HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Höra skillnader? K Kessler om Intelligent Chip
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/06/09 :  23:47:14  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
mayro- det är nog dags att någon bli förbannad på dig

Jag skriver i all välmening:

quote:
Vill inte på något sätt göra narr eller håna dig, men du har inte missuppfattat ordet naiv?


Och du svarar:

quote:
det var exakt det jag svarade .. Så lägg ner att ens skriva ord som håna ..göra narr osv... Du tycks tro jag är korkad...rätt kass inställning...

Tror du en man på 47 år inte vet vad ordet naiv betyder? jag att få avsluta mitt deltagande här på denna tråden. Eller söks det endast bråk möjligen?


quote:
Du!!! bör läsa inläggen innan svar enligt mitt tycke....


I ditt fall spelar det uppenbarligen ingen roll vad man skriver, för du läser eller svarar inte i vilket fall.

quote:
Sådant bör i alla fall provas INNAN man klassar folk såsom naiva... Puckade eller what ever....


Det finns INGA SOM HELST likhetstecken mellan naiv och puckad.
Inte mellan korkad och naiv heller som du försöker dig på i ett av ovanstående citat.
/Jonas



Edit: Går och lägger mig, hade kul ett tag (mats31), men tappade lusten Tar nya tag i morgon



Edited by - Jonas Nilsson on 2005/06/09 23:54:45
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/10 :  00:22:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ayn: Du har helt rätt
Jag är så van att använda Kelvin när jag anger temperatur att K:et slank med av misstag.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/10 :  11:22:33  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Jonas,

jag skrattade så jag fick tårar i ögonen. Kanonkul!

(edit: åt inlägget med skojiga tweaks alltså...hamnade på sidan före)

mvh

Stefan

Edited by - Stefaeri2001 on 2005/06/10 12:39:26
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/10 :  12:22:23  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

mats31: SORDIN AB får gärna ta över min audiofilrullgardin av sandwichkonstruktion. Kolpulverbehandlad linneduk för att erhålla den rätta svarta färgen och impregnerad med ormolja. Mellan dukarna kopparfolie i instegsmodellen eller guldfolie i high end-modellen. Naturligtvis försedd med kraftig fläta (á la - till bilbatteri) av förgylld koppar och likaledes förgylld klämma för fastsättning i närbeläget element. Prisidé, dyrt.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/09/02 :  09:55:47  Show Profile Send mats31 a Private Message
En uppdatering av en gammal tråd där dom flesta (inte alla!!) var överens om att "the Intelligent Device" är ett rent blufftweak.

Som 'bevis' för att produkten fungerar finns ett imponerande(?) komplicerat white-paper (inklippt i tråden.
Där finns detaljerat beskrivet hur "quantum entanglement" och fotonspinn tekniskt förklarar varför produkten fungerar.

För att öka trovärdigheten finns referenser till forskning
"Altewischer et al (see Ref. 7), Leiden University in the Netherlands.

Jag tyckte det det skulle vara lite kul att höra om Altewischer själv hade varit involverad i denna produkt (eller om han visste han var refererad).

Fick svaret nu -- klipper in hans svar här:

quote:
Dear Sir,

I have looked at the website you brought to my attention and I fully
agree with you: it is most definitely a scam. And although our research is mentioned somewhere on the website, me and my colleagues have no connection whatsoever with it or its owner (and in fact our research has no relation to the content of the site either).

In short, to change the sound properties
the cd has to be physically altered.

There is no way the socalled Intelligent Chip Device could do this by
just being outside the cd player (other then destroying both itself and the cd + cd player, like a bomb), because the cd player is well shielded from the outside. And furthermore the claim that
entanglement could play a role in this process is extremely unlikely at best. (I will not say nonsense, because there is a very small
probability of everything you can think of occuring, like all the atoms in your body moving at the same time instantaneously to the moon, but we all know from experience that this doesn't happen that often...)

I hope I have answered your question, and thank you for bringing the
website to my attention.: me and my colleagues had a few good laughs
about it!

Sincerely,

Erwin Altewischer


Så kanske man kan tillåtas vara lite SKEPTISK till mystiska foton-produkter med ovederhäftiga "white-papers" och referenser som inte är värda papperet dom är skrivna på.

Tycker fortfarande det är rätt kul att läsa Stereophile, men läser man Ken Kessler (och några till) så kan det vara nyttigt att ha 2 kg salt till hands.

Bara min IMHO åsikt
/M

Edited by - mats31 on 2005/09/02 10:00:05
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/09/02 :  11:12:57  Show Profile Send markih a Private Message
Snyggt jobbat Mats, att du tog dig tid att maila!
Grejen luktar bluff o båg, och jag gillar inte när en ton av 'vetenskap' används/missbrukas för att ge sken av seriositet. Det sabbar grunden till tillit på ett raffinerat vis, samt folk's förtroende för nyttan med vetenskap.

markih

Edited by - markih on 2005/09/02 11:13:19
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/02 :  11:13:44  Show Profile Send denada a Private Message
Mats31: Jag är impad över att någon orkar ta reda på så mycket som man inte tror på.

Men i alla fall så är min uppfattning att om någon tycker att det låter bättre om man har röda strumpor med (vad skrev du nu igen) feritpärlor. Så ska de ha det. För det hela med musik/maskinere för att pressentera detta är att ägaren till systemet ska tycka att det låter bra/kul. Om det sedan innebär att man släger ut för mycket pengar på något som kanske inte funkar så visst. Låt dem göra det.

Det finns folk som inte tror på narturläkemedel och de finns de som tror på att det kan göra skillnad.

Men min uppfattning om detta med en massa märkliga tweeks är att jag är som Dr. Bängrot. Skäptisk...
Men får man prova och man hör skillnad så visst. helt klart upplever man en skillnad så kör på det.

För jag tycker inte att man ska bygga stereo för att andra ska tycka att det låter skit bra (även om det är kul om andra tycker att det låter bra/ok/skit kalas bra) det är ju för en själv man bygger systemet...

Jag har ändrat uppfattning om saker tidigare och jag kommer nog att göra det igen. Det är som någon har som fot... innan man vet är man ofta tvärsäker....

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/09/02 :  13:04:34  Show Profile Send freann a Private Message
Tillägg: i numret efter replikerar Ken Kessler och påpekar att han inte skriver någonstans i artikeln att han faktiskt hör skillnad - bara att andra gjorde det vid tillfället för testen.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/02 :  13:35:31  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Att Ken Kessler överhuvudtaget har skrivit om detta tycker jag är märkligt, eller kanske inte? Jag har hört en del rykten om honom, och rykten kan vara osanna eller tvärtom. Rykten ska man ta med en stor nypa salt.
För att inte döma honom i förskott kommer jag att ta hem en sån här pryl och testa. Jag har aldrig i hela mitt liv varit så skeptisk som till detta och 16 dollar har jag råd med för att få veta framförallt om det som ryktas om Ken är sant eller inte.

Jag kommer att ta hem några som ska vara med när vi kör testet och kommer att skriva om resultatet här.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/03 :  04:20:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nu är den på väg. Vi får se när jag får tid över att testa detta då jag har fått en stor order till från Japan och har fullt upp med den, men inom en månad hoppas jag att vi ska vi ha svaret om vad detta är.


"Jorma, thanks, I will ship the GSIC-10 Intel. Chip first thing in the morning, instructions included...Thnaks for
your order.

Regards, Geoff at machina dynamica"

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/03 :  07:21:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Snyggt jobbat Mats!!!


Visst kan man vara mer än lite skeptisk, men missa inte att Altewisher, i sann forskaranda, håller en dörr öppen för att han kan ha fel även om han raljerar lite om det.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/09/03 :  10:23:44  Show Profile Send markih a Private Message
Hej Pac!

Jag antar att du i 'sann HiFiforum-anda' vill hålla en dörr öppen för allting och inte döma något, men jag tolkar inte Altewisher's uttalande som att han "håller en dörr öppen för att han kan ha fel", utan att sannolikheten för "this process is extremely unlikely at best. (I will not say nonsense, because there is a very small
probability of everything you can think of occuring, like all the atoms in your body moving at the same time instantaneously to the moon, but we all know from experience that this doesn't happen that often...)"
.

Mitt inlägg kan tolkas som lite petimeter-aktigt, men jag tolkar det som att det är extremt osannolikt att en sådan process skall inträffa, inte att han öppnar för att han kan ha fel i sin bedömning; "it is most definitely a scam". Skillnaden mellan dessa tolkningar tycker jag är ganska stor.
Jag menar att om man vill inkludera alla sannolikheter, även helt otroligt små sådana, så små att händelsen ej ännu har inträffat i historien efter vad man vet, ja då tycker jag att meningen faller med att använda sannolikheter.

Mvh Mårten

markih
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/03 :  17:44:05  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag förstår inte heller varför det enbart är mayro som måste läsa andras inlägg och inte tvärtom? Ni kunde ju ha tråden under "HiFi Off Topic - Fritt Forum" eller skapa ett "Allmän Mobbning"?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/03 :  20:50:32  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Så kanske man kan tillåtas vara lite SKEPTISK


Måste bara fråga VEM du ser som säger han / Hon INTE är skeptisk här på denna tråden?

Jag ser ingen som "köper" denna mojäng" direkt här. Så varför behöva ens FRÅGA om man tillåts vara skeptisk

En dylig fråga torde ju före den ställs ha en "motpol" kanske. Och sådan ser jag ingen här i tråden.ALLA är ju skeptiska ju som jag utläser inläggen här...





Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/09/03 :  21:14:52  Show Profile Send Patrik B a Private Message
HJÄLP! Jag har haft min mobiltelefon liggandes på min cd-spelare. Finns det risk att alla datachipen i telefonen har uppgraderat cd-spelaren för nu upplever jag en massa ringande biljud!?

/ Hr O Trolig
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/03 :  21:21:20  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Alla kan väl vara rätt säkra på att grunkan inte kan fungera som de skriver. Däremot kan vi inte vara helt säkra på att den inte har någon effekt alls. Det vore inte första gången som någon "råkar på" något och sedan försöker ta reda på varför det har hänt och pga bristande kunskap söker runt i böcker eller på webben efter information. Efter att ha missuppfattat hälften lyckas han få till en "hållbar" teori som sedan framställs som fakta som de flesta kan skratta åt.

Ta exemplet med Atkinsmetoden. Han påstod att alla kunde banta genom att helt utesluta kolhydrater, gjorde man det kunde man äta hur mycket som helst och ändå gå ner. Han är/var läkare, men inte alls inom det området så han hade letat fram lite "populärvetenskaplig" info och rört ihop det till en metod.

Forskarna slog ner på detta och det tog inte så många försök för att visa att det inte alls stämde. Problemet var att de som bantade enligt Atkinsmetoden gick ner i vikt. Även om de kontrollerades av forskargruppen.

Då gick Atkinson över till fettet. Eftersom forskarna visat att hans idé om kolhydraterna inte stämde övergick hans tankar till att det var genom att äta mycket fett skulle man gå ner i vikt(!) Fettet skulle kosta mer energi att förbränna än annan mat, så kroppen skulle inte få så mycket energitillskott som man tror. Speciellt om man inte blandade in kolhydrater (som han inte ville släppa). Detta visade forskarna i försök stämde, men det kunde göra några gram på ett år...

Då övergick han till att fettet skulle ge sådan mättnadskänsla i förhållande till övrig mat att trots att man fick äta så mycket som helst så gjorde man det inte. Forskarna stödde detta delvis genom att jämföra försöksgrupper och de som följde Atkinsonmetoden åt inte mer än de andra, trots att de fick det - samtidigt som de andra fick kämpa för att kunna följa sin diet. Men vidare försök visade att fettet alls inte ger någon ökad mättnadskänsla.

Då testade forskarna med proteinrik kost, och Bingo! - äter man kost med extra mycket proteiner, samt minimalt med kolhydrater i samma mål, så får man lägre matlust då man känner sig mätt längre. Atkinson tackade för hjälpen genom att ge ut en ny bok: "Den nya Atkinsonmetoden"

Följer man den går man ner i vikt, problemet är att den i det långa loppet relativt säkert är skadlig för kroppen. Men ner i vikt går man, vetenskapligt bevisat.

Chansen för att det här chippet ska fungera är säkert mycket lägre än Atkinsonmetoden, men bara för att de som säljer den slängt ihop en nonsenstext som de nog inte själva förstår betyder det inte att vi utan att pröva den kan konstatera att den inte fungerar. Jag är inte säker på att jag skulle testa den ens om jag fick göra det gratis, men om hundra av hundra här på forumet skulle rekommendera det efter att ha testat så kanske jag skulle tänka om...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/03 :  22:59:50  Show Profile Send ART a Private Message
Själv tycker jag att detta är intressant. Inte produkten, men blåsningen. Den verkar ju effektiv.
Såhär anser jag att detta fungerar:

1. Fullständigt, otvetydigt, övertydligt omöjlig tweak uppfinns. Man ser till att den är billig att producera och frakta.
2. Nyheten om den sprids, ihop med ett (relativt) lågt pris.
3. HiFi-entusiaster skrattar åt prylen. En del köper den dock (några vill skratta, andra säkerställa att den inte fungerar, någon enstaka kanske t.om. tror på den).
4. Världen är stor. Många plastbitar blir det. Samt god vinst.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/09/04 :  11:43:02  Show Profile Send nin a Private Message
Ärligt, hur långt ska denna voodoo tro gå? Vore det inte intressantare om folk försöker sanera sig från korkade tweaks? Folk som tänkter längre än näsan skrattar ju åt dessa saker och har en god anledning. Kan lova att alla som ens kan tänka sig testa denna skojarsak har ett rum som dom kan göra VERKLIG förändring på ljudet, till det bättre.

Dessa saker ger bara audiofiler ett dåligt rykte som folk man kan lura hur som helst.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/09/05 :  00:33:25  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
nin:

Bra talat!!!

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/09/05 :  09:35:26  Show Profile Send MartinN a Private Message
krellmaster - jag vill absolut köpa tapeter med kolfiber och
kopparfolie för hela rummet, PM:a mig för offert !

Martin
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/06 :  09:30:09  Show Profile Send denada a Private Message
MartiN jag kommer och fixar det hos dig utan att det syns något sedan. se mina referenser med en uppsättning kläder till en kejsare...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/13 :  23:19:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har inte hunnit med chiptestet ännu, men kanske någon kväll i nästa vecka?
Jag fick iallafall ett mejl från tillverkaren Machinadynamica idag och dom har tagit fram en ännu mer otrolig grej som dessutom kostar lite mer. Jag blev full i skratt när jag läste detta och om ni vill ha lite att roa er med så kommer länken till detta här:

http://www.machinadynamica.com/machina41.htm

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/13 :  23:25:40  Show Profile Send mayro a Private Message


hahahahahaha. tror aldrig jag garvat så gott någonsin Jorma...


Den va bra den...



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/14 :  00:21:58  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Skitball.

Läs tech om bybee!

De flesta fysiker verkar ju överens.




Edited by - m_persson79 on 2005/10/14 00:22:38
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/14 :  00:36:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
m_persson79 ??????
Söker du bråk eller vad är detta?

Bybee Quantum Purifier fungerar och fungerar bra även om den tekniska beskrivningen tyvärr kanske är vilseledande, och det har jag inte hymlat om. Det har skrivits en hel del om dessa Bybee,s på detta forum och det är inget som jag vill börja bråka med dig om här.
Så var vänlig att hålla dig till vad det handlar om i denna tråd.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000