Author |
Topic |
|
Balder
Member
171 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 13:53:43
|
Hej!
Funderar på den som nästa pickup.
Hörde någon på forumet som var lite lyrisk över den och så har Svalander en sådan i sin anläggning(enl. HM "hemma hos"). Dessutom testade Norska Fidelity den ihop med NAD PP2 och tyckte det lät himla bra(har ej läst hela testen).
Är nyfiken på karaktären, hur den spårar, vad den har för nålslipning.
Har haft en hel del pickupper genom åren både mm och mc med olika slipningar men det är bara FG och VdH som klara innerspår utan att dista för mycket, hur klarar 103'an det?
Mvh |
"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 15:24:28
|
Ja, jag har lyssnat på den. Sitter en sådan på min RB300 arm tillhörande en Michell Gyrodec.
Hade ej hört den innan men läst att den var bra, så jag chansade och drog en vinstlott
Spelar fantastiskt bra. Tar man priset i beaktning så är den otroligt prisvärd! Jag upplever den spela innerspår mkt bättre än min gamla Clearaudio mm pickup. Karaktär: Spelglad, ingen vasst ljud och en härlig basåtergivning!
Köp..... |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 13:08:51
|
Hej lindome!
Michell spelare sägs vara mycket lätt att sätta ihop samt ställa in. Alla fall säger de så om TecnoDec. Vad tycker du? Just sådana egenskaper skulle jag personligen uppskatta väldigt högt. Plug and play … om det nu är möjligt? *s*
Vad tror du annars om TecnoDec med TecnoArm gentemot den som du har själv? Vilken skulle du rekommendera att skaffa som den första lite bättre spelare? Eller kanske klokast att nöja sig med TecnoDec med RB250.
Lite off topic, sorry!
P.S. Denon DL 103 har en fantastisk renomme som saknar motstycke i hifi-historien. Den anses allmänt vara en av absolut mest prisvärda pick-up:er som finns över huvud taget. Den är inte heller utesluten när jag så småningon ska uppgradera *s* Det enda som besvärar mig lite är att den har otrolig hög Tracking force: 2.5 g ±0.3 g!!!
Undrar bara hur mycket sliter det skivorna gentemot t.ex. Shure V15 som har normalt mellan 1 till 1,5 g. |
Edited by - pick-me-up on 2006/02/05 15:28:38 |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 17:34:56
|
Nåltryck på 2.5 gram är inte ovanligt för MC-puppar. Jag har kört med en 103 i någre år nu och gillar den mycket. Lånade precist ett RIAA från Bosse Hansson och får ut prestanda från pickuppen som övergår mina förväntan. |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 18:29:24
|
Okej Peter!
Men sliter inte nåltrycket på 2,5 gram mer på skivor än t.ex. 1,5 gram?? Om jag förstår saken rätt så borde det vara så!
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 10:02:34
|
Jo, men det är många andra ingredienser i soppan. En rund slipning sliter mindra än en traditionell elliptisk (Fineline är nog bättre då den har större kontaktyta). Den rörliga massan har betydelse. Sen spåringsförmågan där t.ex för lågt tryck i förhållende till det rekommenderade är värre än för högt då mis-tracking gör att nålen "skramlar" i spåret. Jag tycker inte jag har märkt påtagligt slit på mina skivar, och jag lyssnar mycket på komplext symfoniskt musik.
/Peter |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 17:02:56
|
quote: En rund slipning sliter mindra än en traditionell elliptisk (Fineline är nog bättre då den har större kontaktyta)
Nej, så funkar det inte. En rund och en elliptisk nål har faktiskt samma minsta radie i sin anliggning eftersom man utgår ifrån en rund nål och lägger in ett plan framtill och baktill på nålen och får en elliptisk nål. En fineline sliter mindre eftersom den liknar skärhuvudet mer, dvs den kan nå in i finare skär än en elliptisk eller rund som ligger an på flera samtidigt i bredd och därigenom sliter mer. Sen finns det av patenthänseende och slipningsproblematik inte hur många helt olika nålslipningar som helst. Van den Hul var först med att uppfinna en symmetrisk fine line spets men var också tvungen att uppfinna slipningsmaskin och procedur för slipningen. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
Edited by - Harry_up on 2006/02/07 17:04:12 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 20:14:11
|
Det finns också en 103 R som tydligen har en annan nål och mindre varv i spolen. Läste också i Tyska LP att det fanns de som strippade DL-103 för att få bort skrammel från höljet, ungefär som Sumiko gjorde med Blue Point (special). Man kunde också välja olika material i monteringsplattan... skulle vara kul att höra en ! |
Lämnat forumet |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/02/08 : 09:15:53
|
Bubbel: Så du känner den saiten också . Häftig kille han!
Harry upp: OK! Men hur då med kantarna som uppstår vid denna process? Och om de rundas av lite blir det väl mindre anlägsyta. Är inte hela ideen med eliptisk att åstedkomma mindre anlägsyta för att spåre bättre uppåt? |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2006/02/08 : 18:18:11
|
Jo du Peter S jag gör det det är kul med människor som lägger ner sin själ på kul saker.
Jag har hittat en annan sida där en snubbe som samlade på dessa pu'er och han hade en häftig samling men tyvärr så försvann alla bra länkar när hårddisken slutade att fungera.
edit. Här är lite bilder på olika DL 103 varianter http://www.vinyl-lebt.de/SME/DL103/Thumbnails.html
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2006/02/08 20:24:41 |
|
|
|
Topic |
|