HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 varför "tror" Numera akustiktråd.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/01 :  08:09:01  Show Profile Send mayro a Private Message


Och igen o igen.. JAG säger inte NEJ till akustik. Jag säger enbart att annat borde komma upp också.. Att inte mantrat om detta "akustiksnack" skall totalt ta bort elektronikens samt högisarnas roll...
Detta gör jag för jag anser forumet totalt snudd glömmer bort detta..

Och Jag har med mr svanås hjälp "gjort ett rum".. Och jag ska nu snart jobba med akustik här också.. Så som sagt.. helt främande är det inte..

MEN. jag VET även inverkan av "riktiga" prylar som driver. Anpassning av högtalarstorlek i rum osv osv.. Och som en här nu som undrar om sitt ljud han har massa rummstips.. snudd noll angående elektroniken. detta fast elektroniken troligen påbörjar problem via att ej driva ok.

SÅDANT är det jag vill få fram.. Att man KANSKE även BÖR försöka se annat också. Ocj inte enbart mantra på om akustiken.. BÅDA sakerna är ju viktiga.. Men trots allt så är det grejorna som ska sätta dit tonerna..


PerG jeppson..

Du o jag testade lite olika.. Och jag har haft ett tiotal steg hemma bara i år i mitt system... Och det ÄR stora skilnader ..

Zalve.. JO: Även ljud i toppen påverkas då basen ändras.. Så visst.. Jag skulle kunna berätta rätt mycket saker för dig om enbart nätsladdar som du i dag tror är sagor.. men häng på mig till STHLM nästa gång så skall jag visa dig en lite grej som garanterat kommer få dig ändra inställning en hel del till vad nätsladdar kan o inte kan.. Jag byter o botten så ska du få höra hur det skriker i toppen.. FAST det är bassteget jag byter nätsladd på..som kommer via aktivt filter osv...

Kan jag förklara varför? Nope.. Men det blir så i varje fall.....Så "tuffa" inte upp dig om nätisar du..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/01 08:38:19
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/01 :  09:47:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vänta lite nu, nu blandar du äpplen och päron på ett helt otroligt sätt Mayro.

Zalve skriver om 63 Hz och du tycker att han "tuffar" upp sig och drar en historia om diskantåtergivning.... Ni snackar olika saker och du hård-drar din egen tolkning. Det Zalve pratar om är åtskilliga dB vid 63Hz...

Mig veterligt kan inte en passiv kabel påverka de rumsnoderna som finns.

Nej Mayro, du försöker driva igång en diskussion där det inte finns någon genom att inte läsa det som skrivs och samtidigt hård-dra dina egna tolkningar av det skrivna. Du gör precis det som du ber andra att inte göra.

Kompis, stäng av datorn, sätt på lite god musik och njut av din anläggning. Skaffa dig distansen igen...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/01 :  09:48:53  Show Profile Send mayro a Private Message
pac.. JAG SKOJADE ENBART med orden "tuffa" osv...Så ingen fara...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/01 :  09:53:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jo, må så vara, men inte desto mindre driver du en debatt där det inte finns någon...

Ta en paus, var med din familj, ta en sväng med finbilen, njut och försök finna balansen igen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/01 :  10:02:20  Show Profile Send mayro a Private Message
PAC..

Läs mina ord igen är du snäll.. Jag söker INTE bråk. Utan jag söker påvisa att ÄVEN annat bör tas upp. inte alltid enbart rummsakustik.

Och även sådant bör jag väl kunna ta upp här på forumet väl?
Man kan ta upp BT.. man kan ta upp diverse olika saker om akustik.. man kan ta upp högtalare.. Då tycker jag man ÄVEN ska o bör kunna ta upp att en sak INTE ska heller få ta upp FÖR mycket av utrymmet såsom alenarådande för det vi sedan hör..

Att rummsnoder osv är problem är ju INGET jag motsäger.. Utan enbart att en DEL saker också kan bero på ANNAT än rum osv...

Så bråk är absolut det sista jag ens tänker mig ska uppstå för man liiiiiite ifrågasätter en sak som Liiiiite för ofta upptagande av tips o råd..

Det är ju MITT tycke enbart.. Och jag ber ju inte folk SLUTA med akustikjobbande.. Utan endast att BREDDA liiiite mer. och att även se sakerna såsom bidragande..

Så läs nu inte min tråd pac som du tudligen gör.. OCH:..

ÄVEN jag bör väl få skämta med folk? Det satt en radda med smilysar där.. och jag svarade inte zalve med ironi (fast zalve hade en del av varav i sitt inlägg)...Utan jag svarade med ett skratt o leende..
Så hoppas INTE nu du av alla ska styra över tråden till att bli nån slags "otrevlighetstråd" vilket den aldrig varit eller kommer bli...

Att bredda en debatt borde väl inte vara fel anser jag. och detta påstår jag mig försöka göra då jag INTE.. OBS!! INTE motsäger mig något. Utan vill enbart TILLÄGGA saker.. DVS addera MER saker till sina saker man gör o provar..

Via lån osv.. eller via träffar där man utprovar.. osv osv...

Så uppmanas till stänga dator PAC DET kändes väldigt onödigt av dig här på tråden..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/01 :  10:13:34  Show Profile Send mayro a Private Message
jag sände Pm i stället pac...nu vart jag mycket mycket besviken...

stoppa tråden också
tyvärr har jag nyss fått besök här över helgen. Så jag kommer inte kunna sitta här. Och nu då allt ändå blev sänkt så kan man skippa detta..

Så lås bara.. Jag skall aldrig mera starta en tråd om något på "hifi"..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/01 :  11:13:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Här behövs inte låsas alls! Det är en diskussion som pågår om varför denna tråden drivs så "hårt" och det ger ingen anledning till låsning. Det är synd att du uppfattar det så "svart och vitt" och att du drar det så till sin spets.

Läs det jag skrivit igen så ser du kanske det omtänksamma och välvilliga i min inlägg kommer fram också.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/10/01 :  12:12:09  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Stereon i vårt hem finns i vardagsrummet. Ett nav i hemmet med många funktioner och inredningsambitioner. Det är otänkbart för mig att akustikanpassa och därmed kompromissa med de andra funktionerna. Det får inte se ut som ett hifialtare. Visst har jag mattor i vardagsrummet, de finns där dock av andra skäl än akustiska. Likaså med gardinerna och möblerna. Jag kan lätt leva med vetskapen att musikanläggningen skulle kunna prestera bättre.
Så för mig gäller det att gilla läget och kanske tänka sig för vid högtalarköp.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/01 :  12:41:30  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Man skall inte heller glömma bort möjligheten till att rätta fel med "fel" kan bli väldigt lyckat ändå. En modern digital eq är något helt annat än gamla trista oktavbandseq. Men man måste mäta in dom. Finns inga som helst möjligheter att lyssna sig till korrigeringarna som behövs. Någon lite fintrimmning i slutet är ok utifrån lyssning men endast det.
Men att inte bry sig om akustiken, oavsett om det gäller att testa olika möbleringar eller olika fysiska åtgärder utan att man först köper kablar för en massa tusenlappar är ingen lyckad strategi.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/10/01 :  14:22:13  Show Profile Send matså a Private Message
Mr dimitri skrev

"Stereon i vårt hem finns i vardagsrummet. Ett nav i hemmet med många funktioner och inredningsambitioner. Det är otänkbart för mig att akustikanpassa och därmed kompromissa med de andra funktionerna. Det får inte se ut som ett hifialtare. Visst har jag mattor i vardagsrummet, de finns där dock av andra skäl än akustiska. Likaså med gardinerna och möblerna. Jag kan lätt leva med vetskapen att musikanläggningen skulle kunna prestera bättre.
Så för mig gäller det att gilla läget och kanske tänka sig för vid högtalarköp."

Det där stämmer in till 100% på mig också, fast ungefär 1 år då bland annat herrarna Björklund och Mats (Ear) var på besök så har jag ändrat lite och flyttat högtalarna, som blev ett helt klart lyft. Sedan blev det så klart ännu bättre (eller pricken över iet) när jag bytte till ny dvdspelare och billiga kablar (Sword).

Men den största skillnade var nog när jag fick hjälp av Ranefjord och Naqref, så lite ändringar kan göra stor skillnad. I alla fall så blev det så vårt film/musikrum

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/01 :  14:32:01  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Lite blandade nedslag i tråden:

Mayro skrev:
quote:
"JAG säger inte NEJ till akustik. Jag säger enbart att annat borde komma upp också.. Att inte mantrat om detta "akustiksnack" skall totalt ta bort elektronikens samt högisarnas roll... Detta gör jag för jag anser forumet totalt snudd glömmer bort detta."


Jag känner inte alls igen mig. Tvärtom verkar de flesta audiofiler fokuserade på elektronik och högtalare. De flesta verkar vara beredda att lägga mycket tid, socialt kapital gentemot medboende, tankemöda och pengar på sina anläggningar, men missar eller ignorerar akustiken. Det är i mitt tycke en felprioritering.

Dimitri skriver att det är otänkbart att kompromissa med andra funktioner i vardagsrummet. Några kompromisser har man ju bevisligen redan gjort när man ställde in musikanläggningen. Kan man inte prioritera ned placering och utseende på elektroniken och prioritera upp akustiken med samma totalpåverkan ur estetisk synpunkt? Jag tror att det i många fall skulle ge god utdelning. Jeppe72 och matte76 skriver om hur akustikåtgärder förfular rummet. För en person som inte är van vid hifiutrustningars typiska estetik, tror jag att välutformade akustikpaneler et cetera är ett mindre intrång i rummet än de flesta högtalare och cd-spelare! Ta av er hifiglasögonen ett tag - jag tror det kan vara nyttigt.

Släng ut det utrymmeskrävande trippelfjädrade hifiracket, göm den kromglänsade förstärkaren, byt ut de styva, tryckslangslika högtalarkablarna. Låt istället en snickare bygga en diskret helmholtzlåda som kan gömmas under/bakom en soffa, lägg en halkskyddande dämpfilt under mattan samt placera akustikskumgummi bakom gardinerna. De föreslagna akustikåtgärderna skulle i mina föräldras vardagsrum knappt märkas alls och kostar mindre än många kablar, för att inte tala om uppgraderade komponenter. Det är även ganska troligt att effekten är gynnsam.

Man måste inte tvunget hyra in en akustikkonsult och köpa dyra, färdiga akustikprodukter. Basresonanser går ju snabbt att räkna ut för rektangulära rum och annars ger datorn med en billig mick och gratisprogram som Tombstone en hygglig uppfattning. Överhuvudtaget fordras inte särskilt mycket mätningar, utan du får ju tillfälle att använda dina öron när du provar kuddar på sidoreflexer med hjälp av en spegel eller flyttar högtalare och lyssningsplats några decimeter hit och dit. Jag skrev tidigare i tråden att akustik kräver viss kunskap, men den är inte så svår att inhämta. Om man nu istället vill anlita en konsult är ju 1-2000 kr fortfarande bara några procent av vad de flesta här spenderar på sin anläggning. Att bygga lösningar själv torde vara fullt möjligt för alla som någorlunda intresse av DIY och annars lär väl en snickare kunna ordna något specialanpassat för ens rum till en rimlig summa bara man ger denna en ritning.

Akustik kan vara både roligt, effektivt och billigt!

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/10/01 14:35:06
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/10/01 :  15:16:08  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
matså:
"Tycker" som deg og "mayro" at man kan se en tendens til overfokusering på akustikkforholdenes betydning for det totale lydresultat. Åpnebart at det har betydning, men uten et lineært system med jevne dynamiske egenskaper i hele frekvensregisteret, så hjelper det bare til en viss grad å kompensere med akustiske tiltak.

Det er så enkelt som at før høna legger et egg, så må høna være født først. Eller?? En høyttaler som ikke strekker seg lineært lenger ned enn til f.eks. 35 Hz kan ALDRI spille lavere enn dette uansett hvor mye man demper de øvre frekvensene med all verdens absorbenter i rommet. Ikke en gang tapet av eggkartonger får denne høyttaleren til å spille lineært ned til 20 Hz!! Og hva skjer med de øvre frekvenser om man demper dem? Mindre distinkte, mindre artikulerte, mindre oppløste, svakere over-/undertonestrukturer? Ja, det kan man faktisk oppleve som et resultat av akustiske tilpasninger, også. Det kan hjelpe noe, men det kan ogsp gjøre ting verre. Ett akustisk tiltak medfører som oftest at balansen forrykkes i andre deler av frekvensregisteret. Og så man man til med nye akustiske tiltak. Og nye. Og nye. Inntil man hyrer inn en lydtekniker med avansert målesystem, men man har jheller ingen garanti for at alt blir så mye bedre av den grunn.

Et relativt "normalt" rom med komponenter som fungerer bra, dvs. spiller med en høy grad av dynamisk og oppløsningsmessig linearitet under de fleste realistsike forhold vil jeg anta at er å preferere fremfor ekstreme akustiske tweaks i "vanliga vardagsrum", der hvor de aller fleste audiosystemer står plassert. Selv de mest innbitte audifile må vel tenke LITT praktisk, også?? Noen har vel fruer å ta hensyn til, også??

Alt har med ambisjonsnivå og interesse, og hvilket utgangspunkt man har, å gjøre, så det blir som vanlig ingen fasitsvar på et så sammensatt tema som dette. Har man et veldig lineært system og et noenlunde normalt rom, så vil nok de aller fleste få tilfredsstilt sin søken etter "det perfekta ljudet" uten at man kan vinne så utrolig mye med akustisk tilpasning, mens man kanskje oftere kan "reparere" feil ved komponentene gjennom akustiske tiltak på mindre lineære systemer.

Godt designede komponenter med høy kvalitet forutsetter jeg at vil fungere "mycket bra" under de fleste ganske normale betingelser. Ellers er det ikke et bra produkt, enligt "min egen åsikt".

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2005/10/01 :  15:52:19  Show Profile Send Belindro a Private Message
"En modern digital eq är något helt annat än gamla trista oktavbandseq. Men man måste mäta in dom. Finns inga som helst möjligheter att lyssna sig till korrigeringarna som behövs. Någon lite fintrimmning i slutet är ok utifrån lyssning men endast det."

Nja, delar inte din mening Harry up. Man behöver inte nödvändigtvis mäta, det går ok att lyssna till sig resonanser också (men det blir svårt att exakt skatta hur många dB man behöver dämpa, man får lyssna sig fram helt enkelt). Själv uppnådde jag bättre resultat genom att nyttja en test CD (med frekvenser från 0 till 200 Hz om jag minns rätt) och lyssna till mig resonanser i basen än när jag litade på att en Behringer DEQ2496 visade mig var dom fanns medelst en uppmätt frevenskurva. Jag hörde precis var starka resonanser skapades (t ex vid 61-64 Hz) och kunde mildra dessa hörbart genom att manuellt dämpa med EQ:n.
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2005/10/01 :  18:52:57  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Sen beror ju det helt på vad man spelar för musik, jag spelar mycket metall och jag har stora problem i basen, och det enda sättet att fixa det är basabsorbenter och få upp lite på väggarna, och jag har lyckats med det mesta utom basen då jag inte orkat...men det kommer.

Sen kanske det finns lite att göra med vad man har för stärkare, men jag satt och läste om att FBK(hans ord: "Med Primare så var basåtergivning seg som tuggumi") hade provat en Primare A30.2 till sina S3.4 och fick kass bas, jag kör med S3.4 och Primare A30.2 och jag har då aldrig haft några som helst problem med min bas och jag spelar HÖGT, bara att rummet ställer till det. Aldrig haft bekymmer på att det är för lite pulver i A30.2. men visst kan förstärkare påverka men inte mer än vad rummet gör.

Ibland när man kollar runt på hur folk ställer upp sina prylar så blir man ju mörkrädd. Vissa trycker in dem i ett hörn, man kan ju se att det inte kan bli bra. Jag försöker att ha väldigt luftigt runt min stereo och det ser trevligare ut också.

Men att köpa en stereo för 200 000:- och inte göra nått åt rummet, det är att kasta pengarna i sjön.

Det är vad jag tror och den uppfattning jag har.

/rillo

Edited by - IcedEarth on 2005/10/01 19:02:59
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/01 :  19:04:36  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Men rummet har alltid sin grundfysik så att säga.
Oavsätt vilken musik man spelar så kommer det bli resonanser vid olika frekvenser.
Det spelar ingen roll vilka högtalare man har. Såvida de inte har en dipp precis i de frekvenserna som rummets mått gör att du får en resonans vid.
Inga kablar eller högtalare kan ändra rummets mått eller utformning.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/01 :  19:07:18  Show Profile Send MatsT a Private Message
Att inte göra något åt rummet om man har en dyr anläggning är förvisso slöseri, hur mycket man skall göra kan alltid diskuteras så det fortsätter vi väl med.

Något som är helt säkert är att det lönar sig bättre att akustikreglera om man har bra grejor, med mer dämpning hör man nämligen mer av alla missljud som kommer från högtalare t.ex.

HiFi-livet är inte alltid så enkelt som man skulle kunna föreställa sig! Med dåliga grejor kan man alltså inte akustikreglera sig till ett bra resultat och å andra sidan kan man inte förvänta sig ett maximalt utnyttjande av de bra grejorna utan akustikreglering.

Var gränserna går för bra grejor och rimlig akustikreglering får nog den enskilda individen bestämma, i vissa fall kanske inte detta heller går eftersom den "andra individen" har synpunkter på ingreppen i rummet.
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2005/10/01 :  19:17:22  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Kan bara hålla med, men ska man plöja ner pengar i stereo så får man inte glömma rummet, det är man ska spela, men som sagt inte så lätt alla gånger att "modifiera" det.

Bara att använda sunt förnuft så brukar det mesta lösa sig.

/rillo

Edited by - IcedEarth on 2005/10/01 19:17:49
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/10/01 :  19:31:15  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tycker det är bra om fokus flyttas från kablars marginella påverkan till akustikens högst påtagliga verkan när det gäller trådar om uppgraderingar och byten.

Om vi nu skall förutsätta normala rum så kan vi ju också förutsätta att vi har en förstäkare som orkar driva högtalarna (och ja här är det mycket stor skillnad på vad som låter acceptabelt, bra och riktigt bra).

De flesta "normala" rum har för lång efterklangstid och betongrum har nästan alltid problem med någon eller några stående vågor. Den minimalistiska trenden gör dessutom akustiken ännu sämre, så till den grad att det faktiskt blir svårt att föra samtal om det är flera personer i rummet som talar samtidigt.

Flera här har ju möblerat om och provat att spela på längden eller tvären eller omvänt i samma rum och det ger betydligt större skillnader än vad man först hade väntat sig. Dessa skillander är ofta större än vad komponentbyte gör, men skillnaderna är av ett annat slag och skillnaderna mellan placering är ofta objektivt större än med komponentbyte. DVS mätbara pga ändrad frekvensgång och efterklang medans skillnader mellan apparater kanske finns i definition, nyanser, perspektiv, rapphet, mm.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/01 :  19:37:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
LeoArietis påpekar några bra saker och jag betonar lite mer här.

Ett rum är inte bra för musikreproduktion om det är svårt att samtala många personer i det. I detta läget måste efterklangen tas ned.

Placering av högtalare och lyssnare gör stor skillnad. Större skillnad än lite kuddar i hörnen! Börja med att prova olika placeringar och när det blivit bra är det läge att gå vidare med akustikreglering. Jag försökte hitta programmet "Visual Ears" på nätet, det har funnits en gratisversion som är rätt kul att leka med. Någon annan kanske kan hitta programmet, jag gjorde det inte nu. Man lär sig en del på att simulera och mycket av resonansproblem löser man enklast genom att flytta runt lite.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/10/01 :  23:06:41  Show Profile Send boombox a Private Message
Håller inte med i inlägg man ofta ser som hävdar att det är meningslöst att uppgradera komponenter innan man man har gjort något med akustiken eller att man skall lägga en viss procent av budgeten på akustikförbättringar eller att det är att slänga pengarna i sjön att ha en dyr anläggning utan att göra något åt akustiken. Tycker att det är lite för kategoriskt. Om man väljer ett rum där man skall ha sin anläggning så kan man ju vända på det och säga att man skall sätta ihop en anläggning som passar i det rummet. Uppgradera så att det funkar i det rummet. Rätt grejer kan låta bra i ett vanligt vardagsrum.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/01 :  23:55:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det blir nog klart billigare att fixa akustiken i det befintliga rummet, än att hitta ett rum som passar grejerna.
Fast en liten stativare som slutar spela vid 250Hz, borde vara enklare att fixa med befintlig soffa, bokhylla och gardiner.

Vad skulle det kosta att köpa och byta grejer tills man hittar kombiationen som passar just mitt vardagsrum?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/02 :  01:01:00  Show Profile Send ILLY a Private Message
Oj, här var det livat!

En liten historia ur mitt liv:
Innan jag började bygga om och byta ut grejer stup i kvarten, så hade jag min anläggning, samma högtalare, cd, förstärkare och kablar i tre olika hem:
*Föräldrarnas hus - Bottenvåning i tegelvilla - stort sovrum med mycket möbler, säng och tygsoffa.
*Lägenhet nr.1 - Runt betonghus med lätt assymetriska väggar i ett stort vardagsrum med öppet till hall, mycket möbler och prylar.
*Lägenhet nr.2 - Andra våningen i landshövdingehus med högt i tak och svajigt golv

Under tiden jag bodde i den andra lägenheten så byttes en del komponenter ut och en del modifierades, sedan flyttade jag igen.

Lägenhet nr.3 - Betongbunker.

I de två första boendena så har anläggningen presterat helt ok, utan några påtagliga försämringar från rummet. Stora skillnader i återgivning, men inte så det varit störande. När jag sedan flyttade in i landshövdingehuset så var det något som inte stämde. Lyckades inte sätta fingret på vad, men hur jag än möblerade så fick jag ingen ordentlig ordning på vare sig bas eller ljudbild. Ska tillägga att det rummet hade helt annorlunda dimensioner än de övriga.

Sedan flyttade jag till bunkern, då rasade allt. Det var så mycket fladderekon i basen att man blev illamående av att lyssna. Har tänkt bygga helmholtzar, men i brist på tid och ork så har jag genomfört en provisorisk lösning. Effektmotstånd i serie med basarna för att helt enkelt sänka dem i nivå - ja, jag vet att detta påverkar q-värden och därmed delningsfrekvens och portavstämning, men det är bara en provisorisk lösning. Jag saknar hellre en oktav i basen än att bli illamående av otäcka lågfrekventa fasfenomen.

Min slutsats av detta måste alltså bli:
Akustik är mycket viktigt, därmed inte sagt att alla rum har dåliga grundförutsättningar och till varje pris måste fixas. Vet man att rummet ställer till med bekymmer så kan man vinna mycket på att åtgärda dessa. Har man däremot skaplig ljudbild och torr bas, så kan man nog lika gärna kolla efter högtalare och elektronik när det är uppgraderingsdags. Uppgradera hela tiden anläggningens svagaste länk, är nog ett bra motto. Men glöm för allt i världen inte att såväl rum som nätström påverkar slutresultatet.

edit: stavning

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/10/02 01:05:21
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/10/02 :  01:20:30  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Guldfisk,
Du har så rätt så. Jag får nog skärpa mig lite.
Tack
D
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/02 :  07:54:39  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Skulle vilja ge rådet, testa. Akustik är viktigt och att hitta en anläggning som kompenserar rummets problem måste ju låta direkt illa i andra rum.
Eller köp en ny soffa och man får börja byta grejor. Det går heller intee särskilt bra att räkna ut rumsresonanser och kompensera för just dom.. Eftersom allt spelar in med material, fönsters placering och beskaffenhet. Öppningar och dörrar. Testa och mät uppfrekvensgången hemma, skulle tro att nästan alla blir förfärade. Att säga att bra grejor passar i "vanliga" rum är fel. "Vanliga" rum är väldigt olika. Hur skall en viss högtalare veta i vilket rum den står i eller var i rummet? Varför skulle en sann audiophil inte vara nyfiken på hur mycket det finns att vinna på att föändra rummet? Skulle vilja vända på mångas resonemang och säga att ni hör skillnad på många saker utan att ha fixat akustiken tyder inte på några särskilda kvaliteér hos apparaterna. Snarare att ni hör skillnader TROTS akustiken betyder att ni lyssnar på grejor som låter väldigt olika. Man kan också se i tråden att det är dom som inte gjort några förändringar som tror sig veta/anser/vet/gissar att åtgärder inte behövs. Hur många här har lagt ner energi på att förbättra rummet och märkt att det saknar betydelse? Om man gör sitt bästa efter förmåga och möjligheter i sitt rum och sedan skulle testa typ Meridian med dessas rumskompenseringar så kommer folk bli förvånade. Att inte göra nåt och bara testa fungerar i allmänhet inte.
Att tro att akustik är lätt är att lura sig själv, ju mer man kan ju mer inser man att det faktiskt är så att det är ett yrke. Däremot är det ganska lätt att få förbättringar om man bara försöker. Optimeringar är en annan sak, då krävs proffs.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/02 :  08:10:15  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Uppgradera hela tiden anläggningens svagaste länk, är nog ett bra motto.


Bra skrivet av Illy, kan bara hålla med. Vad som är den svagaste länken varierar och det kan vara svårt att veta vad som är det så man måste nog prova lite allt möjligt.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000