Author |
Topic |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 14:47:07
|
Har för mig att ren sprit + destilerat vatten och några droppar av någon ytspänningsvätska från fotoaffärer brukar rekommenderas.
Finns säkert någon här som har blandningsförhållanden
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 17:54:11
|
~30% isopropanol ~70% desvatten + ytavspänningsmedel . mängden ytavspänningsmedel beror på typ, en par droppar YES skall väll ochså fungera ?. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 18:50:47
|
ett par droppar YES skall väll ochså fungera ?. Eller HCA fluid från Kodak. |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 20:46:36
|
Skall det inte vara något slags antistatmedel också Eller funkar ytavspänningsmedelet som antistatmedel också Ytavspänningsmedelet gör väll så att man kommer ner på djupet i skivan med tvättmedelet för att uppnå ett bra resultat. |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
Edited by - levande on 2005/12/09 20:49:14 |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 21:39:28
|
Vill man lyxa till det finns en liten flaska att köpa på Vinylbutiken med någon vätska som VPI har tagit fram den skall blandas med gallon vatten (3.7 liter) jag vet ej vad den kostar. Mvh |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 22:47:17
|
Det finns flera gamla trådar om tvättvätska på forumet någonstans.
Sedan länge använder jag 1L destillerat vatten och några droppar fotovätmedel (från agfa eller kodak). Vätmedlet har antistatiska egenskaper i sig själv. Är skivorna mycket skitiga så spayar jag dom med isopropanol och borstar med en mjuk skivborste innan jag fortsätter med tvättvätska och min skivtvätt (dammsugare). Som sprayflaska använder jag en förbrukad neserilflaska (mot förkylning) som jag har hällt 50% isopropanol och 50% vatten i. Håller man den upp och ned så blir det ett bra sprayverktyg.
Till min skivtvätt följde det med en flaska tvättvätska. Den innehöll ingen alkohol kunde jag konstatera och misstänker att det bara är vatten och vätmedel. Min egen blandning funkar lika bra och är i princip gratis. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 03:12:44
|
Anledningen jag ställer mig frågande till YES är som Buggsson säger att det EV lämnar rester , så ett "riktigt" ytavspänningmedel från foto affären är nog bätter .
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 20:17:12
|
Jag använder YES och tycker att det fungerar bra. När jag sprayar på vätskan så gör jag det med en sån där spruta som man pumpar med luft. Finns att köpa på OKQ8. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 20:32:48
|
VPI-tvätten har inbyggd tank och elektrisk doseringspump. Vi tvättar även 78-varvare. Därför kommer inga blandningar med alkohol i fråga för oss. Schellack tål som bekant inte det. 78-varvare kan även innehålla slipmedel för de stålnålar som var vanliga förr. Därför måste man ha separata uppsättningar borstar för schellackskivor och vinylskivor. För närvarande har jag Svalanders "HiFi Record Cleaning Agent", som efter dest vatten (kostar bara ca 70 kr på Apoteket för 5 l.) har Triton XL-80N och Ammonium Liquor Analytic Grade. Jag har hört talas om att man kan använda något mögelborttagningsmedel för husfasader, men minsta förpackningen kostar många hundra kr och räcker till tiotals liter skivtvättvätska. Så mycket förbrukar man inte på en livstid. Därför kör jag med beprövat koncentrat både för enkelhets och säkerhets skull. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 21:15:33
|
Vi använde Keith Monks tvättmaskin på 70talet. Den var baserad på en Lenco B52 och hade både doserng och suganordning. Utan att kunna styrka det fick jag en känsla av att isopropanolen "betade" vinylen och bidrog till ökat brus. Tipset med fotovätmedel är bra, det inte bara reducerar statisk elektricitet, huvudsaken är att det tar bort ytspänningen på vattnet, en förutsättning för att vattnet skall komma ner i spåren.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 03:08:55
|
Ja, snacket brukar gå som så, att alkohol är skadligt för vinyl. Nu skall det tilläggas att inte alla håller med, ialla fall för korttidsexponering. Och vad gör ni med era skivor som behöver sprit för att bli rena, damm borde väl lossna med vatten??? |
J. Ullberg |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 23:08:28
|
Är det riktigt illa blir det gnuggning med Cecil E Watts "The Parastat" kranvatten och Yes på diskbänken, avsköljning och tillbaka till VPI-tvätten, med Svalander-vätska och slutlig rensugning. Varför slösa alkohol utvärtes? ;-) |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
|
Topic |
|