkommer med en repport om den ljudförbättring som förmodligen kommer att ske.
Sen är det ju kul att min modell verkar vara lite av ett favoritslutsteg bland många kännare. Kan bara rekommendera alla som kan komma över ett att slå till. Ni lär inte bli besvikna, för de pengarna krossar det vilket nyköp som helst i samma prisklass utan svårighet törs jag lova.
mvh micke
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8604 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 22:02:23
|
quote: Det ska enligt uppgift också låta en del bättre när det kommer upp i rätt arbetstemperatur
Ja det är ju det som är meningen med class A,att det ska låta lite bättre.Håller på att bygga en clone på en Krell KSA50,när den blir klar återstår att se....Ja inte exakt utseendemässigt då. http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&postid=900671#post900671 |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 09:06:31
|
Hej, häftigt du gör ett diy bygge av den. Synd man var tvungen registrerar sig för att se en bild på den, du kan inte lägga upp en bild här möjligtvis?
Vore lite kul att jämföra ett original och en "replika" mot varandra. Hur stor budget har du för ditt bygge?
lycka till med bygget h micke |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 17:47:19
|
här står det lite om hur det kan göras.bias altså. http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html funderar själv att låta en kunnig vän fixa nya potar i mitt steg. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8604 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 19:12:09
|
quote: du kan inte lägga upp en bild här möjligtvis? Vore lite kul att jämföra ett original och en "replika" mot varandra. Hur stor budget har du för ditt bygge?
Jo så småningom blir det väl någon bild,tror inte att du ska jämföra mitt bygge med en original Krell...men man vet ju aldrig. Kostnad, ja vet ej riktigt har ej fört bok,men mer än jag hade haft råd med egentligen,kanske mellan 4-6000:-.Finns ju beganade at köpa också.Men det är väl känslan att bygga en replika,kanske. Var ju ganska många i tråden på DIY som köpte kretskort,så det lär finnas många replikor.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Topic |
|