Author |
Topic |
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 11:34:51
|
Just nu är jag lite lockad att bygga en tangentialarm, och mkt talar för att göra en luftlagrad byggd med knivsegg och luftbädden i en aluminiumvinkel. I dessa diskutioner så tror jag att herr Esl nämnde ngt med en paddel i ett oljebad som en slags tröghetsdämpare för armen. En del vinkelarmar från SME har denna finess, och jag undrar alltså följande:
Vad har denna paddel/tröghetsdämpare för funktion? Är den nödvändig?
Nästa fråga är om det finns ngn bra literatur eller andra skrivelser om hur man bygger tonarmar? |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 17:14:24
|
Det är antiskatingen som tas upp och där behövs ett visst motstånd på radialarmar som trots det är det inte 100. En tangialarm har inte det problemet med antiskating så du har ett beskymmer mindre så det är bara att bygga V8.
Du får söka på nätet där finns det mesta som är värt att lära sig och några böcker har jag inte hittat utan mest labbrapporter, men där finns en del basinfo på nätet som sagt.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 22:22:49
|
Det är en ren resonansdämpare. Olika fabrikat har olika lösningar. Jämför t.ex. Breuer med SME. SME's silikon är som en pasta efter ett tag. En rak paddel. Breuer använder 2 paddlar varav en är vinklad, och en mycket mer flyktig silikon. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 23:02:49
|
Vill man inte ha så lite friktionsmotstånd som möjligt i en tangentialarm, det är väl därför det luftlagras? Tycker även att SME:s paddelbad verkar lite motsägelsefullt, borde det inte finnas bättre sätt att dämpa resonanser som inte påverkar lagerfriktionen? Enpunktslagrade armar som Hadcock och Decca har ofta silikondämpning i pivoten som även hjälper till att stabilisera armen, så det har jag lättare att förstå. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 16:42:33
|
Det låter avancerat att bygga en luftlagrad arm med silokondämpning, vad har du tänkt dig skall bli lagringspunkt, luftkudden eller silikonbadet, jag tror det blir det senare, samtidigt som den kommer att "skälva" i andra änden. Det finns een fundamental skillnad i silikondämpningen hos Breuer vs SME. Breuer är kullagrad, vilket gör att den är lateralt fixerad, SME är knivlagrad och således inte fixerad, men det har jag pratat om tidigare.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 08:20:42
|
Bo: Jo så är det, och efter ett tag så är Breuers silikon fortfarande flyktigt medans SME's är en pasta. Badet kom till efter att man försökte köra MC pickuper i SMEIII. Har väldigt begränsad förtjusning för Handcock och Moerch. Enpunktslagring och silikon som ändrar sig över tiden i kombination får mig att rysa. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 18:21:16
|
Jag är inte heller imponerad över Hadcock respektive Moerch, däremot Decca och Mayware har fungerat bra med medelkomplianta pickuper. Dom är ofta billiga på begagnatmarknaden.
Å andra sidan kan det väl vara värt att lägga lite pengar, på en tonarm som är bra till en skivsamling som är oskattbar. Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
|
Topic |
|