HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Digitalteknikproblematik.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:02:19  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Om jag vill stega mellan ingångarna på min blivande förförstärkare,hur ska man gå till väga.

Funktion:

En knapp för att stega åt ena hållet och en knapp för andra hållet.Fyra utgångar från kretsen med fast utsignal på den valda utgången.
Kan man lösa detta med enkel TTL logik?Mina kunskaper har blivit lite rostiga med åren

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:56:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det borde väl gå att lösa om man låter logiken driva fyra stycken reläer via en relädrivare.
Personligen skulle jag dock löst det med en Atmelkrets, å andra sidan kräver det programmerare.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:58:20  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Har du någon aning om vilken/vilka kretsar som behövs innan relädrivaren?Kanske ett bidirektionellt shiftregister(bara gissning) tex 7495?



Edited by - Llönnblom on 2005/05/18 15:00:57
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/18 :  17:48:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det är väl något sådant du behöver men jag rekommenderar att du först tittar på CMOS4000 serien, stör inte lika mycket och kan drivas på upp till 15 volt. Rent tekniskt skulle jag förorda en mikrokontrollerlösning men kan man inte programmera så är det en hög tröskel att kliva över.

ATTiny26 eller liknande från Atmel eller PIC16F84 eller liknande från Microchip.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/18 :  18:54:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du bara har ett program så finns det alltid någon som kan programmera en krets (ex. jag).
Det är faktiskt enkelt att skriva program för Atmel om man använder ex. AVR-libc http://www.nongnu.org/avr-libc/.

Du måste dock fortfarande använda en relädrivare,
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/18 :  22:17:44  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Intressant

Är det ATTiny26 du skulle rekommendera också f95toli?Den var ju billig,trodde dom gick på en hundring minst.

Skulle den klara displaystyrningen som vi diskuterade i en annan tråd också,eller måste jag ha 2st?

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/18 :  23:04:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Man kan ju välja en mikrokontroller som har en intern kristall...och som har "sleep mode" - borde störa mindre då.

Edit: 16F84 skulle jag bara välja om jag bara skall ladda ner ett redan tillgängligt program som är anpassat för den kretsen - eller om jag hade en "programmerare" som bara kunde programmera en eller två varianter av pic-kretsar. 16F84 är ju lite av "standard" - men den är DÅLIG om man jämför med andra modeller som microchip har att erbjuda idag.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/18 23:15:10
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/18 :  23:27:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har aldrig använt någon Tiny-krets, jag har lekt lite med ATMEGA8 och det är också den jag planerat använda i det projekt som jag haft på gång i snart ett år nu (som jag inte gjort något med på 6 månader); med den har jag gjort displaydriver, IR-mottagare,RS232 och även lekt med relädrivare
(jag köpte en relädrivkrets specillt gjort för mikrokontrollers, då slipper man använda så många pinnar på kontrollern).

AT26tiny räcker nog mer än väl för en kanalväljare men om du vill göra fler saker samtidigt så skulle jag nog rekommendera något större; observera att om du använder AVR-libc så går de flesta program att köra på nästan vilken AVR-krets som helst (som har kapacitet); det är bara att kompilera om.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/19 :  12:22:58  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Går den att använda till displayen,eller är den för klen?

Har skummat igenom pdf:en till AT26tiny.Den nämner några kringkomponenter,dom som har med kristallen att göra.Är det allt som behövs?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:05:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
16F84 är öken, håller med men PIC:en är ganska lätt att lära sig att programmera men om man börjar från scratch så rekommenderar jag Atmel AVR till exempel tiny26. En ytterligare fördel är Atmels svinbilliga utvecklingskort, typ 600-800 spänn om jag inte minns fel och "in-circuit-programmning"-dosan runt 300 kr.

Troligtvis behövs det inte att köra processorn i "sleep mode" men det skadar inte. En AVR processor drar ett par mA och det är strömmen som genererar störningar, låg strömförbrukning är således positivt.

Det är en sak som man måste ta hänsyn till och det är hur många pinnar man behöver kontra viljan att ha extra kretsar som till exempel skiftregister.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2005/05/19 :  18:13:47  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Den nämner några kringkomponenter,dom som har med kristallen att göra.Är det allt som behövs?


ATtiny26 samt de flesta andra AVR kretsarna har inbyggd RC-oscillator så du behöver inte ha någon extern kristall med tillhörande två kodningar.

Bascom AVR är en smidig Basic kompilator (finns som gratis version för upp till 2k kod, http://www.mcselec.com/). Är jättesmidigt att jobba med, annars kan du ju iofs använda C kompilatorn om du vill.

Jag använder STK500 utvecklingskort som jag tycker är kanon. Kostar 660:- + moms på www.lawicel.com

/Freddie

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/19 :  19:08:46  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Det behövs alltså inga kringkomponenter?Det låter ju väldigt trevligt
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/05/19 :  22:38:47  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Kanske lite off-topic men men... Beställ ett Atmel STK-500-kit (utvecklingskort) så inser du att allting går att piffa upp med en uC =) Har själv byggt en bastutermometer med ethernet-interface med mega16, allt som behövs är lite fantasi!

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/20 :  09:16:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
STK500, just det, det har jag också som jag fick av misstag men det var ju så billigt att jag behöll det. Egentligen skulle jag ha haft den lilla grå dosan. Det verkar som om Ateml subventionerar detta, ett ganska stoart multilayer kort för denna peng. Bra av Atmel.

Det som behövs är en programmeringskontakt, annars klarar sig processorn med 5 volt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/05/20 :  12:29:15  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Gav 500 pix för mitt i ett gruppköp från någon distributör via elektronikföreningen på skolan. Tokigt prisvärt om du frågar mig. Komplettera med någon 3:e-parts JTAG-lösning och man kan göra mycket med mega-modellerna!

Slut på OT-postarna nu

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/20 :  16:26:22  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
f95toli,har du möjlighet att programmera ATtiny26?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/20 :  18:14:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Visst, jag har ovannämnda STK500 så det är inget problem.
Dock föredrar jag att använda AV-libc för att programmera direkt, men om du har färdigkompilerade program så går det också bra.

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/20 :  19:06:07  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Ok va bra

Jag hör av mig om nån/ett par veckor när jag fått hem kretsarna.Har lite annat som ska beställas och har inte fått tummen ur ***** än,ni vet fylla i beställningslistan är ju lite drygt.......
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/22 :  23:39:36  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Jag laddade hem Bascom AVR som Freddie länkade till.Verkar ju vara klart användbart,många kommandon och hyffsade förklaringar.Hittade också Sample Electronics cable programmer i hjälpfilen.Kanske kunde vara värt att testa

Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2005/05/24 :  20:46:22  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Jag laddade hem Bascom AVR som Freddie länkade till.Verkar ju vara klart användbart,många kommandon och hyffsade förklaringar.Hittade också Sample Electronics cable programmer i hjälpfilen.Kanske kunde vara värt att testa


Det tycker jag. Är väldigt smidigt att jobba med det, många färdigskrivna rutiner bland annat för fjärrkontrollstyrning (RC5), styrning av displayer etc.

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/24 :  22:11:12  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Har testat att skriva på en display i simuleringen men texten visas bara 1/10 dels sekund sen försvinner den.Jaja, har inte satt mig in så djupt i det än.Min bror är händigare när det gäller programmering så tillsammans ska vi nog lösa det här.Roligt om man kan fixa det "själv"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000