HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Franska Triangle
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:14:43  Show Profile Send Per100 a Private Message
Dessa högtalare beskrivs som mycket lättdrivna och ett bra val till rörförstärkare.

http://www.triangle-fr.com/

Priser för en golvare med 3-4 element ute i Europa ligger runt 1000-1500 euro vilket innebär en inte alltför smärtsam investering.

I senaste Hifi+ får ett par Triangle golvare riktigt fina lovord.

I stereophile 4/2005 skriver Sam T att efter många olika försök till högtalarmatchning med en lavardin is reference så framstår en billig golvare från triangel som bästa valet.

När man letar lättdrivna högtalare så brukar ofta Living Voice komma upp med priser runt 40000 - 60000kr. Därefter tar det ofta stopp eller så får man ibland gå på alternativ som kostar ännu mera.

Jag skulle vilja veta:

Har ni lyssnat på Triangle?

Hur kan det komma sig att ingen vill ta in dessa, vid första anblicken, förträffliga högtalare till Sverige?

Vilka andra trevliga alternativ finns det i kategorien billiga och lättdrivna golvare?
Har själv här en liten "kandidat" att avslöja...



Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:22:33  Show Profile Send Per100 a Private Message


94dB

Flaggskeppet?

Edited by - Per100 on 2005/08/16 15:24:01
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:30:33  Show Profile Send mayro a Private Message
skulle dom kosta 1000.1500 euro

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:31:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Prova att kontakta Thomas Eriksson på Teoism. Jag har för mig att han är genereralagent för Triangle i Sverige (kan ha fel). Tel 013-13 92 el. mob. 070-644 84 53. Värt ett försök! Han är även generalagent för Halcro, Egglestonworks, m.m.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:38:58  Show Profile Send Figge a Private Message
Triangle Celius ES fick bra omdömme i norska Fidelity nr: 14, den kostar 19.900:- NOK.

"Med Celius ES har man funnet noet bortimot den perfekta balansen mellom dynamik og noytrailitet. Mellom hifi og musikk. Til en billig penning."

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:55:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Vilka andra trevliga alternativ finns det i kategorien billiga och lättdrivna golvare


Beror på vad man menar med "billiga", men Vienna Acoustics nya Beethoven-serie är som du vet ett finfint val...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:52:05  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag har haft ett par Triangle Comete! De lät väldigt trevligt med god dynamik för få pengar men lite för analytiska och "studiomonitor" för mig. Vet dock ej hur de större modellerna låter!


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/16 :  18:11:35  Show Profile Send Haakan a Private Message
om jag inte missminner mig så har mickeY testat ett par triangle högtalare?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/08/16 :  21:04:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Just nu finns det ingen som tar in triangle i sverige...

Men de som väntar på nått gott..

Ska över till England för att lyssna på Triangle m.m. på Londonmässan i sept, känns det bra så kanske dom kommer in ganska snart...

Mvh, Martin
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/08/16 :  21:12:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Håkan helt rätt. De stod hemma när vi hade HFLS 1 träffen hemma hos mig.

Jag har haft ett par Triangle Celius hemma och jag skulle sammanfatta ljudet som att vissa kommer älska det medan andra kommer tycka att det finns bättre alternativ. Har man ett rörsteg så kan det bli mycket bra men annars är jag lite tveksam.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/08/16 :  21:43:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag ska nog ändra mig lite, det ska visst vara så att det finns nån i sverige som jobbar med Triangle..

Men vi ska väll hoppas det blir lite bättre drag på detta märke, för dom har en hel del intressanta produkter..

/Martin
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2005/08/17 :  08:37:47  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Hej alla !
Det stämmer som Knoppen säger att jag (vi) importerar Triangle till Sverige. Om ni har några frågor så tveka inte att kontakta mig Thomas på thomas@teoism.se, eller 013-13 92 51 eller 070-644 84 53.

Mvh
Thomas

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/17 :  08:50:12  Show Profile Send Per100 a Private Message
Tack för alla svar!

En ovanlig och udda fågel men jag hade tur att en del här hade lyssnat!

Mayro, denna har väl inte 3-4 element, jag räknar till 6
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/17 :  09:42:36  Show Profile Send Blue a Private Message
"När man letar lättdrivna högtalare så brukar ofta Living Voice komma upp med priser runt 40000 - 60000kr. Därefter tar det ofta stopp eller så får man ibland gå på alternativ som kostar ännu mera."

Måste bara passa på där och korrigera en smula (eftersom MartinH missade det) ; ), Living Voice "börjar" en bit under 30.000:-

Sedan en annan grej: Consonance har ju lite högtalare under det lustiga namnet "Eric", golvarna fick fint omdömme i Hifi-News härom numret. Lättdrivna sakerer som ska trivas utmärkt bra ihop med rör, "at substantially sub-Living Voice prices", som Hifi News skrev... Kanske någon av butikerna som säljer Consonance-elektronik i Sverige kommer att ta hem dessa?

Sedan en tredje grej: Ofta är det nog så att man inte "behöver" 94 dB eller mer med en rörstärkare, lite beroende på HUR få watt den är kapabel att leverera...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/17 :  10:10:22  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag vill tipsa alla här om att Vienna Acoustics Baby grand kunde till fullo drivas av en lavardin is reference. Så denna högtalare blir mitt tips i kategorien relativt billiga (nåväl inte som triangle) och välpresterande, lättdrivna högtalare!


Blue, tack för tipset.
Consonace högtalare Eric-3



Saxat:
Frequency Response: 32Hz-24KHz
Sensitivity: 92dB Recommended
Recommended Power: 2-120W
Impedance:4 ohm


Man rekommenderar förstärkare från 2w!!!!

Undrar vad denna kommer landa på i pris?


Edited by - Per100 on 2005/08/17 10:14:20
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/17 :  10:37:41  Show Profile Send Blue a Private Message
Per100: Har för mig att priset i UK ligger på 900£. Reagerade också över det där med 2W... (kanske ska det egentligen stå 20W?)... men Hifi News testade dom tillsammans med en av Consonances rörstärkare på ca 2X11W och det menade man funkade alldeles utmärkt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/17 :  10:55:47  Show Profile Send edison a Private Message
Bortsett från de 2(?) Magellanmodellerna får jag för min del säga Triangle är bland dom klart snyggaste högtalarna jag sett...skulle lätt få stå i mitt hem om jag fick smak för deras ljud...

Kanske dom e åt det ljusare hållet(?)...vet inte då jag aldrig hört dom, men just den egenskapen delar dom ju med flera andra poppis "forum-märken" typ Audiovector mfl (enligt vad många skrivit, jag har bara hört AV några kortare gånger, och för lång tid sen)

Det är ju rätt många beröm-artiklar skrivna om Triangle i ett och annat magasin, 'helt fel' verkar dessa inte vara...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/08/17 :  11:59:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Blue: Jo du har rätt i att Living Voice börjar på under 30 000;:-, tom runt 25 000:- för Auditorium II...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000