HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Intsällning efter test-skiva.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/02/05 :  15:12:26  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Köpte en testskiva på Hifi-mässan. Vid Bias-setting +12 och +14dB är det inga problem, men vid +16 distar höger kanal, +18 både höger och vänster. Flyttade vikten för anti-skating men den påverkade inget, så är det bara detta som påverkar disten samt vilken sida är höger kanal? fått för mig att det är yttersidan av spåret av någon anledning...

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/05 :  21:39:35  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har också ställt in min snurra efter detta spår, det är viktigt att spelaren står plant och att arm och tallrik är i lika våg så att säga.
Om det inte räcker med antiskte så kan det vara för lite nåltryck eller kan det också vara så att antiskate vikten inte är tillräkligt tung eller så är den för tung.
Det kan ju också vara så att pickupen inte sitter som den ska M,M.
Detta test är ju också ett test på hur bra den totala spelaren är också.
Om allt är inställt som det ska så är inte pelaren bättre än så helt enkelt.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/02/05 21:41:40
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/02/05 :  22:11:55  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
quote:
vilken sida är höger kanal? fått för mig att det är yttersidan av spåret av någon anledning...

Rätt. Ytterspår = höger kanal.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/02/06 :  10:38:16  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Så om det distar i höger kanal, är det för högt tryck mot högersidan då? Skall prova att lossa anti-skate-vikten helt, borde vara som sämst då (bäst på höger kanal i så fall), samt kolla om spelaren står som den skall. Tycker att man hör motorn rätt ordentligt också på det tysta spåret, så IKEAS skåp-möbel med glasfönster är nog inte bästa platsen, ekar rätt bra i det från motorn.... Lite orolig att jag skadade upphägningen i armen när jag bytte pick-up, tycker att armen glider lite dåligt fram och tillbaka när den är uppfälld, skall testa med lite lager-olja som glidmedel på lyftaren först, annars får man kanske ta och se över det där.
Fas-testet var också ruskigt skoj, i fas ligger rösten emellan högtalarna, ur fas kommer ljudet bakifrån någonstans... Kanske borde ta bort reflexen från bakvägen vid närmre eftertanke..... Nåja, nästa bostad är bara 4 veckor bort, då skall akustik och möbler fixas.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/02/06 :  13:01:27  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Nej, tvärtom. Om det distar i höger kanal förlorar nålen kontakten med ytterspåret och du bör öka antiskatingen.
Sätt inte olja på lyftaren, det ska vara lite friktion så att inte armen glider bakåt pga antiskatingen när du sänker armen mot skivan.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/02/06 :  14:27:36  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tack för det bostrowskij, behöver mer tyngder på anti-skaten med andra ord. +18dB kommer aldrig att gå, eftersom den distar i båda kanalerna då, eller bör man kanske öka nåltrycket för att följa bättre? Kan ju hjälpa den något höga själv-resonansen också antar jag, tror att den resonerar runt 15-20hZ, kollade inte så noga eftersom sambon uttryckte sitt tycke över att lyssna på sinus-signaler, att de skall ha så svårt att förstå hur viktigt det här är! ;-)

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/02/06 :  15:23:26  Show Profile Send Zombie a Private Message
Verkar som din tonarm + nål inte är i harmoni.
Har själv en LP12+Ittok LVII+Ortofon OM40 (inte optimalt) och den spårar allt vid 1,75g nåltryck...
Lagren kan du enkelt testa om du lägger allt i jämvikt, en liten pappersbit på skalet skall räcka för att armen ska röra sig nedåt, en mycket svag knuff år sidan för att kolla om den hakar upp sig i sidled...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2006/02/06 15:26:15
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/02/06 :  15:47:38  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hmm, harmoni ja..... interspace-armen skall visst vara en rätt lätt arm, hört rykten om att Dynavector 10X5 kanske behöver en något tyngre arm..... Men men, första svarven och första PUn, så lustigt om man hade fått allt rätt fösta gången Skall kolla att få armen i jämvikt och sedan knuffa till den lite lätt när jag kommer hem ikväll. Nåltrycket ligger någonstans mellan 2 och 2.5g, mätt med en enkel dynavector-nålvåg (om jag inte blandar ihop namnen)

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/02/06 :  18:38:30  Show Profile Send Zombie a Private Message
du kan ju räkna ut res.frekvensen om du har tonarmens eff. vikt, nålens komplians och pickupens vikt

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/02/06 :  19:06:30  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
DrNope, jag antar att det är HiFi News testskiva du har. Jag har inte den själv, men vad jag förstått av det jag läst om den så är det inte många pickuper som klarar att spåra 18dB-spåret. Kan du få till 16 dB-spåret med rätt antiskatinginställning tror jag att du kan vara lugn.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/02/06 :  20:27:40  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, stämmer att det är Hifi-news skiva, det stod också att +16 är mer lugnt. Har flyttat ut vikten så långt det går, men det distar fortfarande i höger kanal, skulle behöva mer anti-skate... Men det blev bättre i alla fall. Finns också 3 spår med +15dB på sida 2, ett ytterst, ett i mitten och ett i slutet, skruvade upp ljudet och det distar en aning på första spåret..... gissa i vilken kanal? ;-) Nåja, sambon ute från duschen , så får fortsätta en annan dag, korta stunder.... Skall också skaffa 1kohm motstånd att terminera RIIAt med, tror att 47kohm är för mycket vilket tydligen också påverkar tracking genom mot-EMK eller hur det nu var... Motstånd kostar ju inte så mycket, så kan ju alltid prova och se hur det påverkar.
Vad skall man ha pink-noise till förresten? Det var intressant med testskiva....

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/06 :  21:23:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad skall man ha pink-noise till förresten?
Jag brukar använda pink noisen när jag kollarfrekvensgången och kanalseparationen hos en puppa.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/02/07 :  09:16:28  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Kan man koppla in hörtalarutgångarna från förstärkaren till ljudkortet på datorn då? Eller utgångarna direkt från RIIAt? För min hörsel är inte tillräckligt analytisk för att avgöra frekvensgång och kanalseparation ;-) Kanske dags att försöka leta upp en mätare ändå så man kan mäta upp rummet, radioshack är väl en som brukar användas?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000