HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkabel till NAIM
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/13 :  07:57:23  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej, tänkte höra om någon här har erfarenheter av andra kablar än Naims egna NACA5. På naims forum får den som ställer frågan alltid svaret att NACA5 är det enda man kan ha och med annan kabel brinner förstärkaren upp och garantin gäller inte.

Jag använder själv gamla billiga Supra-kablar till min Nait3 och tycker det fungerar. Ingen eldsvåda i alla fall. Funderar ändå på att byta, men NACA5 är så bängliga. Finns nån annan, smidigare, kabel med samma elektriska egenskaper, månntro?

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2005/09/13 :  08:16:43  Show Profile Send Jazz a Private Message
Chord roumur!http://www.lasses-hifi.com/Tillbeh%F6r_Kablage_CHORD.htm
Fungerar mycket bra med min Nait5i.
Kommer nog trots det att köpa Naca5
Då det är en mycket bra kabel när den är tillräckligt inspelad.
Ska du använda andra kablar så tänk på att ha långa kablar!!!

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:31:22  Show Profile Send mapem a Private Message
Tack Jazz för svaret. Kanske får det bli NACA5 för mej också i alla fall. Gärna begagnade om det går att få tag på. En vän har påpekat att de är lättare att böja om man värmer med hårtork.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/14 :  15:49:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror att det är så här att Naim är känsliga för kablar med hög kapacitans vilket gör att vissa typer passar dåligt. Supra är ett sådant exempel. En viss försiktighet gäller alltså men visst kan man använda annat än Naims egna prylar. I england är Chord ett populärt alternativ men det finns säkert många andra.

Micle


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/09/14 :  15:57:33  Show Profile Send Per100 a Private Message
Intressant att du skriver detta Micke Y. Lavardin har samma problem med kablar som har hög kapacitans. Kablar som därför skall funka är tex audience och nordost. Har själv även erfarenhet av att Transparent och Neotech funkar bra med Lavardin.

Det värsta som finns är tydligen Goertz. Enligt hifi+ kan man förstöra utgångsteget på förstärkaren med sådana kablar och Lavardin så jag ser parallellen med Naim.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/14 :  16:51:00  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag använder mig av LINN-kabel till min NAIM nait2

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/14 :  19:59:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Per100

Ett enkelt sätt att undvika att förstärkaren kommer i självsvängning är att sätta ett Zobel nät över högtalarterminalerna. Då kan man använda vad som helst.
Detta gäller några märken till med mycket hög bandbredd.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/09/14 :  21:36:09  Show Profile Send Per G a Private Message
MAPEM,
Varför krångla med andra kablar när NACA 5 är designad för Naim amps och dessutom så kostar den inte skjortan heller. Det som kan vara irriterande är att det måste vara min 3.5 meter och att den är litet bångstyrig att handha.
Om man nu vill prova andra kablar så ska man veta att NACA 5 är en "high inductance and low capacitance" design och ersättningskabeln också ska vara det. Exakta värden finns någonstans i en gammal tråd på Naim forumet. Chord har förmodligen någon passande kabel, ring Lasses i Falun och fråga.
/Per
P.S Dina gamla Rega Ela har nu fått sällskap av en REL Stampede och låter nu riktigt bra i ändan av en Nait3 med NACA 5 kablage. D.S.

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:01:41  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
FADEL ART tillverkar faktiskt en kabel speciellt anpassad enl. deras specefikationer !!

// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:21:24  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej igen och tack för svar! Det lutar nog åt NACA5 då i alla fall, trots bångstyrigheten. Jag vet att dom låter bra. Kul att mina f d Elor gör god tjänst, Per!
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/09/14 :  23:44:24  Show Profile Send Peter J a Private Message
Bångstyrigheten kan man faktiskt hantera. Man tar en varmluftspistol och värmer lite försiktigt så kan man forma kabeln rätt hyffsat och sen behåller den sin form.

Jag tycker då att min Chord Signature kabel är nästan mer bångstyrig än naimkabeln.
Mitt tips är köp naim kabeln och forma den lite sen behöver du inte bry dig mer så länge du skall använda naim.

Per, var det du som köpte min gamla nait3a från lasses hifi ivåras eller så?

Edited by - Peter J on 2005/09/14 23:45:59
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/09/15 :  09:20:00  Show Profile Send Per100 a Private Message
Micke Y, problemet med dessa högkapacitanskablar och Lavardin (samma med Naim?) är inte bara att de riskerar att brännna utgångssteget (vilket alltså kan åtgärdas genom din lösning) men att de även förstör dynamiken och de upplevs som att volymen sänks ett par steg. Ljudet blir instängt och sammanpressat.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/15 :  09:44:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Per100: Då tycker jag att man måste få denna information innan man köper en produkt från Lavardin, i annat fall måste garantin omfatta dessa risker. Kanske en lapp på produkten att "dessa kablar är bra" och "dessa kan förstöra apparaten".

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/09/15 :  11:08:55  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Matte76: Det kanske är samma sak som gäller för Phatos Logos.... Vad fick du för information från dem (eller deras handlare).

(Du kanske har problem med ditt ljud hemma - inte beroende på förstärkaren - inte beroende på högtalarkablarna - utan beroende på kombinationen förstärkare/kabel...?)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/09/15 :  11:11:17  Show Profile Send Per100 a Private Message
Mattias, de rekommenderar bara sina egna kablar och de är inte billiga direkt.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/15 :  11:27:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Per100: Menar bara att om nu vissa kablar får stärkaren att låta dåligt (väsenligt sämre än med andra kablar på i övrigt ungefär samma kvalitetsnivå) eller tom får den att gå sönder borde det framgå innan man köper den, samt definitivt omfattas av garantin. Tycker jag i alla fall.

ulfsan: Har inte läst något om att det skulle vara så för Pathos (men vet givetvis inte till 100 %), däremot gällande Lavardin på flera ställen. Klart att vissa högtalarkablar låter bättre med vissa stärkare än med andra, men vad gäller Lavardin kan tydligen ljudet bli otroligt mycket sämre (en teknisk aspekt tydligen).

Kanske samma sak gällande Pathos, men det har jag själv inte märkt (hört) eller läst någonstans.

Däremot gällande Naim har jag läst ungefär samma som i Lavardin-fallet, däremot inte att en Naim-stärkare kan gå sönder av "fel" kablar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/09/15 11:34:29
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/15 :  12:15:21  Show Profile Send mapem a Private Message
Naim säger själva att deras förstärkare kan råka i obalans med fel kabel och att inga garantier gäller om skador uppstår p g a detta. Fast jag har aldrig hört talas om att detta verkligen skett. Men man kanske ändå bör vara försiktig. Jag vet dock att många använder andra kablar. I England är Nordost, Chord och QED vanliga alternativ, även Linn förekommer. Moddarföretaget Avondale lär ha kommit med en smidig kabel som ska passa Naim och som inte kräver 3,5 m längd heller. Men jag vet inte om den går att köpa här.

Jag var ute efter något alternativ som går att köpa här och som har liknande egenskaper som NACA5 men är lättare att hantera. Och helst inte dyrare (NACA5 är billig).

Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/09/15 :  15:09:01  Show Profile Send coldcut a Private Message
Läsning om detta.

http://groups.google.se/group/rec.audio.opinion/msg/6a0e541c400bee45?q=naim+oscillating+group:rec.audio.*&hl=sv&lr=&ie=UTF-8&rnum=1

Detta gäller dn gamla olive serien. Den nyare skall inte vara lika petig.

-

Edited by - coldcut on 2005/09/15 15:11:21
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/16 :  14:17:24  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej jag fortsätter envist med lite dumma frågor. Naimförstärkare vill ha högtalarkablar med låg kapacitans och hög induktans. Vad jag kommer ihåg från gymmnasiets fysikundervisning på 60-talet (och lite senare studier av högtalarteori ska erkännas) är kapacitans något som kondensatorer har och induktans något som spolar har. Tittar man på NACA5 så ser man att den är mångtrådig, rätt så tjock och det är en cm eller så mellan de två ledarna. Vad är det i konstruktionen som ger de önskade egenskaperna? (Tänk om man kunde snickra ihop något själv av billiga kablar tillgängliga i en elbutik t ex?)
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/09/16 :  14:59:09  Show Profile Send mats31 a Private Message
mapem: stort avstånd mellan ledarna ger låg kapacitans (och högre serieinduktans)---möjligtvis risk för dämpning av höga frekvenser.

Ett bra exempel på motsatsen (som sagts ovan) är SupraPly som nästan är byggd som en kondensator... två platta ledare som ligger väldigt nära varann...relativt hög kapacitans och låg serieinduktans.

F.ö. ganska korkat att tillverka en förstärkare som är instabil och känslig för kabeltyp---enkelt att fixa om NAIM ville --- men å andra sidan grymt listigt om man vill skapa extraintäkter på kabelförsäljning, så tar taillbaka korkat (iaf ur NAIMs synvinkel)

/M
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/16 :  15:12:56  Show Profile Send mapem a Private Message
Då är det väl avståndet mellan ledarna som ger låg kap, borde jag nästan ha begripit själv... Induktansen är svårare för mig att begripa, tycker en kabel har rätt avlägsna likheter med en spole. Visst retar man sig på dessa krav på kabel. Men naim låter ju j-t bra IMHO (dvs som musik). Den Suprakabel jag har är nog inte SupraPly, tycker inte det stämmer med din beskrivning. Ledarna är mångtrådiga men inte platta. De ligger i o f s tätt ihop. Den är från 1990 ungefär. Ingen modellbeteckning på den, men ett litet + syns på ena ledaren.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/09/16 :  23:30:41  Show Profile Send coldcut a Private Message
Håller med om att det kan se ut som en märklig konstruktion, där det krävs speciella kablar till förstärkeriet. Å andra sidan kostar den "bara" 155 kr/m ut till kund, det är alldeles för lite för att göra stora pengar på. Dessutom är det ju ingen hög utslitningsfrekvens på kablar, vilket gör att en hel del av dessa cirkulerar begagnat.

Naim har ju sedan länge gjort sig kända för att gå "motströms", eller åtminståne vara försiktiga med att slänga ut hela sitt gamla, beprövade sortiment, bara för att nya, tekniska lösningar dyker upp.

Självsvängande förstärkare finns det gott om, men det kan ju styras upp av extra komponenter i elektroniken. Naim har valt att inte göra på det sättet, utan istället lägga det ansvaret på kabeln. Varför? För ljudets skull, menar man. Rätt eller fel??? Tja... Less is more folosofin blir i allfall tydlig när man gläntar på locket till en Naim förstärkare.

Tror nog att Julian Vereker visste vad han gjorde trots allt.

-
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/20 :  07:27:41  Show Profile Send mapem a Private Message
Såg detta uttalande av Julian Vereker (man kan hitta mycket intressant på webben om man letar lite)

"If you are unable to get NACA5, may I suggest as a safe alternative, you take two single core 4mm multistrand cables and twist loosely (about 3 twists per metre). Use as NACA5 ie min 3.5 m long etc.)"

Det där var ju intressant, man kanske kan snickra ihop en kabel själv som var godkänd av JV himself. Frågan är hur det låter.

Hur påverkas induktans och kapacitans av att man tvinnar kabel, månntro? Någon kabelkunnig som kan svara på det?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.76 sekunder. Snitz Forums 2000