HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tv:n vs Bilstereon ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/09/19 :  16:59:45  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har några canton högtalare som jag har kopplade till min tv,och som i mina öron låter schysst.(med ett bra drag också)
Provade att koppla in dom i bilen för att slippa ta hål i hatthyllan,
men där lät dom knappt alls?
Jag menar att det inte gick att spela högt.
Att det kan vara skillnad på watt och watt det vet jag, men så hemskt mycket?
Enl, handboken till tv:n så har varje kanal 10w rms ut.
Biltereon däremot skall enl, boken ha 35w rms ut per kanal.
Kan någon vänlig själ förklara detta för mig?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/19 :  20:41:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nja, det är inte skillnad på watt och watt. Men man kan mäta ärligt eller mindre ärligt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/09/19 :  21:45:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hmm?
Kan man alltså vara så oärlig att man skriver 35w som uteffekt,när
det uppenbart inte är över 10w ??
Bilstereon i fråga är en cd-spelare från pioneer.(ca:5 år gamal)
Vet inte hur stora dom är idag, men när jag jobbade på radioaffär för
ca: 25 år sedan så var dom helt klart störst.
Angiven uteffekt(som ju uppenbart är fel) ur en bilstereo har alltså inget att göra med
att det just är en bilstereo?
Dom går inte efter några andra normer eller så?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/19 :  21:51:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns lite olika varianter av bokstavskombinationer efter effektangivelser ibland. Jag kan dom inte, nån som vet några?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/09/19 :  22:02:22  Show Profile Send Peter J a Private Message
I en vanlig bilcd är det mycket sällan över 10wrms och det är inte strömstarka watt. Det är mycket bluff och konstiga mätmetoder inom detta.

Skall man bry sig om något i effektväg så skall det stå tex: 2*50wrms 20-20000Hz och 0,005% distorision vid 13v. Allt detta bör stå i samma mening för att det skall vara någon trovärdighet. Sen kan man börja fundera på vissa tillverkare/försäljare av slutsteg som lämmnar 2*500wrms för 1495kr eller liknande.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/19 :  23:30:44  Show Profile Send edison a Private Message
Sen är det normalt så att bilsteroapparater (typ radio/cd-kombos) specas vid 4 ohm, dvs den du har är antagligen specad till "2 x 35w" dels vid 4 ohm, och dels vid "hälsosamt hög" dist, säkert runt 3-5 % om inte högre.

Dom ligger nog farligt nära att specas som vissa såna där Cd-kassettkombos med handtag påm(ja, bergsprängare hette det visst en gång i urtiden) , ofta sägs dom ju ge "50 / 75 / 100 w POMPO" eller nåt sånt, vilket i verkligheten betyder maxeffekt vid "olidligt hög" distorsion...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/09/20 :  07:30:24  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Det börjar klarna!
Kan nämna att en gång i tiden så kopplade jag in en vanlig receiver i bilen.
En gamal "expert receiver" på omkring 2*30w, och drev den med en så kallad inverter.
Blev faktiskt ett jäkla bra ljud(tyckte jag då iaf) men nackdelen var att batteriet
i bilen ständigt var urladdat.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/20 :  07:36:23  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
vilket i verkligheten betyder maxeffekt vid "olidligt hög" distorsion...



Och under en 8351092-dels sekund

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000