HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tokig kabelidé?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/09/13 :  18:27:26  Show Profile Send Figge a Private Message
Om man kopplar två par högtalarkablar till en högtalare. Ex. ett par med bananer och det andra med spadar. Olika egenskaper hos paren. Gällande capacitance och inductance(kom inte på vad det heter på svenska).

Något par som kommer att dominera över det andra, eller vad händer?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2005/09/13 21:42:46

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/09/13 :  18:53:41  Show Profile Send Snutten a Private Message
Troligen kommer det par som har lägst impedans (vektorsumman av kapacitans och induktans, eller hur var det egentligen hehe, skulle behöva damma av kunskaperna) bli dominerande, men detta kan säkerligen variera med frekvensen som momentant går i kablarna, dvs ibland kanske ena paret leder mest av signalen för att sedan skifta till andra paret, jag är inte helt säker. Jag ser ingen stor fördel med detta men har i ärlighetens namn aldrig testat själv.

Edited by - Snutten on 2005/09/13 18:56:20
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/14 :  09:35:23  Show Profile Send denada a Private Message
Figge: Jag tycker att du ser mycket frivillig ut... TESTA och skicka ut resultatet av det hela...
Jag har funderat på detta oxå ett par gånger. Men det där med tiden och minnet (för att komma ihåg) att testa det hela har saknats...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/09/20 :  13:51:39  Show Profile Send Figge a Private Message
Bara en liten teknisk fråga, kan det förstöra något i elektroniken? Dumt att testa annars. Alltså ett par med spadar och det andra med bananer.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/20 :  14:02:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan väl bara förstöra om du kortsluter förstärkarn när du håller på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/09/20 :  14:06:25  Show Profile Send MartinN a Private Message
Om man har två kablar, och en högtalare med bi-wiring
möjlighet kan man testa med ena kabeln till diskanten
och den andra till basen. Sedan kopplar man tvärtom och
lyssnar om det blev bättre eller sämre. Kanske ena kabeln
är bättre på bas medan den andra bättre på diskant. Viktigt
är att ta bort 'bryggorna' från högtalarsidorna. Om man
verkligen har något att vinna på detta eller om det bara
blir sämre än med en kabel vet jag inte.

Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000