HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med spikes till Dynaudio Stand 1!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pergra
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/04/23 :  21:15:19  Show Profile Send pergra a Private Message
Jag bestämde mig nydligen för att byta ut de spikes som följer med Stand 1:orn till Soundcares Superspikes. Därför kollade jag som sig bör upp spiksens storlek och enligt dynaudios manual ska det vara M8 på "bottom plate spikes".

Väl köpt och klart för montering så går inte de nya spikarna in i stativets gängor. Diametern är alltså fel, vilket senare även konstaterades i butik. Varken M8, M6 eller 1/4 var rätt heller. Den enda som återstår är 5/16", vilket innebär en diameter strax under M8. Dessa hade dock butiken inte på lager.

Det som gör mig något osäker är att det på soundcares hemsida står:

5/16" --> 7,05 threads per cm
M8 --> 8 threads per cm.

Betyder detta att 5/16" gängor är glesare än M8:as? När jag jämförde orginalspiken med en M8 tyckte jag att gängorna var mkt tätare på orginalet.

Därför undrar jag nu om det finns någon här inne som kan bekräfta mina teorier? Eller ännu bättre om det är någon som har Dynaudios Stand 1:or och använder sig av Soundcares Superspike och kan bekräfta att det är 5/16" spiksen som gäller?

Tack på förhand

Edited by - pergra on 2006/04/24 16:37:19

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/04/25 :  03:10:08  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jo, så är det nog, även samma M-storlek kan ha olika antal.

J. Ullberg
Go to Top of Page

pergra
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/04/26 :  12:47:27  Show Profile Send pergra a Private Message
Tackar för svar Buggsson. Har fått till svar nu från butik att det även ska finnas en skruv som ligger mellan M8 och M6 i dimension och dessutom har tätare gängor. Nästa vecka får jag se om dessa är de rätta, håller tummarna för det. Då kommer stativen äntligen bli lättflytade och kanske även ett litet ljudlyft med dessa välomtalade dyrspikar :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000