HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vår utmaning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/03 :  07:28:02  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Nu börjar vi nosa på vad jag vill komma åt, en snabb sumering av läget så här långt.

1. Högtalaren måste vara mindre känslig för placering, en konstruktion som är mer förlåtande vore bra, ger större frihet och möjlighet till ett lyckat resultat när man skall ha in grejjorna i ett normalt vardagsrum.

2. Mindre är bättre än större, här koliderar vi mkt riktigt med fysiken, något som måste ses över rent teknikmässigt.

3. Aldrig skulle väl en kvinna rita något så tråkigt som en traditionell lådhögtalare om hon fick fria händer (hur många av era bättre hälfter tycker volvo 740 kombi är en snygg bil?)

Alltså en högtalare som är okänslig för sin akustiska omgivning, som är mindre men låter stort, och inte ser ut som alla dessa andra tråkiga högtalare.

Inget är sagt om var högtalaren placeras, på golv, på vägg, i hörn etc, ej heller om alla enheter måste sitta i samma låda, materialval är fortfarande öppet även det, mycket utrymme för estetiskt nytänkande alltså.

Den imagninära kravspecen börjar ta form, är dock än så länge väldigt genrell, mer behövs.

Först när vi har detta klart för oss kan vi börja knäcka de tekniska nötterna, men grunna gärna även på detta under tiden vi förfinar vår imaginära kravspec.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/05/03 :  14:05:33  Show Profile Send mapem a Private Message
Det finns ju egentligen två vägar att gå när det gäller högtalare. Antingen gör man designen så vacker och smakfull att den pryder sin plats i vanliga hem. Då betyder kanske inte storleken så mycket. Ett piano tar stor plats men de flesta accepterar nog att ha ett sådant i sitt hem även om det oftatst används i mycket mindre utsträckning än en HiFi-anläggning. Då borde ju ett par vackra högtalare också kunna accepteras. Exempel på försök i denna riktning är ju självklart Bösendorfer som gör världens bästa pianon och nu också börjat bygga högtalare. Och jag tycker fortfarande Carlsson kolboxar är otroligt vackra. Och gamla Quad ESL 57. Modernare exempel: Amphion, Sonus Faber försöker inte låtsas att de inte finns utan har en design som sticker ut, var och en på sitt sätt.

Den andra vägen är att göra högtalarna så små att de inte gör så mycket väsen av sig (visuellt alltså). Det betyder då bokhyllehögtalare eller stativare. Såna kräver dock i allmänhet ett stativ att stå på och de är sällan vackra. Även stativare och deras stativ måste ges en vacker form alltså.

Nästa steg på denna väg är system med mycket små högtalare samt basmoduler. Typ Bose t ex. De går säkert att smyga undan omärkligt men då har man nog gett upp rätt mycket av sina ljudkrav.

Om man löper den andra vägen till sitt slut hamnar man i kategorin inbyggnadshögtalare. I USA tycks det vara rätt så populärt och erkända märken som t ex Totem (kanadensiskt visserligen) har en inbyggnadsserie. Men då måste man veta hur man vill ha det en gång för alla. En fördel är ju att alla sladdar kan gömmas.

Det var högtalarna. Sen har vi apparaterna. Visst vore det en fördel att ha allt i en apparat. Men nackdelarna är ju också uppenbara, det är vi nog överens om utan att jag behöver dra dem. Om man alltså vill ha separata enheter krävs något snyggt att ha dem i. Och denna anordning måste kunna samla ihop alla sladdar men ändå undvika att de påverkar varandra. Och sen ska hyllplanen vara dämpade och isolerade från varandra. Och det ska se ut som en möbel och inte ett laboratorierack. Mana går bort och även Solidtech tror jag. IKEAs varianter på Lack och Corras och allt vad de heter är nog det snyggaste. Men kvaliten är väl sådär. Jag har mina grejer i ett gammalt skåp med glasdörr och det funkar hyfsat. Det blir lite varmt i skåpet ibland.

Det svåraste problemet kanske är kablarna. Tjocka och styva kablar är nästan omöjliga att få till på ett acceptablet sätt med hänsyn till normala heminredningsönskemål. Av det skälet använder jag inte de kablar min förstärkartillverkare rekommenderar (trots att de t o m varnar för andra kablar) utan en smidigare variant. Men den ser ändå inte roligt ut.

Ett sätt att slippa kablar helt kunde ju vara trådlös överföring om man har slutstegen i högtalarna. Det borde väl knappast vara någon omöjlighet. Sennheiser säljer ju trådlösa hörlurar, varför inte trådlösa högtalare. Det kanske finns såna redan på marknaden.

Slutligen, tillbaka till högtalarna. Högtalare som var designade att stå i hörn skulle underlätta möbleringen många gånger. Vi har faktiskt våra högtalare (Neat-stativare) i de två hörnen på långväggen i vardagsrummet, riktade in mot rummets mittpunkt ungefär. Märkligt nog låter det rätt bra med en ganska stor "sweet area" framför den andra långväggen, där lyssningsfåtöljerna står inte alls optimalt placerade rent ljudmässigt. Med alla andra högtalare vi haft (förutom Carlsson) drog jag ut dom och hustrun flyttade in dom, varje dag.

Sammanfattningsvis: 1)Högtalare måste ha snygg design, får gärna sticka ut formmässigt om man gillar det, men kan också vara enkla och sobra. De måste hur som helst ha en design som gör dem motiverade i rummet. Man ska inte tro att man kan gömma undan högtalare.

2) Snygga möbler att ha grejorna i är ett måste. Gärna så att de kan dälja de fula apparaterna. Sladdar ska samlas ihop på ett sätt att de inte stör varandra, men ändå osynligt.

3) Lösa sladdar på golvet är ett dammsamlande otyg har jag fått mig noga inpräntat. Smidiga högtalarkablar som kan läggas längs lister på ett snyggt sätt är bra. Trådlös öveföring kan vara intressant.

4) Det måste finnas placeringsokänsliga högtalare som mår bra av att stå i hörn. Åtminstone nära vägg.
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/05/03 :  21:54:45  Show Profile Send Merry a Private Message
har inte Meridian nå aktiva typ tavel högtalare , samt en processor + dvd i samma låda ? om det skulle va trådlöst så skulle de nog va mycke ljud och väldigt liten plats tagen.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/03 :  22:16:57  Show Profile Send mayro a Private Message
brrr. Dom sista inläggen får mig livrädd.

Hoppas INGEN som konstruerar tar dom 1 2 3 tipsen som ledstyre...

Bose o inbyggnad.. HJÄLP... Tur Ea har en tråd om lite hifiräddning....

titta på min 57´a chrysler o en ny bil.. Herregud då designers fått förstöra bilutseendet som dom gjort numera.. Släpp för guds skull inte in dom MER än dom redan är inne o ställer till...

Låt stereon ha en plats i våra hem...

Fast det är ju bara MIN åsikt så klart...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/03 22:17:59
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/03 :  22:41:39  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Läste Computer Sweden på tåget hem från jobbet och såg detta
http://www.sonos.com/products/zoneplayer/?tref=store2

Snart har vi det över oss här med, not my cup off tea, muzakvarning......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/03 :  22:41:49  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"Bose o inbyggnad.. HJÄLP..."
Bose kan jag nog hålla med om men inbyggnad tror jag kan funka riktigt bra om man bara gör det ordentligt... du förordar ju själv stora bafflar, eller du tycker att det funkar bra...

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/05/03 :  23:47:48  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Hva gjør man for å få en kvinne til å akseptere dette?



Aksepterer at hun kjøper en hund!

Ja, det er faktisk sant!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/04 :  07:29:16  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
mayro skrev :
quote:
titta på min 57´a chrysler o en ny bil.. Herregud då designers fått förstöra bilutseendet som dom gjort numera.. Släpp för guds skull inte in dom MER än dom redan är inne o ställer till...


Tekniken utvecklas och ger bättre förutsättningar för mer kompakta lösningar som i sin tur ger mer frihet åt formen, men jag håller faktiskt med dig i ditt fall, för där drev inte tekniken formen, utan en viss livsstil.

MONTANA´s inlägg ovan är ju ett praktexempel på vad jag menar, jag tycker personligen att ett intresse ursäktar mycket galenskap, men med detta kan ej vara populärt hos den den breda massan, för att inte tala om de pälsdjursallergiker vi har därute :) .

Vad kan göras på tekinsk nivå för att tillmötesgå de estetiska och praktiska krav som ej inbitna mäniskor har utan att göra för mkt avkall på prestandan, det är problemet.

mapen :

Du har tagigt frågeställningen på rätt sätt, det handlar inte om vad VI tycker, utan vad VI kan göra med vår kunskap för att locka fler mänsikor att skaffa riktig utrustning.

Annars är det bara att ge slaget förlorat till stormarknadernas stylade kompaktsystem, och det vill väll inte någon av oss.

Hur gör vi hifi attraktivt, frågan är verkligen värd att ställa, ta med er bättre hälft till någon hifi butik i närheten och fråga henne vad hon tycker om utseendet, detta blir än viktigare när man väl blivit smittad av vad vi alla här lider av, intresset för hifi och musik.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/05/04 :  08:57:58  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej mayro, du missförstod mej nog lite grann, och det var väl för att jag uttryckte mig otydligt. Jag resonerade lite kring olika inställningar till problemet. Jag skulle personligen aldrig kunna tänka mig inbyggnadshögtalare, men jag har sett att såna är populära borta i Amerikat. Personligen är jag heller inte så bekymrad över stativ, sladdar och högtalare som står en bit ut från väggen, men det finns andra i min närhet som är det!

Bose tycker jag är förfärliga. Men dom säljer, och har väl ett rykte som ligger en bit över det vanliga stormarknadskrafset men en bit under B&O kanske (som jag också är ytterst skeptisk till). Jag har faktiskt en operaälskande kompis som sålt sina stora självbyggda TL-högtalare med förstärkare och allt och ersatt det hela med en Bose-anläggning (påhejad av sin fru) så även kvalificerade musiklyssnare med lång HiFi-entusiast-bakgrund kan falla i Bose-fällan.

Men min slutsats var ju inte att rekommendera vare sig Bosekonceptet med en massa småhögtalare och basmoduler eller inbyggnad, jag anser att båda är sidospår, utan att se till att bra grejer utformas så att de går att ha i vanliga hem med normala krav på heminredning. Man ka kunna ha välljud hemma utan att det ser ut som ett laboratorium eller en inspelningsstudio. För dom som gillar sånt är det helt o k, men om vi ska sprida välljud i större kretsar krävs nog en mer heminredningsanpassad stil.

Sen när det gäller bildesign, visst är en Chrysler 57:a häftig (Chrysler Saratoga -56 hade väl bilvärldens hittills största fenor) men om jag jämför den med en Alfa Romeo Brera, formgiven av Giorgetto Giugaro, så vet jag vad mitt hjärta klappar för! Annars håller jag med dig om att de flesta bilar i dag är otroligt trista. Men Alfa är ett ljus i mörkret (kör en 155:a).

En sak ska jag hålla med dig om mayro. Dina Infinity är mycket imponerande. Jag har själv haft en Infinity-period i mitt liv och tycker fortfarande att det är något särskilt med de klassiska Kappa-modellerna och de stora IRS. Bra ljud och snygg design, pryder sin plats i varje hem! Infinitys emit-diskanter står sig mycket bra i förhållande till nyare hi-end-element och jag har faktiskt en variant av denna konstruktion i mina nuvarande Neat Petite III, stativare med musikalitet, lyster, djupgrävningsförmåga och bastryck! Snygga är de och de kan stå i hörn.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/05/04 :  09:21:57  Show Profile Send mapem a Private Message
martinsson, du förstod vad jag menade, och jag har samma inställning som du. Min fru och jag är lika intresserade av musik och välljud, men när det ska kompromissas har vi lite olika inställning. Hon tenderar åt att prioritera det heminredningsmässiga och jag åt det ljudmässiga. Och det är väl inte helt ovanligt.

Det vore trist om ljudmarknaden blev fullständigt uppdelade mellan mediokra stormarknadsanläggningar som de flesta människor köper å ena sidan, och en hi-end superexklusiv nischmarknad å andra sidan. Alla vanliga musikälskare och välljudsälskare skulle verkligen komma i kläm om det blev en sån utveckling.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/05/04 :  10:42:00  Show Profile Send Loopen a Private Message
Efter att läst tråden så undrar jag hur många aktiva kvinnor det finns på HiFi Forum?

Inte någon verkar det som.

Om man lyssnar på musik och samtidigt är intresserad av hifi så kommer antagligen designen ha en underordnad betydelse. Kanske tycker vi inte det själva men jag har en arbetskamrat som är design och inredningsintresserad och hon tycker att alla högtalare är fula och passar inte in i ett väldesignat hem. Jag har ju sett massa snygga ljudrum här på forumet som jag tycker är riktigt läckra och visat några av dessa för henne. Kommentarerna har alltid varit att det var snyggt men det är synd att det står en stereo där!!!!

Vi som lyssnar på musik och hifi har nog en egen syn på vad som är snyggt. Ungefär som biltokiga tycker att vissa bilar är snygga medan andra som inte är det tycker att helt andra billar är snygga eller inte alls. Om jag vet att en bil har en speciell historia, en viss prestanda eller så, då kan den bli snygg i mina ögon. Samma är det med högtalare. Iofs tycker jag inte att Watt Puppy är snygga men.....

Tack för mig
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/04 :  11:14:43  Show Profile Send mayro a Private Message
[quoteEfter att läst tråden så undrar jag hur många aktiva kvinnor det finns på HiFi Forum?

Inte någon verkar det som.

][/quote]

Jo. Min Lena deltar här oftast eftersom hon finner det roligt att sitta o läsa här. Så vet ni det. Skriv inte FÖR elakt så hon blir bortskrämd grabbar... Ofta går hon in o läser då jag är ute också...Så min fru finner stort nöje i att "vara med".

Saken är den hos oss att vi finner själva stereon som en Kriminelt livsfarligt utseendelik person med ett guldbehängt inre.. ni vet

En sådan person finner man rent "Vacker" på grund av enbart det ljud som dennes mun förmedlar...

Detsamma är det med synen på stereon.. Att tex våra stora jättelika högtalare sänder ut "chockvågor" av njutning åt oss. Sådand GÖR dom rent vackra.Oavsett 160 cm höjd o 66 cm bredd....

Så hos oss sätts upplevelsen in som en parameter för OM deras storlek bli vackert eller enbart åbäken...

Inte kan man säga dom där killarna som sjunger opera.. tenorerna vara vackra?? Men då man ser dom sjunga så BLIR dom rent sagolikt "vackra" dessa rätt stora killar med ålderspondus o allt...


Lena gillade högisarna som visas här ovan föresten.. Me to


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/04 :  11:19:49  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Loopen :

quote:
jag har en arbetskamrat som är design och inredningsintresserad och hon tycker att alla högtalare är fula och passar inte in i ett väldesignat hem


Huvet på spiken !

Vad kan vi som sitter inne med tekniskt och akustiskt kunnade göra åt detta, det måste väl för böfvelen finnas något/några potentiella lösningar som i sin kombination kan få bukt med detta.

Några förslag från min sida :

* Smart komponentval, tex. element som ej kräver stor volym för bra resultat.
* Användande kompenserande elektronik.
* Nytänkande i kombination med nya material, se bortom kantig trälåda med rör-port.
* Konstruktioner som drar nytta av väggnära placering, kanske till och med på vägg.
* Aktiva högtalare med balaserad smidig okänslig signalkabel om enkelt går att dölja.

Detta är bara några få exempel på vilken typ av tänkande som jag tror krävs.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/04 :  11:30:46  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
jag har en arbetskamrat som är design och inredningsintresserad och hon tycker att alla högtalare är fula och passar inte in i ett väldesignat hem



Just så...exakt som att parkera min bil i ett "väldesignat" garage. Den får inte plats.

Med resultat att bilen får bli mindre.. Motorn blir mindre. och garanterat njutningen uteblir helt. Och man slutar en att ha bilintresse...


Den meningen om design o stereo fångade exakt allt som i dag gör att snudd INGEN bryr sig mera om inspelningskvalitet osv.. En dator har ju högtalar så man behöver ju inte ens stereo...

Designa RUMMEN så en stereo får den plats den behöver ha. Och därtil möblerna..

Kolla bara hur det går OM man dristar sig till att försöka köpa sig en stereobänk i möbelhandeln i gemen. FÖRSÖK hitta en som ens är värd namnet stereobänk...

Nope. Man får betala svinsummor för specialbänkar som klara ens av att härbärgera våra saker..

Om man inte enbart har en integrerad. ett par högisar o en cd / DVD förståss...

Jag håller på att problemet närmas ifrån "fel" håll. Man bör nog försöka ge våra saker en PLATS för att få blomma...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/05/04 :  12:05:49  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Just så...exakt som att parkera min bil i ett "väldesignat" garage. Den får inte plats.

Med resultat att bilen får bli mindre.. Motorn blir mindre. och garanterat njutningen uteblir helt. Och man slutar en att ha bilintresse...


...men å andra sidan så går moderna bilar fortare, är snyggare samt går att svänga i kurvorna


// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/04 :  12:18:50  Show Profile Send mayro a Private Message
Sanoj.

Och ett intresse gick därmed i döden.
Alla åkte plastbilar med snabba motorer o dödligheten stiger på vägarna samt därvid också kontrollen osv osv. Och snart kopplas bilen till ett spår i en slinga o du slår på ort du vill till och vaknar då du är framme....kul bilhobby får man säga...

Härliga framtid sanoj...

Hoppas vi kan stå emot. även om det förmodligen blir svårt.. Det blir som med dragspelsmusiken våra gamla gillade på radion. den försvann. Dom gamla försvann inte riktigt. Så numera får dom njuta av hiphop.

Hoppas jag försvinner INNAN allt detta sker med vår hobby men mer för mig lifslexir denna hobby är.


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/05/04 :  12:25:53  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Sanoj.

Och ett intresse gick därmed i döden.
Alla åkte plastbilar med snabba motorer o dödligheten stiger på vägarna samt därvid också kontrollen osv osv. Och snart kopplas bilen till ett spår i en slinga o du slår på ort du vill till och vaknar då du är framme....kul bilhobby får man säga...

Härliga framtid sanoj...


Bilintresset går väl inte i graven för att man inte är intresserad av gamla amerikanska okörbara vrak

Det mekas nog lika mycket i garagen nuförtiden, men på lite modernare bilar. Jag har svårt att se hur bilintresset skulle kunna gå ner när det släpps bilar som Lotus Elise tex... Körglädje stavas inte slappa stötdämpare och automat utan fast dämpning och förmågan att ta kurvor i fart

..men men åter till ämnet och ursäkta OT.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/04 :  12:35:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Vänta lite här nu mina vänner.

Försök inte vända på problemet, för det kommer alltid att finas kvar, en kompromiss skall till, hur lyckas vi med detta ur ett tekniskt/akustiskt perspektiv utan att göra avkall på det vi här tycker så mycket om (upplevelsen av riktigt trevlig ljud), det är vad jag är ute efter.

Inte VAD vi tycker om det, kompromiss för eller emot, det är inte avsikten, även omdett är mkt intressant i sig.

Läs gärna hur jag startade tråden, det är ibland lätt att missa om man hoppar in i slutet av den, jag har själv gjort det ett antal gånger.

komigen, back on track...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/04 :  13:15:44  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
gamla amerikanska okörbara vrak


Skulle nog dra mig för att typ benämna många bilar i mångas bilintresse för vrak iofs... Min har gått 4500 svenska mil ...och värderas av försäkringsbolaget till 300000kr.Och försäkringsbolagen ÖVERVÄRDERAR ju inte direkt som alla vet då dom sänder ut en besiktningsman.För som min knallert kom det ut en proffs värderare och kröp runt i timmar för att värdera. och värdet stiger för varje år. Vilket inte direkt sker med en snabb modern plastbil för den har lite köpta scoop och lågprofildäck...

quote:
Alla åkte plastbilar med snabba motorer o dödligheten stiger på vägarna samt därvid också kontrollen osv osv. Och snart kopplas bilen till ett spår i en slinga o du slår på ort du vill till och vaknar då du är framme....kul bilhobby får man säga


Men för att koppla det till topic.. Den handlar ju om att få in BÅDA synsätten. Modern men även den omoderna metoden...

Och ÄVEN en ny bil kan behöva ett garage. Eller hur?

Och man behöver ju ÄVEN då man monterar på plastshoke på en ny japan PLATS för att kunna göra jobbet...

Detsamma måste ju våra saker ha SIN plats.. Man kan ju inte göra "garaget" till ingenting..

Så att enbart designa så stereon inte syns blir även det fel.

Här på träffen konstaterade vi att inte ens nybygda hus har en enda tanke på att folk ens HAR en stereo.... Ibland av ren slump så finns utrymmet. Men detta är så liten del så man nog kan härleda det enbart till slumpen... ALLT byggs med compack livingstilen... Så det ÄR problem som skär rakt igenom allt vi snudd ser numera.

Så trådtopic är ett mycket stort problem. Inte ens det NYA med hemmabio är inbyggt i rumens utseende för att ha "en" plats...

Det finns inte såsom "standard" möbler att köpa som sväljer en modern hemmabio med klass. FAST massor av dom "nya" köparna har massor med apparater. Och mer blir det. Digitalboxar osv...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/05/04 :  14:02:32  Show Profile Send mapem a Private Message
Det är nog svårare att bygga om alla rum som finns i Sverige för att passa HiFi än att konstruera Hifi som passar rummen. Tycker nog att det är att angripa problemet från fel håll. Vi har de bostäder vi har, och livslängden kan vara flera hundra år (det hus jag bor i är byggt 1772, ombyggt 1886).
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/04 :  14:14:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
mapem

quote:
Det är nog svårare att bygga om alla rum som finns i Sverige för att passa HiFi än att konstruera Hifi som passar rummen. Tycker nog att det är att angripa problemet från fel håll.


Hence the topic... detta är VÅRAN UTMANING och genom att lösa detta kommer säkerligen flertalet att acceptera hifin in i sina hem lite mer på allvar, sedan skulle det ju inte göra ont med lite nytänkande i forgivningen också, jag tror fullt och fast på att detta är vägen till acceptans, även från våra bättre hälfter.

Tänk nu inte som så att vi genom detta förlorar de kvaliteér vi idag är bekanta med när det gäller ljudet, det är det som är hela grejjen, vi väljer inte snyggt eller bra, utan skall fösöka få till båda.

mkt klarsynt mapem

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/05/04 :  16:26:55  Show Profile Send Joav a Private Message
Min flickvänn hade blommor stående på mina gamla högtaler och elektroniken ligger i tv bänken...
Då har jag på ett enkelt sätt trollat bort stereon och så var det inte så mycket mer med det...
Det viktiga är att vardagsrummet ska vara just ett vardagsrum och INTE ett musikrum...

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/04 :  18:51:08  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag måste erkänna att enbart läsa denna tråd,och sedan hoppa till EA´s tråd om intresseorg om ljudkvalitet osv blir en rätt lustiger läsning...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/05 :  08:51:29  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ända sedan man var liten och lallade runt i hifi butiken i Kalmar har högtalare sett likadana ut (drömde lite om JPW sonata och HK men det blev MBQuart & Kenwood) och jag stötte redan då på problem med placering, akustiken vilar aldrig, och husen med sina rum ser likadana ut idag.

Nu sitter jag här över 15 år senare och undrar om någon har tänkt hitta en lösning på detta tillsynes eviga problem, tekinken har ju utvecklats, borde vi inte i takt med detta se vad vi kan göra med våra nya möjligheter för att få bukt med detta.

Vi kan aldrig ändra eller kuva akustiken för att det skulle passa oss, men jag tror vi kan dra nytta av den i vissa avseenden.

Ett exempel är att en liten högtalare låter större (=mer bas och fiktivt baffelstöd) om den placeras intill en vägg, en sub i ett hörn, etc... vad skulle hända om vi har en konstruktion som vid väggnära placering inte blir bummlig utan rak ren och sticker djupare.

Att konstruera in ett bortfall i basen som sedan vägs upp till bra balans med hjälp av en vägg.

Finns det fler sätt på vilka vi kan dra nytta av akustiken och samtidigt inte behöva oroa oss för att ha högtalare mitt i rummet så ventilera gärna er tankar, galna ideér välkommnas.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/05 :  10:28:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag har ett visst intresse i inredning då jag har foten i den branschen. Läser ofta inredningstidningar och dyligt. Mitt intresse för audio gör att man kan se vissa komiska lösningar och saker.
Ofta har inredningstidningar tjusiga bilder på vardagsrum med möbler och fräcka eller snygga arangemang. Vad som gör det komiskt i mina ögon är att ingen verkar ha en musikanläggning hemma?! Lyssnar inte inredare med snygga möbler på musik? Har man de möbler och de detaljer som finns i dessa inredningsartiklar så saknas inte pengar till att äga en anläggning i alla fall. Så... var är de?
De verkar inte behöva kablage ens till lampor och dammsugare är inget begrepp. Vi ser en förvriden bild av verkligheten. Sen att verkligheten kan behöva snyggas till är ju en annan sak...

Det går ju att få till en kompetent, välljudande anläggning som ser väldigt acceptabel ut ut inredningssynpunkt( ser flera snygga lösningar - och osnygga - här på forumet ).

Det som kan hittas på Hem&Villa mässor och dyligt är väl inte så jätte upphetsande när man är i träsket.

Kloss har hittat in i finrummet. Plasman har gjort det med. Vi får kämpa på.

M
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000