HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 t.amp----massor av W----kan de va naat???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/08/27 :  23:50:50  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Musikhaus Thomann.de--ett tyskt postorderfoeretag inom studiobranschen saeljer en produkt som kallas t.amp

Efter att ha proevat en liten portabel foerstaerkare betecknad T-amp
fraan SI-technologies med mycket goda egenskaper aer jag nu benaegen att koepa en saadan haer fraan tyskland

paa systersidan hififorum.de aer aatminstone en anvaendare salig om jag fattat raett

Produkten e ful som stryk men torde ge oerhoert mycket W foer pengarna

Vad tror ni om den som effekt-steg i audiofilsammanhang???

Tacksam foer synpunkter!!! Haer eller per PM

Zory
Polen

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/08/27 :  23:57:13  Show Profile Send global a Private Message
Här är vad jag tyckte när jag testade den. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40142&SearchTerms=t-amp
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/28 :  01:38:49  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag tycker att t-amp låter underbart, men det måste göras en del saker med den, t.ex så bör man skärma den om man inte vill ställa den i ett annat rum för att inte störa sin andra elektronik. Den ger ju ca 2*10W ut, så man behöver lättdrivna högtalare! De klipper skoningslöst också ska man tänka på, inte som rör.
Som tur är så har jag ganska lättdrivna högtalare och trivs utmärkt med min t-amp!
PM:a gärna om du har fler frågor.
Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/28 :  11:18:11  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det är väl dessa som det undras över, ej lilla 12v modellen.

http://www.thomann.de/iw_smb_suche.html?SUBJECT=KOMFORTSUCHE&iwid=5&SUCHBEGRIFF=tamp

Mkt trevliga priser!

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/28 :  12:02:42  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Aha, ok. Missade det. Nu sitter jag och dregglar kan jag meddela, de där stegen låter säkert mycket bra, och "lite" mer effekt har ju ingen dött av! För jag förmodar att de bygger på tripath eller liknande?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/28 :  18:22:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Hm, detta är väl PA-grejer? Kan de verkligen funka bra i hi-fi sammanhang? Min erafenhet av PA är att det låter högt och mycket, men inte speciellt "bra".

Dessutom är det inga vanliga terminaler på högtalarutgångarna utan speakon, dvs att man behöver XLR adapter om man vill köra med vanliga högtalare.

Billigt är det iaf, men det finns billiga PA-steg i Sverige också. Kolla Musikbörsens hemsida så får ni se!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/08/28 :  18:31:21  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
just precis--det aer just vad det aer! PA-grejor!

Men inte vilka PA-grejor som helst utan en specifik teknologi som det vore roligt om naagon kunde beskriva och kommentera lite naermare

jaemfoer gaerna min traad under personlig hifi--lyssningsrapport med den lilla rackaren!

om inte den hade varit saa oeverraskande bra skulle jag aldrig ens ha reflekterat paa saken

Alltsaa varifraan faar man saadar 400 W med en distorsion som knappt aer maetbar? Foer mellan 1500 och 2000?

Vad haender om man har ett kvalificerat audiofilfoersteg med grammofoner anslutna (med eller utan separat RIAA), sedan skaffar en bra kabel med RCA till XLR och kopplar ihop hela elaendet?????

Zory
Polen
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/28 :  19:59:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Verkar ju rena fyndet om det låter bra. Satt och funderade på Kines-hifi för att få mycket effekt och kontroll, men detta är ju något i hästväg!

http://www.thomann.de/thoiw5_t-amp_ta2400_prodinfo.html#fpix

Har både vanliga terminaler och RCA ingångar. 2x1200 watt i 4 ohm!

Frågan är bara vilket sorts försteg som passar? Vad matchar med signalstyrka osv för att få maximal vrid ur steget?

Vore kul att prova, men jag skulle behöva mer info om vilka försteg som kan tänkas passa till monstret. Sedan att det är fult som stryk är ju knappast någon fördel när sambon ska godkänna köpet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/08/28 :  22:00:14  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Fult? Måste det stå framme för parad då? Just slutsteg behöver ju inte manövreras på något sätt så länge det tar en 12V trigger.

Man kan ju bygga en ljuddämpande förslutning med luftkanal för slutstegets ventilationsfläkt. Kanske till och med stänga av den inbyggda fläkten till förmån för en stor, lågvarvig yttre istället.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/28 :  22:29:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Självklart kan man gömma steget, men jag har ingen möjlighet till det med nuvarande möblering. Såg ej om just detta steget hade trigger, men har det så blir man ju lite gladare iaf.

Förslag på försteg till dessa pjäser? Fungerar det mesta eller är det något special?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/08/28 :  22:48:45  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Eller så "front-trimmar" man steget, lite som en navkapsel

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/08/29 :  06:06:19  Show Profile Send jonasz a Private Message
Vart får man lite mer info om stegen? Vad är det som säger att t-amp och dessa steg överhuvudtaget bygger på samma teknik eller i övrigt är släkt med varandra?

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/29 :  09:43:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är väl mest de fläktlösa stegen S-75, S-100 eller S-150 som är intressanta eller?

Tror inte t.amp har något med T-Amp att göra utan t.amp 'r nog ett vanligt bipolärt PA-steg (eller studio för den delen).
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/08/29 :  19:43:40  Show Profile Send OcA a Private Message
Två bryggade S-150 vore kanske inte så tokigt.... Billigt är ju bara förnamnet, men hur det låter är ju det stora frågetecknet?

Min erfarnhet av PA-steg är att det är massor av bas och diskant och väldigt lite mellanregister. Låter loudness helt enkelt. Dessutom har de steg jag provat brusat rätt mycket vid full utstyrning. Mest varit Behringer-prylar.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/29 :  21:02:01  Show Profile Send UrSv a Private Message
Postar här med:

Behringer A500 har varit uppe förut. Steget är för "studiobruk" och är på 500 W i 8 Ohm bryggat och 2*230 W i 4 Ohm. Kostar SEK 2.000 och är fläktlöst.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/08/29 :  21:20:02  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
hmmm det där TA2400 II är MKT likt ett Mackie steg, förmodligen är det samma steg.



Lika som bär, jag har sett samma sak med behringer och QSC, gissa vem som var först : )

Just det, Mackie och QSC...

Men hur är det då ?

Funkar PA steg hemma?
Eller låter de bara högt men inte särskillt bra?

ja ta en titt, jag är helt övertygad :

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42654


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/08/29 21:46:22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000