Hej alla där ute.. Jag har ett litet irriterande prob. det e så att jag har byggt en subb som låter himla bra, förutom en mycket irriterande topp! jag har försökt fixa bort den genom att stämma av den annorlunda men inte då.. Så jag undrar hur man skulle kunna göra ett filter som dämpar mellan 36 och 41 Hz eller e det bara att glömma?? eller finns det något annat set att fixa mitt prob. på?
Du har en stående våg i rummet. Det bästa är att lägga in en schysst matta och/eller flytta runt lite på subben. En annan möjlighet är att ändra delningsfrekvensen ( sänka den ) då dina huvudhögtalare får god hjälp i botten av ditt rumsfenomen. Det finns en hel hoper med trådar här om rumakustik, tubetraps, rörskålar och sånt. Testa sökfunktionen. Experimentera, det kostar ingenting. Garvade hembiomänniskor tycker att den bästa equalizern för subwoofers och otämjda stående vågor är Behringer Feedback Destroyer. ( BFD ) Generellt sett ska man undvika att lösa tidsproblem med eq så det är ju ingen förstahandslösning.
Det är inte rumsakustiken som jag tycker är irriterande. När jag mäter på den så ser jag en kraftig topp mellan 36-41Hz och det är oberoende av rum.. tar jag en tongenerator så hör man en betydande topp.
Då förstår jag att det kan bli problem!! Avstmäningsfrekvensen bör var väldigt låg. Typ under 22 Hz. Det blir i närheten av 40cm med en 10cm-port. Hur högt har du lagt avstämningen?
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion