HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny kabeltråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/17 :  01:52:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Ta en Vakyrja tex ca 20.000 kr till kund, 20% moms återstår 16.000.
Handlare vill ha ca15% vilket är normalt i alla branscher ca 13.000 kvar. Logistik mm 400kr/par (det säljs inte så många därför blir det höga frakt kostnader) Det kostar för en generalagent att ligga på stora lager av dyra produkter, man kan inte låsa kapital.
.


Sorry, men kan inte låta detta passera som en sanning att handlare vill ha 15%. Detta är en gissning från den som skrev detta.
Handlare i Sverige vill ha en marginal på mellan 45 till 50% på tillbehör och dit räknas kablar. En marginal på 50% innebär en höjning med 100%. 1000 kr blir 2000 kr alltså 100% och av 2000 kr är 1000 kr marginalen alltså 50% av priset.
I andra länder dit jag säljer är marginalen ännu högre så Sverige ligger inte på topp på något sätt. Distributörerna i andra länder har också en marginal som ligger högre än i Svedala.
Jag har som exempel satt ett utpris inklusive moms på mina No.1 signalkablar på 14800 kr i Sverige.
I Japan och USA kostar samma signalkablar 23 000 kr exklusive salestax som är motsvarigheten till moms.

Här är länkarna till USA och Japansidorna med priser.
Det är bara att räkna om från Yen och US$ till SEK.

http://www.ear-usa.com/jorma.htm

http://www.cs-field.co.jp/jormadesign/no.1price.htm

Till den som undrar varför en kabel i high endklass kostar det den gör kan jag som håller på att ta fram en ny nätkabel tala om att detta kostar en rejäl slant innan den kommer i produktion.
Detta blir en nätkabel i första hand för den Japanska marknaden där high end audiokablar till 70% ligger på bra nätkablar.
För att få tillverkat en testbatch av kabeln så måste jag ta fram en IEC-licens och specifikation. Dren kostar ca. 10 000 kr. Efter denna
IEC licens så kan vi ta fram den första testbatchen. Pris 25000 kr.
Om den inte ger förväntat resultat så är det till att ta fram en ny IECspec och en ny testbatch. Kostnad samma som för den första.
OSV.
Har jag lite medvind så är den första testbatchen ok vid testerna och provlyssningarna framförallt och vi kan gå vidare med certificationen. För Japanska PSE certifikationen kostar detta 8000 US$ vilket är ca. 60000 kr. för UL som är USA certifieringen är kostnaden ungefär den samma och för CE så är den lite lägre men ändå i storleksorningen 40 000 kr.
I detta skede har inte en enda kabel sålts och inte i nästa heller där det handlar om att låta producera ett antal meter av kabeln.
Varenda del av dom ingående kostnaderna ska naturligtvis tas ut ur den färdiga kabel som kommer att säljas. Hur kalkylerar man detta?
En liten mängd kabel blir mycket dyr då små mängder kostar mer i produktion. På denna lilla produktion ska dom kostnader som jag nämnde innan fördelas. Kan en high end kabel säljas i miljoner ex. så blir ju dom kostnaderna försvinnande små, då kan kabeln bli hyggligt billigt prissatt. Men en realistisk bedömning från min sida är att den kommer kanske att säljas i 1000 ex inom 3 år.
Kostnaden för certifieribg och testbatch om detta lyckas första gången är ca. 200 kr/kabel. och om vi måste köra fler testbatcher så ökar den med ca. 35 kr/kabel om jag misslyckas. Priserna som jag nämner är exklusive moms.
Sedan när produktionen startar så är det fortfarande en chansning - ska den slå väl ut eller har jag missbedömnt dess potential.
Produktionskostnad för den första serien blir ca. 200 000 kr.
Denna kabel ska sedan termineras, märkas, förpackas osv. innan den går ut i till butikerna.
Hur mycket ska jag lägga på för att få en rimlig förtjänst och hur mycket för den chansning som jag trots allt tar. Kanske någon annan har gjort detsamma och kommer ut med något likvärdigt vid samma tidpunkt
Många frågetecken är det.

Hur skulle ni som tycker att en kabel ska inte kosta något eller näst intill ha gjort? Ta reda på fakta och sätt igång en produktion i liten skala så kommer ni att finna att allt inte är så solklart som ni tror när ni inte har gått igenom den ovanstående proceduren av framtagendet av en ny kabel.
Arbetstiden är inte inräknad i ovanstående, men den måste ändå tas ut ur slutpriset på kabeln på ett eller annat sätt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/09/17 02:17:51

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/09/17 :  07:06:33  Show Profile Send Leif B a Private Message
Mycket intressant Jorma.
Tror inte många vet hur omständigt det är att ta fram en ny produkt.
Speciellt om man då vill få fram en egen konstruktion med speciella egenskaper som inte producerats tidigare.
Tack för din detaljerade information. Inte konstigt att en kabel kan vara dyr när man har mindre volymer.

mvh

Edited by - Leif B on 2005/09/17 08:41:49
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/17 :  08:46:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jorma, det du tar upp är en diskussion om företagande och produktutveckling och har egentligen inte att göra med kablar alls...

Du nämner ett antal avvägande som ett företag som utvecklar, producerar och säljer måste göra oavsett om det är lastbilar, kylskåp, TV-apparater,... eller kablar de utvecklar och säljer.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/17 :  09:50:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag tycker Jormas inlägg är en bra förklaring av en fråga flera ställer sig, och är i den aspekten därför ganska intressant. En ögonöppnare/klargörare för de som (likt jag) inte driver företag och saknar en bredare insikt i branchen.

M
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/17 :  11:30:51  Show Profile Send CC a Private Message
Att certifieringen drar iväg på sådana summor! Övrigt var ju inte direkt nytt (för min del)... Men bra, att du Jorma, öppnar ögonen för varför "dyrkablar" kostar som de gör!
quote:
Japanska marknaden där high end audiokablar till 70% ligger på bra nätkablar.


Det tyckte jag var riktigt intressant däremot!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/09/17 11:31:55
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/09/17 :  11:48:30  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Pac: Ja, det är väl off-topic för att vara kablar. Men Jorma presenterar i alla fall intressanta fakta som man som köpare sällan funderar på.

Jorma: Är det krav på elsäkerhet som tvingar certning på nätkablar?
Finns några krav på signal och högtalarkablar?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/17 :  12:10:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jonas, det var inte för att säga att det är OT som jag lade mitt inlägg... Det Jorma pratar om i sitt inlägg är sådant som alla företag måste hantera oavsett om de saluför kablar eller elektronik eller... Så jag lade mitt inlägg för att vi inte skall låsa fast oss vid kablar igen...

Det är elsäkerhetskrav som gör att produkter som skall nätanslutas i USA och Japan behöver certifiering. Vi hade tidigare en S-märkning i Sverige, men den har ersatts med CE-märkningen som mig veterligt egentligen inte kräver certifiering.
Dock är det nog klokt att ha en utomstående firma typ Statens Provningsanstalt som går igenom produkten och ger sin syn på det innan man klistrar dit CE-märkningen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/09/17 :  12:54:39  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jorma: Mycket intressant. Men du skulle väl kunna inrikta dig på att sälja 10000st kablar istället och lägga prisnivån där efter?
En del andra konsumentprodukter, typ kläder, kan ibland ha ett för lågt pris för att attrahera kunder, men höjer dom priset och gör märket mer attraktivt så kommer kunderna. Vet inte hur detta kan överföras på kablar, men en prisnivå kan inte bara anses för hög utan ibland även anses vara för låg.
I allt för många brancher strävar man efter ett lägre pris för att kunna attrahera en större skara folk, detta kan man anta resulterar i en sämre kvalite i en del fall. Vill bara säga att det är tur att inte alla strävar efter detta. Detta menat på ett positivt sätt.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/17 :  13:12:53  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
men den har ersatts med CE-märkningen som mig veterligt egentligen inte kräver certifiering.


Stämmer, det är bara att smäcka på ett "CE" märke, antingen själv eller så ber man tillverkaren göra det. Inga tester alls behövs

Om det går illa och det visar sig att produkten inte uppfyller kraven så kan man alltid försöka få tag på importören......

För mig är det lika smart som att enbart besiktiga fordon EFTER de varit med om en olycka

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/17 :  14:41:49  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Det är absolut inte bara att "klistra" CE märke, kräver godkännande!
vi har precis haft våra Music Hall för CE märkning (tog 6 veckor)!
// W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/17 :  15:51:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är som Wolfgang säger inte bara att klistra på CEmärket, men inget krav finns idag på att den skall kontrolleras av myndigheter.
Det är tillverkaren eller importören som ska garantera att varan uppfyller dom krav som ställs och det är heller inte bara att sätta samman en kabel som är CE märkt med kontakter som är CÈ märkta.
Det är det företag som sätter ihop delarna som ska garantera den sluliga produkten.
Man bör däremot ha testat kabeln eller apparaten hos något företag som sysslar med sådant och där finns SEMKO som idag inte är ett statligt kontrollorgan utan det är ett företag som konkurrera med andra. Jag har inte bestömt mig ännu för vilket företag som ska CE testa den nya kabeln, men det lutar åt ett danskt företag.

Jag behöver alltså inte göra detta och jag behöver heller inte nödvändigtvis använda CEmärkta kontakter eller kabel, då jag själv får lov enligt reglerna att garantera CEmärkningen utan utomstående företags tester. Med ett testföretag som har testat så lämnar jag ändå inte över ansvaret till dom.
Jag måste ändå själv garantera att produkten uppfyller kraven och själv CEmärka den.

Jag klipper in vad som står om detta hos konsumentverket:

quote:
CE-märket betyder att tillverkaren eller importören lovar att varan uppfyller de säkerhetskrav som EU ställer för just den produktgruppen. Leksaker, elektrisk hemutrustning samt flytvästar, hjälmar och annan personlig skyddsutrustning hör till de produktgrupper som omfattas av märkningen.



Här är lite mer om detta från arbetsmiljöverket:

quote:
CE-märket på en produkt betyder att tillverkaren eller importören intygar att den uppfyller EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. Men CE-märket är även ett handelsmärke som gör att en produkt kan säljas fritt över nationsgränserna inom EU. Bara produkter som regleras av EU:s produktdirektiv får CE-märkas. Kraven i EU:s direktiv har överförts till svenska regler och motsvarande regler ska finnas i alla EU-stater

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/09/17 15:52:13
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/17 :  16:04:25  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Just det Jorma! Och det är heller inte gratis !!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/17 :  16:21:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Mace, du har tyvärr hur rätt som helst...

När väl olyckan varit framme och det har konstaterats att en produkt falerat så drar de oseriösa bolagen sig undan/går i konkurs och vi konsumenter blir stående mitt i smeten utan det stöd som CE ger.

Det Wolfgang och Jorma snackar om är bolag som tar detta på allvar, det finns ju ett och annat bolag som inte tar det på allvar också. Det är bara att kolla in Sverker på PLUS när han ger sig på dem.

Det är lätt att glömma att när man som konsument väljer en produkt väljer man också bolaget som står bakom den...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/17 :  16:25:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Här finns tyvärr en nackdel med vårat EU-medlemskap. Vi hade tidigare S-märkning. Det var en produktcertifiering och var tvingande för att få saluföra nätanslutna produkter. Det vill säga, man var tvungen att göra testet innan man sålde produkten. Med CE är det tyvärr tvärt om, man kollar vad som gick fel i efterhand....

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/17 :  17:19:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jorma: Är det krav på elsäkerhet som tvingar certning på nätkablar?
Finns några krav på signal och högtalarkablar?


Ja det är som PAC har svara om nätkablar.
Högtalarkablar och signalkablar har inte detta krav och vad jag vet finns ingen CE certifiering till dessa kablar och då får man heller inte CEmärka dom.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/17 :  17:50:22  Show Profile Send mace a Private Message
Bara för att det bara är att "klistra på" ett märke betyder inte att ALLA gör det, väldigt många tillverkare/importörer gör nog sitt bästa för att varan SKALL vara kontrolerad och godkänd

Men om man är ful så kan man bara smäcka på ett märke

quote:
Det är lätt att glömma att när man som konsument väljer en produkt väljer man också bolaget som står bakom den...


Japp !!


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/09/17 :  18:25:00  Show Profile Send nl a Private Message
Det verkar se ut ungifär som på båtmarkaden. CEmärkningen är ingen garanti för en bra produkt. Tyvärr får kunden ta på sig ett ansvar att kolla upp det som köps. Steker jag av när jag hanterar en felaktig nätkabel så har jag ingen nytta av att kabeln egentligen inte är godkänd. Då är det försent.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/17 :  21:53:16  Show Profile Send labrat a Private Message
quote:
Till den som undrar varför en kabel i high endklass kostar det den gör kan jag som håller på att ta fram en ny nätkabel tala om att detta kostar en rejäl slant innan den kommer i produktion.


För mig förklarar din tråd varför kablar tillverkade i liten skala av ett litet företag kostar som det gör. I ditt inlägg finns det inget som förklarar någon som helst relation mellan pris och ljudkvalitét. Varför skall då jag som konsument betala 16000:- för en kabel tillverkad av t ex dig, när det finns stora redan väletablerade företag som massproducerar likvärdiga (i min uppfattning) kablar för 200:-?

Så, jag förstår VARFÖR dina kablar är dyra, men jag förstår inte varför de är bättre än "vanliga" kablar. Det vore intressant om du (i egenskap av kabeltillverkare) kunde beskriva hur du "kommer på" en ny signalkabel. Intressanta frågor som söker svar är:
1) Grundtanken bakom en signalkabel. Hur tänker du vid konstruktionen.
2) Materialval. Varifrån köper du in ledare, vilka typer av ledare det är, med mera, och till vilket pris ungefärligt.

Fråga två är speciellt intressant i det här fallet. Kostnad för kontakter kan nog bortses, eftersom man om man är lite händig själv kan tillverka kabel rätt billigt även med de dyraste kontakterna (jämfört med "highend"-kablar).

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/09/17 23:39:10
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/18 :  01:41:38  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
labrat,
Jag har full förståelse för dina tankar, men allt om hur jag har tagit fram mina kablar kommer jag inte att avslöja.
Jag kommer inom kort att lägga ut 2 nya sidor på mina hemsidor, där det kommer att stå en del av detta.
Det blir på engelska då jag exporterar 97% av min produktion utanför Sverige.
Det blir en sida som kommer att heta Philosophy och den andra kommer att heta Technology. Det blir inga krångliga sidor med en massa formler utan det blir på ett språk som även icke tekniker förhoppningsvis kan förstå det mesta.
Jag har detta ute hods mina distributörer för att dom ska få ge synpunkter innan jag publiserar det och framförallt min tyngsta och viktigaste distributör för Japan kommer att väga tungt innan jag lägger ut det.
Senare kommer det en sida som kommer att handla om hur jag startade och utvecklades.
Och dessutom kommer det ännu senare en sida som kommer att heta FAQ (Frequently Asked Questions ) och den kommer att som titeln säger handla om dom vanligaste frågorna som kommer per email för att jag ska minska mitt eget jobb med att svara på dessa frågor gång på gång.
En del av dessa FAQ har jag tagit upp redan på sidan Technology.
En av dom är den fråga som har varit vanligast från Asien:
Varför är dina kablar så tunna. Kablar i denna prisklass brukar var mycket tjocka och det är något som vi kanske behöver här för att kunna sälja dom. Alla mina distributörer har hitills accepterat min vägran att bygga upp tjockleken och tyngden i kablarna med dom skäl som jag har angett. Jag tar inte upp dett här utan du och ni andra får vänta tills jag har fått svaret från Japan om dom accepterar det jag har skrivit. Jag tror att dom gör det med dom argument som jag har gett dom.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/18 :  02:35:39  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag får väl kanske tillägga i den här tråden att jag först och främst tackar för förståelsen av att denna tråd inte är avsedd att vara en tråd för eller emot bättre kablar versus standard lampsladd eller "lakritsnören", EKK eller annat som diskuteras i dom kabeltrådar som låses.

Det är inte den diskussionen jag har avsett heller.

Jag har själv varit "kabelskeptiker" och har full förståelse för att det finns sådana.

Jag har försökt förklara varför en kabel tillverkad i liten skala kostar en slant.

Jag vill heller inte med denna tråd försöka omvända skeptiker då jag vet att dom mest inbitna inte blir omvända med en massa ord på ett internetforum.

En del som inte kommer att vara med på mina hemsidor i historiedelen kanske jag ändå kan dra här. Innan 1991 använde jag själv vanliga lakritssnören och lampsladd, trots att jag hade ganska bra delar i anläggningen helt enkelt därför att jag trodde inte att det kunde tillföra något att använda lite bättre snören.
Jag fick ett erbjudande av Ågrens i Göteborg att låna hem en Japansk silver signalkabel (kommer inte ihåg märket idag) som hade kostat 2000 kr och som dom reade ut för en tusenlapp. Jag fick ta hem den utan att betala för den och testa hemma en vecka utan förpliktelser.
Jag köpte den, då den mellan cdspelaren och förstärkaren tvättade bort en dimslöja som jag inte hade lagt märke till tidigare, men efter att ha provat denna kabel fann att det var svårt att gå tillbaka till lakritssnöret. Jag köpte den alltså.

Högtalarkablar var något som jag senare också fann att det fanns bättre än den lampsladd som jag hade anvät i alla år innan dess.

Nätkablar hade jag inte en tanke på. Dom låg ju inte direkt i signalvägen och dom kunde ju då naturligtvis inte påverka.

För ca. 4 - 4,5 år sedan var jag ute efter nya signalkablar och hade lånat hem några olika sorter begagnade från en kille här i Göteborg.
Jag kom också i kontakt med Jonas som kallar sig för JD här på forumet och han sålde kablar av fabrikatet Silk.
Jag åkte hem till honom för att låna hem ett par Silk signalkablar.
Han undrade om jag var intresserad av att låna hem ett par amerikanska nätkablar som han ville sälja för 1800kr/styck vilket var ungefär halva butikspriset.
"Nätkablar, är du riktigt funtad" undrade jag.
"Vad ska dom göra i en hifianläggning, dom ligger ju inte i signalvägen. Jag är elutbildad och mig kan du inte lura på något sådant" sa jag lite sarkastiskt till honom.
Men, sa Jonas, ta och låna hem en, det kostar ju inget. Du kan lämna tillbaka den om 3 dagar tillsammans med min Silk demokabel och då vet du om det är något som händer eller ej.

"OK, jag tar med den och testar" sa jag och "visste" att den kommer han att få tillbaka med en spydig komentar.

I 3 dagar testade jag olika signalkablar och kanske att en av dom var lite bättre, men bara kanske. Det var så små skillnader med min dåvarande anläggning som inte alls var lika avslöjande som min nuvarande. Den anläggningen bestod av Stridbeck X55 högtalare, CDfix och Amplifix.

Sent på kvällen när jag bestämt mig för vilken signalkabel som skulle inhandlas (Silk) tänkte jag att jag får nog ta och koppla in nätkabeln så att jag åtminstone har testat innan jag lämnar tillbaka den till Jonas och kan säga till honom att "vad var det jag sa"
Jag kopplade in nätkabeln på cdfixen och satte mig ned för att lyssna. Häpen över vad jag hörde och fortfarande tvivlande bad jag frugan att sätta sig och lyssna menas jag skiftade kablar.
Jag var helt övertygad om att detta var något som hände därför att jag kanske var för trött efter att ha lyssnat på signalkablar i 3 dagar. Det kan helt enkelt inte vara sant att en nätkabel gjorde större skillnad än olika välrenomerade signalkablar.
Frugan sitter och lyssnar och jag skiftar kablar och sedan frågar hon om jag tror att nätkabeln gör lika mycket nytta på förstärkaren.
Vi testar med den också och det gör den.

Hennes komentar blir att om Jonas har 2 st av dessa nätkablar att sälja så köp dom, annars gör jag det. Ord och inga visor från regeringen så det inhandlas 2 st nätkablar.
Jag fick småskamset erkänna för Jonas att han hade rätt, du kanske kommer ihåg detta JD?

Det var så jag upptäckte att nätkablar är en viktig del i anläggningens ljudkvalitet. Det är alltså bara drygt 4 år tillbaka i tiden även om det känns som en evighet som har gått med allt som har hämt sedan dess.

Om någon då hade sagt att jag skulle arbeta med detta på heltid idag så hade jag svarat att
"Är du riktigt funtad"
Det var ingen som sa så på den tiden så jag behöver inte be om ursäkt denna gång

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/18 :  11:07:08  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag har full förståelse för att du vill bevara dina "företagshemligheter", och väntar med spänning på din uppdaterade hemsida. :)

Och jag är som jag har sagt tidigare inte kabelskeptiker, kablar gör skillnad (ibland tom stor skillnad) utan minsta tvekan, däremot är jag prisskeptiker (mitt nya favoritord :D).

Så, en sista fråga: Med handen på hjärtat, tycker du inte att man kan göra DIY-kablar utgående från t ex ELFA's sortiment och kontakter från bland annat WBT som konkurrerar/är likvärdiga med "HighEnd"-sortimentet (dvs kablar för 5-10k och uppåt)?



Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/09/18 11:08:20
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/18 :  11:29:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Labrat: Beroende på hur ELFA:s kablar är uppbyggda och med vilka material de är gjorda borde det teoretiskt vara möjligt. Håller med dig om att en del kablar är alldeles för högt prissatta.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/18 :  14:12:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Både ja och nej skulle jag vilja svar på frågan om Elfas sortiment.
Det finns tillverkare i "high-end" klass som använder ledare som finns att köpa ute, men inte bland dom stora märkena som har varit med ett tag.

Dom ledare som dom använder i sina toppkablar finns inte att köpa någonstans lika lite som den ledare som jag har tagit fram och låter specialtillverka finns att köpa. Jag säljer den till Mårten Design och håller på att snacka med olika högtalartillverkare som just nu testar ledaren, bla. Pen Audio från Finland och en högtalartillverkare från New Zeeland som precis har beställt hem en provsatas till ett par högtalare. Den får endast användas av dom till internkablage i högtalare. Till andra säljer jag inte enbart ledaren och där är andra high end tillverkare på samma linje att deras ledare till toppmodellerna inte går att köpa ute.


Jag vill också passa på att förklara det här med marginal som jag nämner i det första inlägget i den här tråden då jag har fått mejl med frågor om detta.
Marginalen är absolut inte detsamma som vinsten eller förtjänsten av en vara. Ur marginalen skall alla kostnader butikerna har tas ut och där är löner och lokalhyra en tung bit. Försäkringar för en hifibutik är också höga med höga självrisker om det händer något såsom inbrott, brand översvämning eller annat. Telefon, frakter, varulager och demoex. av varorna kostar också en slant.
Det som eventuellt återstår blir vinst och det är inte alla butiker i det här landet som skär guld med tälgkniv. Vi får nog se fler butiker framöver som klappar igen pga. dålig lönsamhet eller rent av förluster.
Distributörerna har sina kostnader i form av personal, garantiåtagnaden, CEcertifiering, lokalhyror, försäkringar, marknadsföring osv. som dom ska ta ur sin marginal.

USAtillverkare gör det svårt för sig genom att sälja direkt till USAbutiker till samma pris som dom säljer på export till sina distributörer. I Japan har amerikanska producenter börjat att sägas upp pga. av detta. USAbutiker säljer ju direkt även till utlandet bla. till Japan och då är det svårt för distributörena att importera dessa produkter. Dom tar alla kostnader för marknadsföring, butikerna lånar ut prylarna och kunden köper till slut ifrån en USAbutik via nätet.
Jag har ersatt PAD,s kablar den 1,a september i Japan och dom har ingen distributör där längre och kunderna kan inte få se eller prova dessa kablar från butik längre.
Pad hade distribution i 14 år i Japan genom min distributör och dom såldes i ett antal butiker runt om i Japan.
Dom hyllor där PAD,s sortiment fanns i butikerna har nu ersatts av mina kablar.
Detsamma händer just nu med andra amerikanska fabrikat och produkter
i Japan och det är frågan om inte detsamma kommer att hända med en del amerikanska produkter här just av samma anledning.
Japanerna ersätter USA produkterna med framförallt europeiska produkter.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/18 :  15:30:16  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Mycket intressant att läsa det du skriver Jorma
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/18 :  16:52:15  Show Profile Send labrat a Private Message
Det är tråkigt (men förståligt) att du inte kan gå in på detaljer angående dina ledare. Jag är av den uppfattning att det finns koppar, och koppar är _alltid_ koppar. När det kommer till kopparkablage (som är vanligast), finns det mer än följande variabler som kan varieras: renhet, tjocklek, isolering/isolermaterial, antal kardeller?

Jag tycker helt enkelt att det låter lite märkligt att toppmodellerna bland hifi-kablage skulle vara så "exklusiva". Hade jag bara varit stenrik, hade det varit en lätt att kolla upp (fram med kniven!). :D

(Påminner mig om de dissikerade svindyra Transparent-kablarna med lådrna på, som bara innehöll någon liten elektroniksak värd ungefär 2:-)

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/18 :  17:35:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
labrat, det kommer lite mer detaljer på mina hemsidor om hur ledaren är uppbyggd, och som du kommer att se så finns det fler variabler än dom du räknade upp.

Jag gör heller ingen hemlighet om vad det svarta röret som sitter på No.1 kablarna innehåller. Det är Bybee Quantum Purifiers och inget annat. Till ett par signalkablar används 4st små Slipstream Purifiers och till ett par singelwire högtalarkablar använder jag 4st. Till ett par biwirekablar går det åt 8 st. stora
Pris 850 till 900 kr/st. Alltså 850 x 8 = 6800 kr för dom som sitter i biwirekablarna och 3600 kr för signalkablar och singel wire högtalarkablar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/09/18 17:42:09
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000