Author |
Topic |
|
quixotic
Member
106 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 16:48:04
|
Jag har moddat en Sonic Impact T-AMP (http://www.6moons.com/audioreviews/sonicimpact/t.html) och är nu ute efter ett par extremt lättdrivna bredbandare till denna lilla guldklimp. Jag vill helst inte bygga själv (annars vore ju ett par fostexhorn mycket roliga) utan är ute efter något färdigt i prisklassen 1000-2000:-.
Jag är väl medveten om att det inte går att få vad som helst för de pengarna, men om det ska vara någon mening med hela "budgetprofilen" på anläggningen så måste det vara billigt!
Finns det förslag på nytt eller begagnat som kan passa in i profilen? Kan såklart vara en två eller trevägare också, men en envägs bredbandare skulle vara absolut läckrast, tycker jag! |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 21:19:04
|
Tyvärr är inte bredbandshögtalare särkilt vanligt på marknaden...å bara element brukar kosta 500-600 kr å uppåt...skall man ha hög verkningsgrad så kostar dessa element ofta åtminstone 1000kr /st....alltså 2000 kr/paret...
Att då hoppas på att hitta FÄRDIGBYGGDA högtalare för denna summa är nog optimistiskt i överkant. Hoppas nån annan kommer med ett inlägg som kan visa att jag har fel.
Jag vet ju i och för sig inte vad du menar mer PRECIST med hög verkningsgrad....89 dB...eller 92, 93 dB eller vad?
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7945 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 21:25:37
|
PM:a mig om du är intresserad av begagnade prylar |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 21:41:10
|
Som sagt, det finns nog inte bättre och billigare än ett par FE167E. Andra konstuktioner med flera element blir jätte dyrt och det är inte säkert att de låter bättre ur vissa hänseenden. Jag kopplade i kväll in min "Galene Klarne" till mina FE167E med ett 50A blybatteri och vilken ljudbild och öppenhet och exakthet, jag längtar till min lilla T-amp kommer den borde vara ännu bättre. Galene Klarne se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42597&whichpage=1 |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
Edited by - levande on 2006/02/15 21:42:56 |
|
|
quixotic
Member
106 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 23:04:53
|
Jag har med intresse läst några av byggbeskrivningarna på lättdrivna hornhögtalare och även dina trådar Levande, väldigt spännande och intressant! Jag önskar verkligen att jag hade tid och möjlighet att bygga ett par egna horn, det är vad jag helst skulle vilja göra och jag skulle då kunna tänka mig att släppa till en större budget, dvs. minst en tusenlapp för ett bra bredbandselement och material + byggtid för en horn eller transmissionlinekonstruktion. Just nu hoppas jag dock kunna hitta något färdigt, så att jag kan bygga klart på t-ampen och börja lyssna. Funderar dessutom på att modda en Denver (har en 141:a står hos mor och far, de har den som DVD...) för att få en riktigt bra budgetanläggning att skoja med kompisarna med...
Tänk er en batteridriven t-amp med moddad denver och ett par små horn, jag tror det kan bli en hit! |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 23:12:05
|
Ett par veckade pipor till FE167e är nog det bästa om man vill ha det minimalt och enkelt. Jag skall själv bygga ett par pipor till mina sedan, och T-ampen är ju på ingång |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 23:31:27
|
"Tänk er en batteridriven t-amp med moddad denver och ett par små horn, jag tror det kan bli en hit!"
Ja du, det är nästan exakt det jag kör på Kör med antingen ett par TB 3" i fostexhorn eller Phillips AD9710M i voighthorn. Har du lite tid och inga jättekrav på superbas så kan du ju försöka hitta ett par begagnade bredbandelement och köra dem i öppen baffel. Ska tillägga att jag inte kan spela jättehögt med något av mina högtalaralternativ, t-ampen är lite för klen. Då ligger ändå ena alternativet på 87dB/spl har jag för mig och det andra kanske runt 93dB om jag inte minns fel. Orkar förmodligen med lite mer om man lägger på ett batteri till så man hamnar på 13,5 volt. På vilket sätt har du moddat t-ampen? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
quixotic
Member
106 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 23:50:15
|
Har funderat på att slakta ett par gamla Carlsson för att kommaa åt ett par 9710'or, men jag skulle helst vilja ha något nättare, typ de rekommenderade Fostex 167E eller kanske den ännu nättare 127E? Rila ahar en del väldigt billiga element också, någon som känner till dem?
Mina moddar på T-Ampen begränsar sig ännu till ny volympot, nya guldpläterade RCA ingångar, guldpläterade utgångar till högtalare och en ingångskonding efter ett standard bilbatteri på 88A, alles inhandlat på Biltema, min favoritleverantör för alla hushållsbehov! ;o)
För tillfället sitter allt limmat med smältlim på en planka, hehe, men det ska väl bli ändring på det kanske... En liten putsad alulåda vore snyggt va?
Eftersom jag har lite begränsad ekonomi och dåligt med tid så får man försöka komma billigt undan, då är t-ampen riktigt rolig! |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 00:37:41
|
Problemet är väl då att små element generellt har lägre känslighet än stora tyvär. Jag vet att svalander(www.svalander.se) kör med rilaelement i sina högtalare som han beskriver på sin sida. Han kör dem dock inte fullrange utan som mellan vad jag har förstått, han modifierar dem lite också. Ett annat tips skulle kunna vara Ciare CH250 som blivit väldigt hypade bland annat i tyskland, har aldrig hört själv dock. De finns t.ex på www.spectrumaudio.de Beyma 8AG/N finns på samma sida, anses också av en del låta väldigt bra.
Kan inte direkt allt om emi men jag kan tänka mig att ett aluhölje kan reflektera tillbaka en del skit som t-ampen skickar ut(den skickar ut massor), och jag läste häromdagen på någon hemsida att någon tyckte metallchassien är dåligt rent generellt(det kanske har med samma sak att göra). Så jag skulle nog försöka att hålla t-ampen så långt ifrån resten av prylarna som möjligt och köra en trälåda.
Älskar också att försöka komma undan billigt! |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 12:16:31
|
Hur går det? Handlat något än? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
quixotic
Member
106 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 23:04:27
|
Då får det bli en trä eller (fy) plastlåda till min T-Amp, man kanske ska snickra en själv, det blir säkert vackert, haha!
Jag har inte kommit loss med några högtalare ännu, jag har varit alldeles för upptagen med att lyssna på min nya transport i vardagsrumssystemet (Pioneer PD-95) för att hinna shoppa något. Men, jag har funderat på att snåla ordentligt och köpa ett par byggsatser med Rila element av HiFi-Kit till att börja med.
Har funderat på dessa, hög känslighet, extremt lågt pris och ja... förhoppningsvis ett acceptabelt ljud.
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=66
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=61
Totalsågning, eller?? |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2006/02/21 : 11:15:33
|
92dB kommer du inte långt med. |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
quixotic
Member
106 Posts |
Posted - 2006/02/21 : 16:43:26
|
Ojdå, jag som hade uppfattningen att 92 dB var ganska lättdrivet? Nog för att jag sett högtalare med nära 110 dB verkningsgrad, men det vanligaste verkar ändå vara att högtalarna ligger neråt 80 dB. Eller är jag helt ute och seglar nu, är 92 dB för trögt för att få det bästa ur T-Ampen tror ni? |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2006/02/21 : 16:57:52
|
Beror helt på hur högt du brukar lyssna. 92dB så kan du inte spela särskillt högt med en t-amp, inte med originalbatterier iallafall. |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/02/21 : 17:53:03
|
Känslighet: Det beror ju lite på vilka krav man har på ljudnivå (förstås)..jag har använt en 2*20W:S förstärkare till ett par högtalare med känslighet på 85-86 dB...fast 3-4 dB till hade ju inte skadat...hmm 92 dB..det borde ju räcka hyfsat för min del...det beror väl lite på hur stort rummet är ...å hur nära man vill sitta också.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
JohnB
Member
182 Posts |
Posted - 2006/02/21 : 23:12:04
|
Ett högtalartips är ett par Omega Super 3R som finns på Audioconcepts butikshylla som demo för 3500. Det är det billigaste jag kan komma på som inte är DIY. Dessa har en känsliget på 93db vilket du enligt mig kommer mycket långt med på 8w. |
Edited by - JohnB on 2006/02/21 23:12:56 |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2006/02/21 : 23:16:19
|
Tänk på att vi inte pratar varken rör- eller transistorwatt, det HÖRS när den klipper! |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
|
Topic |
|