| Author |
Topic  |
|
|
Marcus_H
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 12:43:09
|
Jag har kommit över 4st T&P (Accuton) C²95-T6. Funderar på att bygga en 2.5 vägs konstruktion av dessa med lc audios delningsfilter. Är detta en bra idé eller skulle de passa bättre som mellanregister i ett trevägssytem?
Jag undrar även var man bör dela dessa element, nån som har några erfarenheter? |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:20:00
|
Du kan ju alltid börja med en 2 1/2a och bygga ut med ett par externa basar i egna lådor som placeras i främre hörnen. Dom bör då delas vid ca 80Hz samt minst 24dB (18 ska funka sådär).
Men börja du med ett par 2 1/2 och se hur stort behovet för uppgradering är.
Vad ska du använda för diskant ? |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
Marcus_H
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:40:50
|
Diskanten är Scan-Speaks Revelator.
En annan utväg är ju att köra dem i en två-vägare med dubbla bas/mellanreg. i en d'appolito konfiguration. Nån som vet om detta har några fördelar gentemot 2.5 vägare? |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 19:22:48
|
| Både för och nackdelar, bygg två test modeller och prova vad du gillar bäst :) |
//Magnus
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 19:31:30
|
Helst skall man göra klart för sig vad man vill ha ut. Rangordna kvaliteerna och bygg därefter!
MTM konstruktioner kan du säkert läsa MYCKET om på nätet. Vissa generella drag är: * minskade golv/tak reflexer * ett "annat" spridningsmönster än MMT eller MT
Sen finns dom "mjuka" aspekterna så som "utseende" på respektive konstruktion - viktigt i större eller mindre utsträckning (oftast helt beroende på hurvida hushållet innefattar kvinnlig fägring eller ej).
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
Marcus_H
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 00:13:36
|
Ok, var lite oklar men baffelmonteringen är inte mitt största problem. Vad jag undrar är i vilken konfiguration får jag ut mest av dessa högtalare. 2.5, 2 eller 3 vägare?
Hade först tänkt att använda Lc Audios serie filter men om man tittar på elementens kurva så finns det en stor peak i mellanreg. området som måste dämpas. Går det att implementera en LCR krets eller liknande i Lc Audios filter? Har inte så stor erfarenhet av seriefilter.
 |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 11:20:28
|
| Vad jag läst trivs inte T&P element bra med seriefilter och en sugkrets är nödvändig, bla Pär (epkpeng) har erfarenhet av T&P och kan säker ge ett mer utförligt och korrekt svar. |
//Magnus
 |
|
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 14:26:58
|
Tjenare Marcus, kul att du hittat hit!
Dessa sötnosar måste ha ett lcr led, jag har testat utan med både 2/3/4de ordningens delning men det lät inge vidare.
Jag har ca noll erfarenhet av seriefilter men jag tror det blir svårt att klämma in ett lcr led där då det har visst samband med spolen i serie.
Med en 3 vägare får du helt klart ut minst eftersom de spelar minst 
Om du kör 2,5 vägs så får du inga problem med baffelstödet då den andra basen kompletterar det, men o andra sidan blir det ett element som spelar mellan 500-3000hz med ca 87spl, då måste du dämpa revelatorn ganska mycket.
I en MTM/ 2 vägare tror jag att du kan få en högre total SPL även när du kompenserat för baffelstödet.
mvh t-rex
|
|
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 14:40:28
|
Hejsan,
Skall du gå på denna mätning (som jag inte vet så mkt om, baffel, measurementconditions etc), så vore en delningsfrekvens runt 2, max 3kHz att rekommendera. Spridningen tappas straxt över 2kHz, varför det är lönt att ge ansvaret till en diskant (som förhoppningsvis klarar det hela bättre).
Det ser ur som att en baffelkompensering från ca 500Hz kan vara på plats, men det är farligt att rekommendera nått, då detta inte är en mätning från DIN baffel, samt att det lär se lite annorlunda ut för MMT resp MTM.
Resonansen skall sugas bort med RCL. Punkt.
Med resonansen bortsugen, det lilla steget från 500Hz dämpat och ett enkelt filter vid ~2.2kHz kan man få ett mycket attraktivt frekvenssvar!
Vilket Re har elementen? Är det högohmarna eller? |
|
 |
|
|
Marcus_H
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 15:45:07
|
epkpeng: Elementens Re ligger på 5.9 alltså lågohmarna. Tror du att det kommer innebära problem vid parallellkoppling? Och när du säger enkelt filter vid 2.2kHz, snackar vi förstaordningens då? |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 15:54:58
|
Re: Teoretiskt kan du landa på ~3 ohm. Praktiskt kommer det bli lite högre, ioma ex spolars sereieresistans. Rekommendation är en BRA och stabil Push Pull kopplad rörförstärkare, med lindning som funkar på Z på ~3.5 ohm. Alternativet är ett bamsemonster till transistorförstärkare.
Vad jag menar med enkelt filter? Vet jag inte ens själv....Men efter dessa snabba blickar på frekvenssvaret borde 1'a ordningen kunna ge en väldigt snygg avrullning. 10'000krs frågan är hur det låter! ;-) Sen kan 2.2kHz vara lite väl högt för 1'a ordningen....njäee...kan nog inte svara så tillfredsställande såhär rakt av. JAG skulle simulera lite mer, och om inget drastiskt negativt kommer fram självklart testa 1'a ordningens filter till iaf T&P.
|
|
 |
|
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 16:24:33
|
Första ordningens filter (en spole) räcker förmodligen gott och väl, då du har ett lcr led inkopplat får du en liten ökning av SPL precis innan den verkar vilket gör att kurvan blir neutral, sen blir det en akustisk lågpassdelning som liknar 3dje eller 4de ordningens branthet beroende på komponentvärden.
Det har altså inte samma egenskaper som ett första ordningens filter då man tänker elektriskt. (6db/oktav)
Jag använder själv endast spole och lcr led till c95an i lågpassdelen vilket jag tycker låter mycker bra!
mvh t-rex
|
|
Edited by - T-ReX on 2002/10/11 16:27:00 |
 |
|
| |
Topic  |
|