HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ingångsimpedansens betydelse på slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/05/22 :  17:51:19  Show Profile Send matsj a Private Message
Vad har ingånsimpedansen för betydelse på slutsteg ???
En del har 10 kohm och en del har typ 100 kohm, vilket är "bäst" lågt eller högt värde ? Har det någon större betydelse ?
Ballanserade ingångar dubblar ju värdet jämfört med oballanserade.

Detta skulle kanske varit under teknikdelen??

mats

1W=115db.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/22 :  18:16:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
"Bäst" -eller i alla fall enklast- blir det om slutsteget har hög inimpedans. Hög impedans betyder att försteget inte behöver ge så mycket ström ut; slutsteget blir en "enkel last".

I 9 fall av 10 är det ingen viktig parameter, undantaget är väl om man ex. planerar att driva slutsteget direkt från en CD-spelare eller vill använda ett passivt försteg; då kan det nog vara värt att kolla så att slutsteget inte har extremt låg inimpedans.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/05/22 :  22:29:54  Show Profile Send lars a Private Message
Enda fördelen med att ha låg ingångsimpedans på slutsteget är att på signalkabeln inducerade störningar dämpas mer än när slutsteget har hög inimpedans.

Generellt så har transistorförsteg lägre utimpedans än rörförsteg. Ett försteg med låg utimpedans är mindre känslig för slutsteg med låg impedans än försteg med hög utimpedans. Tex så rekommenderar audio research på sina försteg med 600 ohm utimpendans att slutsteget har minst 20 Kohm inimpedans. Att ett försteg kallas rörförsteg betyder inte att den enbart är byggd med rör. Det kan finnas halvledare lite varstans, tex i utgången för att få låg utimpedans med hög drivförmåga.

Balanced audio har hög utimpedans på sina försteg pga att dom inte använder katodföljare, för att få bästa möjliga ljudåtergiving.

Varje tillverkare borde ha specat vilken min impedans man skall belasta försteget med. Om inte så kan man få en ledtråd på vilken inimpedans deras slutsteg har.

En bekant hade ett slutsteg där han kunde ändra inimpedansen. Ljudbilden förändrades med olika impedans. Från hårt och detaljerat till mjukt och flummigt.

Enklast blir det om man håller sig till en och samma tillverkare för försteg och slutsteg. Då kan man tro att dom är matchade till att låta optimalt.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/05/23 :  12:25:53  Show Profile Send matsj a Private Message
Många pa steg har ju låg in impedans men även en del nya hifi steg har låg impedans. Jag tänker driva en del pa steg med min Meridian processor.Dock blir det digitalt genom delningsfilterna till volym kontrollen, sen balanserat.Var lite undrande om betydelsen på in impedansen på stegen.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/23 :  12:42:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Detta är en fråga som allt för sällan lyfts upp, tycker jag. Audio Research specar i sina försteg både utgångsimpedans men även rekommenderad minimi-ingångsimpedans (på slutsteget) och max ingångskapacitans. Förtroendeingivande med denna tydlighet.

Egentligen gäller samma sak för försteg/slutsteg som för slutsteg/högtalare. Högre impedanser är lättare att driva! Jämförelsen kan dra än längre, men jag vågar inte då min detaljerade sakkunskap inte riktigt är på plats.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/05/23 :  12:58:11  Show Profile Send lars a Private Message
matsj

Om du har tänkt att driva flera slutsteg samtidigt får du tänka på att du parallellkopplar slutstegens impedans och får en lägre total impedans.

Om totalat impedansen är Z och slutstegens impedans är Z1, Z2 .. Z2 så gäller för parallellkoppling.

1/Z= 1/Z1+1/Z2 + 1/Zn

Tex så blir parallellkoppling av två 50Kohms steg totalt 25Kohm.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/05/23 :  19:30:15  Show Profile Send matsj a Private Message
Ser försteget den totala impedansen alltid eller den delas upp om man har ett aktivt 3 vägs delningsfilter tex 20kohm diskant,20kohm mellan och 20kohm bas. Ser försteget 5kohm eller 20+20+20kohm=20kohm?
Hur långt ner kan man gå? Detta var invecklat.
Meridianen är specad till 47 Ohm i utgångs impedans och 0 till 3,5 volt rms.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/23 :  20:04:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är alltid så att om man parallellkopplar flera komponenter så parallellkopplas också ingångsimpedansen.
Tre aktiva filter med 20 kohm ingångsimpedans ger en total impedans på 1/(1/20+1/20+1/20)=20/3=6.7 kohm

Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/05/23 :  20:15:01  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag tänkte på ett filter och 3 slutsteg som spelar olika frekvens bas/mellan/diskant.

1W=115db.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/23 :  20:18:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ledsen, vad jag menade var naturligtvis att FILTRET ser en impedans på 6.7 kohm, försteget ser filtrets ingångsimpedans (som helt är en egenskap hos filtret då det är aktivt, slutstegens inimpedans spelar ingen roll).
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/05/23 :  20:27:01  Show Profile Send matsj a Private Message
Då är vi på topp igen mina filter har 20kohms ingångar och 160ohm på utgångarna.

1W=115db.
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/05/23 :  20:29:01  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Det blir väl så att försteget "ser" filtrets inimpedans och sedan "ser" filtret varje slutstegs inimpedans var för sig...
Med andra ord...inte nåt att oroa sig för
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/23 :  20:31:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
Exakt..."peice of cake" att driva..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/23 :  20:36:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare!

Typisk teknikfråga så denna tråden flyttas.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:01:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Det blir väl så att försteget "ser" filtrets inimpedans och sedan "ser" filtret varje slutstegs inimpedans var för sig...
Klockrent förklarat!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:17:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hmm, det stämmer naturligtvis. 6.7 kohm gällde som sagt var om man kopplar slutstegen parallellt, om man har en filterkrets till varje slutsteg (vilket man naturligtvis har) så ser varje filter 20 kohm.

Ledesn om jag rörde till det.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/24 :  06:53:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Känner mig manad att passa på med en fråga när kunskapen är sammlad, min kedja ser ut såhär :

Panasonic DVD A320 (helt vanlig dvd spelare) till Processor med följande data :

Processorns siffror :
Input impedance >40 k ohm
Max Input line level +34dBu with input jumpers in +30 position
Max Output Level +22dBu

Vidare från processorn till två steg (aktivt 2-vägs) med dessa siffror :
Input Sensitivity @ 8 ohms 1.5Vrms
Input Sensitivity @ 4 ohms 1.3Vrms
Input Impedance 6 k ohms unbalanced, 12 k ohms balanced
Input Clipping 10 Vrms (+22 dB)
Voltage Gain 40x (32 dB)

Verkar detta vettigt ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/24 :  08:38:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Martinsson,

Som vi sa per telefon är detta kanskea stor skillnad jämfört med normala laster. 6k ohm är rätt lågt (om än inte omöjligt att driva). Vore intressant att veta utgångsimpedansen på Panasonic DVD'n...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/24 :  09:49:20  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Spelar utgångsimpdedansen någon roll när det inte finns någon högtalarkon att motverka så att säga? Det finns inga rörliga delar som drivs i stärkaren. Jag har inte något vidare koll på det men läste någon som designade ett otl rör steg för hörlurar och hävdade att utgångsimpedansen inte spelar någon roll då det inte finns några stora membran som ska hållas kontroll på. Några ideer? Om han har en poäng med det, då borde ju utgångsimpedansen på på "line level" audio signaler inte spela någon roll eftersom det inte driver något membran alls.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/24 :  09:53:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är en god poäng, Cleas Ireland. Impedansen är ju nära nog resestiv (jämfört med de flesta högtalare).

Men vad händer om ingångs- och utgångsimpedans närmar sig varandra? 100% jämn spänningsdelning. Är det bra att bränna hälften av signalen i inre resistans? Njäe...

Jag kan gissa att känsligheten för kapacitans ökar...men här behöver jag hjälp.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:30:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Har kollat runt lite på nätet men inte hittat några siffror för utgångs imp. på Panasonic DVD A320.

Men kopplad till processorn som den nu är (som har Input impedance >40 k ohm) så borde väl detta inte innebära några större problem, efter det så driver ju processorn slutstegen med sina 12kOhm input imp. vilket förmodligen inte heller är några problem då de är gjorda för att jobba ihop.

Men som EA säger, 6kOhm obal resp. 12kOhm bal är kanske i lägsta laget för en konsumentapparat direkt kopplat till ett av slutstegen, hmmm frågan är vad som händer i drivsteget på DVD'n vid låga laster, vad borde rimmligtvis hända...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:40:46  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
EA, du får en spänningsdelning som du skriver men någon annan skillnad än att du får vrida en aning till på volymkontrollen blir det väl inte? Det bränns ju inte direkt någon effekt att tala om ändå så några problem med förluster ser jag inte direkt?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:44:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Utgångssteget får jobba under hårdare omständigheter.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:52:44  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nu är jag inte med, hur blir det hårdare? Det lämnar inte mer ström, inte mer spänning, inte mer effekt, vad blir hårdare? Eller missförstår jag grovt nu?
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/05/24 :  12:18:01  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
EA menar förstegets utgångssteg får leverera högre spänning och därmed mer ström för att få normal volym.


/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.

Edited by - Jax on 2005/05/24 12:19:40
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/24 :  12:37:20  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ok, nu tänkte jag fel, det jag tänkte var att det blir ju bara så att slutsteget får mindre spänning över sin ingångsresistans. Det ni syftar på är att man får vrida mer på volymkontrollen för att slutsteget ska få samma spänning in.
Det är ju riktigt men strömmen ökar ju inte. Det är en serieresistans, däremot ökar ju faktiskt effekten enligt U^2/R. Så effekten ökar, men inte strömmen, den förblir den samma, ty spänningen över ingångsresistansen ska vara den samma, då måste strömmen vara lika. Nu tror jag vi har alla rätt. :) Försteget måste klara av ett större spänningssving och mer effekt. Om ingångs resistansen och utgångsresistansen är lika så ökar effekten fyra gånger jämfört med att inte ha en serieresistans alls. Säg att vi har 50k, in resistans, då får vi en effekt på 20 mikro Watt, vid en volt. Vi får då 80 mikro Watt för en serieresistans på 50k. Många försteg kan lämna hela watt, så jag antar att man kan säga att så länge utimpedansen inte är större än inimpedansen på slutsteget, då har man nog inga problem.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000