| Author |
Topic  |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 18:14:19
|
"Om jag ska vara ärlig så undrar jag samma sak, men det kanske lättare att få tätt med runda, fast det borde inte bli så jobbigt."
Hur jobbigt är det att skära till 6st. bitar glasull å sedan limma med typ PL400 = ungefär jättelätt! :-)
"hm..har haft tankar åt det fyrkantiga hållet faktiskt...asc har ju fyrkantiga traps oxå..."
Visst har dom det, å de verkar oxå fungera! :-)
Edited by - celef on 2002/08/14 18:15:3 |
 |
|
|
Michaels
Member

74 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 19:53:14
|
Intressant diskussion.
Min kompis och jag gjorde ett par tubetraps som visade sig fungera mycket bra faktiskt.. Vi gjorde inga speciella mätningar eller beräkningar.
3tim tubettrap med inköp och tillverkning.
Jag tyckte till en början att detta kan ju inte funka bra när jag såg dessa, men faktum var att jag snabbt fick ändra mej när vi placerade dom färdiga tuberna i varsit hörn, basen blev mer nästan mycket mer kontrollerad, det "stramades" upp ljudmässigt och det var ingen dålig anläggning från början.
Det vi inhandlade en eftermiddag var 3 st rörskålar av pressad glasfiberull som var 1200mm långa med en väggtjocklek på 60mm, den inre diametern var 219mm, en yttre diameter på 330mm(enligt tumstock) och tyg i lämplig färg, tyget kan man ju faktiskt ha sina tankar om vad det skall vara för kvalitet men vi köpte ett enkelt tyg på Jysk. Helst skall tyget inte vara för lätt, då glafiberpartiklar kan tränga sig igenom och ge luftrörs och hudproblem.
Nu så.. Vi skred till verket och började med att kapa av den tredje rörskålen på mitten dvs 1200/2=600mm lång, denna skall sedan placeras ovanpå de rörskålar som är 1200mm, då får vi en längd på 1800mm. För att få den rörskål som är 600 mm att fästa ovanpå den längre rörskålen så använde vi oss av tre svetspinnar som vi stack ner till hälften i den längre rörskålen, sedan applicerade vi silicon och trädde sedan på den korta biten (600mm)rörskål.
Nu var dom färdiga och det som nu behövdes var det tillklippta tygstycket från Jysk, ut med tyget på golvet och därefter kom rörskålarna på, är man sykunnig så kan man ju sy en tub som man trär in "skålen" i. Men vi stramade upp tyget och tog en klammerpistol som vi trocklade ihop tyget med, snabbt och enkelt eftersom detta var ett experiment.
Nu var vi ju så sugna på hur det skulle låta och placerade dessa två i varsitt hörn med två enkla träskivor ovanpå. Vi båda satt och bara tittade på varandra med öppen mun, att det skulle kunna bli en så stor skillnad hade vi ju inte trott, en mycket enkel, snabb och billig "tuning" av systemet blev resultatet, bästa pris/prestanda på hans system kom vi fram till.
//Michael
Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den." O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den. |
 |
|
|
Pac
200.000-klubben

22013 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 20:25:58
|
Hej Michaels!
Intressant!!!! Vad var det för rörskål Ni körde med och var köpte Ni den?
Mvh, P
|
 |
|
|
Michaels
Member

74 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 21:00:27
|
Den heter 72060-219, 219mm/60mm...
Kollade i gulasidorna efter en grossist och vi hittade en i Västberga ind.omr... skall sätta in några bilder.. //Michael
Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den." O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den. |
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 21:35:49
|
mmm den är ju lite för hög i densiteten för att va så där riktigt effektiv som tubetrap sas (75kg/m3??) (vad jag har förståt..är inget proffs dock)
|
 |
|
|
miol11
Member

94 Posts |
|
|
hmattis
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 15:55:22
|
Rörskål på er, kamrater! Det var ju på tiden att jag hittade denna intressanta tråden! 
quote:
Det krävdes att man beställer 150meter rörskål för att isover ska tillverka sina 7800. Kan nog kosta lite...jag har fått intresseanmälningar på knappt 100 meter ungefär.Sen säljer dom inte direkt till kund utan man måste prata med återförsäljare osv... Paroc har oxå en rätt stor skål som eventuellt skulle funka, har inte pratat med dom dock (ännu iaf). Just nu känner jag för att beställa acustica applicatas tubetraps eller knö mej in hos ngn som beställt och provlyssna..dom verkar ju iaf va billigare än asc traps från usa! Om ngn mer kommit på att dom kan va intresserade av "byggmatrial hör gärna av er så kanske vi kommer upp mot 150 meter.
Jag är intresserad! 
Jag byggde (som nämnts här nyligen i en annan tråd) några tubetraps med lösull enl Jon Rischs recept för ett par år sen och är rätt nöjd med dem. Möjligvis blev ullen för tätt packad... svårt att säga. Hursomhelst, om de hade varit betydligt fler så tror jag att jag hade varit "mycket nöjd" istället för "rätt nöjd". Därför vill jag ha fler! Däremot tog det sån tid och ork att göra lösullsburkarna att jag hellre satsar på rörskålar även om de kanske blir lite sämre.
Det ryktas ju om att rörskålskonstruktioner inte blir lika bra, dels pga en högre densitet, dels pga bindemedlet i dem. Men om man tar 7800-rörskålarna som är 40 kg/m3 istället för de 30 kg/m3 som är optimalt för lösull så känns det som en vettig chansning. OCH: om vi även (som du föreslagit) kunde få till en ännu lägre densitet och/eller en mindre mängd bindemedel så tror jag verkligen att det blir bra!
Antagligen vettigt att satsa på de där stora rörskålarna i så fall, med c:a 40 cm inner- och 50 cm ytterdiameter. För att även få några mindre burkar av dessa kan man ju dela dem på mitten och göra halvcylindriska absorbenter (mha en extra vägg av nån skiva). Såna görs ju också av de kända tillverkarna och ska funka bra.
Men effekten behöver ju inte bli densamma för att densiteten är densamma - det är ju olika struktur på materialet i lösull och rörskålar. Frågan är om man ska ha högre eller lägre densitet på en rörskål för att få samma effekt som vid användandet av lösull? Jag måste fråga Jon Risch (om ingen av er redan gjort det?) när min mailserver vaknar till liv igen.
Hmm, jag funderar på hur mycket rörskål jag skulle kunna tänka mig "behöva"...    Men åtminstone 10 meter känns helt rimligt. Ett problem är förstås att jag absolut inte vill lägga enorma summor på detta. Allt över 200:- per absorbent kommer att svida illa. Hör av er i ämnet!
"Vi hörs!"
/Mattias Rickardsson, Göteborg
/mr - mr@analogue.org
"digital is a subset of analogue" |
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 18:47:54
|
Miol11: "Intressant läsning! Fundering: om jag skulle göra mina tupetraps av 2st MDF cirklar ca 50cm, göra/köpa nåt slags nät ca 1m högt. Och på så sätt bygga ett rör och fylla det med vanlig roockwoll, och klä utsidan med vadd + ett tunt tyg tex biltemas högtalartyg. Hur tror ni det skulle stå sej mot riktiga tubetraps Bifogar en intressant länk ang Helmholtzresonatorer Kommentarer ang artikeln vore intressanta"
Mja alltså att bara fylla ett rör med rockwoll imiterar ju inte en tubetraps funktionsmekanism...det man vill åt är ju själva tryckutjämningen mellan in och utsidan på det "lufttäta" röret...om jag fattat rätt...
|
 |
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 09:07:02
|
Hej Alla. Har haft mina funderingar på tubetraps och när jag såg att nån kom på iden med fyrkantiga så blev man lite sugen. Nu undrar jag vad man ska ha utanför gullfibern (polyesterfoder?) och sedan något tyg? eller något slags open cell skummgummi. vilken sort av rektangulärt gullfiber ska man ha?
*HMS kabel |
 |
|
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 09:16:04
|
quote:
Den heter 72060-219, 219mm/60mm...
Kollade i gulasidorna efter en grossist och vi hittade en i Västberga ind.omr... skall sätta in några bilder..
Intressant! Du har inte namnet på firman i huvudet? Natch, natch! :) Jag ringde nämligen till Isover som berättade att dom har rörskål 7800 nr. 70060324 och 72050324 på lager - alltså 50mm tjock med 324mm inner och samma fast 60mm tjock. Allt man behöver göra är väl att hitta en återförsäljare som säljer till privatpersoner antar jag... :)
/D
Mvh Daniel
|
 |
|
|
miol11
Member

94 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 09:56:40
|
drgreen: "Mja alltså att bara fylla ett rör med rockwoll imiterar ju inte en tubetraps funktionsmekanism...det man vill åt är ju själva tryckutjämningen mellan in och utsidan på det "lufttäta" röret...om jag fattat rätt..." Om det är länken du menar så, nej du ska inte fylla dom med något utan bara kapa rören i givna längder utifrån rummets dimensioner och fästa en botten platta under dom. Men var tror du om mitt "projekt" och hur kommer reultatet att skilja mot tubetraps byggda med rörskålar
//Mvh Micke
|
 |
|
|
Michaels
Member

74 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 10:05:52
|
Slå i gulasidorna under Isolering...
Där hittar du flera olika återförsäljare och dom kan också beställa vissa typer som inte är så vanliga, dom från Isover sóm du tittat på verkade gå att beställa.
//Michael
 |
|
|
miol11
Member

94 Posts |
|
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 12:27:57
|
Är det någon som kan rekommendera mig vilket gullfiber man ska använda? På isover finns det hur mkt som helst.
*HMS kabel |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 12:40:50
|
Vad kostar 7800 rörskålarna egentligen är det som Paroc ? dvs 300-400:- metern ?
//Magnu |
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 13:15:35
|
Har isover 7800 på lager??? det var andra bullar det!!När jag pratade med dom för ngn månad sen fick man ju beställa 150 meter för att det skulle bli ngt...blir ett mail till palle på isover tror jag...
|
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 17:04:48
|
Nu har jag fått kontakt iGbg så att jag kan beställa rörskålar. De finns i glasull med 80 kg/m3 densitet och längderna är 120 cm. Innerdiametern finns i 273 mm eller 324 mm. Tjockleken finns i 40 mm, 50 mm, 60 mm, 80 mm och 100 mm.
Vilken tjocklek bör man välja? Är det någon som är sugen på att räkna ut vilka frekvenser de olika alternativen "äter"?
Jag hade annars tänk mig innerdiametern 324 mm och tjockleken 40 mm, om det inte finns några uppenbara svagheter med detta val.
Priset kanske någon undrar över? Vet ej, får veta det nästa vecka.
"Går den att tweaka? |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 17:28:37
|
hsivp >> Jag skulle nog testa att bygga med VVS-skiva 6335 (35kg/m3) eller Skalmursskiva 3309/3312 (30-40kg/m3), båda från Gullfiber, och välja den tjockaste varianten (som finns på lager!). Ju högre densitet dessto effektivare basabsorbtion, tyvärr medför hög densitet oxå risken att höga frekvenser reflekteras istället för att absorberas! Jag tror att 50kg/m3 är en lämplig medelväg! Absorbenten skulle nog kunna byggas som skiss:

"Mittskivan" kan kanske behövas för att förhindra att konstruktionen kollapsar vid höga ljudtryck! :-) Skivorna limmas ihop med ett lämpligt lim, typ PL400 som ju skall vara bra till allt! :-) För att fixera skivorna under torktiden skulle jag använda ståltråd som sticks in enl skiss:

Forma tråden till ett "U" och du kan låta tråden sitta kvar som extra stöd. "U"-et hindrar att tråden "vandrar ur" när yttertyget kommer på plats. Jag skulle nog beklä glasullen med vanlig dämpvadd och högtalartyg.
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 18:23:12
|
Tack Celef för informationen... då blir det snart ett bygge tror jag =).
*HMS kabel |
 |
|
|
hmattis
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 14:53:07
|
quote:
hsivp >> Jag skulle nog testa att bygga med VVS-skiva 6335 (35kg/m3) eller Skalmursskiva 3309/3312 (30-40kg/m3), båda från Gullfiber, och välja den tjockaste varianten (som finns på lager!). Ju högre densitet dessto effektivare basabsorbtion, tyvärr medför hög densitet oxå risken att höga frekvenser reflekteras istället för att absorberas! Jag tror att 50kg/m3 är en lämplig medelväg! Absorbenten skulle nog kunna byggas som skiss:
 "Mittskivan" kan kanske behövas för att förhindra att konstruktionen kollapsar vid höga ljudtryck! :-) Skivorna limmas ihop med ett lämpligt lim, typ PL400 som ju skall vara bra till allt! :-)
Nu vet jag inte hur pass stabila dessa isoleringsplattor är, men det är mkt viktigt att konstruktionen inte ändrar sin volym om den ska jobba ordentligt. Väggarna måste vara stabila och inte kunna böjas in eller ut (kanske därför man brukar göra dem cylindriska?) så mellanväggar och stag kan komma väl till pass även för att förhindra millimeterstora vibrationer.
Förresten, ang "Ju högre densitet dessto effektivare basabsorbtion" - detta gäller inte generellt för basabsorbenter. Runt 30 kg/m3 ska vara optimalt, högre ger sämre effekt säger herr Risch. Iofs borde väl detta bero på väggarnas tjocklek också?
Det där limmet måste såklart göra skarvarna helt täta.
/mr - inte helt tät ;)
"digital is a subset of analogue" |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 18:15:35
|
"Förresten, ang "Ju högre densitet dessto effektivare basabsorbtion" - detta gäller inte generellt för basabsorbenter. Runt 30 kg/m3 ska vara optimalt, högre ger sämre effekt säger herr Risch."
Hmm... används inte basabsorbenter för basabsorbtion? :-) Funktionen hos en tubetrap är lika en vanlig friktionsabsorbent såtillvida att glasullen bromsar upp rörelsen genom den. Högre densitet bromsar låga frekvenser bättre, omvänt gäller för höga frekvenser. Därför är det inte ovanligt att man blandar densiteter på friktionsabsorbenter.
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 18:21:58
|
...ååå jag glömde:
"Nu vet jag inte hur pass stabila dessa isoleringsplattor är, men det är mkt viktigt att konstruktionen inte ändrar sin volym om den ska jobba ordentligt. Väggarna måste vara stabila och inte kunna böjas in eller ut (kanske därför man brukar göra dem cylindriska?) så mellanväggar och stag kan komma väl till pass även för att förhindra millimeterstora vibrationer."
Jag förstår inte varför detta skulle vara viktigt, OK om detta gällde "high Q" absorbenter, varför är detta viktigt??
|
dec_alpha
Member

173 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 18:23:15
|
Celef: Tackar för din "skiss" på den rektangulära varianten utav absorbtionsföremål. Jag är vissa dagar inte så förtjust i den cylindriska form som Tubetraps använder sig av. Vart kan man läsa om vilka mått som kan vara lämpliga på en sådan lösning, det borde vara rätt annorlunda jämfört med tube-beräkningar skulle jag gissa ?
Robert Hjertkvis |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 19:46:17
|
"Celef: Tackar för din "skiss" på den rektangulära varianten utav absorbtionsföremål. Jag är vissa dagar inte så förtjust i den cylindriska form som Tubetraps använder sig av. Vart kan man läsa om vilka mått som kan vara lämpliga på en sådan lösning, det borde vara rätt annorlunda jämfört med tube-beräkningar skulle jag gissa ?"
Formler för beräkning av tubetraps verkar saknas, de flesta härmar storleken på original TubeTrapsen, men större doningar verkar vara effektivare. Man får nog testa sig fram till vad som fungerar bäst vad gäller densitet och tjocklekar, å det gäller nog den rektangulära diton oxå. Gullfibers skivor har oftast måtten 1200x600mm så det är nog lämpligt att basera trapsens mått efter dem. 1200x600x600mm (hxbxd) kan nog fungera utmärkt.
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 00:04:11
|
VVS 6335 är nog gansjka styv håller 35kg/m3 finns i måtten 1500x600mm eller 2000x1200mm. Tjocklekar på 100mm och 50mm.
Vad som är väldigt trevligt med denna skiva är att den (bara som skiva) absorberar jämt från 500Hz (50mm) eller 250Hz (100mm) till minst 4000Hz (där grafen i Isovers produktblad slutar) absorbations faktorn är där 1. Förhoppningsvis funkar "tubtrapsteorierna" vilket då borde ge en väldigt bar bredbandig absorbent.
//Magnu |
 |
|
Topic  |
|