HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 rörskål 7800
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/02 :  18:02:20  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hej allesammans!
Har försökt få tag i ovannämnda rörskål för tillverkning av tubetraps men med lite dåligt resultat. Har nu fått telenummer till en säljare på Isover som KANSKE kan fixa det. Har några till som är intresserade som hört av sig-finns det några intresserade här? Tänkte en innediameter på runt 4dm och tjocklek 40mm....
maila gärna intresse drgreen68@hotmail.com

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/07/02 :  21:09:25  Show Profile Send drgreen a Private Message
just nu 4 intressenter så det kanske kan bli ngt....

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/02 :  22:58:35  Show Profile Send mag a Private Message
Kan man inte köpa dom på vilken välsorterad brädgård som helst ?

Var kommer det här samköpet äga rum ?

Jag ska förmodligen till en brädgår imorgon ska fråga då, frågade löst för nån månad sen då dom sa att det var en beställnings vara men inga problem att ta hem.

//Magnu
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/07/03 :  07:51:53  Show Profile Send drgreen a Private Message
Går nog inte så lätt, om du ska ha just den rörskålen...det finns ju andra men de har högre densitet och mindre dimension...men kolla du å hör gärna av dej:-)

Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/07/03 :  09:33:17  Show Profile Send drgreen a Private Message
sååå..
då har jag pratat med isover och ev kan dom tillverka rörskålen men man måste kanske beställa uppåt 150 meter i värsta fall...just nu finns intresse för kanske 50-60 meter...priset ska han mejla mej med när han tagit reda på det..kanske runt 250 spänn metern gissade han på.. blir ju ca 300 per 125 cm tubetrap vilket ändå får anses vara rätt ok...

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/07/03 :  12:58:06  Show Profile Send joakim a Private Message
Var i landet?

Är intresserad, men vill inte åka för långt!

Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/07/03 :  13:11:01  Show Profile Send drgreen a Private Message
Jag bor själv i eskilstuna men vi får väl se var det blir i slutänden..dom säljer inte till privatpersoner så man måste köpa gnm ngt företag men det går väl att ordna. Hur mkt skulle du vara intresserad av?

Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  13:55:51  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jag har egentligen inte de finansiella möjligheterna just nu att köpa rörskål, men om man skall försöka få det specvialtillverkat så är det ju ett tillfälle man inte får missa!
Om man ändå just skall specialtillverka så är det kanske vettigt att verkligen satsa på en dimension och densitet som är optimal - enligt omfattande undersökningar och diskussioner har det befunnits vara 16 tum innerdiameter eller aningen mer, ca 6 centimeter materialtjocklek, och med en densitet kring 29 kg/m3. Om man även kunde be dem att tillverka dem med betydligt mindre bindemedel än brukligt så kunde vi få en laddning rörskål som verkligen kunde konkurera med att använda obunden glasull... Det kunde kanske vara värt att betala några kronor extra för?

Varför inte träffas ett gäng någonstans i vårt avlånga land och bygga tubetraps en helg? Masstillverkning skall ju leda till vissa tidsvinster och ökade besparingar, har jag hört sägas ;) Blir det ett överskott på några meter tubetrap så kan man ju sälja dem via hifi-forum...

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  13:58:57  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jag glömde tillägga att jag skulle vara intresserad av ca 12-15 meter, och att jag har en kompis som nog vill ha ca 10 meter.

MVH
/Morgan

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/07/03 :  15:29:23  Show Profile Send joakim a Private Message
Morgans idé är bra. Mycket bra.

Jag finns i den sydligaste utposten av norrland - Sandviken.

Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/07/03 :  15:38:08  Show Profile Send drgreen a Private Message
Låter ju kanon det där Morgan!
Jag ska få priser osv av en kille på isover i mailen snart hoppas jag! Undrar om dom går att få tillverkade med mindre bindemedel..jag menar att det kanske är svårt att forma å så...men man kan ju snacka med dom...är 6cm optimal tjocklek?
hehe jo du, kul det skulle se ut med tio hifidårar som stod å snickrade mysko glasfiberrör ngnstans:-) idé som inte är helt fel...

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/03 :  15:39:26  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
vad är total kostande för en tubetrapp och vad är det mer man behöver än själva rörskålen?
Jag menar att man kanske kan köpa resterande delar billigt om man är fler?
Kanske till och med få top och botten platta tillsågad innan?

*hansomintevillepussas
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/07/03 :  15:46:55  Show Profile Send drgreen a Private Message
skulle tro att den går på en 5 hundring mkt grovt räknat...(beror ju på övrigt matrialval oxå..)
Man behöver ju en ändbit av ngt trä/board ? ev en i mitten oxå. Sen ngt tyg utanpå av lämpligt material.. (man kan faktiskt beställa det tyg asc använder på sina traps....).
Varje tub är ca 120 cm eller så...två i alla hörn och en-två bakom lyssningsplats blir 10 st...jämfört med en högtalarkabel för xxx kr rätt billigt /ljudförbättring skulle jag tro... men man kanske klarar sig med 4-6 st om man vill vara mindre x-trem....

Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  18:09:55  Show Profile Send Morgan a Private Message
En annan lämplig komponent till "tubetrapsen" är att lägga på ett yttre lager av polyesterfoder - just sådant som används som foder till jackor och skidbyxor. Det går faktiskt att få detta med ett rätt så snyggt lager av yttre svart tyg redan påsytt - men vi kanske vill ha större valfrihet än så i färgvalet, och då kan man välja foder utan yttertyg.
Varför fodret?
Jo, för att hålla nere reflektiviteten för högre frekvenser och för att öka absorbtionen över 1000 Hz. Och så förstås för att det ytterligare minskar risken för glasfiberdamm i luften.

Fodret är inte alldeles billigt (40 kr metern?), men det har stor effekt.

Plywood har jag och farsan använt som "lock" tidigare när vi byggt. Vi använder dock tubetrapsen staplade på varann, så det var oviktigt hur de såg ut i ändarna. Det var bekvämt, för vi kunde helt enkelt bara limma fast tyget ovenpå locket. Man kan ju tänka sig att man kunde tillverka snyggare lock av MDF och fästa dessa i efterhand, för snyggare finish. Men då blir det dyrare.

Sedan tillkommer en hel del småkostnader, som exempelvis att det går åt litervis med trälim, för att verkligen få skarvarna täta och starka. Och så siliconfog för att vara ännu mer på den säkra sidan.

Jag tror att strax under femhundringen är en mycket bra uppskattning. Min erfarenhet är att man behöver minst sex stycken för att få god effekt, men fler är helt klart att föredra.

Kul att ni gillade min tanke om att få dem i specialbeställd densitet och med mindre bindemedel. För våra syften behöver de ju inte vara så hårda som vid rörläggning under jord och liknande applikationer ;)

MVH
/Morgan

Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/07/03 :  19:29:22  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hej hopp!
Mja, han undrade ju lite på isover va vi skulle ha dom till...
Har oxå spanat in Risch's site om polyesterfoder å det kanske man vill ha oxå för bredare absorbtionsområde frekvensmässigt.Skillnaden på mdf å plywood blir nog inte så vansinnigt stor om man slår ut det per trap. Som sagt 10 st minst ska jag ha..gärna några halvvägs på sidoväggen oxå...

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/03 :  19:43:40  Show Profile Send celef a Private Message
Ere nån som vet vad Svanå tar för sina produkter?

Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  21:06:12  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Ere nån som vet vad Svanå tar för sina produkter?

Martin Niklasson på HIfipunkten säljer Svanå's rörfällor - jag vill minnas att han tog runt 1500 Kr för dem. Jag gissar att Svanå tar det samma, eftersom producenter sällan säljer billigare än distributörerna av etiska skäl ;)
Dessa rörfällor från Svanå är rätt så snygga tycker jag själv, men jag har ingen aning om deras prestanda.

Menade du kanske någon annan produkt? Jag vet inte priser på exempelvis Helmholtzresonatorer, eftersom jag aldrig någonsin kommer att släppa in en resonant krets med så enormt stora svagheter i mitt lyssningsrum Svanå's diffusorer är annars intresanta, tycker jag. I synnerhet den stående träpanelen (QRD-diffusor) är snygg att se på och inte helt oäven i prestanda enligt vad jag upplevt.

MVH
/Morgan

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2002/07/03 :  21:19:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Björn med flera!

Ide'n att det står en hög HiFi-freaks och bygger på någon bakgård går ju inte att motstå. Vilken synnerligen trevlig ide, den stöttar jag helhjärtat!!

Jag tror aldrig att jag nämde hur mycket jag behövde av dig Björn, men det verkar som om en 12m kunde gå åt. Tyvärr har jag ett skumt vardagsrum med genomgång och så men jag skall nog hitta bästa platsen när jag väl har byggt dem, man kanske tom kunde få några råd av sådana som kan bättre.....

Vänligen, Per

Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  21:27:30  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Ide'n att det står en hög HiFi-freaks och bygger på någon bakgård går ju inte att motstå. Vilken synnerligen trevlig ide, den stöttar jag helhjärtat!!

Tyvärr har jag ett skumt vardagsrum med genomgång och så men jag skall nog hitta bästa platsen när jag väl har byggt dem, man kanske tom kunde få några råd av sådana som kan bättre.....

Hej Per.
Kul att du gillade tanken att bygga tillsammans. Det blir en lustig syn med ett sjuttiotal tubetraps i varierande grad av färdigställande, stående som marmorstatyetter på någon gräsmatta någonstans ;)

Skicka mig en skiss av ditt lyssningsrum med möbler inritade, så skall jag rita in lite förslag på tubetrap-placeringar med olika ambitionsgrad ;)

Och så kan du ju ta och läsa igenom http://www.asc-hifi.com/articles/iar89.htm som är en bra genomgång i ämnet.

MVH
/Morgan

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/03 :  23:05:05  Show Profile Send celef a Private Message
Tackar! 1500:- för ABCYL, låter inte så farligt ändå! Jag är lite intresserad ifall de har plastvarianter på stavdiffusorn - skall maila å se ifall de kan skicka över en prislista.
Jag har förstått sedan tidigare att du ogillar "Helmholtzabsorbenter", men inte att du ogillar dem SÅ mkt - vad grundar det sig på? Jag menar, dessa används väl flitigt även i mkt proffsiga sammanhang och metoden är ju gammal som gatan!?

OT, du har inte tänkt å designa en god mikförstärkare likt din hörlursdito?

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/03 :  23:47:00  Show Profile Send mag a Private Message
Tja det var ju inte så lätt, har varit och jagat rörskålar i eftermiddags. Tre olika firmor fick besök inan jag träffade rätt (blev runt skickad). Mycket riktigt så måste man beställa minst 100m sa han på senaste firman jag besökte men det är mycket möjligt att det krävs 150m, då han gav ett "löst" svar.

Tyvärr har jag bara goda kontakter med Ekesiöö i Bromma(sth) och dom handlar bara med Paroc (fd rockwool) dom ska dock ha någon motsvarighet, men det är möjligt att vi kan beställa därigenom ändå. Min far har dock en byggfirma, är dock lite tveksam på om han vill beställa 150m rörskålar, risken finns ju alltid att han står där med 20m som nån inte vill ha.

Jag är intresserad av ca 6m själv kanske lite mer beror på vad det kostar, har ett par kompisar som ev är intresserade av tot ca 16m.

Det är ju tyvärr lite knöligt att få in rör med 52cm diameter i vardags rummet, speciellt när man ska ha dämpväggar också.

Morgan, är det bra att placera rören diktan mot vägg ?

Tog även med ett par kataloger, titta på Cleantec G6339 och G8379. Dom är gjorda för ventilations kanaler, 6339 i 100mm tjocklek absorberar helt jämt från 250Hz till min 4000 där grafen tar slut (abs faktor 1).
8379 i 120mm utförande går hyfsat jämt 0.9-1 i abs faktor från 125Hz till 4000 (grafen är ritad från 125-4000), kan vara värt att kolla upp.

//Magnus

Edited by - mag on 2002/07/03 23:48:4
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/07/04 :  00:02:14  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Jag har förstått sedan tidigare att du ogillar "Helmholtzabsorbenter", men inte att du ogillar dem SÅ mkt - vad grundar det sig på? Jag menar, dessa används väl flitigt även i mkt proffsiga sammanhang och metoden är ju gammal som gatan!?

OT, du har inte tänkt å designa en god mikförstärkare likt din hörlursdito?

Hej Celef.

Först OT om mikförstärkare: Vad är kraven på denna i så fall? Skall den ge balanserad utsignal? Vad behövs för Gain?

Sedan till kapitlet Helmholtzresonatorer (HH):
1) De är resonanta kretsar. Detta innebär att de slås an av frekvenser som ligger nära avstämningen. Detta KAN ge upphov till antiresonant avklingning. Vidare kan resonanta kretsar bidra till att förlänga RT-60, men att ge avklingningen att annat förlopp än obehandlat rum.

2) HH är frekvensspecifika (mer eller mindre) och kan därför inte användas till att dämpa efterklangen bredbandigt. Optimalt sett så vill man uppnå en RT-60 på ca 0.2 sekunder i hela basområdet, och då måste alla basfrekvenser dämpas, och alla resonanta tendenser måste bekämpas. Därför vill man ha en bredbandig påverkan. Det ger inte en HH.

HH-tillverkare skryter ofta om prestandan vid just avstämningsfrekvensen, men talar tyst om vad man egentligen vill uppnå med rumsakustisk behandling. Om man vill dämpa bredbandigt med HH så måste det till mååånga lådor, och då ökar problemen med antiresonant avklingning. Dessutom så försvinner det goda storlek/prestanda-förhållandet. Och med många HH-burkar så har man slösat en massa utrymme utan att vara sig diffusera eller absorbera högre frekvenser.

Därför är tubetraps ett bättre alternativ. Dessa kan både göras för att absorbera och diffusera höga frekvenser. Och de är inte resonanta kretsar, utan resistiva kretsar som ger absorbtion utan problem med antiresonant avklingning. De leder alltid till sänkt RT-60.

Så till detta om HH som "beprövad" metod. Jag tror det var i serietidningen Knasen jag först läste uttrycket "betongrövar"! Tyvärr är det så att de allra flesta utbildningar inom akustik använder sig av "beprövade" lösningar för att det har någon slags prestige - och Helmholtz var ett geni, det bestrider jag inte, men idag finns andra lösningar på de gamla problemen. Läser man "the master handbook of acoustics" så finns inte mycket att läsa om Tubetraps, den saken är säker - men det finns mycket att läsa om HH!
På rent teoretiska grunder finns skäl att önska att styrkeförhållandet var annorlunda.

Jag har kontakt med en fysiker från Holland, som just nu håller på och bygger tubetraps - jag håller på att övertala honom att göra lite mätningar på hur väggtjocklek, volym/area och densitet påverkar en tubetraps absorbtionskoefficient. Jag skulle vilja konstruera en matematisk modell för dess funktion - för en sådan saknas tyvärr i dagsläget. I princip så "måste" ekvationer från elläran gå att använda. Det handlar om så enkla saker som induktion och resistans - en inducerad luftrörelse som dämpas resistivt. Det viktiga är att undersöka hur induktioner respektive resistansen påverkas av area, tjocklek och densitet, och sedan ställa upp dessa två ekvationer mot varandra och optimera för maximalt utvecklad "effekt".

Kanske skulle någon här på forumet vara intresserad av att starta ett litet informellt forskningsprojekt? Vi behöver tillgång till efterklangskammare, mätutrustning och lite olika tubetraps... Själva tänkandet/ekvationsuppställandet tror jag blir en enkel sak när väl mätningarna är gjorda.

Jag tror att det är just grundforskningen på tubetraps som saknas för att det skall bli vedertagen praxis i det akustiska samfundet att använda dem. Det, och att patentet skall gå ut ;)

MVH
/Morgan

Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/07/04 :  00:17:31  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Det är ju tyvärr lite knöligt att få in rör med 52cm diameter i vardags rummet, speciellt när man ska ha dämpväggar också.

Morgan, är det bra att placera rören diktan mot vägg ?

Hej Magnus!

Att placera rören dikt an mot vägg är inte bara bra - det är nödvändigt för att få god effekt ;) Fem - tio centimeters distans gör inte såå mycket, men det är inte optimalt.

Vad gäller dämpväggar så bör man också betrakta reflektiviteten vid höfa frekvenser. Sådant beror på infallsvinkel och ytbehandling. Ju "ruffare" yta, desto bättre. Optimalt är "tvärställda" absorbenter, som på grund av sin vinkel inta kan reflektera ljud mot lyssningsplatsen. Kolla exempelvis på "acoustic wedges", om du gör en sökning med google.

MVH
/Morgan

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/04 :  01:00:49  Show Profile Send mag a Private Message
Tack, det gör det ju lite lättare då man inte behöver ha dämpvägg där rören står. Tänkte bygga efter receptet i senaste MoLt eller Pekkas beskrivning om man så vill. Dom Absorberar jämt från ca 125Hz till tillräckligt högt om jag fattat rätt.

Frågan är hur högt ovan nämda vetilations isolerning absorberar jämt, ska e-posta Isover och fråga.

Ett problem jag har är att jag i högra hörnet bakom högtalarna bara kan ha ca 1m högt rör annars täcker den ett fönster och det är ju inte så skoj. Frågan är då blir det knas att ha typ 210 i höjd på andra sidan och 1m på andra ? (kan få in ett halv rör med 2m höjd i mitten, som dock börjar ca 1m över golv, element).

//Magnu
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/07/04 :  01:20:23  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Ett problem jag har är att jag i högra hörnet bakom högtalarna bara kan ha ca 1m högt rör annars täcker den ett fönster och det är ju inte så skoj. Frågan är då blir det knas att ha typ 210 i höjd på andra sidan och 1m på andra ? (kan få in ett halv rör med 2m höjd i mitten, som dock börjar ca 1m över golv, element).

Magnus: En liten asymmetri kan ha rätt så stor effekt, har jag upplevt - men man får skilja på två effekter av tubetraps:
1) Kortare RT-60
2) Bättre impulsrespons

När det gäller efterklangstiden så gör det inte så mycket att du missar bara en tubetrap - det kan du kompensera för på annan plats, kanske.
Men hörnen bakom högtalarna är just en sådan plats som ger upphov till en impulsresponspåverkan av dåligt slag. Den uppsvallande tryckvågen från hörnet svallar tillbaka mot lyssningsplatsen och ger en utdragen impulsrespons, med utsläckning/kamfiltrering som följd.

Frågar är: Hur kompromisslös vill du vara? Det kanske överskrider din smärtgräns med tubetrap som skymmer fönstret?

MVH
/Morgan

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/04 :  03:06:44  Show Profile Send mag a Private Message
Ja det hade ju varit lättare om jag kunde bestämma helt själv

Men man kan ju prova och se hur det ser ut (eller inte ser ut )

Nu är det lägg dags för länge sen, ska försöka börja jobba vid 8 imorgon

God Natt och tack för svaren

//Magnu
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000