Author |
Topic |
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/09/13 : 18:27:26
|
Om man kopplar två par högtalarkablar till en högtalare. Ex. ett par med bananer och det andra med spadar. Olika egenskaper hos paren. Gällande capacitance och inductance(kom inte på vad det heter på svenska).
Något par som kommer att dominera över det andra, eller vad händer? |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
Edited by - Figge on 2005/09/13 21:42:46 |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2005/09/13 : 18:53:41
|
Troligen kommer det par som har lägst impedans (vektorsumman av kapacitans och induktans, eller hur var det egentligen hehe, skulle behöva damma av kunskaperna) bli dominerande, men detta kan säkerligen variera med frekvensen som momentant går i kablarna, dvs ibland kanske ena paret leder mest av signalen för att sedan skifta till andra paret, jag är inte helt säker. Jag ser ingen stor fördel med detta men har i ärlighetens namn aldrig testat själv. |
Edited by - Snutten on 2005/09/13 18:56:20 |
|
|
denada
Member
501 Posts |
Posted - 2005/09/14 : 09:35:23
|
Figge: Jag tycker att du ser mycket frivillig ut... TESTA och skicka ut resultatet av det hela... Jag har funderat på detta oxå ett par gånger. Men det där med tiden och minnet (för att komma ihåg) att testa det hela har saknats... |
--------------------- Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.
mitt system |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 13:51:39
|
Bara en liten teknisk fråga, kan det förstöra något i elektroniken? Dumt att testa annars. Alltså ett par med spadar och det andra med bananer. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 14:02:43
|
Kan väl bara förstöra om du kortsluter förstärkarn när du håller på. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 14:06:25
|
Om man har två kablar, och en högtalare med bi-wiring möjlighet kan man testa med ena kabeln till diskanten och den andra till basen. Sedan kopplar man tvärtom och lyssnar om det blev bättre eller sämre. Kanske ena kabeln är bättre på bas medan den andra bättre på diskant. Viktigt är att ta bort 'bryggorna' från högtalarsidorna. Om man verkligen har något att vinna på detta eller om det bara blir sämre än med en kabel vet jag inte.
Martin |
|
|
|
Topic |
|
|
|