HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med rummet,,,
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/21 :  10:19:52  Show Profile Send jaejin a Private Message



Har precis flyttat till ny lägenhet som har gett mig lite nya förutsättningar.

Har dipoler idag med öppen baffel och funderar på vad ni skulle tro var den bästa uppställningen i detta rum. ser det om att jag har två väggar att välja emellan.

Nr1 ; antingen att ha fönster bakom högtalare (rakt fram i bilden) eller att använda den väggen som är till vänster om den (till vänster i bilden).

båda har fördelar. den med fönster är ju så att säga kortsidan. (skiljer ju bara 20cm). har använt fönster tidigare och det har funkat bra men då har jag ej provat så mycket annat.

den andre har ju en helt kal vägg och det blir ju helt symmetriskt bakom för högtalarna. då kan man aukustikreglera om det vore så att man skulle behöva.

vad tror ni??

Edited by - jaejin on 2006/02/21 13:36:09

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2006/02/22 :  11:10:15  Show Profile Send Per2 a Private Message
Hej.

Här kan man skriva in och välja rum, högtalare (finns inte din högtalare får du välja någon liknande), mattor, soffor, fönster, gardiner osv mm och mm. Programmet räknar sen ut vad du har för rumsresonanser har jag för mig.

http://www.hunecke.de/english/calculators/loudspeakers.html

Hoppas det kan vara till någon hjälp.





Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/22 :  11:12:57  Show Profile Send jaejin a Private Message
Oj det såg seriöst ut, det kan jag inte kolla just nu utan när jag kommer hem.
Hajfi var hem till mig igår och vi möblerade om ifrån att ha fönstervägg som bakvägg till att ha vänsterväggen som bakvägg. Blev mer bas och lite mer kropp i röster. Med lite arbete så tror jag nog det var till det bättre. men det märks.

Edited by - jaejin on 2006/02/22 11:17:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000