Author |
Topic |
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 13:11:39
|
quote: reeltoreel: Hur något låter eller hur något som låter på ett visst sätt upplevs låta? Jag tycker det är en viktig skillnad.
Finns ljud bara som en upplevelse i ditt huvud eller är det något som även finns utanför digsjälv?
Ja det är en viktig skillnad.
Hur man upplever ljud är nog stor skillnad från individ till individ,själv har jag svårt att sätta ett specifikt finger på hur jag uppfattar MIN ljudupplevelse, det är många parametrar som spelar in där.
Vad jag däremot inte fattade var jämförelsen med att jorden var rund??? That´s all !! |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 13:13:07
|
När jag var i 4 årsåldern hade jag vissa teorier om jorden. Jag trodde att den var platt. Jag funderade på när jag kom till kanten och ramlade ner. Hur länge skulle jag falla? Och om jag landade någonstans vad var det? Och hur djupt var det? Dessvärre fick jag aldrig något svar på dessa funderingar. Som barn besökte jag även Trosa (som skall vara världens ände) inte f-n ramlade jag ner! Med med lågeffekts singel-end triodförstärkare har jag ej heller något definitivt svar på vad ljudkvaliten beror på. Mätmässigt sett är den rena katastrofen. Jag vill också påpeka att det ej ligger några kommersiella intressen med denna förstärkare. Jag har byggt 1 st åt mig själv, och det får vara med det. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 13:41:56
|
quote: Vad jag däremot inte fattade var jämförelsen med att jorden var rund??? That´s all !!
Det var Erik som nämde att man förr trodde att jorden var platt. Jag påpekade därför bara att jag tycker att jordens påstådda platthet förr i tiden snarare är ett typiskt exempel där man låter sina subjektiva upplevelser avgöra vad som är sant snarare än att mha sunt förnuft ta reda på hur det verkligen ligger till.
Man kan dra en parallell till lågeffekts rörförstärkare som ju av vissa upplevs låta bättre än transistorförstärkare trots att det inte borde vara så förnuftsmässigt om man undersöker saken vetenskapligt (med mätningar tex eller teoretiska resonemang eller undersökande lyssningstest [F/E-test tex]). |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 14:07:18
|
Men det är klart det kan handla om tycke och smak att några helt enkelt gillar soundet som vissa rörförstärkare har. Men av någon anledning så har jag en känsla av att det istället handlar om bättre/sämre i en allmängiltig mening (som att transistorförstärkare skulle återge ljudet sämra på något sätt) för vissa som föredrar rörförstärkare. |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 16:13:05
|
Erik, det jag skrev om runda/fyrkantiga hjul var förstås också ett skämt, hoppas att det framgick. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 14:06:51
|
Marens är inne på en viktig del i diskussionen. Om vi tittar på örats fysionomi och de 30000 hårceller som finns/fanns! i cortiska organet. Bör det rimligtvis vara så att hårcellerna kommunicerar med någon slags "matris" i hjärnan. Matrisen jämför sedan informationen mot den information som tidigare finns lagrad och analyserar på så sätt informationen. "Perfekt" ljudåtergivning är när hjärnan, får information som är lätt att analysera. Men all reproducerad återgivning består bara av fragment av den ursprungliga, i livesituationen. Varje upplevelse av reproucerat ljud är individuell, därför finns det inte heller rätt eller fel, utan bara "jag gillar A bättre än B". Med ålder utvecklas vi som lyssnare, om vi vill och tränar. Vi bygger på vår erfarenhetsbank, samtidigt som förmågan att höra höga frevenser minskar.
Som ung lyssnare vill man ha stark lyssningsnivå, för att därigenom höra mer. Efterhand upptäcker man att det enda som händer ovanför 95dB är att man tränar stigbygelspämmarmuskel i mellanörat, man hör lika mycket information vid lagom lyssningsnivå.
Det leder också till olika preferenser i förstärkarvalet. Erik och jag och förhoppningsvis många andra prioriterar utrustning med bra återgivning av tonansats, eftersom det betyder mycket för klangreproduktionen. Det leder till att vi föredrar högtalare med relativt hög verkningsgrad, som är bra på sånt och rimligt effektstarka förstärkare. Erfarenheten visar att en enkel kretstopologi ofta överträffar de mer komplexa i dynamiska förlopp. Det innebär en begränsning i effektuttag, men ger de ca 95 dB, som jag/vi? upplever som fullt tillfredsställande.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 18:37:49
|
Musiklyssning kräver av lyssnaren en viss mängd fantasi och koncentration. Om man skalar ner lyssning till bara rätt eller fel ur ljudmässig synvinkel så blir det ingen musik kvar. Man blir sittande med frågan: "Var det rätt det jag hörde?". Musik är känslan i situationen. Intensiteten i nuet. Det låter flumigt men jag ser inget bättre sätt att beskriva det. Ett icketillstånd där allt bara händer. Musik är upplevelsen i det absoluta nuet. Jag uppskattar musikelektronik som får mig att känna så. Att glömma tekniken och uppleva musiken. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 18:44:00
|
Go Flint, go! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 19:01:09
|
quote: Att glömma tekniken och uppleva musiken.
Javisst, precis det det handlar om för mig med.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 19:04:37
|
Knoppen Jag tyder det som att du instämmer? |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 20:54:19
|
Flint håller med dig, det gäller att få fram rätt känsla i musiken, värmen.
Flint "back on the block"
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 21:36:53
|
Flint, japp det är klart! |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2006/04/06 : 06:15:18
|
Undrar om inte förstärkaren trots allt är anläggningens svåraste och känsligaste komponent. Om den är OK ur min personliga synvinkel så köper jag lättare de andra komponenternas fel, men inte tvärs om. Det är viktigt när man utvärderar t.ex. högtalare att man "känner" förstärkaren. Så ser jag det. Men knepigt det här. Vad bör man ha som referens? |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Imperial
Medlem i AÖ
2675 Posts |
Posted - 2006/04/21 : 22:33:40
|
Tjenare!
Om den första Watten suger! Varför fortsätta. Man ska ha kul så länge man lever. Här i Solberga är jorden platt men musiken har stora toppar |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2006/04/21 : 23:27:57
|
En av mina sista ljudupplevelser gav mig lärdom om att mätningar i dess olika form har ganska lite gemenskap med våra örons egna uplevelseförmåga. Missförstå mig inte nu är ni snälla, mätningar är ett komplement speciellt när örat inte kan avgöra vad som felar. T.ex frek.-mätningar ser ingen skillnad på ett kastrull-lock och en Sabian-symbal så länge de spelade samma frekvenser. Det gav iaf. mig insikt...?
Mycket såkallad highend har man hört som på sitt har gett sin upplevelse men som slutligen har slutat i ett ähhh. mummel, dyrt, var bättre förr, täby-sanning o.s.v.
Det kan vara kul med diy-högtalare och en gammal erik-häck i form av edison-60. Det är givande med musik när det låter detsamma.
Tack Erik för vad du gett oss hittils.... |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/04/22 : 07:51:57
|
Imperial: Om du menar den watten du visade hos Micke så håller jag med dig. Den spelade härligt. Men kan vi inte kompromissa litet och sträcka oss till de två första watten? |
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2675 Posts |
Posted - 2006/04/22 : 10:46:43
|
Tjenare!
Jomenvisst kan vi ta dom 2 första. men sen är jorden platt |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/04/23 : 09:23:28
|
quote: Som ung lyssnare vill man ha stark lyssningsnivå, för att därigenom höra mer. Efterhand upptäcker man att det enda som händer ovanför 95dB är att man tränar stigbygelspämmarmuskel i mellanörat, man hör lika mycket information vid lagom lyssningsnivå.
Bo, jag vet inte vad du menar med yngre, men jag kommer att sträva efter en anläggning som har utmärkt iformation, men den skall helst finnas vid alla nivåer, för hur kul är det att lyssna på t. ex. disco (nostalgitrippar) och progg, hårdrock, jazzrock och olika varianter av metall på lagom lyssingsnivå? Det är inte kul alls, och inte är jag purung heller. Jag kan dock hålla med om att när man spelar annan typ att musik så behöver man ju inte spela så att taket lyfter. |
J. Ullberg |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/23 : 12:02:08
|
Buggson: En del är kanske unga hela livet! Vi fick reklamationer på en av våra Opus3 skivor på 80-talet, raklamationsorsaken var hög brusnivå. Eftersom vi inte kunde höra något fel på de reklamerade skivorna besökte vi kunden. Det visade sig att kunden spelade akustisk gitarrmusik på en nivå som tangerade smärtgränsen. På frågan om de hade hört en gitarr i verkligheten, blev svaret VADÅ? Musiklyssnandet utvecklas till utrustningen och lyssningssituationen, med allt mindre koppling till Hi-Fi delity. Programutbudet följer efter, alltfärre konserter med levande konstmusik och alltmindre intresse för musik tidigare än 1960.
En trist utveckling för mig som musikälskare, som gärna lyssnar på en Indisk Raga som kan vara 4000 år gammal och burits av traditionen, eller fransk romantisk orgelmusik från 1930-40 talet. Jag skulle så gärna önska att fler kunde ta till sig "min musik". Dunkande och smällande har jag däremot blivit mätt på vid mitt forna jobb inom industrin.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/04/23 : 18:06:33
|
En lten rapport bara: Min "lilla" 2A3/ 2,5 wattare låter bara bättre och bättre! |
|
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 06:28:04
|
quote: Buggson: En del är kanske unga hela livet!
Jo, det hoppas jag innerligen, jag tänker fortsätta att låta mina känslor bestämma på vad, och hur jag lyssnar, inte min ålder.
Jag är allergisk mot att kategoriseras
quote: Dunkande och smällande
Är det så man kategoriserar musik man inte känner till eller gillar? Personligen tycker jag att sådana uttryck har en väldigt nedlåtande attityd. Eller du kanske tänker på genren "Industri"? Den vet jag tyvärr inte hur den låter. |
J. Ullberg |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 12:13:43
|
Bo skriver om industribuller, inte musik. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 00:27:59
|
Knoppen, jag kan inte tolka det på annat sätt än att han refererar till en del av de genres jag tog upp i ett tidigare inlägg såsom bestående av "dunkande och smällande". Jag trodde vi pratade bl. a. musik och trevliga upplevelser i denna tråd, vadandå industribuller helt plötsligt? Jag kan ju ha fel, men det är ungerfär så min mor brukar beskriva det jag lyssnar på mellan varven. |
J. Ullberg |
|
|
Topic |
|