HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svenska tillverkare och LTS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/12 :  18:02:32  Show Profile Send Haakan a Private Message
nä Rotel RB-1080 och RB-1090 är båda med och 1080 kostar bara hälften tex

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/08/12 :  18:09:10  Show Profile Send marens a Private Message
Kan det bero på att den ena lämnar mer effekt.

Edited by - marens on 2005/08/12 18:09:42
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/12 :  18:41:43  Show Profile Send Haakan a Private Message
hehe nääää det menar du inte menade på att 2st som låter "lika" finns med inte bara den billigare

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/08/12 :  22:53:16  Show Profile Send labrat a Private Message
Om bara den billigaste skulle finnas med skulle det ju bara finnas med en förstärkare, en cd-spelare osv eftersom LTS bara rekommenderar prylar som inte är märkbart färgande (dvs, de låter likadant allihopa mer eller mindre).

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/08/12 :  23:09:26  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Halcro finns inte med. Rotelstegen är ju med båda två, men de har olika effekt. Om någon stärkare presterar likadant som dessa med samma effekt (effekt kostar pengar) så är den förmodligen dyrare.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/13 :  13:13:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Matte76 skrev:
quote:
Tja, både tex Primare och QRS har många fina produkter som kanske inte anses vara "ofärgade" enligt LTS bedömningar, men man kan ju tycka de är bra ändå...


Matte, detta som du skrev ovan kan läsas och tolkas vilseledande. Ljudtekniska Sällskapet har inte lyssningstestat/skrivit något om ovanståande fabrikat. Alltså har inte LTS något uppfattning om dem.
Bara för att en viss produkt inte finns på en rekommenderatlista, så betyder det inte att den är mindre bra. Det kan lika gärna betyda att apparaten helt enkelt inte har provats. LTS hinner av naturliga skäl inte testa alla apparater som finns på marknaden.


Fler svenska märken som historiskt sett varit mycket omtalade i MoLt men ej med på rekommenderatlistan är svenska Supreme, samt svenska Respons. Responshögtalarna är ej med eftersom de testades på slutet av 80-talet, och de nuvarande modellerna är mer utvecklade än de som testats. Det vore förstås intressant med ny bekantskap med dessa högtalare. Även Carlssonhögtalare är med på listan vill jag minnas. Dock inte OA58, eftersom den inte är testad i MoLt(!).


Självklart är det trevligt om man kan köpa svensk utrustning för musikavlyssning.

Lika självklart ser jag det som att vilken apparat som helst från vilket land den än må komma ifrån, kan vara intressant att ha i sin egen anläggning, om den har ljudliga prestanda som är av yppersta klass. T.ex. om man bara skulle prova svensk utrustning, skulle det vara lite trångsynt och diskriminerande för andra tillverkare.

Men ofta känns det ändå roligare att testa svensk utrustning eftersom man känner till eller t.o.m. känner konstruktören och därmed har nära till att diskutera valda konstruktionslösningar på ett helt annat sätt. Själva testen kan därmed bli mer intressant att läsa sedan.


Som slutkläm kan jag säga att LTS rekommendratlista inte bör tas som någon absolut sanning typ att "dessa är bra och alla andra är dåliga". Skälet till det är förstås bl.a. att jordklotets alla olika apparater inte har provats helt enkelt. Sedan finns det förstås produkter som varit mindre bra också, som därför inte finns med på listan. En del av dess mindre produkter har det skrivits om i MoLt, men inte alla. Det är ju nämligen extremt tråkigt att skriva om någon apparat som inte var bra. Roligare att skriva om bra apparater!



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/13 :  13:40:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Bernt Jansson skrev:
quote:
Vi har många bra produkter i Sverige. Mårten Design finns ju också förutom de företag som räknats upp.

PS. Hur F/E-lyssnar man en högtalare? En CD? (Det här sista har jag försökt få svar på av LTS-anknutna personer men frågan undviks noga såvitt jag kan förstå.) F/E-lyssning är förresten inget som är påhittat eller unikt för LTS, det finns fler i världen som gör sådant. Minns inte just nu vad det heter på engelska. Någon som vet?



Ehj Bernt, det förvånar mig något att du anser att folk undviker frågan, är det ingen som presenterat nedanstående länkar för dig?

Kortfattad version:
http://www.lts.a.se/ovrigt/fe-test.html

Mer detaljerad version:
http://www.lts.a.se/lts/faq.html#faq4


Nu kanske inte F/E-lyssning av högtalare beskrivs här, jag kommer inte ihåg ritigt vad som står. Därför kan jag tillägga att ett flertal sådana experiment utförts under årens lopp, för läääänge sedan. Inget nytt under solen alltså. Finnarna har gjort en hel del, vilket har publicerats i JAES. Genelec vet jag har gort sådant. Jag vet att även Ingvar Öhman sysslar med sådant för verifiering av sina högtalare. Kortfattat går det ut på att spela in högtalarens ljud med mikrofon i en reflexfri miljö. Högtalarens närytor bör finnas med i denna miljö för att i möjligaste mån efterlikna den miljö den är tänkt att spela i (vanligt lyssningsrum alltså). Sedan kan man lyssna på sin inspelning från samma högtalasystem, och växla mellan bandinspelningen, och originalmusiken.

Hur testning av CD-spelare görs, har jag för mig att det står ganska detaljerat i ovanstående länkar.


Jag håller helt med dig om att F/E-lyssning inte är något unikt för bara LTS. Jag tror det beror på att folk i Sverige helt enkelt inte har koll på allt vad som sker ute i världen. Det kan ju lätt bli så att man läser svenska tidningar och forum, och då är det idag bara LTS och ett fåtal andra som sysslar med blindtester/A/B-tester/Före/Efter-lyssning. Jag vet att NAD och QUAD har sysslat en del med konstlaser, dock möjligtvis inte lika sofistikerat Det är nog det som är något unikt med just "F/E-yssning" av effektförstärkare, just det att man tar ned utspänningen till lågnivå efter densamma, och sedan koplar den i en slinga för att kunna jämföra med insignalen, som är det unika. Anars är det ju förstås inget unkit med F/E av t.ex. ett försteg. Likaså kassettdäck har ju t.o.m. gemene man F/E-lyssnat redan för mer än 20 år sedan! Men det tycks vara okänt av de lite yngre som inte pysslat med kassettdäck och rullbandspelare. Efter trehuvudsmaskiner kunde man lyssna före och efter band, vilket helt enkelt är Före/Efter-lyssning!


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/13 :  13:54:55  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag måste kort här få säga några ord om F/e lyssningens KOREKTHET mot MINA erfarenheter av tonala karaktärer osv.. Minns nu detta är enbart MINA tankar osv.... Inget annat...

Jag har på min resa i "inoland" fått höra två system med dessa F/E testade grejor ditkopplade..

Och om jag tar MITT egen ideal för vad jag SÖKER tonalt då jag själv tar mig framåt i ljudvärlden överenstämmer VÄL med det ljud jag hörde..

för MIG bevisar detta helt klart att F/E lyssnandet verkligen KAN användas såsom metod att få fram utrustning som ger alla klangliga tonala saker man förväntar sig ifrån sina grejor senare..DVS att ett instrument LÅTER som man erfarenhetsmässigt förväntar sig....

Vill inte debatera här. Men vill ändå ge mitt bidrag till Knoppens inlägg om detta F/E test....

Men sedan HUR i hela världen man ska kunna göra sådan SJÄLV i sitt hemsystem vete katten


MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/13 :  13:56:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
Bra att Knoppen avdramatiserar F/E-lyssning lite grann! Det är en bra metod och har sitt berättigande men bör kompletteras med andra test.

Beträffande dämpning av signalen efter slutsteg för att göra F/E-lyssning så gjorde Quad detta i slutet på 70-talet, om de var först vet jag inte men de gjorde stort nummer av att 405'an passerade utan hörbar förändring. Jag tror inte de använde konstlast då och vet inte om de gjort det senare. Peter Walker har gjort andra intressanta experiment också, bl.a med återkopplingssignal från ESL-63 till förstärkare men de lade ned det eftersom folk helst vill välja förstärkare själv!

Precis som Knoppen skriver så är vi många som utfört F/E-lyssning med bandmaskiner och en erfarenhet jag har från den tiden är att ett visst kasettdäck var bättre än en Revox i F/E-lyssning (mindre skillnad) men vid normal avlyssning upplevdes större skillnad med kasettdäcket än med Revox'en. Det finns lite fallgropar i alla test...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/13 :  14:03:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
HiFi Consult skrev:
quote:
Hej patrik B!

När det gäller vad som är svenskt får jag reducera din lista en smula. Audio Pro är måhända svenskt men tillverkningen görs knappast i denna del av världen. Samma med Primare, vare sig sverige eller danmark. (innebär ingen automatiks höjning eller sänkning av kvalitet eller prestanda men så är fakta)

Följande mening slår mig med häpnad:

"Som svensk tycker jag att det är lite trist att det inte verkar finnas några svenska produkter som lever upp till LTS krav."

Detta är en förutsättning som verkar klar enligt dig? Det är möjligt det är sant men jag är helt säker på att de produkter du listar inte varit med om ett "test" i LTS regi. Alltså kan de heller inte sägas vara "icke godkända" av nämnda sammanslutning.

Som tillverkare av produkter söker man gärna tester - helst positiva såklart - för att få upp ögonen på ev kunder. Kraven på dem som i så fall skall testa produkterna blir ju ganska höga både ur kunskapsmässiga och moraliska hänseende. LTS är en sammanslutning som inte håller måttet där även om den tekniska kompetensen är hög. De utmålar en hel bransch inklusive hifipressen för att vara korrupt och full av lurendrejare.

Inte en så bra grogrund för samarbete varför det också uteblir.

mvh

.


Dina synpunkter har visst befogande. Tyvärr kan jag inte ta ansvar för vad enskilda LTS-medlemmar "tycker". Jag förstår dig därför, att du drar hela LTS över en kam.

Jag kan bara säga att som testansvarig inom LTS, så skulle jag aldrig recensera en produkt på ett annat sätt än den presterar. Något annat vore för mig helt otänkbart. Likaså gäller samma sak om någon annan recenserar en produkt. Felaktigheter får ej passera. Historiskt har detta skett vid ett fåtal tillfällen, och då har korrektion publicerats i nästa nummer. Om det är något annat du menar med "moral" får du gärna beskriva mer.

Sedan skulle vi kunna dra LTS historia lite också, under 80-talet var det en period med väldigt mycket av märket Linn, vilket vad jag personligen tycker, då var något märklig. Sådant finns inte idag, skulle jag vilja påstå. Jag tycker även att det är väldigt mycket snack från LTS-medlemmar om Nad /Denon/Sentec/668, o.s.v. Flera av dessa produkter är utgångna och borde inte av andra sättas i samband med de recensioner som skrivs idag. Men jag kan förstå att sådana paralleller lätt dras.

Inom LTS testsektion söker vi ständigt efter bättre HiFi-utrustning att lyssningstesta och skriva om.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/08/13 :  14:11:43  Show Profile Send Patrik a Private Message
quote:
Inom LTS testsektion söker vi ständigt efter bättre HiFi-utrustning att lyssningstesta och skriva om.

Sladd kanske har några apparater han tror vore lämpliga att låna ut för en LTS-test?

Rent egoistiskt tycker jag det vore mycket intressant att se hur Burmester skulle klara sig. Man kan ju inte annat än gilla Burmester!!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/08/13 :  14:36:16  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Knoppen skrev:
quote:
Som slutkläm kan jag säga att LTS rekommendratlista inte bör tas som någon absolut sanning typ att "dessa är bra och alla andra är dåliga".


Fast jag måste säga att listan imellanåt tolkas på nämda sätt i debatter på detta och andra forum. Personligen så har jag hört tillräckligt många utav apparaterna för att se det listan som en rekommendation på att "dessa är bra".
Dessvärre så är ju LTS rekommenderatlista ganska kort (och dessutom så verkar dom flesta apparaterna ha utgått ur produktion) vilket på ett sätt är en nackdel för oss konsumenter.

Precis som min namne nämner i ilägget ovan. Vore det inte intressant att göra ett test utav Primare, Advantage/Bladelius, Harmony Design? Värt att tänka på är att våra svenska tillverkare även tycks ha en längre livscykel på produkterna än våra asiatiska vänner vilket borde leda till en lista utav produkter som faktiskt innehåller fler butiksaktuella produkter!?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/13 :  14:42:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Leif Eriksson skrev:
quote:
Hur avgör man vad som är ofärgat utan att ha tillgång till den asoluta referensen, d.v.s. t.ex. vara med på den "live" konsert eller studioinspelning som återges?
Det är mej veterligen få om ens någon av oss, och även LTS som har tillgång till detta material.


Först: Jag förstår Leif, att du kände att du vill skriva av dig lite. Jag har här några kommentarer.


Det är riktigt att ingen annan än de som gjort inspelingen har detta material.

Jag tycker du här bör tänka ett steg längre. Det stereosystem vi har idag har ett flertal brister. För det första är det bara två ljudkanaler. Detta innebär att man får en spatial (rumslig) kompression av upplevelsen. Under årens lopp med olika mikrofontekniker, samt reproduktionsutrustning, så kan man komma förvånansvärt nära.

Det man kan göra för att inom stereosystemets begränsningar, är då att se till att all nödvändig utrustning som kommer efter fonogrammet i signalkedjan, är så bra som det överhuvudtaget är möjligt. Här har det utvecklats ett flertal metoder för att se till att varje enskild burk i signalkedjan inte lägger till eller drar ifrån något. Detta är något som de allra allra flesta tillverkare jobbar med som mål, och du får gärna komma med förslag på hur utrustning skulle kunna utvecklas på ett annat sätt.

Lite kul är det att väldigt många LTS-medlemmar idag faktiskt sysslar med att göra egna inspelningar. På 50-talet hette föreningen "Magnetofonklubben" och en av kärnorna var att kunna göra egna inspelningar så bra som det då var möjligt.


quote:
Det är säkert så att många av produkterna på LTS rekommenderat lista som är båda bra och prisvärda, men ofägade? Nix!
Det finns nog andra produkter, som av andra upplevs som ofärgade och som dessutom är bra och prisvärda.


Bara för att en produkt upplevs vara "ofärgad", betyder detta inte att den är det.

Ang. "ofärgad" så är begreppet lurigt att använda, och LTS använder det knappt alls. Det går nämligen inte att till fullo bevisa att något är helt ofärgat. Det strider mot de vetenskapliga principerna. Exempelvis går det inte att bevisa en sådan sak som att det inte finns några utomjordingar.

I lyssningstetster måste man därför skriva liknande detta, vi har under lyssningstesterna inte kunnat påvisa... ...under dessa omständigheter, //man beskriver noggrant hur man har genomfört proven/// o.likn. På detta sätt får läsaren själv bedöma om det föreligger stor eller liten sannolikhet att något kan har förbigåtts. Om du läser en test skriven av mig eller någon annan i MoLt, så kommer du kunna se att de åtminstone är ganska väl genomförda. Har man frågor på testerna så kan man skriva och fråga så kommer det svar i efterföljande nummer.

quote:
All HiFi utrustning färgar ljudet mer eller mindre, vad som är rätt eller fel är subjektivt.
Detta är ingen kritik mot LTS, det är en skara ljudintresserat folk med stor kunskap värd all respekt, men dom prenumerarar inte på den absoluta sanningen.


Om apparaten färgar ljudet så lite då att ingen har lyckats upptäcka det då? Det mänskliga hörseln är nämligen inte perfekt i alla avseenden. Jag kan tillägga att ungefär 95% av alla förstärkare som LTS lyssningstestat har uppvisat hörbar förvrängning av musiken. Så det är ett extremt litet fåtal förstärkare där vi inte kunnat påvisa några hörbara förvrängningar.

Men visst, vill man ha en förstärkare som låter si eller så, så har man alla möjligheter i världen att hitta det. Jag vill dock hellre köpa en förstärkare som förvränger musiken så lite som möjligt. Jag vill kunna lyssna på mina skivor utan biljud från förstärkaren, eftersom all musik då kommer att erhålla "biklanger" på samma sätt från förstärkaren varje gång.


quote:
Köpa prylar enbart efter en rekommenderat lista kan gå lika snett som att köpa efter tidningstester.
Lita på öronen!

Precis, man ska inte köpa appareter på det sättet. Så dum tror jag inte att någon är.

Att lita på sin hörsel funkar ofta ganska bra faktiskt. Eftersom det finns ganska mycket dåliga högtalare på marknaden exemempelvis, så brukar de flesta lyssnare Linntok/LTSare/Svensson/barn/fru/hififlummare (you name it) vara ganska överens om de för lyssna på två par högtalare "bra" och "mindre bra", och vara synnerligen överens om vilka som lät "bra". Så det är inga skilda världar vi hifi-entusiaster lever i om nu någon trodde det.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/13 :  14:52:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mayro skrev:
quote:
Jag måste kort här få säga några ord om F/e lyssningens KOREKTHET mot MINA erfarenheter av tonala karaktärer osv.. Minns nu detta är enbart MINA tankar osv.... Inget annat...

Jag har på min resa i "inoland" fått höra två system med dessa F/E testade grejor ditkopplade..

Och om jag tar MITT egen ideal för vad jag SÖKER tonalt då jag själv tar mig framåt i ljudvärlden överenstämmer VÄL med det ljud jag hörde..

Så för MIG bevisar detta helt klart att F/E lyssnandet verkligen KAN användas såsom metod att få fram utrustning som ger alla klangliga tonala saker man förväntar sig ifrån sina grejor senare..DVS att ett instrument LÅTER som man erfarenhetsmässigt förväntar sig....

Vill inte debatera här. Men vill ändå ge mitt bidrag till Knoppens inlägg om detta F/E test....

Men sedan HUR i hela världen man ska kunna göra sådan SJÄLV i sitt hemsystem vete katten


MVH
Tobbe

Precis Tobbe, att göra sådana F/E-prov hemma själv är extremt jobbigt och tidsödande. Svårt också att kunna få statistisk signifikans (>99%) om man inte har en blindtestlyssnarpanel att tillgå. O.s.v. Det är så tråkigt faktiskt att når jag ska köpa något till mig själv, inte orkar genomföra sådana prov. Då går jag lite mer på känsla, subjektiv ljudkvalitet, design och sånt. T.ex. om jag ska köpa en DVD-brännare för några tusenlappar, inte f-n går jag och undersöker den i varje detalj inkl.ljudkvalitet in absurdum.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/13 :  15:18:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack Knoppen! Jag uppskattar ditt svar ovan.

Jag har redan tidigare läst de länkar du gav, och F/E-lyssning av förstärkare är jag helt med på. Tycker det är ett vettigt sätt att testa på. Men när det sedan kommer till CD blir jag lite skeptisk. Här har man inget "före" att jämföra med utan man får jämföra med något annat som anses ofärgat. Men hur vet man att det i sin tur är ofärgat... Det är ju en svaghet i det fallet. Jag ställde frågan på Faktiskt vilken LTS referens-DA är, alltså vad man jämfört med för att komma fram till vad som är ofärgat. Jag har sett att man jämfört med Sentec Diana i test i Molt. Tror texten var skriven av dig till och med, minns inte vilken apparat det gällde. Men Diana är inte heller helt transparent fick jag veta i tråden på faktiskt. Så vad sjutton är det man jämför med som ett absolut?

Anledningen att jag undrar är en provlyssning av 668 där jag hade svårt att höra vilka slagverksinstrument som spelade. Men på en Electrocompaniet DAC som vi hade just då i samma system var det enkelt att höra vilka instrument det var, oavsett ljudvolym.

Jag fick veta att anledningen till att jag hörde vilka instrumenten var med Electrocompaniet var att den färgade. IÖ startade tom en omröstning: "Kan färgningar låta bra?"

Senare testade vi 668 i mitt eget system och hade då en Freja tillgänglig. 668 klarade sig bättre vid det tillfället jämförelsevis, utom på SACD där 668 hade ett helt annan klang jämfört med CD medan Freja hade exakt samma klang på SACD och CD. (Nu hade LTS bara testat 668 som CD dock.)

När det gäller högtalare finns det inget efter, utom rummet. Och att rummet spelar en olika spratt kan väl ingen ha missat som läst här ett tag...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/08/13 :  15:22:43  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Som medborgare i ett land så känns det bra att vara lite patriotisk och handla inhemska produkter. Jag kör t.ex Saab samt har en (Sony)Ericsson telefon. Jag försöker även handla mat som är producerad i sverige.

På hifi-fronten så har vi en del intressanta alternativ på elektronikfronten med bland annat Bladelius/Advantage, Primare (utveckling i S men tillverkning i DK?), Ezon och Harmony Design (fler?). Bland högtalarna finns det Carlsson, Ino Audio, (Audio Pro?), QRS, m.fl (även om jag har svårare här att bedömma vad som är producerat i lågprisländer).



Egentligen spelar det mindre roll i vilket land produkterna är producerade i. Är det prestanda man först och främst är ute efter tycker jag det är lämpligt och vettigt att tänka globalt.
Protektionism missgynnar i slutändan konsumenter och fri konkurrens.
När det gäller SonyEricsson och Saab skulle jag inte bli förvånad om större delen av deras egen tillverkning och försäljning äger rum utanför Sveriges gränser.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/08/13 :  15:32:27  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Saab är ju en jänkare med produktion främst i Tyskland.

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/08/13 :  16:57:46  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Knoppen, jag håller med om vad du säger och det är bra att du förtydligar att "ofärgat" inte nödvändigtvis är just ofärgat.
Detta begrepp används alltför slarvigt på olika forum, vi som hållit på ett tag måste tänka oss för lite med vad vi säger/skriver, det kommer ju till "nybörjare", vilket är positivt, och dom kan ju få en lite skev bild om vi uttrycker oss slarvigt.
Det är lätt att missuppfatta att "ofärgad" är detsamma som opåverkad eller utan förvrängning, och så är det ju inte, viket nu klargjorts.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/08/13 17:00:15
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/13 :  17:02:13  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Bernt, jag förstår att det blir förvirrande att läsa diskussioner på internet. Man har ju läst ett och annat och man bör nog hellre gå till ursprungskällor för att kunne reda ut saker och ting ordentligt. Likaså tenderar ju folk att skriva ganska kortfattat eftersom man inte har tid att forumlera sig så noga, och svaret ofta bara skrivs till en frågeställare, även om man förstås är medveten om att svaret läses av fler.

I korthet är det ganska enkelt: Försök att hitta en kombination av A/D- och D/A-omvandlare som man matar med alla upptänktliga musiksignaler. Om man misslyckas trots idoga försök och känner sig säker på sin sak, så kan man använda D/A-omvandlaren sedan som en referens-DAC. Detta är betydligt mer tidsödande att göra eftersom man även måste hitta en extremt bra A/D-omvandlare, därför har inga sådana försök gjorts igen ännu. Men nu börjar det bli läge för att detta görs igen.

Efter att DiAna valdes som referens-DAC, så har vissa skivor funnits som varit mer utslagsgivande, som troligtvis hade renderat hörbarhet på vissa punkter. Likaså då testen skrevs i MoLt fanns några saker som kunde varit bättre på den, t.ex. brusnivån, vilket stod i testen. Så att den skulle vara helt perfekt har aldrig egentligen påståtts, utan har mer blivit så p.g.a. att internetsnack så har "bilden" av DiAna "förvrängts" en aning skulle man kunna säga.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/13 :  21:09:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förstår.

Ja, huvudsaken är ju att seriösa tester görs.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2005/08/13 :  22:10:24  Show Profile Send poppop a Private Message
...alltså, för att återgå till huvudfrågeställningen... det verkar inte var mycket överhuvudtaget som genomgår lts rekommenderingar... Det enda som finns rekommenderat är ju endast åtkommligt via begagnatmarknaden numera. Vad gör dom egentligen?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/08/13 :  22:35:41  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
Det enda som finns rekommenderat är ju endast åtkommligt via begagnatmarknaden numera.


Nej, det stämmer inte.

quote:
Vad gör dom egentligen?


Vilka då? LTS?

Knoppen har ju gett en del svar här i tråden.

Mvh


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/14 :  15:20:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Knoppen: Har det gjort förfrågningar om apparater, för test, från de svenska producenterna ?
Tex Mårten Design och Bladelius?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/08/15 :  08:58:06  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Knoppen skrev:

Dina synpunkter har visst befogande. Tyvärr kan jag inte ta ansvar för vad enskilda LTS-medlemmar "tycker". Jag förstår dig därför, att du drar hela LTS över en kam.

Jag kan bara säga att som testansvarig inom LTS, så skulle jag aldrig recensera en produkt på ett annat sätt än den presterar. Något annat vore för mig helt otänkbart. Likaså gäller samma sak om någon annan recenserar en produkt. Felaktigheter får ej passera. Historiskt har detta skett vid ett fåtal tillfällen, och då har korrektion publicerats i nästa nummer. Om det är något annat du menar med "moral" får du gärna beskriva mer.

Sedan skulle vi kunna dra LTS historia lite också, under 80-talet var det en period med väldigt mycket av märket Linn, vilket vad jag personligen tycker, då var något märklig. Sådant finns inte idag, skulle jag vilja påstå. Jag tycker även att det är väldigt mycket snack från LTS-medlemmar om Nad /Denon/Sentec/668, o.s.v. Flera av dessa produkter är utgångna och borde inte av andra sättas i samband med de recensioner som skrivs idag. Men jag kan förstå att sådana paralleller lätt dras.

Inom LTS testsektion söker vi ständigt efter bättre HiFi-utrustning att lyssningstesta och skriva om.

----------------------------------------------


Hej Knoppen!

Att du driver en testverksamhet utifrån högt ställda krav betvivlar jag inte och det är inte där moralen kommer in i bilden.

Du vet också mycket väl att jag inte drar alla LTS över en kam. Ni har ju ett SYFTE och ett MÅL med att finnas till. Ni har också en mycket stark LEDARE som själv säljer hifiprylar.

Bäddar för förvecklingar missförstånd och jävsförhållanden.

mvh

.



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2005/08/15 :  09:15:31  Show Profile Send Pabo a Private Message
quote:
Det som byggjobbarna är rädda för och försöker förhindra genom att sätta östeuropiska byggbolag i blockad om dom är för billiga har redan hänt på elektronikfronten. Tyvär så skriver ju inte dagstidningarna om avsaknaden utav kollektivavtal hos dom som producerar elektronikprodukterna. Istället så hjälper dom till att pressa priserna genom aftonbladets "prispressare". Kan ni tänka er vilket liv det skulle bli om en "prispresar"-tjänst skulle komma ut för nyproducerade hus? Byggnads skulle gå ut i generalstrejk. Så vad kan vi göra? Är det redan för sent?

Att handla svensk elektronik tror jag inte kommer rädda sverige. Men det kanske kan hjälpa till att behålla en del jobb i sverige. Om LTS skulle kunna rekommendera ett par svenska produkter som passerar deras F/E-lyssning så tror jag att även det skulle kunna hjälpa till med försäljning. Troligen så säljs den större delen utav dom Pioneer 668 som säljs till LTS medlemmar via stormarknader alt. internetbutiker. Genererar det inkomster hos mindre lokala handlare i sverige? Generar det jobb inom svensk industri?



Patrik B

Jag tycker om personer som engagerar sig i globalt tänkande. Jag håller dock inte med dig helt även om tanken är god ur flera perspektiv.

Ett stort land som tex USA skulle teoretiskt sett klara sig utan att handla från omvärlden. Nästan alla råvaror finns inom gränserna och marknaden är så stor att vilket företag som helst kan överleva utan export. Det är därför det fungerar för USA att sätta upp tullar mot svenskt stål osv. GM måste då köpa amerikanskt stål vilket höjer deras priser men jobben stannar kvar i USA vilket ökar skattebasen osv.

Om Sverige skulle besluta sig för att inte tillverka i lågrpisländer så skulle det innebära drastiskt höjda priser och även om varenda svensk köpte svenskt så skulle det inte räcka för att sysselsätta alla.

Det som jag hoppas kommer hända i framtiden är att energipriserna går upp (på bensin, etanol, gas, el osv). Denna förhoppning baseras på den miljöförstöring som pågår i världen. Att frakta produkter långa sträckor kommer alltså innebära att de blir dyrare. Därmed kommer lokalt producerade produkter kunna bli konkurrenskraftiga igen.

Fortsätt därför köpa svenskt, i framtiden kanske produktionen flyttar hem igen!

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000