HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marantz och Denon - same but different?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/19 :  15:18:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Antar att det är fler än jag som lagt märke till att både Marantz och Denon nyligen lanserat tvåkanalselektronik som sinsemellan är ganska likartad, dessutom har lanseringen skett på nästan exakt samma sätt.

Först kom toppmodellerna, därefter två lite billgare varianter av SACD-spelare resp. 2-kanals integrerade stärkare. Priserna för de olika modellerna är också snarlika när man jämför de båda märkena. Utseendet är heller inte helt olikt.

Så okej... om jag har fattat det rätt ingår Marantz och Denon i samma koncern. Frågan är då, hur pass lika är dessa spelare och förstärkare varandra, egentligen? Traditionellt säger väl ryktet att Marantz har en lite "mjukare" ljudkaraktär, medan Denon kanske är lite "hårdare"... Men stämmer detta fortfarande? Och är grejorna lika trevliga att lyssna på som att titta på?

Någon som provlyssnat eller har andra intressanta iakttagelser?


Ett kungarike för en vevgrammofon.

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/09/19 :  15:21:05  Show Profile Send krang a Private Message
Det hände ju i något test i Hifi & Musik där man lyfta på locket på massa spalare och Denon och Marantz i samma prisklass var just exakt likadana.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/19 :  15:25:42  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
krang: Om det inte hänt tidigare i H&M så var det i stortest på CD/SACD/multispelare

Exakt i nummer 4 av årgång 2004 om jag inte minns helt fel

Edit: Eller var det nr 7 2003

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/19 15:28:14
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2005/09/19 :  16:20:22  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Kan kanske bero på att Marantz äger Denon.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/19 :  16:35:26  Show Profile Send Blue a Private Message
Meridian: Jag tror mer att det är så att Marantz och Denon är två varumärken som tillhör samma företag/koncern. Eller?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/09/19 :  17:42:40  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Meridian: Företaget som kar "kontrollen" heter D&M Holding... dvs. Denon & Marantz Holding...

Så vitt jag har förstått saken så sammarbetar de inom:
Grundläggande utveckling (nya format mm.)
Div. inköp av komponenter för att kunna få lägre priser...

De sammarbetar inte på följande:
Produktutveckling
Tillverkning
Distribution
Marknadsföring

Eftersom jag inte har jämfört Denon & Marantz nya 2-kanals lineup så kan jag inte säga om / vilka skillnader det är på dem...

Det jag har lyssnat på Denon DCD-SA1 och PMA-SA1, är jag mycket imponerad av.

Mvh
Andreas

Min anläggning

Edited by - Frasseman on 2005/09/19 17:46:32
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/09/19 :  22:53:54  Show Profile Send krang a Private Message
Man kan väl anta att det inte alltid rör sig om helt raka plankor. Förmodligen är skillnaden större högre upp i pris och motsatt neråt. Ur utveckling synpunkt när man sammarbetar så finns ju ingen anledning att utveckla t.ex. två olika strömförsörjningar till en dvd när båda ska kosta samma pengar och göra samma saker. Tror att man detta medger ett lite lägre pris. Sen kan man ju välje utstyrseln så det passar resten av anläggningen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000