HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpkuddar under högtalare, stativare etc..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/11/28 :  09:40:30  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Hej har läst en hel del om dessa http://www.brightstaraudio.com/isonode.htm som skall fungera ypperligt att ha under stativ-högtalare eller under golvare bla.
Nu undrar jag om någon har erfarenhet av dessa? Och om ni isåfall tror eller vet om det är någon större skillnad mot ex från Sonic Design?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Edited by - Hinken74 on 2005/11/28 09:42:46

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/11/28 :  19:06:08  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Dem funkar...
Vet inte hur dem är i jämförelse med sonic design,men när polaren fortfarande hade stativare
så använde han såna,eller iallafall nåt som skulle likna dem.

Kom ihåg att vi provade hur det lät med/utan dem och skillnaden är ju helklar.
Med spikes till stativen och mjukfötter under högtalarna fick vi till en riktigt bra kombination!
Kommer inte ihåg vad dem hette bara...högtalarna.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/11/29 :  00:35:03  Show Profile Send Joacim a Private Message
Har ej prövat dem Du nämner, men däremot har jag de andra och då audiofil-varianten (viktanpassade). Jag kan bara säga att jag är nöjd, och att jag fått fram det jag ville ha, dvs att högtalaren själv får spela ut sitt frekvensomfång från membranen utan påverkan av stativ, golv etc.
Det jag tycker mig fått fram är "neutralitet".

Om det är rätt eller fel!?

Jag "tror" på konceptet för det fungerar som jag tänkt mig. Jag har näst intill ingen vibration alls i högtalaren, den är "död", liksom stativet är heldött. Spelar jag riktigt riktigt högt så förnimmer jag en vibration i högtalaren. För mycket vibration i baffeln "sägs" påverka diskanten, vars frekvens-amplitud är väldigt liten och därmed påverkbar.
Spikes kan säkert också vara "bra", men då är det helt klart att det inte bara är högtalaren som för fram frekvensen i rummet utan också att energin förs ner i golvet och golvet/rummet spelar med (förstärkare). Det kanske spelar bättre, men är det rätt!?
Detsamma gäller ju också för golvhögtalare, vilka om de inte står vibrationsdämpat spelar i golvet.

En liten historia:
Min granne ovanpå spelade tidigare riktigt hög musik (ofta), och det började gå oss på "nerverna", så jag sa till honom att skaffa Sonic Design till sina golvare. Han är ingen "HiFi-nörd" som jag själv, men han gick och köpte ett par. Sedan dess hör vi hans musik ofantligt mycket mindre och han själv tycker att högtalarna spelar lite "bättre" än tidigare (vilket för honom var en bi-effekt)...

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/11/29 :  08:25:48  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Köpte han de viktanpassade eller de i mer standardutförande?
Jag testade och har beställt dem från staterna så får vi se.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/12/21 :  14:02:04  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Ja så har man då fått och installerat sina Isonodes till Hyperion. Snacka om förbättring. Mellanregistret kom fram ännu bättre en tidigare. Diskanten klingade ut på ett helt annat sätt. Vad som innan kunde ha upplevts som att mellanregistret kunde låta lite murrigt ändrades till att rösterna fick större rymd och svävar nu så där underbart i rummet med precist focus.

Jag vet inte hur dessa fötter funkar till andra högtalare men till Hyperion passar det klocka.
Skulle kunna tänka mig att det kan intressera ex Von Scheikvert ägarna.
Skall se om jag också kan skriva ihop en liten recension om mina Hyperion under jul. Måste bara sansa mig lite först........

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/12/22 :  13:17:30  Show Profile Send mapem a Private Message
På mina högtalare funkar det inte, blir luddigt. Däremot stagar koner upp ljudet. Så det är nog olika.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/12/22 :  14:10:14  Show Profile Send olof a Private Message
Koner borde väl inte vara så positiva eftersom det förvandlar hela golvet till en resonerande panel (tryck en hårtork mot en bordsskiva så förstår du vad jag menar). Visserligen så kanske gränssnittet mellan grund och golv spelar in(ligger det stumt mot så kanske massan är för stor för att komma i en svängning som faktiskt hörs) men det känns ändå som att den fjädrande varianten är vettigast.
Hur är det i industritillämpningar? Använder någon koner eller spikes för begränsa vibrationerna?
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/12/22 :  14:52:33  Show Profile Send Rob a Private Message
Fick samma upplevelse som Mapem...

Ersatte mina SD med BDR konor mellan stativ och låda... Fick attack, driv och en helt annan skärpa över hela registret...

Pelle
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/12/22 :  15:03:16  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
har ingen erfarenhet av S.D. Vet bara att Isonodes funkade kanon. Halva priset i USA mot Sverige ung.....

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Edited by - Hinken74 on 2005/12/22 15:42:07
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/22 :  15:18:38  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Har JMLab Utopia-stativare med spikes mellan högtalare och stativ och sedan SD-fötter mellan stativ och golv. Funkar mkt bra (ngt "gungigt" bara...)

Tidigare var det dämpfötter mellan högtalare och stativ och stativet stod direkt mot golvet, vilket gav "luddigt" ljud; speciellt i basen. Men då var högtalarna inte riktigt inspelade, i och för sig...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/12/22 :  16:30:05  Show Profile Send Loopen a Private Message
Har använt SD-fötter i många år och med risk för att andra tycker annorlunda så är min erfarenhet att samtliga stativare jag testat dessa på (mellan 1 500:- och 28 000:-) så är det ett lyft gentemot diverse andra lösningar som gummipluttar, vägglera, kork, musmattor, osv. Nu menar jag mellan högtalare och stativ och stativen har i samtliga fall haft spikar eller koner mot golvet.

Däremot så har jag konstigt nog en anna erfaren på golvare då jag ibland tyckt att ljudet med SD blivit något laydback. Alltså man tappar lite av attack och öppenhet.

Så min slutsats är att SD fungerar kanon på de stativare jag provat och när det gäller golvare så bör man i alla fall testa.

Ha en God Jul och lycka till
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:59:20  Show Profile Send twostroke a Private Message
jag har använt sd fötter ett tag nu, och jag blev jävligt less på att lyssna musik efter ett tag, testade att ta bort fötterna och vips så hoppade mellanregister fram igen... så nu står mina sd fötter i skamvrån... under bashornet:):) tyvär så verkar dom inte palla vikten fast jag har 8st under den..
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/04/14 :  11:42:04  Show Profile Send Neville a Private Message
Jag har SD-kuddar under mina ProAc kloner, och dom gjorde stor skillnad på basen. Den blev fastare och mer detaljerad.
(Bor i lägenhet med betonggolv)
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/04/14 :  12:19:10  Show Profile Send hman a Private Message
Jag bytte viktanpasseade SD mot små kork diskar och stereobilden blev bättre. Emedan har jag MDF/plywood stativ, vilka i sig är dämpande till skillnad mot metal stativ. Trots att jag spelar på max volym känner jag inga vibrationer om jag står barfota brevid högtalarna med varken SD eller kork. Jag tror att man får prova sig fram till den lösningen som passar ens system bäst.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/04/25 :  19:03:50  Show Profile Send Stickan a Private Message
När det gäller golvhögtalare har jag o en kompis goda erfarenheter av en granitplatta 30,5x30,5x1cm inköpt på Bauhaus. Högtalarna på nå`n form av fötter eller spikes, sedan plattan mellan dessa o golvet. Baseb blev tightare o därmed kom mellan o diskant fram bättre. En billig o mycket bra tweak.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/25 :  20:04:56  Show Profile Send marens a Private Message
Dämpkuddar gör ju att högtalarna står stadigare ljudmässigt (men svajjar lite om man stöter till dem, vilket ger upphov till en frekvens under audioområdet). Spikes fungerar tvärtom, resonerar i audioområdet (fast dessutom odämpat) och känns stadiga för infrafrekvenser. Kan det inte vara så att folk upplever att ljudet blir stramare, stabilare osv av spikes och luddigare, svampigare osv av kuddar, just pga hur det känns när man puttar på högtalarna? Jag menar högtalarna vibrerar ju mindre med kuddar trots att en vibrationsokunnig kanske får ett annat (ostadigare) intryck av kuddar och tvärtom.

Lite som det där att silver i kablar upplevs låta ljust och koppar upplevs låta mörkt tex. Fördomar helt enkelt.

Edited by - marens on 2006/04/25 20:06:37
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/04/25 :  20:21:57  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Valet av mjuka eller hårda avgörs av underlaget framförallt.

På solid cement/betong gillar jag ofta spikes.

På halvsvajigt mullrande träbjälklag anbefalles mjuka fötter.

Med spikes står högtalaren mer still, dynamiken tillåts få ett par procent till, oavsett underlag. men på gungande trägolv lägger du dessutom till att basområdet kryper ned i golvet och sjunger med. Helt förkastligt för en del högtalare men till och med önskvärt/trevligt på andra konstruktioner.

Loose some, get some. Vilket är mest rätt för dig?

Lyssna själv men framförallt: kan inte det här antingen-eller-tänkandet får ett slut?

Placebot lämnar jag därhän, här är det i mitt tycke bara underligt.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/25 :  20:51:22  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Med spikes står högtalaren mer still, dynamiken tillåts få ett par procent till, oavsett underlag.
Men det stämmer ju inte. Det är tvärtom. Högtalarna står ljudmässigt mera still på kuddar än på spikes. Det är när man puttar på högtalarna som de står mer still på spikes än på kuddar. Hence den vanliga fördomen om kuddar vs. spikes.

Spikesen utgör typiskt en odämpad fjäder vars resonans tillsammand med högtalarens vikt hamnar någonstans i basområdet. jag kan inte se hur det skulle få högtalaren att stå mer stilla om den är kopplad till golvet på det sättet.

Edited by - marens on 2006/04/25 20:59:43
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/04/25 :  20:59:05  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jo, och hästsparken i mellangärdet när bastrumman kickar blir inte påverkad om högtalaren står mjukt eller fast förankrad i underlaget?

Jag har pratat med mer än en högtalarkonstruktör som har åsikter om hur still högtalaren skall stå så att inte ljudet saggar ihop. Jag brukar säga emot eftersom det ljudliga slutresultatet ofta blir sämre med spikes pga av att man kopplar basen ihop med golvet och får "extrabas" av sämre kvalitet.

Win some, lose some. Men att ha en högtalare fastgjuten i golvet eller med riktiga spikes i betonunderlag förbättrar dynamiken eftersom högtalaren står mer still.

mvh

.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/25 :  21:03:55  Show Profile Send marens a Private Message
Grejjen är att högtalarna står inte fast förankrade i underlaget när de står på spikes. De står resonant men löst ställda på underlaget. När vibrationerna (vanligen exiterade av den odämpade resonansen som blir mellan högtalarens vikt och spikesen) blir så starka att spetsarna lyfter från underlaget skapas distorsion. Förutom den resonans (med tillhörande tidsproblem) som blir.

Om det inte vore så att hifitidningarna och andra aktörer trissat upp spikeshypen så mycket så skulle färre högtalartillverkare ens fundrera på att använda spikes. Undersöker man saken ordentligt så stämmer ju inte teorierna som florerar om "mekaniska dioder" och stadigare stöd för ljudet osv.

Edited by - marens on 2006/04/25 21:06:32
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/04/25 :  21:07:43  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

jag vet inte i vilken värld du menar men en högtalare på 50 - 70 kg är då inte ute och vandrar på spikes med spetsen ned i betong/matta-betong, parkett/betong eller rätt ned i ett trägolv heller...

Löst ställda?

Fastskruvade i kabinettet och gärna 3 till antalet går ingenstans.

mvh

.,

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/25 :  21:08:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det där får du allt förklara lite bättre Kan man inte rubba talaren så står den väl still/fast ? Medans står den utan spikes så kan man kasa runt med den utan bekymmer

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/04/25 :  21:09:42  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag vill påminna om en grej som jag föreslog i veckan.

Att ha ett inlägg "öppet" under några minuter för korrigering för att sedan låsas.

Nu läser jag en grej och svarar på den och när jag postat mitt inlägg/svar så har jag svarat på delvis något annat...

mvh

.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/25 :  21:19:04  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har inte så mycket mera att tillföra i ämnet. Det finns inte så mycket att förklara. I grunden är det enkelt om man har en sund helheltsbild över de fysikaliska sambanden.

Hificonsult: En liten ledtråd: acceleration. Kan en 70kg kropp vibrera så kan den även accelerera.

Men den odämpade resonansens hjälp är det inga otänkbarheter att högtalarens spikar står och spikar mot det så bastanta underlaget med distorsion som följd.

En dämpad kudde ger ett bättre stöd för basfrekvenserna.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/25 :  21:24:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag missade
quote:
Det är tvärtom. Högtalarna står ljudmässigt mera still på kuddar än på spikes. Det är när man puttar på högtalarna som de står mer still på spikes än på kuddar

Men förstår inte
quote:
Spikesen utgör typiskt en odämpad fjäder vars resonans tillsammand med högtalarens vikt hamnar någonstans i basområdet. jag kan inte se hur det skulle få högtalaren att stå mer stilla om den är kopplad till golvet på det sättet

Hur vet man att det är just så ?

Saknar väl
quote:
I grunden är det enkelt om man har en sund helheltsbild över de fysikaliska sambanden.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/25 :  21:26:33  Show Profile Send marens a Private Message
Ber om ursäkt om mitt editerande ställt till med problem. Ska försöka posta mindre ivrigt.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000