Author |
Topic |
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/03/24 : 09:34:26
|
Nu när min kommersiella koppling till ljudmarknaden har mer eller mindre upphört, finns det tid för div experiment. Jag har alltid varit svag för det där sprittande glada ljudet med hög upplösning och dynamik i massor. Jag har funnit att effektsvaga förstärkare uppfyller det kravet bättre än effektstarka. Jag vill i detta sammanhang berätta en historia från ett besök hos Audions återförsäljare i Manila på nittiotalet. Vi hade sålt ett antal Silver-Night SE (8 watt) till dem. En av dessa förstärkare hade blivit transportskadad, men jag skrämde liv i den. I Butiken fanna ett par Tannoy Westminster med otrolig finish. Jag bad att få lyssna på dem över Silver-Nighten. Det spelade klockrent! På skoj öste vi på lite, oj vilket ös! Det var nästan så putsen föll ner från väggarna! Tyvärr så kostar dessa fantastiska högtalare segelbåt.
Nåja tillbaka till nutid! Jag har vid ett flertal tillfällen lyssnat till "små" singel-end förstärkare med ett enda 2A3 rör. Varje gång har jag noterat den fantastiska öppenhet dessa 2,5 watts förstärkare levererat. Så nu på ålderns höst beslöt jag mig för att göra egna försök med dessa små effekter. För att göra det enkelt för mig använde jag mig av Audions drivsteg, dock i något modifierad form. I övrigt inga konstigheter alls, utan rak och okomplicerad kretslösning. Jag har nu spelat på denna förstärkare en tid, och varje gång jag startar upp blir jag lika förvånad över "gladheten" och öppenheten i musiken. Till och med "bensinstaionsskivor" som jag funderat på att skänka till Myrorna, blir spelbara! Mer än en som besökt mig har fallit pladask för ljudet! |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/24 : 09:38:10
|
quote: Till och med "bensinstaionsskivor" som jag funderat på att skänka till Myrorna,
Du menar mayro(na) |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2006/03/24 : 11:26:20
|
Inte den "sista" som rubriken antyder hoppas vi väl?
|
Min anläggningstråd |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/03/24 : 12:23:10
|
Men, vad använder du för högtalare då? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/03/24 : 12:30:55
|
Det är en märklig utveckling. När ljudfilmen introducerdes rymde salongerna åtskilliga hundra besökare Man hade bra ljudtäcknig och återgivning av ljudstarka inslag, med förstärkare på mellan 5 och 10 w uteffekt och rumsvolymer på kanske 1000 kubikmeter. Idag måste det vara minst en halv kilowatt för att nivån skall räcka för ett rum om 50 kubikmeters rumsvolym. Hur der den framtida utvecklingen ut? eller är det tid att tänka.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/03/24 : 12:44:15
|
Björn-Ola: Jag spelar på ett par vanliga 2 vägs basreflexhögtalare bestående av 2 bas/mellanreg. plus en diskant. Uppgiven känslighet 90 Db Impedans 4 ohm vid 1 khz. Apropå förr i tiden: förr något år sedan visades knäpp-uppgänget från Odeon teatern i minnenas television. Deras PA system bestod av 2 st kolboxar (Carlssons första skapelse) med inbyggda 8 watts förstärkare, de täckte hela lokalen!!!!! |
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/03/24 : 13:18:25
|
Det skulle verkligen vara kul att testa. Man nyttjar ju sällan särskilt mycket av effekten.
Ändå upplever jag att en bra effektstark förstärkare ger ett lugn och kontroll som effektsvagare saknar. Då talar jag om transistorförstärkare. Rör har jag väldigt lite erfarenhet av. Jag har hört Lasse Anderssons (Clou-Cable) hemmabyggda rörslutsteg. Var inte du inblandad i den? Den drev Thiel 2,3 på ett utmärkt sätt, trots att dom anses vara svårdrivna.
|
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2006/03/26 : 22:29:56
|
Erik
Ser fram emot fler berättelser Erik. Väldigt roligt att höra
|
Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.
Mitt System
|
Edited by - ockham on 2006/03/28 13:52:29 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 14:05:07
|
Håller med föregående inlägg. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 15:27:29
|
Hur kommer det sig egentligen att en rör-watt räcker så långt medan en transistor-watt är så "klen"? Har det med strömstyrkan att göra eller vad är det som skapar denna "magi"? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 16:23:01
|
Rörförstärkare klipper på ett snyggare sätt. Jag läste i Norska Fidelity att man subjektivt upplevde att rör-watt var dubbelt så kraftiga som transistor-watt och transistor-watt dubbelt så kraftiga som klass D-förstärkarwatt. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 23:16:03
|
Björn-Ola. Det är en alldeles för enkel bortförklaring att rörförstärkare "klipper snyggare" Det låter illa även när rörförstärkare klipper, men rörförstärkaren ger bättre "hörbarhet", det gör att man inte behöver spela starkt för att höra och musiken upplevs starkare än den faktiskt tillförda effekten.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 08:26:07
|
Okej, det är bara en förklaring jag hört. |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 08:48:09
|
Erik och ni andra som kan detta med rör:
Kör alla rörförstärkare i klass A??
Vilken typ är mest dynamisk och detaljerad (hög upplösning) triod eller annan typ??
Jag är så fånig att jag kan tänka mig en enkel prisvärd rörförstärkare bara för att dom är så vackra och för att jag inte alls behöver ösa på med mycket effekt tack vare lättdrivna högtalare |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 08:09:00
|
Just för att det är rörförstärkare behöver de ej arbeta i Klass-A. Push-Pull förstärkare kan även arbeta i Klass-B, exempel på detta är Mc Intosh och de Mc Intosh inspirerade EAR 509 mfl förstärkarna. Där har man genom den högre verkningsgraden erhållit hög effekt med förhållandevis låg tillförd effekt. |
|
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 08:48:17
|
Jag kör med en Fosgate FAP V1 och Erik:s 300B steg i nästan alla kanaler (ej sidokanalerna) och det är en helt enastående upplevelse vad gäller film och musik,gammla filmer typ fanny & alexsander eller tidiga mono filmer så är upplevelsen helt Oslagbar!!, Det är nya filmer man tittar på!!!!!!!!!! OBS! jag har pysslat med hembio,flerkanal sedan början på 90-talet.
Har en total effekt på kanske 60-70watt i alla kanaler och spelar fullkomlikt skjortan av allt som har med transistorsteg att göra som jag spelat på tidigare!! hjulet uppfann dom på 20-talet har inte lust att uppfinna det igen,jag vill bara uppleva något "roligt" när jag spelar LP,radio,cd,Laserdisc eller DVD,sen spelar(fantasi data) på prylarna ingen roll!!
|
http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/ http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 09:04:24
|
Häftigt! Transistorsteg är det inte det fyrkantiga hjulet??? |
|
Edited by - Erik Andersson on 2006/03/30 09:05:38 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 09:43:34
|
Med trissor är hjulet runt och fint ända tills det klipper då det antar en fyrkantig skepnad. Men då går det å andra sidan väldigt fort.
Med rör är hjulet ovalt oavsett hur långsamt man kör, och ännu mer ovalt ju fortare det går. Lika hög hastighet som med trissehjulet är aldrig möjligt att uppnå.
Bara att välja alltså!
Sorry Erik, ditt uttalande var omöjligt att låta stå okommenterat!
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 10:03:23
|
vad som är det fyrkantiga hjulet är för tillfället ganska Ointressant bara det låter bra! Det går inte att spela med en medelnivå på 110db som vissa på detta forum vill göra,med högtalare på en känslighet på ca 90db/1w med rörförstärkare, när man pysslat,fixat och trixat med det mesta så börjar man inse att kvantitet och fantasidata inte är lösningen på bra ljud eller bild! Det jag söker numera är harmoni,ljud och bild ska skapa en totalupplevelse som jag kan leva med!
Det som är bra i denna värld vi lever i är att inget är rätt eller fel,bara man har en åsikt så är det ok tycker jag!! Om alla tycker lika så tänker ingen!! det är väll därför alla kommuniststater faller som käglor,eller?
|
http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/ http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 10:29:41
|
Det där med hjulet var menat som ett skämt från min sida. Varför vara allvarlig jämnt? Visst finns det halvledarförstärkare som spelar musik. Vad Knoppen och en del skribenter på "Faktiskt SE" borde inse är att respektera andras åsikter. För länge sedan påstods det att vår jord var platt, de som hade annan åsikt blev straffade på det hemskades sätt. Detta känns ungefär lika, frånsett att "bestaffningen" har mildrats. Själv har jag blivit mer förstående och mildare med åren, frånsett en massa tokiga religoner här i världen som jag ej kan med men det skall vi ej debatera här.
|
|
Edited by - Erik Andersson on 2006/03/30 10:31:17 |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 11:27:14
|
Erik: Jorden är ju subjektivt sett platt. Det är ju först när man använder sitt förnuft och undersöker saken vetenskapligt som man kommer fram till att den faktiskt är ganska rund.
Men i audifilvärlden där subjektiva upplevelser av verkligheten ofta väger tyngre än förnuftsmässiga argument så blir det ju som det blir: diametralt skilda åsikter om allt möjligt.
Visst är det lustigt att de flesta verkar vara överens om att jorden är rund i dagens läge (som vi ju kommit fram till mha vetenskapliga metoder) men att det inte går att komma överens om rör/transistorförstärkare återger ljudet bäst. |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 11:36:32
|
quote: Visst är det lustigt att de flesta verkar vara överens om att jorden är rund i dagens läge (som vi ju kommit fram till mha vetenskapliga metoder) men att det inte går att komma överens om rör/transistorförstärkare återger ljudet bäst.
En lustiger jämförelse imho Att jorden är rund är ju ett faktum. Hur någonting låter har ju med smaken att göra, alla människor tycker ju inte lika.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 11:40:29
|
Ljud är knepigt ibland vågar man inte lita på sig själv. Under min aktiva tid hade jag(vi) en speciell metod. Jag samlade alltid ihop intrycken från ett flertal lyssnare och sedan jämförde dessa med mina egna åsikter på en speciell product. Genom detta förfarande erhöll jag en någotsånär objektiv bedömning och kunde med tillförsikt börja producera ett nytt projekt. |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 11:40:44
|
reeltoreel: Hur något låter eller hur något som låter på ett visst sätt upplevs låta? Jag tycker det är en viktig skillnad.
Finns ljud bara som en upplevelse i ditt huvud eller är det något som även finns utanför digsjälv? |
Edited by - marens on 2006/03/30 11:41:53 |
|
|
Topic |
|