HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 SL 1200 = hifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/12/26 :  13:28:53  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag har blivit hotad med att få vara fodervärd åt en eller två stycken Technics SL 1200 under något år framöver då ägaren skall utomlands och jobba.

Då är frågan, Har en SL1200 något med hifi och göra eller är det bara en stridsvagn anpassad för de stora dansgolven?

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/26 :  13:48:57  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
De e´nog mer de sista ..... bästa stridsvagnen som finns för DISCO!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/12/26 :  14:11:51  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Om SL 1200 = HiFi?
Varför inte.
Direktdrivna spelare har fått återupprättelse inom hififundametalismen. Denons modeller har alltid räknats dit.
Sl 1200 har ett grundmurat rykte som en hifispelare hos en del. Känner en rörentusiast i England som har haft olika engelska spelare som Orbe, Olika NA, han har nu sl 1200-a.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/26 :  17:58:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker också att direktdrivna spelare är bra hifi. Startar snabbt och stannar lika snabbt. Otroligt lågt svaj och inget buller. Jag tycker att många av dagens skivspelare liknar mer stora fantasifulla konstverk i plexiglas.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/26 :  19:38:26  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Jag minns att jag frågade detsamma för ett antal år sedan, men det man kunde ha synpunkter på var armens något grovhuggna konstruktion. Skall man vara formtrogen så är kanske en SME 3009 eller liknande att föredra. En Rega rb300 kanske också skulle funka.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/26 :  19:59:18  Show Profile Send mace a Private Message
Hifi-nå'nting (World??)satte just en RB300 arm på en sådan om jag minns rätt, MYCKET bar resultat !!!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/12/26 :  20:51:18  Show Profile Send eliot a Private Message
En professionel direktdriven technics är en bra skivspelare och jag har en kompis som försett sin Technics med tre tonarmar

Det låter mycket bra hos honom och jag skulle nog föredra den mot en skivspelare som Linn Sondek

Han hade tidigare en remdriven Thorens Concrete där jag hade modifierat nätdelen så att den var mycket bättre än som original - men ändå fick den se sig klart slagen av en direktdriven Technics

En bild på Thorens Concrete:

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/12/26 :  20:51:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Min sista grammofon var en sådan med SME arm och Dynavector MC picup. Fungerande braaa

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/12/26 :  20:58:11  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Technics SP-10 är väldigt mycket bättre än SL-1200. Skulle nog påstå att remdriva är klart bättre. Har själv en Linn men även en SP-10 för utvecklings syfte.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/12/27 :  17:41:20  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag kollade på denna sidan - och tydligen är det en SL1000 mkII (SP10 mkII) som min kompis har

Detta skall nu inte bli en diskussion om direktdrift kontra remdrift för liksom Harry_up upplever jag att remdrivna låter bättre. Den skivspelare som de flesta - som har hört den - anser vara den bästa som byggts: en Rockport Sirius III ($73,750)

Läs mer här

- är emellertid direktdriven med luftlager

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2005/12/27 :  18:42:02  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Jag har en SL-120 som var modelen utan ton arm, med en SME III arm så låter den hyfsat.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/12/28 :  13:20:22  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Slutsatsen blir alltså att man med gott samvete kan passa dessa bestar.

Lyssningsomdömme kommer efter en tids provkörning.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/12/28 :  14:46:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag har för mig att ett norskt systerforum till oss publicerat en hel artikelserie om dessa mycket bastanta och startsnabba spelare. Tyvärr har jag inte kvar länken, slutklämmen var, om jag inte helt missminner mig, att det är riktigt bra spelare som kanske inte slåss i High-end skiktet men de är ordentligt dugliga och prisvärda.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/12/28 :  15:06:54  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Jag har själv 2st 1210:or (dom i svart utförande) och ljudet från dom är mycket bra. Okej dom har väl inget att hämta mot en värre spelare i 15-20000 kronors klassen men upp till 10000 vågar jag nog påstå att dom gör sitt jobb mycket bra! Sen att 1200/1210 är en rejäl stridsvagn får man ju på köpet

Obs dessa spelare kostar ca 6500kr här i sverige. Dom går att få mycket billigare genom att köpa dem i tyskland. Jag har beställt därifrån och det finns en nätbutik med bra service och snabba leveranser:
http://www.thomann.de

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/28 :  15:17:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Finns billigare än 6500:- i Sverige också:

http://www.blenda.com/sitem/index.asp?id=27

5400:- för mk5 och 5000:- för mk2...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/12/28 :  16:09:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Blenda har en trevlig butik på 2'a långgatan i GBG.

Jag såg ordet "scratcha" på deras hemsida, brrrrrr inte direkt mycket HiFi i det...

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/12/29 :  10:08:00  Show Profile Send lindome a Private Message
Netonnet har haft 1200 till ett mkt bra pris
Kolla där om Ni tycker det är OK att handla postorder.
Blenda kan även hjälpa till med pickuper, vilket kan vara en fördel!

1200/1210 är en oslagbar spelare om man har mkt 45:or och 12 tums singlar.
Snabba start och stopp samt det stabila handhavandet är värt en hel del när man vill spela många olika låtar från olika plattor.

Pac: Du vet att du är välkommen att scratcha på min 1210:a
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/12/29 :  20:27:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Pac: Du vet att du är välkommen att scratcha på min 1210:a

hehehe, tack för erbjudandet!

Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/12/29 :  23:40:46  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
quote:
Jag har för mig att ett norskt systerforum till oss publicerat en hel artikelserie om dessa mycket bastanta och startsnabba spelare.

Här har vi den artikeln
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=288
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/30 :  02:05:29  Show Profile Send edison a Private Message
Intressant minst sagt!
Tack fatpipe!

Helt ointresserad av DJ'ing har jag ändå haft ett nyfiket öga riktat mot denna seglivade klassiker, men aldrig hört den tyvärr...så en såpass utförlig beskrivning som den länkade var mkt välkommen.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/12/30 :  20:46:48  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Ja på Blenda är man ofta inne och handlar electro skivor och annat bra exempelvis Aphex Twin

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/05 :  17:57:27  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Måste bara påminna om att det finns andra direktdrivna skivspelare som är väldigt bra, har aldrig testat ur hifi-synpunkt men det är riktigt fina och välbyggda spelare. Jag pratar främst om Numarks ttx-1 och dess lillebröder.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/01/23 :  16:59:31  Show Profile Send NtR a Private Message
Det är synd att det gått troll i de där spelarna, de är helt enkelt för dyra för vad jag tänkte göra med en sån där. Tokmodda!

Riv hela spelaren och bygg en ny plint i sandwich - HDF och blygummi. Släng på en rega-arm och beställ en akryltallrik någonstans. Byt slutligen ut alla ruttna komponenter i kretskortet mot fina och kapsla hela elektroniken i blylåda. Det ni!

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/01/23 :  17:57:58  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Blylåda? Kommer nätdelen att sprida radioaktivitet?
Är det ljudkvalité du är ute efter så skulle jag rekommendera att lägga pengarna på annat. Om det är snabba starter och stop så är den väl bra.

Edited by - Harry_up on 2006/01/23 17:59:01
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/01/23 :  18:23:55  Show Profile Send time a Private Message
Ja det är nog en del strålning....

Man ska nog fundera lite innan man dämpar sönder spelarna, i nyare grejor är det för det mesta någon som funderat en stund innan de smällde ihop spelaren. En bekant hällde en AR full med asfalt och trodde den skulle låta bra NOT !

Man kan få en torr spelare som ingen blir glad av..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/01/23 :  18:34:32  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Japp Time,
håller med. Har aldrig hört en moddad spelare oavsett fabrikat som låtit bättre än en i originalskick.
Massa lagrar lågfrekvent energi och konstruktörerna hade inte alltid målet att göra ett dåligt jobb.
Sen vill man ju höra en förbättring om man moddar och i regel har man bara ett ex att hålla på med.
Att modda elektronik med bättre komponenter är något helt annat.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000