Jag bestämde mig nydligen för att byta ut de spikes som följer med Stand 1:orn till Soundcares Superspikes. Därför kollade jag som sig bör upp spiksens storlek och enligt dynaudios manual ska det vara M8 på "bottom plate spikes".
Väl köpt och klart för montering så går inte de nya spikarna in i stativets gängor. Diametern är alltså fel, vilket senare även konstaterades i butik. Varken M8, M6 eller 1/4 var rätt heller. Den enda som återstår är 5/16", vilket innebär en diameter strax under M8. Dessa hade dock butiken inte på lager.
Det som gör mig något osäker är att det på soundcares hemsida står:
5/16" --> 7,05 threads per cm M8 --> 8 threads per cm.
Betyder detta att 5/16" gängor är glesare än M8:as? När jag jämförde orginalspiken med en M8 tyckte jag att gängorna var mkt tätare på orginalet.
Därför undrar jag nu om det finns någon här inne som kan bekräfta mina teorier? Eller ännu bättre om det är någon som har Dynaudios Stand 1:or och använder sig av Soundcares Superspike och kan bekräfta att det är 5/16" spiksen som gäller?
Tackar för svar Buggsson. Har fått till svar nu från butik att det även ska finnas en skruv som ligger mellan M8 och M6 i dimension och dessutom har tätare gängor. Nästa vecka får jag se om dessa är de rätta, håller tummarna för det. Då kommer stativen äntligen bli lättflytade och kanske även ett litet ljudlyft med dessa välomtalade dyrspikar :)