| Author |
Topic  |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2002/07/04 : 09:11:51
|
Abcylerna är väl verkningslösa under 200 Hz eller så ... hur spelar det in?
|
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/07/04 : 10:36:42
|
Hej! Kanske vore bra om alla som är intresserade droppar mej ett mail (se ovan) så kunde vi göra en mailing lista typ...lite svårt att hålla reda på vilka som verkligen är intresserade och av hur mkt...
|
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/07/06 : 14:13:45
|
Hej! Senaste nytt: har fått svar från Isover att dom kan tillverka 7800 rörskålen i diameter 406mm (innediam) med tjocklek 50mm dom har tagit fram ett pris men det talade dom inte om för mej tyvärr...Man måste beställa minst 150m....dvs 120st rörskålar..där är vi inte riktigt om man säger så...Man får höra av sej till deras återförsäljare för pris.Om dom kan tillverka den med lite lägre densitet vet jag inte heller. Morgan...hur är det med rockwool kontra gullfiber i densitet-ska det va 29kg/m3 där oxå?
|
 |
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts |
Posted - 2002/07/07 : 12:20:28
|
quote:
Morgan...hur är det med rockwool kontra gullfiber i densitet-ska det va 29kg/m3 där oxå?
Nej, det skall rimligen vara högre densitet med rockwool, eftersom detta material har en annan struktur och densitet. Varför undrar du?
MVH /Morgan
*To boldly go where no-one has gone before? |
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/07/07 : 15:09:15
|
morgan: Letar lite alternativ bara... hm..densitet är väl ändå densitet? Sen kan jag tänka mej att en annan densitet är lämplig pga att materialets struktur skiljer sig:-)
|
 |
|
|
Morgan

415 Posts |
Posted - 2002/07/07 : 15:27:48
|
quote:
hm..densitet är väl ändå densitet? Sen kan jag tänka mej att en annan densitet är lämplig pga att materialets struktur skiljer sig:-)
Hmm... Försöker spela märka orden med mig va? Jag vet var ditt hus bor. Din mamma, vettu ;) *garvar*
Hade det varit så att glasfiber och stenfiber var gjorda av samma material så hade jag förstått din anmärkning. Men nu är de inte det. En skiva stenullsfiber, med exakt samma makro-struktur som en glasullsplatta, kommer att ha en högre vikt än denna glasullsplatta - och eftersom yttermåtten är de samma, så är densiteten högre för stenullsplattan, trots samma struktur. Sedan kan man förstås ta resonemanget om man snarare borde använda termerna "specifik vikt" och "densitet" för de olika faktorerna...
Nåväl - om man ser på absorbtionskoefficinter för glasullsplattor och stenullsplattor så brukar de ha ungefär samma prestanda vid samma tjocklek i de fall då stenullsplattorna väger ca 2-4 ggr mer än glasullsplattorna. Alltså med 2-4 ggr så hög densitet. Stenullen som material brukar då ha något bättre prestanda vid låga frekvenser.
Nu är dock verkningsprincipen för en tubetrap-applikation annorlunda mot att montera en platta mot en vägg. Man vill ju konvertera en tryckdifferens till rörelse - och denna konvertering styrs av ett mer komplext samband än absorbtionen för en "fri absorbent". Jag vågar inte gissa ifall stenull är ett bra alternativ förrän någon undersökt de matematiska sambanden för strömningsmotstånd, tryckdifferens etc vid bygga av tubetraps.
MVH /Morgan
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/07/07 : 21:33:46
|
Jag säger bara tre ord morgan... ak ta dej! :-) Ok jag tror jag förstår hur du menar..stenull verkar ju annars trevligare att jobba i...fast det är bara en känsla...Jag ska maila palle på isover å se om det går att fixa till densiteten på 7800'orna. Jag tänker nog försöka ändå i fall det inte går men det vore ju en bonus :-)
|
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 18:04:53
|
quote: Nåväl - om man ser på absorbtionskoefficinter för glasullsplattor och stenullsplattor så brukar de ha ungefär samma prestanda vid samma tjocklek i de fall då stenullsplattorna väger ca 2-4 ggr mer än glasullsplattorna. Alltså med 2-4 ggr så hög densitet. Stenullen som material brukar då ha något bättre prestanda vid låga frekvenser.
Detta gör det hela lite enklare då optimal densitet för paroc då borde hamna på 60-120kg/m3 vilket jag har för mig att några av Parocs "rör" håller, ska försöka kolla upp det imorgon (skulle ha gjort det idag var tanken). ska då kolla dimensioner mm.
//Magnu |
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 18:10:24
|
Bra "mag" låter kanon..alternativ är inte fel :-)
"the truth is out there..."
|
 |
|
|
Stephan O
Member

94 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 19:07:02
|
Paroc har en rörskål som heter 1745-00 som har en densitet på 100 kg/m3. Den finns i dimensioner på upp till 1016 mm ínnerdiameter, samt i tjocklekar 20-200 mm. Roxull har en rörskål som har densitet 140 kg/m3 med upp till 406 mm innerdiameter samt 20-100 mm tjocklek. Mvh Stepha |
 |
|
|
Morgan

415 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 19:41:36
|
quote:
Detta gör det hela lite enklare då optimal densitet för paroc då borde hamna på 60-120kg/m3 vilket jag har för mig att några av Parocs "rör" håller
Ibland blir jag mörkrädd... *garvar* Bara några rader efter det jag skriver om stenull/glasull och optimal densitet så påpekar jag ju just att strömningsmotstånd och andra faktorer spelar in vid bygge av tubetraps, och att sambanden mellan dessa inte är kända: "Nu är dock verkningsprincipen för en tubetrap-applikation annorlunda mot att montera en platta mot en vägg. Man vill ju konvertera en tryckdifferens till rörelse - och denna konvertering styrs av ett mer komplext samband än absorbtionen för en "fri absorbent". Jag vågar inte gissa ifall stenull är ett bra alternativ förrän någon undersökt de matematiska sambanden för strömningsmotstånd, tryckdifferens etc vid bygga av tubetraps.
Glasull är ett beprövat material, som man vet fungerar. Det är fullt möjligt att stenull har helt fel strömningsmotstånd, och att man bygger en tubetrap som helt enkelt inte alls fungerar särskilt väl om man satsar på stenull utan att först undersöka dess egenskaper grundligt och skapa sig en bild av hur egenskaperna samverkar i en tubetrap. Sjävklart möjligt att det också fungerar ypperligt, men jag skulle gärna se att det prövades, innan jag själv försökte mig på att bygga med det :)
MVH /Morgan
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 20:27:04
|
hm...morgan som vet var mitt hus bor... "to boldly go osv..." är alltså inte en devis du själv lever efter? Om man nu kan få tag i ett stort schyst rör utan att beställa 150 meter för säg 35-40 papp å spendera en eftermiddag åt att göra en mineralulls tubetrap så tror jag nog man får ut ngt av det...tror inte den kan va helt overksam iaf?
"den som lever får se" (nytt citat jag just myntade...)
|
 |
|
|
Stephan O
Member

94 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 23:05:59
|
Kan man bedöma hur luftmotståndet är mha lambda-värdet??? Borde inte värmekonduktiviteten vara ett bättre värde att titta på än densitet, då det ju är luften som de fakto är "isoleringen" i dessa olika mineralullar. Om lambda-värdet är lika borde väl luften ha "lika svårt" att ta sig in, ut eller igenom materialet, oavsett vilket material det är??? Eller gör en novis som mig det för lätt för sig genom att tänka på detta vis??? Mvh Stephan
|
 |
|
|
Morgan

415 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 23:49:10
|
quote:
"to boldly go osv..." är alltså inte en devis du själv lever efter? Om man nu kan få tag i ett stort schyst rör utan att beställa 150 meter för säg 35-40 papp å spendera en eftermiddag åt att göra en mineralulls tubetrap så tror jag nog man får ut ngt av det...tror inte den kan va helt overksam iaf?
Jovisst! Det kan ju absolut vara värt att prova - bara för att se ifall det fungerar. Och synnerligen intressant att jämföra prestanda med några olika varianter där man bara varierar själva materialets beskaffenhet. Jag har ju föreslagit sådana experiment, men det är hittills ingen som gett högljutt bifall, tyvärr. Skälet till att jag protesterade var att jag upplevde mig bli feltolkad - som om jag hade påstått att "stenull är bättre än glasull, och den optimala densiteten är då 2-4 ggr så hög", när det jag i själva verket sade var att "jag har ingen aning om hur bra/dåligt stenull är i jämförelse med glasull"...
Jag är alltså absolut experimentsugen, så länge någon annan står för jobbet och resurserna  och jag skulle gärna vara med om mer storskaliga experiment för att verkligen undersöka detta med optimal densitet/strömningsmotstånd etc. Vi behöver bara mätutrustning och en bra efterklangskammare. Kanske om vi ropar riktigt högt på "Knoppen" att han hörsammar vår ödmjuka förfrågan om teknisk assistans?
"To boldly go..." är någonting jag ivrigt förespråkar. Jag tycker det finns mycket konservativa strömningar i hifi-världen, och lite för mycket av kompromissande. Jag gillar de radikala lösningarna, som 15 kvadrat absorbenter i lyssningsrummet (heja Knoppen), överhörningsbarriär och binaurala inspelningar och hörlurslyssning. Annat är för fegisar 
MVH /Morgan
*to cowardly stay at home, and never venture forth?*
Edited by - Morgan on 2002/07/09 23:50:0 |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/07/19 : 14:40:20
|
Morgan vilken tjocklek och diameter tror du är optimal för ett Paroc 1745-00 rör ? densitet 100kg/m3, nu är jag medveten om att det blir gissningar men men.
diametern bör helst inte överstiga tot 500mm (av praktiska skäl då).
Om dom inte är alltför dyra så tänkte jag i så fall köpa en eller ett par för att prova. Knoppen har dessutom sagt att han kan ställa upp och försöka mäta (inte längd och bredd då ) dom.
//Magnu |
 |
|
|
Morgan

415 Posts |
Posted - 2002/07/19 : 16:43:10
|
quote:
Morgan vilken tjocklek och diameter tror du är optimal för ett Paroc 1745-00 rör ? densitet 100kg/m3, nu är jag medveten om att det blir gissningar men men.
Jag skulle föreslå att du satsade på en väggtjocklek på ca 40-50 mm - det fungerar ju bra med glasull. Satsa på så stor diameter som praktiskt möjligt. Gärna en halvmeter ungefär. Det vore riktigt kul ifall Knoppen kunde mäta upp absorbtionskoefficient vid hörnplacering - inte minst om ni byggde även i glasull och med olika densiteter ;)
Lycka till!
MVH /Morgan
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/07/19 : 19:30:58
|
Hej hopp! Paroc har oxå en annan rörskål som är alucoatad, tyvärr bara upp till ca 11tums inner diameter men 80kg/m3..om man drar av en halv sida av aluminiumskyddet skulle de kanske funka bra på sidoväggar t.ex? Å så försöker man med lite biffigare 1745 rörskålar med typ 500mm diam i hörnen...
|
 |
|
|
Morgan

415 Posts |
Posted - 2002/07/20 : 00:10:26
|
quote:
Paroc har oxå en annan rörskål som är alucoatad, tyvärr bara upp till ca 11tums inner diameter men 80kg/m3..om man drar av en halv sida av aluminiumskyddet skulle de kanske funka bra på sidoväggar t.ex? Å så försöker man med lite biffigare 1745 rörskålar med typ 500mm diam i hörnen...
Lugn, lugn... Skall du inte prova först med en eller två, för att se hur de fungerar jämfört med glasull? Dumt att köpa på sig för mycket, ifall det inte blir bra. Annars verkar det ju inte som en dum tanke att använda dem med halva aluminiet kvar på sidoväggarna.
MVH /Morgan
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/07/21 : 18:00:39
|
Hehe ..jag föddes lugn :-) får väl börja med ett par st...
|
 |
|
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 10:39:34
|
Hej!
Nyfiken i en strut undrar jag om det vart något av planerna att bygga tubetraps? Fick ni tag i eran önskade rörskål? Jag har börjat mejla runt lite för attt få tag i lite lämplig rörskål, men det är ju inte direkt metervara på k-rauta med dom här dimensionerna... Vilka tillverkare finns det som man bör kolla upp? Det är ju direkt min branch så jag känner mig helt lost... 
/Daniel
|
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 11:25:28
|
Hej!
Det krävdes att man beställer 150meter rörskål för att isover ska tillverka sina 7800. Kan nog kosta lite...jag har fått intresseanmälningar på knappt 100 meter ungefär.Sen säljer dom inte direkt till kund utan man måste prata med återförsäljare osv... Paroc har oxå en rätt stor skål som eventuellt skulle funka, har inte pratat med dom dock (ännu iaf). Just nu känner jag för att beställa acustica applicatas tubetraps eller knö mej in hos ngn som beställt och provlyssna..dom verkar ju iaf va billigare än asc traps från usa! Om ngn mer kommit på att dom kan va intresserade av "byggmatrial hör gärna av er så kanske vi kommer upp mot 150 meter.
|
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 12:32:59
|
Den nämda rörskålen från paroc kostar ca 300-400:- per m i 50cm diameter utförande. Där tog det stopp för mig då Knoppen helst vill ha 10st för att kunna göra effektiva uppmätningar. Jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och pengar på nått jag inte vet om det funkar.
Bygger jag en tube trap så blir det efter John risch metod, men det är jobbigare och blir nog inte av inom överskådlig framtid tyvärr.
Jag ska bygga dämpväggar i första hand.
//Magnu |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 12:44:33
|
En undran bara, varför bygger ni inte rektangulära basfällor nu när ni har svårt att få tag på rörskål?? En rektangulär basfälla byggs enkelt med skivor av glas- eller stenull. Formen har ju inget med funktionen att göra, möjligen utom den estetiska då.
Edited by - celef on 2002/08/14 12:48:2 |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 12:59:27
|
Om jag ska vara ärlig så undrar jag samma sak, men det kanske lättare att få tätt med runda, fast det borde inte bli så jobbigt.
//Magnu |
 |
|
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 13:11:46
|
hm..har haft tankar åt det fyrkantiga hållet faktiskt...asc har ju fyrkantiga traps oxå...
|
 |
|
Topic  |
|