Author |
Topic |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2006/04/21 : 09:38:44
|
I Kablarnas väld Att man har lyssnat på mycket olika musik med olika kablar och har någolunda koll på hur musik skall låta i det verkliga livet och att man inte fasnar på enskillda detaljer utan "ser/hör" det totala helheten är för mig den rätta vägen.
Ett exempel:(Högtalarkabel) en fallgrop som många kanske faller in i är att man hör de enskillda instrumenten bättre med just denna kabel(stypande kablar), men i detta fall kan det kanske bero på att just denna kabel spelar så att säga återhållsamt som jag brukar säga, med andra ord mera instängd ljudbild den liksom blommar inte ut och bildar ett öppet ljud och därmed låter det som den återhållsamma kabeln har bättre fokus,mera detaljer,mer kontroll, hur man formulerar det skilljer sig väldigt stort från person till person, men det jag menar med öppet ljud är inte bara i diskanten utan i hela registeret. Jag tror av egena erfarenheter att just den återhållsamma kabeln (strypande) ofta förespråkas av de som har ett lyssningsrum som bidrar med ett myller av refleterande ljud och i ett sådant fall upplevs den strypande kabeln bättre än den öppena kabeln och det skulle låta som den öppena kabeln låter okorollerad och spretig, men så kanske det i själva verket inte är om man har bättre förutsättningar i rummet. Det enda jag fortfarande försöker förklara är, det är inte kostigt att man tycker så olika om kablar när det finns så många där ute som inte har "riktiga" erfarenheter/förutsättningar. Jag menar inte att peka ut pesoner utan snarare vill jag dela mina erfarenheter och påminna de som kanske fasnat eller kört villse i den svår bemästrade hifi värden får nya insikter och hopp om att välljudet finns där ute och väntar på dig men det gäller att ta rätt väg från början. I prinsip kan man av mina egena erfarenheter sätta in något annat i denna tråd i stället för högtalarkabel ex:förstärkare.
Trevlig helg /Levande
|
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
Edited by - levande on 2006/04/21 11:42:55 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/04/21 : 15:22:43
|
Kablarna är oftast det sista man köper till sin anläggning, och det är inte konstigt att man ofta då försöker "dra" ljudet åt något håll. Den sista finjusteringen av ljudet. Man kanske upplever ljudet som lite tröttsamt och vill lugna ned det lite, eller tvärtom. Jag tycker inte det är fel. Man kan naturligtvis försöka jobba med akustiken om man vill "ta ned" ljudet lite, men det är svårare att göra tvärtom med hjälp av akustik. En kabel kan då göra anläggningen lite livligare.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2006/04/21 : 20:11:40
|
Innan man lägger ner större summor pengar på kablar så bör man väl ialla fall analyserat rummets akustiska egenskaper, helst även åtgärdat största bristerna, eller vad säger ni? |
Exit Planet Dust |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 11:53:40
|
Jag är också inne på den linjen nOp Jag tror det är svårt eller faktiskt omöjligt att få fram helheten med att hålla på och trixa till det med kablar före akustik åtgärder. Att ha högupplösta "dyra" hifi prylar blir liksom att elda för kråkorna och oftast låter det inte så bra då heller. Men genom att skapa ett komprimerat ljud så blir det lättare att stå ut med rummets onda bidrag och sånt skräp finns det gott om i hifi världen tyvärr. För att lättare kunna komma framåt och verkligen kunna nå fram till sitt eventuella mål men sin anläggning så är jag helt övertygad att man mycket enklare kommer fram och hittar sitt sound som man vill ha om man börjar med lyssningsrummets största nackdelar först och lägger ner mycket på det, ja man kan spara flera år av velande fram och tillbaka med olika kablar och apparater utan att riktigt känna sig nöjd och en känsla av att det inte låter riktigt bra ännu. Efter man provat detta då kommer man förstå vad jag menar med att helheten i musiken kommer fram mycket fortare om man går den vägen som jag skulle ha gått om jag visste det för flera herrans år sedan. Att akustiken bör prioriteras i första hand är för mig ett faktum nu mera........
|
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
Edited by - levande on 2006/04/25 11:57:24 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 12:56:30
|
Jo - många bäckar små och lite sans och eftertanke, så skall det nog bli bra. I en betongbunker förordar jag oxå lite akustikåtgärder för att få ned bumlighet och andra akustiska tråkigheter först tex.
M |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
CC