HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 VilkenLjudtrycksmätare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/29 :  15:51:13  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Funderar på att köpa en. Finns Radioshack för ca 800, men Kjell och CO säljer en för 300:-, vilket är klart billigare. Finns det något speciellt att fundera över, eller borde en billig duga? Väldigt mycket nybörjare på det här, som sagt. Men vill gärna försöka fixa till det så gott jag kan hemma.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:25:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad ska du ha den till?
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:34:01  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tänkte mäta upp hur det låter i lyssningsposition v.s. frekvens. Generera ett gäng testtoner på CD och sitta och mäta. Men det kanke inte funkar så?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:35:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det borde det väl göra.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:39:56  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Så en billig för 300:- och en cd med valda sinustoner samt ett par timmar i soffan så borde det kunna vara bra underlag för att fixa till med diffusorer och tubetraps och allt vad det heter?


(Hmmm. Borde nog kanske hålla mig i en tråd samt i DIY, ledsen för det.)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:41:32  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Har någon en korrektionstabell för den ljudtrycksmätaren som Kjell&Co säljer?

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:42:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Radioshackmätaren funkar bra, det som är ännu bättre är att den ofta används även i proffessionellt burk av t.ex. Rives Audio som anser att enkelheten/tillgängligheten överväger se mätfel den ger. Finns massor med material, kalkylark och programvara som är kompenserad för just den mätaren och dess felaktigheter och det gör ju inte saken sämre.

Rives Audio Test CD II innehåller dessutom två uppsättnings frekvesnspår där den senare uppsättningen är korrigerad för just den SPL-mätaren.

Kolla på Conrad.de sök på "sound lever meter" så hittar du en Voltcraft-mätare som är samma som Radioshacks analoga till ett rimligt pris €24,95 + frakt €15 per paket, sambeställ med ett par kompisar så blir priset fint

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:47:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag använde en Ultracurve för att mäta upp effekterna av tubetraps.
Jag gav upp till slut. Tubetrapsen ändrade i frekvenskurvorna, men i slutändan sade det mig ingenting.
Det är nog trots allt bättre att använda öronen och lyssna om basen blir mindre bumlig med tubetraps, d.v.s. om man får en hörbart kortare efterklangstid i basen. Det är nog viktigare än frekvensgången.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:49:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Difussorer ger bättre perspektiv bl.a. Inget du kan mäta upp med en enkel ljudnivåmätare, däremot lätt höra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:56:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Radioschackmätaren o.likn. är inte lämpade för att genomföra mätningar av ljudtryck som funktion av frekvens. Det enda de möjligtvis kan duga till är en mycket grov uppskattning av dB(A)-nivån.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/29 :  16:57:17  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Kan man inte gå ABF-kurs i rumsreglering? Lite småknepigt det här... ;-)
Nåväl, kanske ingen mening att fösöka mäta upp rummet då, annat än för eget nöjes skull.

Men det var ju en uppskattning av ljudtrycket jag var ute efter? Eller är den ändå +/- 3dB över frekvens så det inte säger mig ett smack?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2005/08/29 16:58:25
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/29 :  17:02:19  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Knoppen: Rives Audio håller inte med dig på den punkten och de vet onekligen vad de håller på med

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/29 :  17:40:30  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag beställde en sån här för nån dag sen:

IM805 är ett idealiskt instrument att ha med sig när du vill mäta bullernivåer. Dess lilla format medger att du bär CIM805 i fickan. Trots sitt låga pris mäter du enkelt mellan 30 - 130 dB, både vägt (A) och (B). Displayen är bakgrundsbelyst. Frysfunktion för max eller nuvärde. Filter för snabba ljudtransienter. Lämplig för bullerbestämning i offentliga lokaler, bostadshus och industrilokaler samt skolor.






*

Hög noggrannhet enligt ANSI and IEC 651 Typ 2 standarderna
*

Mäter dBA & dBC
*

Kan automatiskt filtrera snabba ljudtoppar
*

Kan “frysa” Max eller nuvärde
*

Bakgrundsbelyst display
*

Komplett med mikrofonvindskydd och 9V batteri




ska utvärdera å se om den går att använda till nåt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/29 :  20:05:38  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Skynda dig med det Haakan ;-)


Vad innebär A-, B- och C-vägt som man ibland läser om?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/29 :  20:30:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Euphonic skrev:
quote:
Knoppen: Rives Audio håller inte med dig på den punkten och de vet onekligen vad de håller på med


Är det mikrofon EMM8 du menar möjligtvis?

Den miken verkar klart bättre än Radioschack. Trots allt har Rives-miken åtminstone några rudimentära data presenterade. Trots det tycker jag den inte verkar bra. Det är rippel redan från 5 kHz och uppåt, sådant har inga riktiga kondensatormätmikrofoner. De vågar heller inte speca om miken klarar Klass 1. Likaså specas inte brusnivån, är den månne gigantisk? Av utseendet och manualen att döma har de bara stoppat i en sån där panasonic-electret el.likn. i ett fint rör. Sådan mikkapsel kostar runt en tjuga att köpa. Liknande mikrofoner i fint rör är vanligt förekommande som att få folk att tro att de köpt en "riktig" mätmikrofon. Jag hoppas verkligen att jag har fel dock i detta fallet!

Som helhet är min bedömning är att Rives vet åtminstone ganska väl vad de håller på med, men något företag som tillverkar mätmikrofoner som är användbara för professionellt bruk ser jag dem inte som. Då är det i princip bara B&K och några till som gör dugliga prylar. Sedan om man behöver det för mätningar för sit eget lyssningsrum är ju en helt annan femma förstås!



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/29 :  20:40:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Rives Audio designar lyssningrum i den högre klassen, några mikrofoner talar jag inte om överhuvudtaget.

http://www.rivesaudio.com

Har inte tid just nu, men jag preciserar infon lite bättre senare ikväll

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/08/29 20:40:41
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/29 :  20:46:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det var ju mikrofoner jag skrev om från början som du responderade på, varför det för mig föreföll vara mikrofoner som även du skrev om, utan att du skrev det så att säga. :-)

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000